Snap dat hele gedoe van afscheid nemen van het kinderfeest niet, Sinterklaas gaat niet weg enzo. Heb ooit beetje proberen in te lezen over zwarte piet waneer hij nou bedacht was. Van wat ik vond is het niet eens super lang geleden. Dus volgens mij is de traditie wel gewend aan veranderingen, deze zou ook niet moeilijk moeten zijn.
Ik denk altijd dat die houvast te maken heeft met dat ze zich aangevallen voelen ofso. Ik bedoel waarom zou je zo boos zijn over iets wat letterlijk niet je leven gaat veranderen. Ook wordt het low-key gebruikt om hun anti links anti buitenlanders die nl vernielen agenda te steunen. (tip: ga voor je eigen mental health niet naar twitter) (iemand hier die ook voelt dat twitter in Nederland super naar is, idk alles behalve progressief, of mischien zijn zij de enige die hard schreeuwen)
Daar was ik al bang voor. âIn een klein dorp wordt roetveegpiet door iedereen herkendâ Kan helaas het artikel niet lezen. Maar de eerste paar regels zeggen genoeg.
Magggg ik wat vragen?
Wat vinden jullie zegmaar het goede âalternatiefâ voor zwarte piet?
Ik neig zelf naar een Piet volgens het kinderverhaal: iemand die Sinterklaas helpt en dus soms door schoorstenen gaat en dus wel wat zwarte vieze vegen heeft. Maar goed, iemand met blonde krullen of zwart stijl haal of een bruine hanekam kan net zo goed Sint zân hulpje zijn.
Voor mij zou de ânieuweâ Piet dus een willekeurig persoon zijn met zwarte vegen (en dan bijv ook in het haar en op de handen en op de kleding) en een pietenpak (met dat fluweel achtige spul).
Maar Is dat pak eigenlijk ook âfoutâ?
Yaaaayyyy youâre back
Dat pak is eigenlijk ook fout ja. Het ia een outfit die bepaalde slaven moesten dragen. Ik ben zelf voor roetveeg piet met eigen haren en dan wel een opvallend pakje met felle kleuren maar dan net iets anders. Maar het grote probleem is nu vooral de kleur en het kroeshaar.
Vind dit wel een hele goeie. Ik merkt zelf ook in mijn omgeving en zelfs bij mezelf dat je nederlander automatisch toch snel als wit persoon ziet. Mensen hebben het ook te vaak over hun en ons.
Vind daarom Amerika zo interessant want hun zijn divers(niet met gelijke rechten) begonnen, daar ze je ook dat er nogsteed Americans en dan the Asian American, African American etc⊠Alsof hun anders Amerikaans zijn.
Ben wel benieuwd hoelang (of uberhoud ooit) we Nederlanders gaan zien omdat ze hier geboren zijn ipv kleur etcâŠ
Edit:spelling die me irriteerde
Ik kom wat binnenvallen in dit topic, excuses hiervoor, maar dit leek me het meest geschikte topic voor mijn vraag.
Ik zit nog in verschillende FB groepen voor âFind a room/room mate in âŠâ en heb in een stad gestudeerd met heel veel internationals en eigenlijk voornamelijk ook engelstalig onderwijs. Als men dan een huisgenootje zoekt wordt er op fb in de groep een advertentie geplaatst met de kamer en dan vaak een tag van #dutchonly. Dat is sinds gisteren niet meer toegestaan want discriminatie etc.
En ergens snap ik het want je filtert natuurlijk niet op of een persoon in je huis past maar toch op achtergrond, echter is de achterliggende gedachte van zo een tag âWe willen een huisgenoot die Nederlands spreekt zodat we niet thuis engels hoeven te pratenâ terwijl men op FB vindt âJe volgt een studie in het engels dus misschien moet je die maar niet volgen als je het thuis te lastig vindt om engels te pratenâ, maar aan de andere kant: hoewel ik op werk 0 problemen heb met engels praten heel de dag, zou ik er niet aan moeten denken thuis ook nog engels te praten. Is dit dan echt racistisch/discriminatie om dan je advertentie te taggen me dutch only, gezien als je het niet doet je alsnog alleen de nederlands sprekende studenten uit gaat nodigen voor je hopsiteeravond? Want er worden ook advertenties gemaakt voor enkel mannen, enkel vrouwen, of enkel internationals. Ik kom er maar niet over uit want nu het ideale standpunt hier is (want zoals ik al zei: ik zou er zelf niet aan moeten denken thuis ook nog engels te praten + in mijn studentenhuis destijds zochten we ook enkel NL-talige mensen) en er is niet echt een inhoudelijke discussie gaande op FB.
Ik heb het liever niet over Zwarte Piet met bepaalde mensen, omdat ik ze niet anders wil gaan zien. Mijn therapeut begon er helaas deze week zelf over. Het is een wat oudere vrouw, en een fantastisch mens. De eerste therapeut die me echt heel fijn helpt. Helaas begon ze erover en ze vond de hele toestand omtrent Zwarte Piet en de protesten vreselijk. Zij zei dat Sinterklaas heel vroeger zwarte pieten als slaven heeft uitgekocht en zo op die manier een beter leven had gegeven. Want hij betaalde zijn voor hun diensten, en zowaar is er ontzettend op vooruitgegaan. Dus eigenlijk was het allemaal zo erg nog ik heb het liever niet.
Ik ben er maar niet tegen ingegaan, omdat ik mijn behandelaar-patiĂ«nt relatie niet wilde beĂŻnvloeden en heb snel over iets anders gepraat. Ik heb maar telkens tegen mezelf gezegd: âze is een andere generatie en ze is opgegroeid in een wit dorp, ze weet niet beterâ. Maar oh wat was het een cringe waardig gesprek.
Als ze er weer eens over begint zou je gewoon kunnen zeggen van ik heb een andere mening maar ik heb het er nu liever niet over omdat ik onze band ofzo niet wil verstoren.
Racistisch is het niet, maar discriminatie wel
Je zou ook kunnen zeggen dutch speaking. Niet dutch only.
Dit vind ik best een goede.
Ik woon wel in een gemengd huis maar ik snap de gedachtengang wel eerlijk gezegd. Zelf merk ik wel dat ik minder makkelijk spontaan een gesprek begin als ik in het buitenlands moet praten.
Oef, zonde, dit is een van de leukste afleveringen! Maar inderdaad, is dit blackface? Ik las ook dat Netflix een aflevering van Golden Girls heeft weggehaald, waarin de karakters een moddermasker opsmeren.
Ben ook benieuwd naar de aflevering van Mad Men waarin Roger echt blackface doet (in de serie al een ongemakkelijk moment).
Ik heb ook een vraag. Mijn vader is Surinaams(Creools) mijn moeder is Nederlands (wit) Ik heb dus gemengd bloed. Soms vragen mensen wat mijn afkomst is, ik zeg dan half Surinaams half Nederlands. Maar mijn vader was (overleden) net zo goed Nederlands. Hoe kan ik dat nou juist verwoorden?
Oja dat is denk ik sowieso wel een betere bewoording
Als mensen naar je afkomst vragen is dat 99% van de tijd om je huidskleur. Dat heeft namelijk nog nooit iemand aan mij gevraagd. Dus ik denk dat ze half Surinaams half Nederlands willen horen.
Afgezien daarvan doet het er natuurlijk niet toe wat iemand wil horen, het is jouw afkomst en jij bepaalt.
Ja, dat weet ik. Misschien denk ik te ingewikkeld hoor maar het gaat mij er niet om wat ze willen horen, maar hoe ik dit correct zeg. Want mijn vader was wel Surinaams, maar ook âgewoonâ Nederlander.
Miss âmn moeder is Nederlands en mn vader Surinaams Nederlandsâ ofzo?
Ja hij is in Suriname geboren. Goeie zinnen, dank je! Deze ga ik voortaan gebruiken.
@Banananana bedankt voor het meedenken!