Heb je over die astma een bron? Dat ligt namelijk wel in mijn werkgebied maar wist ik inderdaad helemaal niet! En ik kan er ook niet zo direct iets over vinden, maar dat ligt misschien aan mijn zoekskills.
@Shaaar ik zou het niet durven concluderen en vermoeden dat ik moet doorsturen, maar ik heb ook wel eens op basis van wat ik dacht dat de juiste conclusie was een verkeerde behandeling gestart. Ik merk dat ik het moeilijk verwoord krijg; de kennis van een dokter is altijd beperkt (niemand kan alles weten) en er worden altijd patiënten benadeeld, en dat zijn denk ik alle patiënten die iets hebben dat de dokter (bijna) nooit ziet in zijn populatie, ongeacht welke huidskleur de patiënt dan heeft. Dus ja, je wordt benadeeld als je de enige POC-patiënt van jouw huisartsenpraktijk bent, maar ook als je de enige witte patiënt in een zwarte praktijk of de enige patiënt met een hersentumor of de enige patiënt met Katwijkse ziekte of de enige patiënt met moeilijk behandelbaar diabetes of de enige patiënt met reuma in een praktijk bent.
Er kan echt wel meer onderwijs worden gegeven, ben ik met je eens, maar dan nog moet zo’n dokter dat dan zoveel jaar na dato als hij dat beeld voor het eerst in levende lijve tegenkomt maar net herkennen.
En dan kun je zeggen ‘dit is basale kennis’, maar dat vindt die patiënt met die hersentumor die niet direct herkend is ook over zijn ziektebeeld, en die patiënt die misvormde handen heeft omdat z’n reuma niet direct herkend is precies zo, maar niet alles kan basale kennis zijn, want 1 iemand kan niet alle kennis hebben, dus je laat altijd ergens iets liggen.