Wat ik zelf vervelend vind aan deze discussie is dat er altijd wordt verwacht dat de islam zich moet verantwoorden voor zijn extreme uitwassen. Iedereen is het hier overeens dat IS een vreselijk regime is, maar dat vindt de meerderheid van de moslims gelukkig ook! Toch wordt altijd de link gelegd tussen het extremisme van IS en moslims die gewoon in alle vrede hun geloof belijden. Binnen het Christendom gebeurt dit veel minder. Toen een aantal jaar geleden het grootschalige misbruik in de katholieke kerk naar buiten kwam, werden katholieken niet massaal gevraagd hier actief afstand van te nemen. Ook werd niet beweerd dat het katholieke geloof dus per definitie pedofiel is. Bij de islam lijkt dat wel te gebeuren en dat is volgens mij gewoon een (heel goed werkend) trucje van rechts. Door de âmainstreamâ islam continu te koppelen aan de extremistische regimes plant je bij mensen een beeld in het hoofd dat deze groepen bij elkaar horen.
Daarnaast wil ik nog tegen @kali zeggen: wees je bewust van dat jouw ervaring niet representatief is voor een heel land (of zelfs de wereld). Jij woont in Den Haag en komt blijkbaar vaak in de Schilderswijk. Daar heb jij blijkbaar vooral last van mensen met een bepaalde migratieachtergrond. Maar dat wil niet zeggen dat dat dus altijd overal het geval is. Andere mensen gaven al aan bijvoorbeeld in de provincie te wonen en seksisme vooral te ervaren door witte mannen. Wat jij nu doet is jouw ervaring (die verder prima legitiem kan zijn) extrapoleren naar landelijk niveau, maar zo werkt dat natuurlijk niet. Het seksimse-probleem is een optelling van al die individuele ervaringen en dan kom je op landelijk niveau dus uit op het feit dat seksisme in alle bevolkingsgroepen voorkomt.
(Vanuit de bedrijven niet vanuit jou belachelijk)