White privilege / racisme

Ik heb even geen antwoord voor je maar wel :heartbeat::heartbeat: cuz family ain’t always easy

1 like

Dat lijkt me zeker heel moeilijk. Heb ook geen antwoord, heb zelf niet echt een relatie met familie buiten mijn ouders. Ik vind het all heel wat dat je gewoon bij jezelf blijft en je meningen, denk dat dat all een goed voorbeeld geeft aan mischien de wat jongerre mensen/kinderren in je familie.

1 like

Like omdat ik het heel goed (en heel knap, ik struggle hier ook mee en dan worden er slechts door een enkeling in mijn familie dergelijke opmerkingen gemaakt) vind dat je bij je standpunt blijft en dat je er ĂŒberhaupt tegenin blijft gaan! Inhoudelijk geen tips. Ik sta echt nog aan het begin van me uitspreken als anti-racist.

1 like

Ik was vanmiddag in een zoom gesprek met een zakelijk contact. We begonnen heel basic over het weer en zo. Dus die man zei: ja ik vind het wel iets té warm
 maar ja jij hebt een kleurtje dus jij kunt er wel tegen. Ik zat echt zo :thinking::roll_eyes: Dus ik zo nou ik ben hier geboren dus ik heb het waarschijnlijk net zo warm of koud als ieder ander hier heeft mijn kleur niks mee te maken. Nee nee het zit in jouw DNA dus jij hebt het niet warm.

Echt dat je het alleen al denkt is tot daar aan toe maar dat je het ook nog zegt én mij dan nog een soort belerend gaat zeggen dat ik het toch echt minder warm heb. Ik heb het gesprek daarna heel snel afgekapt en gezegd dat ik niet met kortzichtige mensen wil samenwerken.

21 likes

Nee ik dus ook niet. Ik stamel altijd maar een beetje dat ik hier ben geboren. Maar ook dat zou niks moeten uitmaken. Ik snap ook niet hoe iemand die vergelijking/gedachten kan hebben; gekleurde huid = kan tegen warmte en kan niet tegen de kou. Het is niet dat mijn lichaam denkt dit voelt als je voorouders hun thuis dus je bent chill met de warmte. Ik zit nu ook met zo min mogelijk kleding voor een ventilator :joy:

3 likes

??? echt wat is er mis met mensen

knap hoe je gerageerd hebt!

1 like

Ja, en al was je hier niet geboren slaat het nog nergens op. Mijn moeder is wel in het buitenland geboren en kan juist slecht tegen de hitte. Niemand van mijn familie daar gaat met 30+ graden in de felle zon bieren op het terras hoor. Of lekker wandelen. Die zitten ergens overdekt/ binnen met de airco aan :joy:

Ja, ze verbranden minder snel, maar zijn nog net zo aangebrand als het heet is

7 likes

Haha ja precies dat. Mijn mams is hier ook niet geboren en die heeft zonne allergie :joy: dus het zegt inderdaad helemaal niks.

Maar het voelt alsof je dat een soort van moet verdedigen van ik ben hier geboren dus ik ben net zo NL als jij bent.

The cringe, hoe komen mensen erop?

1 like

Dit! Ik krijg ook de ‘jij bent het gewend/jij kan er tegen’. Heb zonne allergie. Dus kan er helemaal niet tegen. Dan vragen ze ‘’maar hoe doe je dat met jouw land?’ Dus is er ook al ingevuld dat ik alleen op vakantie naar ‘mijn land’ ga.

2 likes

Ik heb dit aangeleerd gekregen, vroeger als klein meisje al. Ik kan niet goed tegen de zon omdat ik heel wit ben. Dat is wat er gezegd wordt. Vervolgens denk je dus dat iemand die donkerder is dan ik ben er wel goed tegen kan.

Dat denk ik nu uiteraard niet meer maar dat heeft echt lang geduurd.

It’s the micro aggressions for me

Helemaal mee eens
 Hoe vaak er ni Hao of babi pangang naar mij is geschreeuwd, terwijl ik geboren en getogen ben in Nederland. Ik heb een Chinees uiterlijk maar voel mij absoluut niet zo.
En waar ik me het meeste nog over verbaas is dat het ‘normaal’ is om op de basisschool ‘hankiepankie shanghai’ te zingen op verjaardagen. Sorry hoor, maar daar zit geen enkel Chinees kind op te wachten. Het drijft de spot met hun afkomst en taal. En waarom? We zingen wel in het Engels en Frans, maar Chinees kan dan niet? Ik vind het gek dat leerkrachten dit volkomen normaal vinden en zelfs aansturen

Nog een ander bijzonder fenomeen was toen ik aan het werk was in een restaurant. Ik was een vrouw met kind aan het bedienen en ze was best aardig. We hadden korte gesprekjes als ik aan tafel kwam, tot ze opeens zei ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is
 Geel’. Ik snapte het oprecht niet en keek zelfs om me heen. Niets was geel. Ik dacht ze heeft het vast tegen het kind en ik liep weg. Toen realiseerde ik me dat ze mij bedoelde, want Aziatische mensen zijn ‘geel’. En dat zei ze notabene bij haar kind. Nou dan weet je ook al waar het vandaan komt

5 likes

Ja same! Die blikken ook die je dan krijgt, zodra je vertelt dat je een zonneallergie hebt.

2 likes

Ughhh ik merk dat ik me met dit weer ook echt erger aan opmerkingen van mensen. Mensen die hun arm naast die van jou houden en dan zeggen dat ze bijna net zo bruin zijn als jij. Mensen die denken dat ik niet kan verbranden/geen zonnebrand nodig heb en dat ik ook wel even 1000 jaar in de zon kan zitten. Mensen die denken dat je als poc niet bruin(er) kunt worden? Mensen die inderdaad denken dat je deze extreme temperaturen wel makkelijk aankunt omdat dit ‘in je genen’ zit? Zucht

8 likes

Wat erg dat je dit hebt moeten mee maken :pensive:

@MeGusta herkenbaar! Ik heb door de zon gewoon ff lekker een ‘extra’ kleurtje en een glow van de zon en mijn huidskleur verandert ook echt van lichtbruin naar warm/donker bruin. En dan mensen ja jij hoeft niet in de zon. Ehm mag ik dat zelf even bepalen.

2 likes

Dit is toch ook van de zotte
 Zij zullen echt hebben staan springen toen er een witte man door een lichtgetinte is vermoord. Eindelijk kunnen we protesteren. Niet beseffende dat George Floyd en deze man niks, maar dan ook niks met elkaar te maken hebben. Zinloos en racistisch politiegeweld waar niemand voor wordt opgepakt en wat veel te vaak voorkomt versus zinloos geweld zonder racistisch motief waar als de verdachte wordt gevonden wél iemand voor wordt opgepakt en dit komt zelden voor. Deze mensen gaan echt over lijken, schaamteloos.

5 likes

Ik snap ook niet waarom de link naar de BLM-protesten gelegd moet worden. Er zit zo’n groot verschil tussen zinloos geweld en institutioneel racistisch politiegeweld. De enige overeenkomst is geweld. Ik kan me niet voorstellen dat je als nabestaande erop zit te wachten dat iemands dood gekaapt wordt door racisten.

Volgens mij is het overigens ook nog niet duidelijk wat de huidskleur van de dader is (niet dat dat ertoe doet). Het officiĂ«le signalement was lichte huidskleur. Vaak zijn de omschrijvingen ‘blank’, ‘‘licht getint’, Noord-Afrikaans’ en ‘donker’, maar lichte huidskleur is wel vaag.

1 like

Precies dit. Ging op twitter kijken over deze dood(kijk geen tv etc en ja twitter dom van me).
Het is gewoon ziek dat mensen gelijk zijn dood gebruiken voor hun eigen racistische agenda, ja vind het racistische want het gaay steeds over Floyd wel ookal was hij zwarte crimineel en geweld van buitenlanders etc
 Gelijk het vergelijken met blm en anti link anti halsema er bij is het duidelijk dat de dood van deze man niet uit maakt maar gebruikt wordt als excuus om boos te zijn.

3 likes