Helemaal mee eens⊠Hoe vaak er ni Hao of babi pangang naar mij is geschreeuwd, terwijl ik geboren en getogen ben in Nederland. Ik heb een Chinees uiterlijk maar voel mij absoluut niet zo.
En waar ik me het meeste nog over verbaas is dat het ânormaalâ is om op de basisschool âhankiepankie shanghaiâ te zingen op verjaardagen. Sorry hoor, maar daar zit geen enkel Chinees kind op te wachten. Het drijft de spot met hun afkomst en taal. En waarom? We zingen wel in het Engels en Frans, maar Chinees kan dan niet? Ik vind het gek dat leerkrachten dit volkomen normaal vinden en zelfs aansturenâŠ
Nog een ander bijzonder fenomeen was toen ik aan het werk was in een restaurant. Ik was een vrouw met kind aan het bedienen en ze was best aardig. We hadden korte gesprekjes als ik aan tafel kwam, tot ze opeens zei âik zie ik zie wat jij niet ziet en het is⊠Geelâ. Ik snapte het oprecht niet en keek zelfs om me heen. Niets was geel. Ik dacht ze heeft het vast tegen het kind en ik liep weg. Toen realiseerde ik me dat ze mij bedoelde, want Aziatische mensen zijn âgeelâ. En dat zei ze notabene bij haar kind. Nou dan weet je ook al waar het vandaan komtâŠ