White privilege / racisme

De post heeft een update met dat deze oproep mogelijk juist schadelijk is voor de conversatie.

Weet zelf nog niet wat ik er van vind overigens.

1 like

ik vind het enorm gezocht, en je kan het ook omdraaien. De anti-buitenlander facebook Karen’s die ik ken posten juist geen meme’s en gifjes met zwarte mensen.
En wanneer je zegt dat witte mensen bijvoorbeeld geen “my reaction when
” of andere relatable gifjes zouden moeten delen, dat soort gifjes gaan vaak over dagelijkse kleine irritaties enzo, en dan schept dat een beetje een beeld dat zwarte mensen nooit relatable zouden kunnen zijn voor witte mensen.
Alsof het aliens zijn met een compleet ander gevoelsleven.

Shit dat mensen dit doen, well classic twitter. Vraag me af of de persoon pro of anti cancelculture is, als het anti is is het wel erg dubbel om dan iemands werk te bellen.

Pff, wat eng! Ik vind het ergens ook zo een inbreuk op je privacy, dat iemand de tijd neemt om je helemaal te googelen en ‘verlinken’. Tenzij er een doodsbedreiging in die tweet staat of iets wat een bepaalde integriteit in je werk aantast moeten mensen je gewoon met rust laten. Wat een haat en nijd zeg. Ben wel heel benieuwd wat voor bericht het was.

Wow wat bizar dat iemand zo ver gaat om je werk te bellen :scream:

Hahaha jaa daar gaan we weer

Het vrije woord staat volgens hen onder druk door “het intimiderende optreden van radicale activisten”. “Voor het minste of geringste word je voor racist of extreem-rechts uitgemaakt”, zegt jurist en filosoof Blommestijn (26) in De Telegraaf

Dat begint toch echt met iemand die iets racistisch zegt. Ga daar iets aan doen.

8 likes

YEEESSSS :raised_hands:t2::raised_hands:t2:

6 likes

Helemaal met jullie eens @Shaaar en @grace en het is mega kwalijk hoe de media dit over nemen, maar stiekem ga ik al een paar minuten stuk om “Zelfstandig filosoof” hahahaha

10 likes

Ik denk dus ik ben
 zelfstandig filosoof???

8 likes

Ik bied een cursusje forumfilosofie aan op Instagram. Normaal kost deze cursus 500 euro p.p. maar jullie mogen meedoen voor 375,-. Ik heb gestudeerd en wel eens een wetenschappelijk artikel gelezen, dus ik weet alles.

8 likes

@Appelflap @Mort @Effy @Avital86

Bedankt voor jullie inzichten! Ik kan me wel vinden in jullie uitleg geloof ik, ik ga er nog even verder over nadenken.

Hahha god te god. Mijn moeder vertelt net over het verhaal uit het boekenweekgeschenk, over Leon en Juliette. Prachtig verhaal over een kerel die naar de VS vertrekt, ziek wordt en verzorgd wordt door een tot slaaf gemaakt meisje van 14 oid. Maar Leon doet iets onvoorstelbaar moois, hij trouwt met haar ipv haar te kopen!!! Wauw wat een prachtvent. En ze is naar Nederland gekomen en heeft een prachtig leven als burgemeester ofzo gehad.

Dus ik reageer, weinig onder de indruk. Vind het niet echt bewonderingswaardig dat hij met een meisje van veertien trouwt maar ok. En had dat meisje ook nog iets te zeggen over trouwen of slaaf blijven of wat dan ook? Mijn moeder helemaal boos dat ik hier ook weer wat negatiefs van weet te maken. Sorry hoor maar moeten we hier nou ook al van onder de indruk zijn, jemig.

12 likes

Ow wow dit is letterlijk hoe mijn moeder was, ook ovet het zelfde boek. Wel iets mendet boos maarze zij wel gelijk ja maar liefde enzoo bla bla. Als je kijkt naar de zogenaamde romantische verhalen zijn er veel meer toxic dus verbaast me niks dat mensen dit ook zien als iets moois. Zo van wow hij heeft haar een goed leven gegeven wat een man en mensen die dan ook zeggen, ja was anderre tijd enzo dat was normaal. So what dat het toen ok was, dat betekend niet dat we het nu moeten romantiseren. (srry ik kan heel slecht tegen dit soort verhalen die slechte dingen romantiseren)

2 likes

Lol ik heb nog les gehad van een van die hoogleraren. Hij trok het toen ook al slecht als een student van rond de twintig een andere mening had dan hij.

Ik vind het ook een beetje gĂȘnant dat ze deze actie zo kopiĂ«ren, kan niet zo goed uitleggen waarom.

1 like

Een paar jaar geleden las ik hier ook een artikel over dat het naar mijn idee wat beter uitlegde.

Zwarte mensen worden historisch in de media als vrij over the top geschreven/neergezet wat dus weer heel erg stereotyperend werkt. Ze worden gebruikt als comedic relief en op die manier wordt hun ‘zijn’ eigenlijk steevast gereduceerd tot vermaak voor witte mensen. Dus dan hebben we het echt over blackface > historische rollen in film en televisie > memes (Antoine Dodson, sweet brown) > GIFs

Omdat dat over the top gehalte zich goed leent voor reactie gifs (denk real Housewives of Atlanta) zijn er heel veel “grappige” gifs van zwarte mensen die door witte mensen gebruikt kunnen worden.

Toen ik het eerst las vond ik het ook een beetje overdreven maar nu ik er op let valt het me opeens zoveel meer op. Ik probeer nu dus eigenlijk wel voornamelijk witte mensen in gifs te gebruiken en kijk ook wel anders naar sommige memes. Maar kijk ook wel naar mijn eigen intentie van het gebruik van een gif en ook van wie het een gif is en waar deze vandaan komt.

Het voelt nog steeds een beetje overdreven als ik het zo opschrijf haha maar het is dus maar een kleine moeite en vind het ergens ook wel interessant om te zien wat voor gifs beschikbaar zijn en hoe mensen die gebruiken.

4 likes

ja ik verbaas me ook echt van de felheid van vrouwen in mijn omgeving op Femke Halsema, als vrouw succesvol zijn en macht hebben is blijkbaar not done? Snap echt niet waar die blinde haat vandaan komt.

3 likes

Nee het klinkt niet overdreven! Het is altijd goed je bewust te zijn van iets en waarvoor je iets gebruikt en waarom. Dat kan nooit kwaad, ik zal zelf ook eens kijken naar mijn intenties, even onderzoeken bij mezelf.

Bedankt voor je uitleg!

2 likes

Yoooo ja dit ook. Sorry maar je woke-ness is echt extreem performatief als je een vrouwelijke burgemeester die je even niet zint voor “kankerhoer” loopt uit te maken. Ik ben ook niet altijd fan, maar doe even normaal hoor. Ik durf intussen ook bijna geen kritiek meer te uiten op haar omdat de (instemmende) reactie die je vaak krijgt vaak echt doorspekt is van mysogynie.

Wat het deur beleid betreft, daar zou natuurlijk niet aan etnisch profileren moeten worden gedaan. En dat daar ophef over is ontstaan dat vind ik logisch. Dat ze zich niet hebben uitgesproken online is ook een gemiste kans, en kritiek daarop is terecht. Zeker als zij zichzelf profileren als inclusieve club.

Maar een club cancelen omdat het bestuur te wit is?? Come on, ik vind het echt veel te ver gaan. Het zou toch wat wezen als elk bedrijf in Nederland geforceerd op zoek moet naar gekleurde medewerkers om nog mee te mogen doen. Dat gaat toch ook volledig voorbij aan de hele discussie? Dan krijg je een soort omgekeerde discriminatie. Het lijkt me als gekleurd persoon ook niet echt waardevol als je weet dat je enkel en alleen wordt aangenomen vanwege je kleurtje. Dit is een inschatting die ik doe als wit persoon, dus correct me if I’m wrong.

Ik vind dit echt volledig doorslaan en niet meer nuttig bijdragen aan de discussie.

3 likes

Ok Tanja
 :roll_eyes:

Waarom mag dat niet gevraagd worden ?