White privilege / racisme

Oh Bettie :woman_facepalming:t3::woman_facepalming:t3::woman_facepalming:t3:

1 like

Wel fijn dat informatieve berichten nog wel mogen. Was bang dat dat ook geblokt zou worden. Door al die info op IG heb ik (en waarschijnlijk anderen) veel geleerd. Hopelijk kunnen nog meer mensen leren dat zwarte piet niet oke is

Pffff echt voor sommige mensen is het beter dat ze gewoon een social media verbod krijgen

Ik moest even zoeken maar ik kon racisme vinden onder haatdragend taalgebruik. Al gaat het hier dan om de afbeelding met name maar goed…

Heb je al een reactie?
Ik heb m’n zwager al 2 keer gerapporteerd vandaag omdat hij z’n profielfoto heeft veranderd naar een zwarte Piet met middelvinger (een kind notabene) en eronder ‘fuck zwarte Piet’ maar fb doet niks.

Deze reactie krijg ik:

O dat is gek! Leuk ook die extra touch als profielfoto :no_mouth: Nee ik heb nog niets gehoord…

Nou Bettie je kan nog steeds een tampon inbrengen hoor die pakken ze echt niet van je af.

1 like

Ja heel gek. Voordat je zo’n statement uitbrengt zorg je er toch voor dat dit meteen gehandhaafd kan worden?

2 likes

Mm denk dat instagram dan anders is. Heb het nu maar onder hate speech and symbols gedaan. Denk eerlijk niet dat het veel gaat doen maarja mischien omdat insta geschiedenis heeft met de verkeerde dingen blokeren en anderre toelaten.

1 like

Goed verhaal dit :+1:t3:

Oke maar stel je voor dat de Nederlandse medewerkers die dit controleren gewoon pro piet zijn…

3 likes

Denk je echt dat dit zo werkt?
Dit is toch gewoon hun nieuwe beleid, neem aan dat persoonlijke meningen irrelevant zijn.

Ik snap gewoon niet waarom dit als nieuws naar buiten wordt gebracht en er vervolgens niks mee gedaan wordt.

Hoop niet dat het zo werkt maar als je kijkt hoe youtube dingen blokkeert is het ook niet logisch. Idk mischien is de lijn waneer de foto’s mogen en waneer niet niet duidelijk aan de medewerkers gegeven… Teminste dat hoop ik anders is dit duidelijk weer een empty promise.

Ik zie de meest verschrikkelijke teksten en vergelijkingen voorbij komen op mijn FB over de held, ‘blanke Bas’ met allerlei all lives matter en JUSTICE for all achtige dingen.

Daarnaast ook nog allerlei foto’s van Zwarte Piet idd waar niks tegen gedaan wordt ondanks het nieuws.

Als er nu daadwerkelijk protesten gaan komen voor Bas (verschrikkelijk wat er met die jongen is gebeurd overigens, maar dit slaat natuurlijk als een tang op een varken) dan denk ik dat mijn ogen permanent vastrollen in mijn achterhoofd.

2 likes

Als het goed is zijn het Duitsers die dit allemaal doen, maar ik lees ook dat het sinds dit jaar in Nederland gecontroleerd wordt. Vraag me wel af of dat alleen de controle op corona nieuws is

https://www.ad.nl/tech/acht-maanden-commentaren-filteren-op-facebook-tegen-zoveel-bagger-kan-niemand-op~a699aa64/

1 like

Precies dit. Ik ben een witte jonge dokter en de enige les in dermatologie die ook over de donkere huid ging, was bij het keuze vak tropengeneeskunde. Echt heel erg. Ik ga eens informeren hoe dat nu zit. Er schijnt een boek uit te komen over de presentatie van diverse huidziekten bij de donkere huid.

De enige reden dat ik iets weet over keloids is omdat ik zelf een piercing heb gehad.

4 likes

Ik word echt boos van die zwarte piet discussie. Hou toch gewoon op met die onzin man. En dan de kinderen erbij halen want het zou oh zo verwarrend zijn als zwarte piet niet meer zwart is. Kinderen zijn zo flexibel als maar wat dus je gaat mij echt niet vertellen dat het ze ook maar een reet interesseert, wat een bullshit. Daarbij zou ik mijn kinderen graag meegeven dat het niet normaal is om je als wit persoon zwart te schminken. Waar ik woon is zwarte piet echt nog óveral te zien. Daardoor ben ik nog nooit met mijn kinderen naar een intocht gaan kijken. Als ik die reacties lees op fb dan verbaas ik me echt hoeveel hersenloze mensen er in nederland wonen.

11 likes

Daarbij in Nl. hebben jullie toch de naam van het paard verandert? Niet meer americo maar…? Dat vind ik veeel heftiger dan de aanpassing van Piet. Die vind ik alleen maar logisch want het schoorsteenverhaal klopt zo veel beter.
En bij de verandering van het paard is er volgens mij geen enkel protest gekomen?
Dus zo duidelijk als iets dat het een kulargument is.

5 likes

Maar… hij is in het echt wel doodgegaan :broken_heart:

4 likes

Ja klopt en degene die sinterklaas speelt bij de landelijke optocht is iets van 10 jaar geleden ook veranderd en toen volgens mij met het verhaal dat die eerdere sinterklaas een hulp sinterklaas was ofzo. Dus als kinderen dat geloven moet dit ook niet moeilijk te geloven zijn. Sowieso verschillen al die sinterklazen bij de plaatselijke optocht/ op scholen ook met die je op tv ziet. Dus waarom zouden pieten niet kunnen veranderen.

3 likes