White privilege / racisme

De post waar je nu op reageert ging niet over het debat van de npo met Jort Kelder, maar over het gesprek van de vpro met Carice Gargard.

Snap wel wat je bedoelt, maar ik denk dat het gezien het aantal mensen wat er aanwezig waren en uitlopende meningen het lastig is om anders in te richten. Iedereen wil toch zijn zegje doen waarvoor ie daar is (de ene bijdrage genuanceerder dan de ander) en ik begrijp ook wel dat Jort iedereen dan wel aan het woord moet proberen te laten. Dat deze mensen dan met de meest uiteenlopende dingen komen enzo kan hij weinig aan doen lijkt me. Of ze hadden gewoon minder mensen uit moeten nodigen / meer behapbare stellingen ipv zo’n grote stelling / langer de tijd moeten hebben ipv 1 uurtje

Eens over wetenschappers op tv! Maar hebben we het over hetzelfde nu? Deze man was bij het gesprek van de VPRO, niet bij het ‘debat’ met Jort. Of vond je de livestream ook achterlijk?

1 like

Hebben jullie Op1 gezien gisteren met Mark Rutte? Het interview zou over racisme en over corona gaan, maar racisme en zwarte piet kwamen maar heel kort aan bod en het was allemaal weer zoo zwak.

Hij zei dat zwarte piet geen racistisch symbool is en dat het gewoon moet kunnen als mensen daar waarde aan hechten. De extreme mensen aan beide kanten hebben het debat volgens hem gekaapt en we moeten die uitersten geen aandacht geven. We zijn een heel gematigd en fatsoenlijk land - we zijn zeker geen Amerika - en we moeten ervoor waken al die gematigde en fatsoenlijke blanke (dat woord gebruikte hij) mensen in de middenmoot te kwetsen. Als we te fel zijn voelen die zich namelijk verweten racistisch te zijn. Hij haalde nog wat persoonlijke verhalen aan van mensen die hij gesproken had die met racisme te maken hebben, maar hij weigerde de term institutioneel racisme te gebruiken en hij vond dat de overheid niet veel meer kon doen dan ‘‘normeren’’. :worried:

3 likes

Ja maar nee hier legt hij de vinger op de zere plek hoor.

White fragility at its best. Ik kan hier zo slecht tegen hé. Ik kan echt geen gesprek meer voeren met mensen die dit zeggen. Dit is zo absurd, ik weet hier niet normaal op te reageren.

8 likes

Ja precies. Daar kan je toch niet op reageren. Als dat is wat je zegt. Ik trek dat echt niet hoor.

En blijkbaar is het erger racistisch genoemd te worden dan het te zijn

3 likes

Een ding wat ik ook vaak hoor en lees is de ja maar we zijn niet als America, of nog irritanter de maar niemand heeft het over de blanke boeren in Zuid-Afrika die vermoord worden
 Mensen willen graag het probleem van zich afschuiven, is ook altijd met feminisme geweest (ja maar wij hebben het hier beter dan
)
Heb laatst de documentaire 13th op netflix gekeken en zat de denken dat dit mij veel geleerd heeft over hoe mensen racisme langzaam verbergen maar het er nogsteeds is. Alleen dit uitleggen aan anderre zitten ze gelijk; ja maar dit ging over America, dus dacht ik van hebben we niet een goed uitgelegde docu over racisme in Nederland. Vooral met veel fijten want mensen hun ervaringen is blijkbaar voor veel niet goed genoeg want stel je voor dat je wat empathie moet hebben.

(wow nu ik dit terug lees, geen wonder dat sommige mensen denken dat ik niet Nederlands ben
 Damn mijn taal is shit)

Nouja wat hij bedoelt, denk ik, is dat witte mensen ervoor kunnen kiezen om zich bezig te houden met racisme. Als je geen lijdend voorwerp bent kun je altijd zeggen: nah ff niet. Bipoc hebben die keuze niet, het is altijd overal en elk moment kan een confrontatie zijn.

Sowieso uit verband, had niet anders verwacht van Dumpert.

Daarom erger ik me ook zo aan mensen die dan zeggen: laten we het gezellig houden. Ja leuk dat je die keuze hebt, om zware, ongemakkelijke onderwerpen uit de weg te gaan of er een ‘perfect’ moment voor te kiezen. Heel veel mensen hebben die mogelijkheid niet.

Edit: Jezus hoezo schrijf ik leidend voorwerp :sweat_smile: ik zat er al de hele tijd naar te kijken en na te denken of het nou klopte. Niet dus.

1 like

Wat @Banananana zegt inderdaad. Als ik het me goed herinner ging het over de verwachtingen die mensen van (bi)poc hebben wbt het oplossen van racisme. Er wordt van ze verwacht dat ze mensen onderwijzen en krijgen constant de ‘maar wat moet ik dan doen?’ vraag van witte mensen. De strekking van wat ze bespraken is dat het niet klopt dat poc slachtoffer zijn van racisme en het vervolgens ook nog zelf op moeten lossen. Maar toch zijn zij dan weer degenen die op zondagavond dit gesprek aan het voeren zijn in plaats van dat ze ook op dat terras zitten.

2 likes

Het is een stukje hieruit

1 like

Gatver wat kut. Vond het juist een sterke uitzending omdat die ruimte voor nuance er was. Zo naar want dit laat ook weer zien dat mensen gewoon niet wĂ­llen luisteren

1 like

Hebben jullie gelezen dat een glazenwasser het adres van Akwasi openbaar heeft gemaakt? :slightly_frowning_face:

2 likes

Hij heeft op zn insta screenshots gepost van die chatgroep, niet lezen als je een zwakke maag hebt

1 like

Gadver ik hoop dat die man van zn ladder af flikkert.

3 likes

Dat laatste sowieso.

Mijn zoontje gaat sinds kort naar school en hij vertelde dat ze bij verjaardagen nog ‘Hanky panky Shanghai’ zingen. Ik heb daarop een mail naar de lerares verstuurd dat het me verbaast dat ze dat nog zingen omdat het vrij stigmatiserend en racistisch is. De weken er op keek de juf me niet eens aan en toen ik haar aansprak ging het er alleen maar over dat ze het zulke harde woorden vindt en dat ‘het echt niet racistisch bedoeld is’. Zucht.

9 likes

Heb je dit al met de directie of een ander persoon boven haar besproken? Echt stom dat ze kennelijk weet dat het fout is, maar haar fout niet toe durft te geven

Ja jeetje zeg. Dat zongen wij nog op de kleuterschool (Ik kom uit '86). Het is al oud en zal best met de juiste bedoelingen worden gezongen maar dan is het toch juist top dat je ergens op gewezen wordt?! Als ik juf was zou ik dit soort mails wel kunnen waarderen. Wel als er dan ook van de goede bedoelingen van de juf wordt uitgegaan. Ik weet dat dit zeker white privilege is maar zou het als juf eerder aannemen als het niet aanvallend wordt gebracht.

@Vaiana Nog niet, m’n zoontje ging pas een paar weken naar school en nu is het schoolvakantie. Volgend jaar heeft ie deze graftak niet meer als juf, dus ik ga misschien het gesprek wel even open aan met z’n nieuwe meester. Wij klikken ieeeetsjes beter dan z’n vorige juf haha.

@anon23538476 Zou je wel denken he? Heb het zo subtiel mogelijk gebracht en ook zeker niet op een wijzende en beschuldigende toon. Maar lekker white fragility gevalletje, boehoe ik word racistisch genoemd. Ben daarom ook een paar weken erna nog naar haar toe gegaan (omdat ik de vijandigheid wel voelde) en toen begon ze dus een half epistel over dat het niet racistisch bedoeld is en dat ze mijn bewoordingen (gewoon het woord racistisch dus) zo naar vond. Ze zei ook: “ja, we zingen het ook in het Engels en het Duits en het Frans”, toen ik daarna zei dat dat juist het punt is omdat hanky panky shanghai niets is viel het kwartje wel een beetje volgens mij.

Maar goed, ook weer gevalletje plattelandsgemeente, dus zij ziet me waarschijnlijk als de zeikende ouder die haar eens even lekker de les komt lezen en zelf vindt ze waarschijnlijk dat ze niets fout doet.

1 like

Dit kwam ik net tegen op insta. Ik heb me hier ook schuldig aan gemaakt. Het eindigt ook met de vraag aan witte mensen om dit niet meer te doen.

Eerder koos ik met GIF-jes juist eerder voor een persoon van kleur omdat ik meer kleur wilde insluiten zoals in series en reclames vaak mist. Ik snap nu na deze post dat men dat beter ook niet kan doen.

Ik heb gemengd bloed: witte moeder, creoolse vader. Maar ben vrij licht. Dan better safe en sowieso niet meer doen?

Ben benieuwd naar jullie gedachten.

Het is een moeilijke. Je ziet wel dat veel deze gifs/reactie foto’s gebruiken vooral als het ‘sassy’ enzo moet zijn. Denk dat omdat ze zo populair zijn meer ze gaan gebruiken, ik gebruik ook (als ik het gebruik want dat is zelden) gifs die ik ken en bekend zijn.
Veel die ik ken gebruiken ook gifs van kpop artiesten en zie daar zelf niks verkeerds in, maar mischien is dat omdat ze gewoon fan zijn.