White privilege / racisme

Ik ben van mening dat het juist ontzettend belangrijk is om met kinderen dit debat te blijven voeren, wat je geloof ook is. Als dit een christelijke spotprent zou zijn, dan zou ik daar ook zo over denken.

Ik vind het een beetje apart dat je insinueert dat ik de spotprent niet heb gezien. Het is niet eens een spotprent van Mohammed, het is een directe reactie van Joep Bertrams op de aanslagen op Charlie Hebdo en beeld een jihaddist uit, niet Mohammed. Als je interviews met hem leest, dan wordt ook duidelijk dat het zijn bedoeling is om juist met elkaar de dialoog aan te blijven gaan. Ik ben het helemaal met hem eens, en ben van mening dat het juist op scholen zo ontzettend belangrijk is. Kinderen, zelfs van onder de 10, zijn niet gek he, die krijgen gewoon dingen mee (op het jeugdjournaal bijvoorbeeld) en hebben echt wel meer schokkende dingen gezien die niet op prent staan maar in het echte leven gebeuren.

Daarnaast insinueer ik niet dat deze kinderen naar een Islamitische school moeten gaan, ik reageer op je argument dat we in Nederland een rare take op godsdienst hebben, omdat we bepaalde streng religieuze Christelijke ‘praktijken’ op school wel toe staan. Wat ik als reactie daar op zeg is dat de overheid verschillende subsidies verstrekt, ook aan Islamische scholen. Dit doen veel landen niet, daar hangt de definitie van ‘openbare school’ vaak samen met subsidie van de overheid en geloofsneutraliteit.

Ook wil ik nog zeggen dat diverse mensenrechtelijke instituties, zoals het Europees Hof, benadrukken dat er in een democratische samenleving juist ruimte moet zijn voor dingen die ‘offending, shocking or disturbing’ zijn. Als dit verdwijnt, toorn je aan de waarden van de democratie.

9 likes

Maar in onze regering zit ook een partij die voor dit geloof is. Dat is juist in Nederland waar er verschillende meningen leven, belangrijk

In Nederland is Godslastering niet strafbaar. Godslastering mag. Je mag in God geloven en dat uiten. Je mag niet in god geloven en dat uiten. En laten we even eerlijk zijn al het geloof wordt in Nederland geridiculiseerd en beschimpt en niet zo’n beetje ook. Alles kan en mag beschimpt worden. En dat wordt het ook. Kijk maar naar programma als zondag met Lubach.

Ik vind niet dat je de maatschappij kan buiten sluiten uit de schoolklas. Dit thema leeft momenteel in de maatschappij gezien de recente gebeurtenissen. Is het veilig als er geen grappen over godsdienst mogen worden gemaakt? Want als je geen spotprent van de islam meer mag tonen dan maak je juist een uitzondering voor deze godsdienst. Neem je deze leerlingen dan serieus als je alles voor hen afbakent? Als je denkt dat ze niet met een spotprent om kunnen gaan? We krijgen dan wel een hele individuele maatschappij waar iedereen alleen te zien krijgt wat hij wil zien.

Ik ben van mening dat het niet tonen van deze spotprent, juist deze groep uitsluit van onze maatschappij waarin het tonen van spotprenten al eeuwen lang normaal is.

7 likes

Maar het punt is juist dat het niet vanzelfsprekend het denkpad is van een jongere, en dat het daarom belangrijk is dat er op school de dialoog wordt aangegaan. Je helpt echt niemand ermee als je zoiets weghaalt, zelfs niet de gelovige jongeren. Hoeveel waardevoller is het als je leert wat satire is, dat dat mag in een democratische samenleving, en dat dat geen reden is om het te verbieden of sterker nog, om geweld te gebruiken? Juist dat is de dialoog die moet worden gevoerd. En als je het niet in de klas voert, waar dan wel?

2 likes

Ik vind het oprecht heel naar dat je dat hebt meegemaakt en er zijn natuurlijk ook mega veel incompetente docenten die hier niet goed mee kunnen omgaan. Feit is natuurlijk ook gewoon dat er binnen het onderwijs niet genoeg aandacht is voor diversiteit, inclusie en culturele/religieuze sensitiviteit. Imo zou het bij zulke lessen inderdaad ook nodig zijn om de keerzijde van zo’n prent te bespreken, de stereotypering die er mee gepaard kan gaan, etc. Maar dat zou dan een kwestie van de educatieve tools zijn, het onderwerp negeren/verwijderen zie ik niet als de oplossing.

1 like

Ik vind niet dat je moet kwetsen. Mijn voorkeur heeft het niet om iemand anders te kwetsen. Maar het moet wel kunnen. In mijn ideale les leg je verschillende spotprenten naast elkaar van elk geloof en ook van een humanistisch wereldbeeld. Juist omdat je moet leren jezelf niet zo serieus te nemen. Andere mogen, nee moeten grapjes over mij kunnen maken zonder dat ik daar ontzettend boos van word. Het is belangrijk om jezelf niet zo serieus te nemen. Om goed met andere om te kunnen gaan.
Als ik op jonge leeftijd niet leer om met mijn emoties om te gaan, wanneer leer ik dat dan wel?

In Nederland werd voorheen ook ontstelt gereageerd op spotprenten over het katholicisme. Maar niemand zal tegenwoordig zeggen dat dat niet mag. En ik vind het heel naar wat je hebt meegemaakt en dat moet zeker voorkomen worden. Maar een spotprent moet wel besproken kunnen worden.

4 likes

Maar als je nooit geconfronteerd word met een tekening die je niet aanstaat dan zul je toch altijd zo heftig reageren?

1 like

Wauw jouw eerste zin is gewoon zo pijnlijk herkenbaar
 mensen vergeten dit echt

2 likes

2 likes

Ik sluit me verder helemaal aan bij wat @Shaaar al gezegd heeft, maar hierover wilde ik nog wel even opmerken dat het katholicisme een totaal andere rol in de Nederlandse samenleving heeft gehad dan de islam nu doet.

Het katholicisme was vroeger één van de zogenaamde zuilen, waarbij kerk en staat volledig met elkaar vervlochten waren en de positie van de islam in onze huidige maatschappij is daar niet mee te vergelijken. Het gaat namelijk juist om een gemarginaliseerde groep.

7 likes

Bedoel je daarmee dat je alleen spotprenten kunt maken van grotere groepen? Ieder geloof oefent op een bepaalde manier macht uit op zijn volgelingen maar ook op de rest van de maatschappij.
Ik bedoelde eigenlijk meer dat er tegenwoordig ook spotprenten over het katholicisme worden gemaakt. In vergelijking zijn er officieel 3 miljoen katholieken versus 1 miljoen moslims in dit land.

De spotprent waar het over gaat spot ook niet met de Islam maar met terroristen die columnisten vermoorden. Dat is wel een ander onderwerp.

Ik vind het stom dat er word aangegeven dat Moslims het niet fijn vinden dat de profeet word afgebeeld of belachelijk gemaakt word. Verder mag je volgens mij overal grapjes over maken. Maar dan zoeken gepriviligeerde mensen toch die grens op en als mensen dan boos reageren ( En dan heb ik het niet over terrorisme want dat praat ik niet goed) Dan is het "Naaah wat zijn jullie zeikerds zeg.

Dat iets mag of dat er vrijheids van meningsuiting is , betekend niet dat je dan maar constant elkaars grensen moet opzoeken en overgaan om je vervolgens op je VVM te beroepen.

7 likes

Ik heb zelf op een christelijke school gezeten met relatief veel islamitische leerlingen (ook in Rotterdam). Ik herinner me vooral hele respectvolle en leerzame discussies maar naar aanleiding van de posts hier realiseer ik me nu toch wel dat mijn islamitische klasgenoten niet echt op dezelfde manier hun mening mochten/konden/wilden geven als mijn christelijke klasgenoten. Ik had meerdere christelijke klasgenoten die vrij ‘extreem’ waren in hun opvattingen en dit ook uitdroegen. Ze gingen regelmatig (fel/hard) in discussie met klasgenoten en docenten als er dingen gezegd werden waar ze het niet mee eens waren (over het christendom) of als iemand bijv. bepaalde schelwoorden gebruikte. Bij lessen/discussies over de Islam bleven mijn islamitische klasgenoten meestal vrij stil en misschien hadden ze hier gewoon geen sterke mening over maar ik betwijfel of er hetzelfde op hen gereageerd was als ze net zo fel in discussie waren gegaan. Ik heb het idee dat van hen veel meer verwacht werd dat ze kritiek op de islam maar gewoon moesten accepteren.

10 likes

Nee hoor, ik reageerde er even op omdat je zei dat er vroeger ontsteld werd gereageerd op bespottingen van het katholicisme, maar dat dat nu niet meer denkbaar is. Daar wilde ik over zeggen dat de context in beide situaties totaal verschillend is.

Ik zou ook zeker niet willen dat het verboden zou zijn te spotten met kleinere groepen mensen. Lessen (bijvoorbeeld bij het vak maatschappijleer) waarin je dergelijke spotprenten bekijkt, bespreekt en erover discussieert lijken me ontzettend goed juist.

Dit is inderdaad een wezenlijk verschil (overigens zou ik ook niet willen dat prenten waarop de islam belachelijk gemaakt wordt bij wet verboden zouden worden hoor), maar ik vraag me af hoe duidelijk dit voor kinderen is. Juist als je erover praat in een les kun je het ook over dit onderscheid hebben. Als die prent daar maar gewoon hangt in een lokaal gebeurt dat niet.

Verder is de context van onze huidige maatschappij hierbij ook belangrijk. Moslims moeten zich hier in Nederland zo vaak verantwoorden na een een aanslag die door extremistische moslims gepleegd was. In de media krijg je dan weer een uitzending waarin meerdere moslims zijn uitgenodigd om zich daar dan expliciet van te gaan distantiëren. En dan hebben we ook nog eens schreeuwende politici met een groot publiek die dit onderscheid expres niet maken en zich op zulke momenten juist tegen alle moslims en de islam als geheel uitspreken.

3 likes

Ja daar heb je gelijk in, goed als een docent daar nuance in aanbrengt maar ook ruimte geeft aan andere emoties en reacties op deze spotprent.

1 like

Maar dit mag ook niet in bepaalde stromingen vd islam (afbeeldingen laten zien). Althans, in de strenge leer en soennieten/sjiĂŻeten kijken hier soms verschillend naar. Daarom geen plaatjes, en veel kubisme/vormen bijv. in islamitische kunst en architectuur.
Of bedoel jij dit anders?

1 like

Jaa ik bedoelde het idd zo. Ik wist alleen niet precies meer of het nou verboden was en waarom. Daarom schreef ik niet fijn. Maar bedankt voor je uitleg/aanvullingm

1 like

Ja daar zijn de meningen over verdeeld, en dat maakt het dus wat controversieel. Het is iig niet breed aanvaard als okay top, en door sommigen (wat vrijere moslims) weer wel! Verder eens met wat je schreef

1 like

Even advocaat van de duivel, maar de islamitische kinderen zaten op een christelijke school. Zou het niet kunnen dat dat andersom ook zo zou zijn als christelijke kinderen op een islamitische school hadden gezeten? Dat aspect zie ik niet terugkomen in je verhaal

(Ik bedoel niet dat ik het goedkeur, maar vroeg me af of dat ook niet met de visie van de school te maken kan hebben)

Ik vind het echt raar om zoiets in een lokaal te hangen. De meeste of misschien wel alle leerlingen weten toch niet dat het een spotprent is en wat de betekenis erachter is.

5 likes

Mee eens, de context is hier zo belangrijk in. Ik vind niet dat er per se iets mis met zulke prenten in een school te tonen, zolang dit in een leeromgeving gebeurd waarbij intentie en idee achter de prent verduidelijkt worden en de meningen van verschillende partijen ook gehoord kunnen worden. Maar random ophangen in een lokaal maakt het juist erg spottend en eenzijdig.

4 likes