@kali In de Schilderswijk ligt de levensverwachting ver onder het landelijk gemiddelde. Als ik het me goed herinner, 8 jaar. Dit komt voornamelijk voort uit lage socio-economische status in die wijk. Dit gaat in de Schilderswijk gepaard met slechte integratie, toe te schrijven aan ons Nederlandse beleid omtrent migratie en inburgering. Migrantenouders zijn heel anders opgegroeid en voeden kinderen op in een land waar de normen en waarden weer heel anders zijn. Het is enorm lastig om een balans te vinden in het kind laten meedraaien in een nieuwe, onbekende cultuur maar ook de eigen normen en waarden in de opvoeding te behouden. Ik denk zeker dat de overheid hier een rol in kan spelen. Wangedrag van deze kinderen toeschrijven aan hun afkomst vind ik dus echt niet eerlijk.
Wat je zegt over vrouwenrechten en lgbtqi rechten in de islam: dit is niet alleen een probleem binnen de islam, maar ook binnen het christendom. In het christendom is een oplossing geopperd door alle zonden op een gelijk niveau te zetten. Dus homoseksualiteit, vraatzucht, liegen, allemaal op een hoop. En iedereen eet wel eens een keertje teveel toch? Dat is een zonde die je makkelijk kunt vergeven. Maar homoseksualiteit is nu een zonde van hetzelfde niveau als vraatzuchtigheid. Dan moet je dat logischerwijs ook kunnen vergeven.
Ook binnen je geloof kun je de grenzen opzoeken van jouw rechten. Een voorbeeld van vrouwenrechten binnen de islam, is omschreven in het boek Politics of Piety. Hierin verkrijgen moslimvrouwen toegang tot hun moskee en vormen ze vrouwenscholen.
Dit betekent niet dat je vrouwenhaat of LGBT+ haat moet accepteren, en je mag ook aangeven dat deze haat sterker is in bepaalde landen, maar probeer niet te veralgemeniseren naar individuen. Overal ter wereld strijden mensen voor gelijke rechten van vrouwen en LGBT+ personen. Ook moslims. En overal ter wereld zijn ook misogynisten en anti LGBT+ mensen. Ook witte Nederlanders. Misschien uiten zij het anders, maar zulke haat is niet exclusief aanwezig bij één bevolkingsgroep.
En het feit dat sommige mensen anderen niet kunnen accepteren om wie ze zijn, betekent niet dat je dat terug moet doen.
Edit: wat ik dus wil zeggen met die voorbeelden is, is dat je binnen je geloof creatief kunt zijn met de interpretatie van leefregels. Ik kom uit een religieuze familie (ik ben zelf seculier) en ik mag doen wat ik wil en met iedereen thuiskomen.