Het geldt pas vanaf eind september.
Ik heb een discussie met mijn vriend, over een witte NBA-speler die door een zwarte NBA-speler een âbitch-ass white boy wordt genoemdâ waar ik om moest lachen.
Waardoor we uitkomen op een discussie waarin ik stel dat racisme naar witte mensen niet bestaat, en hij het daar heel erg stellig NIET mee eens is. Hij zegt dat racisme naar iedere huidskleur bestaat, en ik er veel te diep ik zit door dit te zeggen. Dit zijn de artikelen waarin ik mijn mening terugvind en waar mijn vriend het opzich enigszins mee eens is, maar hij blijft er bij dat ik veel te ver ga door te zeggen dat wit racisme/discriminatie niet bestaat (hij is vrij boos)
Mijn vriend en ik zijn beiden wit. Ik ben benieuwd wat jullie vinden?
Als ik hem goed begrijp stelt hij dat als je gelijkheid wilt creëren je ook geen lelijke dingen over iemand afkomst mag zeggen als diegene wit is
Is het verschil niet dat racisme gewoon niet de zelfde kracht heeft als het tegen een wit persoon is. Racisme kan tegen iedereen als je de betekenis leest maar het benadeeld niet de meerderheid(witte mensen).
Ja en ik ben dus van mening dat je een lullige opmerking over iemands witheid niet onder racisme kan scharen, omdat reverse racism de fundamentele kwestie van power en privilege tussen verschillende huidskleuren/ârassenâ niet in beschouwing neemt (http://www.aclrc.com/myth-of-reverse-racism)
Ja dat er dus (witte) mensen zijn die hun schouders erbij ophalen, daar kan hij niet bij. Een aantal jaar terug zat ik op de stoep en zei een meisje âaan de kant vieze Hollanderâ en dat heb ik me totaal niet aangetrokken: die ene opmerking beĂŻnvloedt mijn positie in die maatschappij totaal niet en ik kan het van me af laten glijden (privilege). En hij kan dat dus niet begrijpen. Ja tuurlijk was het gaar, maar ik heb geen racisme ervaren
Nee snap ik maar ik denk dat hij uiteindelijk naar de betekenis van het woord kijkt en dan kan het wel. Denk dat waneer je dit probeert uit te leggen mensen alleen zien dat je de betekenis van het woord veranderd en dan niet meer willen luisteren.
Racisme is ook een woord die iedereen als super slecht ziet (want dat is het) en als je dan zegt dat racisme naar witte mensen niet kan ze dit snel zien als alleen witte mensen kunnen racistisch zijn. Wat natuurlijk niet is wat je zegt maar zo zie ik wel veel mensen denken.
De kracht van woorden is super interessant en probeer daarom te denken hoe anderre hier mee omgaan en dit zien.
Zie ook vaak comments als in reverse racism doesnât exist cuz it is just racism. Maar zoals je zij hier neem je niet in mee de power en privilege waardoor racisme tegen de één heel anders in effect is dan tegen de ander.
Ik dacht altijd dat de racisme waar jij het meer over hebt systemisch racisme genoemd werd, maar idk wie besluit wat welk woord betekend als het niet ons de mensen is.
@Appelflap
Ik ben van mening dat je racisme niet los kan zien van de context en dus de machtsstructuren, en dat je als wit persoon geen racisme kunt ervaren omdat die ene lullige opmerking niet staat op jarenlange onderdrukking in welke vorm dan ook
Hij is van mening dat er geen systematisch racisme tegen witte mensen bestaat betekent het niet dat het geen racisme is als jij als wit persoon wordt benadeeld om je huidskleur - al komt dat dus weinig voor. Dus puur de âbetekenisâ mensen veroordelen om hun huidskleur.
Thanks voor je reactie, slaat de spijker op de kop idd! Uiteindelijk idd gesetteld op: dan zou er een andere definitie moet komen, en we komen grotendeels overeen in denkbeelden. Hij is redelijk belezen in het onderwerp (maar zit niet in dezelfde activistische instagrambubbel als ik, haha), en âWhy Iâm no longer talking to white people about raceâ en âWitte onschuldâ staan bij ons beiden nog op het lijstje.
En jaaa Such a fun age, goed boek he! Maar wel fictie toch?
Weer zoân schrijnend geval.
Waarom schrijven nieuwswebsites steeds over onlusten.
Ik heb hier verder niks zinnigs op te zeggen maar herken dit stukje heel erg goed. Hier worstel ik ook vaak mee en als ik een discussie heb met anderen die zich negatief uitlaten over de islam en dit soort dingen aanhalen ga ik er altijd tegenin maar eigenlijk Vind ik mijn eigen argumenten maar zwakjes, juist omdat ik vind dat er wel een kern van waarheid in zit.
Ik vind het juist fijn om soms wat tegengeluid te horen, anders kan je niet goed over de echte problemen praten als je eigen bubbel blijft.
Jammer genoeg gebruiken mensen de echte problemen om juist racistisch te zijn en het op alle mensen van een groep te duwen, ik denk namelijk dat het echt niet zo zwart wit is.
Ik merkte wel dat bijv in mijn middelbare school klas de jongens en meiden van een buitenlandse afkomst wat voor de meeste achterhaalde meningen/ideeën hadden, denk wat je alleen kan doen is vooral op school goed les te geven over feminsime, gay rights etc.
Waar ik zelf mee ven begonnen is slecht gedrag zoals cat calling hard tegen in te gaan. Vroeger bleef ik stil of probeerde het te negeren, ik denk als wij alle tegen dit soort gedrag in gaan het al gedeeltelijk kan helpen.
Maar multi culti samenleving is veel ingewikkelder dan kumbaya allemaal samen gezellig. Niet super lang geleden waren lgbtq hier ook niet goed geaccepteerd en sexisme ook bog sterker (nogsteeds door sommige) en denk dat mensen die uit landen komen waar ze nog in die tijd/gedachtegoed zitten tijd en educatie nodig hebben zoals wij ook hebben gehad.
Vind dit ook een moeilijk onderwerp omdat je weet dat het niet voor alle mensen geld, denk ook niet dat het helpt waneer we allemaal maar met mensen blijven omgaan die het zelfde denken/zijn. Zo krijg je ook geen integratie en begrip voor elkaar. Ik herinner nog dat ik wilders moest uitleggen aan een Turkse vriendin en schrok toen omdat niemand in haar omgeving echt iets van hem wist(keken niet naar nl tv etc) en zelfs een oom die er op gestemt had want ja partij voor de vrijheid klinkt goed.
Hm op dat moment vind ik het echt niet mijn taak om er tegen in te gaan. De keren dat ik dat trouwens wel heb gedaan leverde dat ook niks op of ja dan was ik een kankerhoer lol.
Ik weet ook niet wat je het best kan doen. Dit is het enige wat ik zelf kan bedenken om te doen.
Dit. Ik ben een mix van 2 culturen en heb over beide kanten wel wat aan te merken. Elke cultuur heeft wel iets âGeksâ of iets wat in 1950 had moeten blijven. Maar wat er mis is met de islamitische samenleving in Nederland is dat ons systeem hen nooit serieus heeft genomen en heel moeilijk kansen bied. En ja dan krijg je dat ze zich af zetten enzo. Het is een cultuur dat veel trots kent maar hier zijn ze âKut marokkanenâ en in hun eigenland zijn ze " Rijke Nederlanders die geld en spullen komen brengen". (Dit is iets wat uit mn eigen ervaring komt correct me if im wrong of als je een ander verhaal hebt)
@kali ik vind je posts waarin je hele bevolkingsgroepen van noord-Afrika / islam over één kam uitscheert best wel vervelend om te lezen. Ik snap je frustratie over het nagefloten worden en het onbeschofte gedrag wat je soms tegenkomt, maar dat geldt niet voor de gehele bevolkingsgroep. Rotte appels zitten overal. Ik ken genoeg Marokkaanse mannen en vrouwen, die bijna huilen van het negatieve imago wat zij door dit soort jongeren hebben gekregen. Zij worden altijd erop aangekeken, terwijl ze er letterlijk niets mee te maken hebben. Bovendien is hierboven al uitgelegd dat er een groot verschil is tussen wat cultuur is en wat de islam is. Als je je zou verdiepen in de Islam zul je leren dat de basis nagenoeg hetzelfde is als de Jodendom en het Christendom en dat vrouwen juist op nummer 1 staan. Dat sommige in NL vrouwenhaat predikeren, komt niet voort uit de Islam maar uit de zelf gecreëerde normen en waarden.
Verder geef je aan dat in de naam van christendom of jodendom geen extremistische daden gepleegd worden. Jawel, Noorwegen. Als moslim zijnde verafschuw ik de IS. Het is een zeer haatdragende niet-islamistische beweging. Niets wat zij doen is islamitisch. Vrouwen verkrachter. Kinderen vermoorden. Niets hierover staat in de Koran.
@kali In de Schilderswijk ligt de levensverwachting ver onder het landelijk gemiddelde. Als ik het me goed herinner, 8 jaar. Dit komt voornamelijk voort uit lage socio-economische status in die wijk. Dit gaat in de Schilderswijk gepaard met slechte integratie, toe te schrijven aan ons Nederlandse beleid omtrent migratie en inburgering. Migrantenouders zijn heel anders opgegroeid en voeden kinderen op in een land waar de normen en waarden weer heel anders zijn. Het is enorm lastig om een balans te vinden in het kind laten meedraaien in een nieuwe, onbekende cultuur maar ook de eigen normen en waarden in de opvoeding te behouden. Ik denk zeker dat de overheid hier een rol in kan spelen. Wangedrag van deze kinderen toeschrijven aan hun afkomst vind ik dus echt niet eerlijk.
Wat je zegt over vrouwenrechten en lgbtqi rechten in de islam: dit is niet alleen een probleem binnen de islam, maar ook binnen het christendom. In het christendom is een oplossing geopperd door alle zonden op een gelijk niveau te zetten. Dus homoseksualiteit, vraatzucht, liegen, allemaal op een hoop. En iedereen eet wel eens een keertje teveel toch? Dat is een zonde die je makkelijk kunt vergeven. Maar homoseksualiteit is nu een zonde van hetzelfde niveau als vraatzuchtigheid. Dan moet je dat logischerwijs ook kunnen vergeven.
Ook binnen je geloof kun je de grenzen opzoeken van jouw rechten. Een voorbeeld van vrouwenrechten binnen de islam, is omschreven in het boek Politics of Piety. Hierin verkrijgen moslimvrouwen toegang tot hun moskee en vormen ze vrouwenscholen.
Dit betekent niet dat je vrouwenhaat of LGBT+ haat moet accepteren, en je mag ook aangeven dat deze haat sterker is in bepaalde landen, maar probeer niet te veralgemeniseren naar individuen. Overal ter wereld strijden mensen voor gelijke rechten van vrouwen en LGBT+ personen. Ook moslims. En overal ter wereld zijn ook misogynisten en anti LGBT+ mensen. Ook witte Nederlanders. Misschien uiten zij het anders, maar zulke haat is niet exclusief aanwezig bij één bevolkingsgroep.
En het feit dat sommige mensen anderen niet kunnen accepteren om wie ze zijn, betekent niet dat je dat terug moet doen.
Edit: wat ik dus wil zeggen met die voorbeelden is, is dat je binnen je geloof creatief kunt zijn met de interpretatie van leefregels. Ik kom uit een religieuze familie (ik ben zelf seculier) en ik mag doen wat ik wil en met iedereen thuiskomen.
Dat bepaalde mensen een geloof op hun wijze interpreteren, betekent niet per definitie dat dat geloof dat daadwerkelijk zo voorschrijft. De koran is absoluut niet vrouwonvriendelijker dan de torah of de bijbel. De intentie daarin is juist het tegenovergestelde. Ik vind je ook erg islamofobisch overkomen. Mensen hebben overal op de wereld cultuur én geloof misbruikt om zich als assholes te kunnen gedragen.
Wat een goede reactie dit, veel stof tot nadenken