White privilege / racisme

Het is zo walgelijk dat zinloos geweld bewust misbruikt wordt voor de eigen racistische agenda. Echt als hij een van mijn geliefden was had ik niet voor mezelf ingestaan.

8 likes

De familie heeft dus al uitgesproken een stille tocht te doen waarbij enkel naasten welkom zijn. Dus ergens hebben ze zich al een soort van gedistantieerd.

11 likes

Als het goed is zijn het Duitsers die dit allemaal doen, maar ik lees ook dat het sinds dit jaar in Nederland gecontroleerd wordt. Vraag me wel af of dat alleen de controle op corona nieuws is

https://www.ad.nl/tech/acht-maanden-commentaren-filteren-op-facebook-tegen-zoveel-bagger-kan-niemand-op~a699aa64/

1 like

Precies dit. Ik ben een witte jonge dokter en de enige les in dermatologie die ook over de donkere huid ging, was bij het keuze vak tropengeneeskunde. Echt heel erg. Ik ga eens informeren hoe dat nu zit. Er schijnt een boek uit te komen over de presentatie van diverse huidziekten bij de donkere huid.

De enige reden dat ik iets weet over keloids is omdat ik zelf een piercing heb gehad.

4 likes

Ik word echt boos van die zwarte piet discussie. Hou toch gewoon op met die onzin man. En dan de kinderen erbij halen want het zou oh zo verwarrend zijn als zwarte piet niet meer zwart is. Kinderen zijn zo flexibel als maar wat dus je gaat mij echt niet vertellen dat het ze ook maar een reet interesseert, wat een bullshit. Daarbij zou ik mijn kinderen graag meegeven dat het niet normaal is om je als wit persoon zwart te schminken. Waar ik woon is zwarte piet echt nog Ăłveral te zien. Daardoor ben ik nog nooit met mijn kinderen naar een intocht gaan kijken. Als ik die reacties lees op fb dan verbaas ik me echt hoeveel hersenloze mensen er in nederland wonen.

11 likes

Daarbij in Nl. hebben jullie toch de naam van het paard verandert? Niet meer americo maar
? Dat vind ik veeel heftiger dan de aanpassing van Piet. Die vind ik alleen maar logisch want het schoorsteenverhaal klopt zo veel beter.
En bij de verandering van het paard is er volgens mij geen enkel protest gekomen?
Dus zo duidelijk als iets dat het een kulargument is.

5 likes

Maar
 hij is in het echt wel doodgegaan :broken_heart:

4 likes

Ja klopt en degene die sinterklaas speelt bij de landelijke optocht is iets van 10 jaar geleden ook veranderd en toen volgens mij met het verhaal dat die eerdere sinterklaas een hulp sinterklaas was ofzo. Dus als kinderen dat geloven moet dit ook niet moeilijk te geloven zijn. Sowieso verschillen al die sinterklazen bij de plaatselijke optocht/ op scholen ook met die je op tv ziet. Dus waarom zouden pieten niet kunnen veranderen.

3 likes

Ik word best wel moedeloos van al het openlijk racisme dat je nu ziet n.a.v. de tweede golf (bepaalde wijken waar (veel) meer Corona-gevallen zijn) en de vechtpartij in Blankenberge etc. :slightly_frowning_face:

2 likes

Voor alle mensen die al proberen posts over Zwarte Piet te rapporteren, dit zegt een tech-journalist van de NOS

2 likes

Waar staat dat dan, lees ik eroverheen?

Dit! Het wordt echt steeds erger en erger? En iedereen ( in mijn omgeving) vindt het maar normaal. De cartoons die rond gaan zijn ook echt om te huilen. ( ik heb jammergenoeg wel wat racistische familie op fb die die dingen delen)
En ja dat gevecht leek heel heftig. Maar nu ik steeds meer de achtergrond hoor begrijp ik het ergens wel.
bv. het was dus zo dat die jongeren op het strand zaten maar door de vloed was er steeds minder plaats en hebben de mensen op (gereserveerde) strandstoelen de politie gebeld omdat er niet voldoende afstand gehouden kon worden. Dus moesten die jongeren van het strand. Ik kan me de frustratie zeer goed voorstellen. Zeker als je je indenkt dat dit dus Brusselse jongeren zijn waar de hitte nog veel erger is en ze veel minder toegang hebben tot groen of water.

3 likes

Ik sta nu toevallig met het anti racisme bord op de dam en kijk uit op een klein bordje van sinterklaas op één van de muren. Idk viel me op omdat het weer over piet gaat.

1 like

Elke keer weer moet er een verband gezocht worden met de “Brusselse jongerenbendes” en dan op nationele televisie verklaren dat je aan ethnische profielering doet. Zo normaal dit?

Ik heb dezelfde verontwaardiging niet gezien toen Knokke geteisterd werd door Nederlandse studenten die niet om konden gaan met de sluiting van horeca om 1 uur. En dat ging om feiten die elke dag gepleegd werden.

4 likes

Ah ok. In die van de NOS en Nu.nl stond het dus niet, helaas.

1 like

Ik heb vanuit landelijk begrepen dat het over 1 a 2 weken ingaat en dat alles handmatig gerapporteerd moet worden Facebook gaat niets opzoeken en verwijderen. Zij hebben dit bij Facebook nagevraagd.

Hier werd eens genoemd dat er in de Verenigde Staten racisme plaatsvond tijdens het stemmen door minder stembussen te plaatsen in overwegend zwarte wijken.
Weet iemand wat ik bedoel en heeft iemand een linkje daarover? M’n vriend vond het interessant en wil er graag meer over lezen

1 like

Ik denk dat je gerrymandering bedoeld. Dit is van de NOS wat ik er zo snel over kon vinden.

stukje NOS

Ik denk dat dat ook aan de instelling ligt waar je studeert, we krijgen nou eenmaal meer les in dingen waar de lokale dokters veel verstand van hebben (naast een soort basisprogramma). Ik heb minstens 10 colleges gehad over feochromocytomen, ook minstens 10 over erfelijke stofwisselingsstoornissen omdat ‘ons’ ziekenhuis daar expertisecentrum voor was, en ik weet alle details over bijv. sikkelcelziekte, thalassemieen en keloid omdat die dingen in de omliggende wijken daar meer voorkomen, dus voor een patiĂ«ntcollege was dat een makkelijk en interessant ‘doelwit’ om mee te nemen van de afdeling. Dat zal in een ander centrum weer anders liggen.

Nee das niet wat ik bedoelde volgens mij.
Het was dat er letterlijk minder plaatsen om te stemmen waren in de zwarte wijken waardoor de mensen uit die wijk de hele dag in de rij moesten staan om te kunnen stemmen.

De eerste 3 links die ik vond maar er is veel meer over te vinden.

1 like