White privilege / racisme

Je kan ook thermen als gemengd bloed gebruiken. Zoals deels nederlands en deels surinaams bloed.

1 like

Ik heb dit juist van het forum geleerd! Ik heb daar dus eigenlijk nooit bij stilgestaan, omdat halfbloedje vroeger altijd in positieve zin werd gebruikt.

Ja, positief bedoeld, zogenaamd the best of both worlds, want wit is maar saai maar je moet ook weer niet te donker zijn! Dus ja een halfbloedje is het best van beiden (ik ben sarcastisch natuurlijk)

Ik gebruik de term ook niet meer, vroeger wel ja. Ik geef de voorkeur aan gemengd bloed, mocht het al nodig zijn dit te benoemen. Of gemende afkomst.

@Soy.peor ook een goeie ja!

3 likes

Welke term zou jij gebruiken?

ik heb deze post ook net gelezen en heb er ook een heel dubbel gevoel over

ik heb in mijn eigen huis (niet daar maar andere stad) erg gediscussieerd om óók een keer internationale studenten uit te nodigen voor hospiteeravonden etc. en altijd is er wel iemand die dat écht niet wilt

en dan denk ik zelf ook: we moeten het ook niet doen tot iedereen er comfortabel mee is

en ik denk zelf dat deze regel enkel meer voor frustratie gaat zorgen omdat je dan als internationale student nog meer berichten gaat sturen waar je op voorhand al voor afgewezen gaat worden

bovendien zijn er ook echt vaak huizen die alleen internationale studenten zoeken dus ik vind het sowieso scheef

en als allerlaatst: de huizen die nu “dutch only//no internationals” plaatsen zijn vaak huizen die echt nederlandse studentencultuur omarmen en ik vind het prima dat ze dat zo willen houden, denk dat veel internationale studenten daar zich sowieso niet thuis gaan voelen

vind overigens dutch speaking ook veel netter, heb het hier ook wel vaak met anderen over gehad die wel “no internationals” hadden staan en als je uitlegt waarom “dutch speaking only” better is nemen ze dat ook zo over

1 like

Oja, dat kan ook!

Het was ervoor, we moesten ergens op wachten en er kwam iets anders ter sprake wat uiteindelijk hier op uit kwam. Denk ook wel dat ze er vanuit zou gaan dat ik het met haar eens was ja, zo zei ze het wel :sweat_smile:

Ik heb vandaag een interessant gesprek/discussie gehad met iemand uit mijn omgeving. Ik ken weinig andere mensen die zo vaak racistische uitspraken doen en ik ga er ook vaak tegenin (meestal probeer ik nuance aan te brengen in zijn veralgemeningen of “de andere kant van het verhaal”, zonder het woord “racisme” te gebruiken, omdat ik niet wil dat hij zich aangevallen voelt). Gisteren had hij weer iets heel racistisch gezegd en we reageerden met 3 daar non-verbaal op (meestal zeg ik er dus wel iets van, maar gisteren was het zo’n extreme opmerking, gevolgd door “maar ik ben geen racist”, dat ik in lachen uitschoot, het klonk gewoon zo absurd).

Soit, vandaag vroeg hij dus aan mij waarom we zo “raar” gereageerd hadden. Daarna vroeg hij “ik ben toch geen racist”, dus ik heb geprobeerd om vriendelijk de waarheid te zeggen. Hij nam het erg goed op, ging niet in de verdediging, maar leek oprecht verbaasd dat ik vond dat hij racistisch is. Ik vond het wel opvallend dat hij dat als een verrassing zag, gezien al m’n (vele) eerdere opmerkingen. Hij zegt soms zelfs iets racistisch in mijn bijzijn, gevolgd door “maar hinkje hoort dat niet graag”. Daarna kwam een discussie over Congo, het woord “neger” e.d. en ik heb een beetje spijt dat ik mijn punten naar mijn gevoel niet zo duidelijk heb weten te zeggen, maar ik hoop dat ik hem wel aan het denken heb gezet. Het zag er iig wel zo uit. En ik had dit oprecht niet van hem verwacht (hij is van een oudere generatie en ik vreesde dat het hopeloos was).

3 likes

Ik vind het de discussie met mijn 85 jarige oma dan toch niet waard om onze band voor op scherp te zetten.

2 likes

Op de school waar ik werk zijn de groepen acht nu bezig met hun eindmusical. Ik heb daar zelf niet heel veel mee te maken, maar ik zag ze oefenen en toen liep er een jongen met zo’n geval op zijn hoofd rond:

Muts/pruik

Ik heb het even opgezocht en hij speelt een personage genaamd Rasta Ferry, die - dit is de letterlijke omschrijving van het personage in het draaiboek - met een paar andere rasta’s de hele dag lui onderuitgezakt ligt en vruchtensapjes drinkt.

Ik weet niet helemaal goed wat ik hiermee moet. Wat denken jullie?

Hahaha love deze praktische oplossing!

Even iets anders, ik ben Waarom ik niet meer met witte mensen over racisme praat aan het lezen (echt een aanrader trouwens), maar het eerste hoofdstuk is helemaal gewijd aan de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk als het gaat om kolonialisme, slavernij, racisme, politiek en ĂŒberhaupt hoe het zwarte mensen de afgelopen paar honderd jaar in het Verenigd Koninkrijk vergaan is.

Eigenlijk weet ik ook maar heel weinig van de Nederlandse geschiedenis als het om dergelijke onderwerpen gaat. Ik heb Roofstaat inmiddels gekocht, maar ik wil me hier nog wel wat meer in verdiepen. Hebben jullie nog tips voor andere boeken, documentaires of misschien podcasts die hierover gaan?

1 like

Heb je Witte onschuld van Gloria Wekker al gelezen? Ik vind dat dat boek heel goed ingaat op Nederland zelf, en heb er veel aan gehad.

2 likes

Nee, nog niet, maar thanks, ik ga hem lezen!

Oh dat vind ik echt een goede oplossing! De rasta ferry in combinatie met de hele dag lui zitten vind ik een nogal bijzondere keuze van de script schrijver :sweat_smile:

ferry fruitsap met een fruithoedje op kan je als het nodig is nog een verhaal van maken dat hij zoveel sap drinkt dat hij daar geen energie meer van krijgt @Violoncello

3 likes

Ik heb een high tea met mijn tante en ze is zoooo racistisch en ik zit hier echt :nauseated_face::nauseated_face::exploding_head::exploding_head:

wow wat een goede en creatieve oplossing!!

1 like

Wat is dat toch met mensen dat ze op zulke momenten “lekker gezellig” racistisch gaan zitten doen.

2 likes

Mijn tante vindt het zelf niet racistisch, dat is ook pijnlijk

Ik was vandaag op een all white crematie waar de zin “veel donkeren die ik ken vinden zwarte Piet hartstikke gezellig” viel

???

Echt het moment hiervoor ja. En als je er wat van zegt ben jij diegene die respectloos is

2 likes

crematie > oven > zwartgeblakerd > zwarte piet? :upside_down_face:
Maar bizar.