White privilege / racisme

Ah oke, dankjewel!

Ik vind dit echt zo’n incident dat door witte mensen tot in het oneindige wordt misbruikt om Het Echte Gesprek te saboteren. Ik verwacht dat het nog wel even voortduurt. Het maakt denk ik niet uit wat Awkwasi doet, zolang er een gelegenheid is om erop terug te grijpen zullen witte mensen / media (zoals Jinek blijkbaar) dat graag blijven doen. Alles voor de kijkcijfers, lekker populistisch om steeds te blijven aankaarten.

Pfff gister zag ik een fb post van een kennis;
Zwarte piet is verboden maar we stellen onze kinderen wel bloot aan bloed, messen, geesten etc. Welke boodschap geven we onze kinderen mee.

Dus ik had gereageerd; we geven kinderen mee dat racisme niet ok is en dat racistische figuren niet ok zijn. Lijkt mij een mooie boodschap om je kinderen mee te geven.

En ja hoor ze heeft mij op fb verwijdert :joy: Nu weet ik wel door haar berichten die ze post dat ze zwaar christelijk gelovig is en daarom denk ik tegen halloween is (dit heb ik wel eens van een gelovige vriendin gehoord dat ze vanwege haar geloof tegen halloween is) maar hoe kun je racisme met halloween vergelijken?! En racisme dus goedkeuren maar ooh bloed is vreselijk voor je kinderen

4 likes

Omdat halloween haar kinderen ‘treft’ en racisme niet. trut.

4 likes

Precies! Stel je voor dat de tere zieltjes van haar kinderen worden beschadigd. Boeiend als iemand anders racisme ervaart.

Haha wow dit is wel echt heel vergezocht van die persoon hoor. Volgens mij zoekt ze gewoon iets om voor zwarte piet te pleiten. Bloed, messen en geesten (= “eng”) kun je toch helemaal niet vergelijken met zwarte piet (=racistisch).

1 like

Zeer bijzondere vergelijking inderdaad. Sowieso snap ik nooit zo goed waarom mensen de behoefte voelen om hun meningen op Facebook te gooien, maar vervolgens geen tegenreactie willen. Zet het dan niet op Facebook😂

1 like

Ik zag diezelfde post, ook van een nogal religieus persoon. ‘Zwarte Piet is verboden maar in plaats daarvan vieren we nu halloween’ blablabla. Vond het ook vergelijking die helemaal nergens op sloeg. Halloween is niet ‘in plaats van’. En dat je halloween niets vind is prima (ik vind het zelf ook belachelijk om je kids in horror te verkleden) maar dat maakt zwarte piet niet minder racistisch.

3 likes

Ja alsof ineens heel sinterklaas was afgeschaft en afgelopen zaterdag hele gezinnen in met bloed doordrenkte outfits pepernoten zaten te vreten :roll_eyes:

1 like

Goed nieuws om hier te delen:

Straffen vallen volgens mij mee, maar ze zijn iig veroordeeld.

14 likes

Yes! Eigenlijk had ik ook Lilithmag moeten posten, dat is natuurlijk van Clarice zelf :slight_smile:

Ik ben het totaal niet met je eens Shaar en wel hierom, als je al niet in een veilige omgeving als een schoolklas kan leren met een spotprent om te gaan, waar doe je dat dan wel?

Als je altijd in je eigen bubbel blijft waar iedereen hetzelfde denkt en dezelfde mores deelt, hoe leer je dan om te gaan met personen die niet hetzelfde vinden als jij? Ik vind het niet heel aardig noch beleefd om de denkwijze van andere mensen te beledigen maar het mag wel, en het moet ook kunnen. Juist om de macht van geloof te relativeren.

Ik denk dat het heel belangrijk is om iedereen van jongs af aan te leren dat andere meningen oké zijn en dat iedereen deze mening mag uiten. Daarnaast leven we in een land met godsdienstvrijheid en de vrijheid van schoolkeuze verankerd in onze grondwet. Dit betekent dat iedereen een eigen school met eigen regels kan oprichten. Een christelijke school kan daardoor het tonen van een christelijke spotprent inderdaad verbieden. Een islamitische school kan het tonen van een Islamitische spotprent verbieden, aar op een openbare school mag alles geridiculiseerd worden. Plaats je je kind op een openbare school, dan ga je akkoord met de egalitaire, seculiere richtlijnen van deze school.

10 likes

Het emmaus college is katholiek

1 like

Ik hoor wat je zegt en ik vind ook dat je een punt hebt. Maar als zo’n prent er al 5 jaar hangt, en het nu in de aftermath van verschillende terroristische aanslagen een punt is, dan is dat toch alarmerend? Zeker omdat het kinderen zijn, die nog vol in hun ontwikkeling zitten en waarbij het aannemelijk is dat zij dingen overnemen omdat het nu in het nieuws is. Daarnaast ben ik het ook volledig eens met Pierlala dat een school een veilige omgeving moet zijn waar verschillende denkbeelden elkaar kunnen en mogen ontmoeten.

Daarnaast, Islamitische scholen worden, evenals Christelijke scholen, gesubsidieerd door de Nederlandse overheid. Islamitische scholen zijn daarbij vrij om hun curriculum in te vullen hoe zij dat willen zonder overheidsbemoeienis (ja, er was een aantal jaar geleden gedoe over de educatie over homoseksualiteit maar dat is wel echt een uitzondering). Dus het idee dat er een rare take is op godsdienst in school, dat valt wel mee.

4 likes

:raised_hands:t2:

2 likes

Ik ben van mening dat het juist ontzettend belangrijk is om met kinderen dit debat te blijven voeren, wat je geloof ook is. Als dit een christelijke spotprent zou zijn, dan zou ik daar ook zo over denken.

Ik vind het een beetje apart dat je insinueert dat ik de spotprent niet heb gezien. Het is niet eens een spotprent van Mohammed, het is een directe reactie van Joep Bertrams op de aanslagen op Charlie Hebdo en beeld een jihaddist uit, niet Mohammed. Als je interviews met hem leest, dan wordt ook duidelijk dat het zijn bedoeling is om juist met elkaar de dialoog aan te blijven gaan. Ik ben het helemaal met hem eens, en ben van mening dat het juist op scholen zo ontzettend belangrijk is. Kinderen, zelfs van onder de 10, zijn niet gek he, die krijgen gewoon dingen mee (op het jeugdjournaal bijvoorbeeld) en hebben echt wel meer schokkende dingen gezien die niet op prent staan maar in het echte leven gebeuren.

Daarnaast insinueer ik niet dat deze kinderen naar een Islamitische school moeten gaan, ik reageer op je argument dat we in Nederland een rare take op godsdienst hebben, omdat we bepaalde streng religieuze Christelijke ‘praktijken’ op school wel toe staan. Wat ik als reactie daar op zeg is dat de overheid verschillende subsidies verstrekt, ook aan Islamische scholen. Dit doen veel landen niet, daar hangt de definitie van ‘openbare school’ vaak samen met subsidie van de overheid en geloofsneutraliteit.

Ook wil ik nog zeggen dat diverse mensenrechtelijke instituties, zoals het Europees Hof, benadrukken dat er in een democratische samenleving juist ruimte moet zijn voor dingen die ‘offending, shocking or disturbing’ zijn. Als dit verdwijnt, toorn je aan de waarden van de democratie.

9 likes

Maar in onze regering zit ook een partij die voor dit geloof is. Dat is juist in Nederland waar er verschillende meningen leven, belangrijk

In Nederland is Godslastering niet strafbaar. Godslastering mag. Je mag in God geloven en dat uiten. Je mag niet in god geloven en dat uiten. En laten we even eerlijk zijn al het geloof wordt in Nederland geridiculiseerd en beschimpt en niet zo’n beetje ook. Alles kan en mag beschimpt worden. En dat wordt het ook. Kijk maar naar programma als zondag met Lubach.

Ik vind niet dat je de maatschappij kan buiten sluiten uit de schoolklas. Dit thema leeft momenteel in de maatschappij gezien de recente gebeurtenissen. Is het veilig als er geen grappen over godsdienst mogen worden gemaakt? Want als je geen spotprent van de islam meer mag tonen dan maak je juist een uitzondering voor deze godsdienst. Neem je deze leerlingen dan serieus als je alles voor hen afbakent? Als je denkt dat ze niet met een spotprent om kunnen gaan? We krijgen dan wel een hele individuele maatschappij waar iedereen alleen te zien krijgt wat hij wil zien.

Ik ben van mening dat het niet tonen van deze spotprent, juist deze groep uitsluit van onze maatschappij waarin het tonen van spotprenten al eeuwen lang normaal is.

7 likes

Maar het punt is juist dat het niet vanzelfsprekend het denkpad is van een jongere, en dat het daarom belangrijk is dat er op school de dialoog wordt aangegaan. Je helpt echt niemand ermee als je zoiets weghaalt, zelfs niet de gelovige jongeren. Hoeveel waardevoller is het als je leert wat satire is, dat dat mag in een democratische samenleving, en dat dat geen reden is om het te verbieden of sterker nog, om geweld te gebruiken? Juist dat is de dialoog die moet worden gevoerd. En als je het niet in de klas voert, waar dan wel?

2 likes

Ik vind het oprecht heel naar dat je dat hebt meegemaakt en er zijn natuurlijk ook mega veel incompetente docenten die hier niet goed mee kunnen omgaan. Feit is natuurlijk ook gewoon dat er binnen het onderwijs niet genoeg aandacht is voor diversiteit, inclusie en culturele/religieuze sensitiviteit. Imo zou het bij zulke lessen inderdaad ook nodig zijn om de keerzijde van zo’n prent te bespreken, de stereotypering die er mee gepaard kan gaan, etc. Maar dat zou dan een kwestie van de educatieve tools zijn, het onderwerp negeren/verwijderen zie ik niet als de oplossing.

1 like

Ik vind niet dat je moet kwetsen. Mijn voorkeur heeft het niet om iemand anders te kwetsen. Maar het moet wel kunnen. In mijn ideale les leg je verschillende spotprenten naast elkaar van elk geloof en ook van een humanistisch wereldbeeld. Juist omdat je moet leren jezelf niet zo serieus te nemen. Andere mogen, nee moeten grapjes over mij kunnen maken zonder dat ik daar ontzettend boos van word. Het is belangrijk om jezelf niet zo serieus te nemen. Om goed met andere om te kunnen gaan.
Als ik op jonge leeftijd niet leer om met mijn emoties om te gaan, wanneer leer ik dat dan wel?

In Nederland werd voorheen ook ontstelt gereageerd op spotprenten over het katholicisme. Maar niemand zal tegenwoordig zeggen dat dat niet mag. En ik vind het heel naar wat je hebt meegemaakt en dat moet zeker voorkomen worden. Maar een spotprent moet wel besproken kunnen worden.

4 likes

Maar als je nooit geconfronteerd word met een tekening die je niet aanstaat dan zul je toch altijd zo heftig reageren?

1 like