White privilege / racisme

Same!

Die meid heeft best veel volgers (met sport account iets) hoop voor dr dat haar aantallen flink gaan zakken.

Love je naam btw

Edit: ik ben even gaan kijken en de story is neit meer zichtbaar. Komt dat doordat ik m heb gerapporteerd dat ik m niet zie of zou ze heb hebben weggehaald?

1 like

Hahaha dan ben je toch echt niet wijs. Echt hoe graag wil je laten zien dat je sneu bent?

1 like

Hoe gaan jullie om met vriendschappen waarin mensen racistische uitspraken doen of niet inzien wat voor probleem zwarte piet is?
Vind het zeker in een vriendengroep lastig, want ik kan niet voor de rest van de groep bepalen dat een persoon niet meer mag komen (mocht je reactie normaal zijn dat je dan niet meer met ze omgaat).
Ik merk dat ik soms de discussie ook niet wil aangaan, of ĂŒberhaupt het onderwerp zo veel mogelijk vermijd of snel afdoe, omdat ik vriendschappen niet onder spanning wil zetten.

Ik vind dit zo lastig. Als witte vrouw kan ik gewoon een normale verhouding hebben met een racistisch persoon zonder last te hebben van hun racisme.

Aan de ene kant, ik heb zelf ook een proces doorgemaakt waarbij ik eerst ZP niet racistisch vond. Het heeft wat tijd gekost 10 jaar geleden voordat ik inzag dat die vroeger dierbare traditie kwetsend was. Aan de andere kant is het nu wel echt laat om daar nog door heen te moeten en is de discussie al jaren volop gaande. Daarnaast kan ik zeker van mensen houden die bijv. andere politieke voorkeuren hebben, maar zodra het gaat om racisme ga je die grens wel over.

Ik heb ook een oproep zien passeren om nu massaal foto’s te posten op fb en ig van ZP, zodat het veel werk is om deze allemaal te rapporteren.
Ook teksten als “pieten zijn zwart, smurfen zijn blauw, bevalt het niet, is BelgiĂ« niets voor jou”.

Ik kan ook wel begrijpen dat mensen tijd nodig hadden en de kans moesten krijgen om kennis en inzicht te krijgen in de situatie.
Maar als je nu na al die jaren discussie de informatie en argumenten kent, en toch (koppig) pro ZP blijft

Denk dat het ook veel koppigheid is. Toegeven dat je eerst fout zat is moeilijk, plus denk dat ze een soort van aangevallen voelen en daardoor juist er tegen in gaan.
Beetje in de trans van zij pakken onze cultuur af
 Wie zij zijn geen idee maar een gezamenlijke vijand geeft je wel een gevoel dat je ergens bij hoort.

3 likes

Heb je een update gekregen over je report?

Ik had een zp foto gerapporteerd op fb, maar kreeg te horen dat fb de foto niet ging verwijderen

Nederland wordt beter had een update geplaatst over het reporten.

FB_IMG_1597520255180

Alles wat je nu report wordt dus nog niet verwerkt! Over 2 twee weken zit je veilig.

1 like

Ja ik kreeg ook dat ze het niet gingen verwijderen :frowning:

@Andreya @Foefjeisthuis Ah ik was al bang dat er van die medewerkers bij zaten die niks fouts in zp zien. “Gelukkig” is het een kwestie van tijd.

1 like

Ik moest bij deze discussie sowieso al denken aan mijn longfunctietest maar nu al helemaal. Ik ben dus half wit/half zwart en moet jaarlijks een longfunctietest vanwege astma. Alleen je hebt allerlei normen ingericht naar etnische achtergrond. Maar ik pas in geen een van die groepen dus meestal worden dan allebei de richtlijnen gebruikt. Ik vind het nog steeds een beetje apart want wie zegt dat ik op een van die twee lijk. Misschien zit ik qua richtlijnen wel dichterbij een andere etnische groep. Ik snap wel dat het voor doktoren in zo’n situatie ook lastig is want het is er gewoon niet.

Stom is dat
 ik ben verpleegkundige maar weet wel waar ik op moet letten bij poc. Volgens mij hadden we toen voorbeeld plaatjes. Of ik had een keer een patiënt waarbij ik het goed kon zien.
Ook rode schijn is te zien he! Men moet beter kijken. Of beter getraind worden, want de huid kan ook met decubitus donkerder of lichter zijn.
En warmte vd huid, open plekjes zijn bij alle mensen hetzelfde.

1 like

Ik vroeg me af hoe jullie over het bedrijf A.f.riek denken.

Een nederlands bedrijfje dat hier kleding ontwerpt en in Rwanda laat maken. De kledingstukken worden met de hand gemaakt en de naam van degene die het gemaakt heeft, staat ook in het label. De stoffen die ze gebruiken, zijn de bekende vrolijke Afrikaanse stoffen (ik weet dat Afrika geen land is, maar ik weet niet voor welke specifieke landen/regio ze typerend zijn). Op hun Insta worden ze ook gedragen door witte modellen.

Het is natuurlijk met de beste intenties opgericht, maar ik vraag me af of jullie ook vinden dat er een problematische kant aan zit? Zo van: witte ondernemers die vanuit Nederland de arme bevolking daar wel even willen helpen. En dan nog die stoffen die ze gebruiken en door witten worden gedragen.

Ik vind cultural appropriation soms heel lastig. Ook in dit geval. En nog een persoonlijk voorbeeld: Mijn moeder heeft buren uit Ghana en de bovenbuurvrouw heeft voor m’n moeder een mooie jurk meegenomen toen ze er weer op vakantie was. Kan m’n moeder zoiets wel dragen? Ze is immers wit. (Ze draagt het alleen thuis).

1 like

Ik ben zelf niet zwart, maar oost aziatisch van uiterlijk, en weet ook niet alle “regels” omtrent cultural appropriaton. Maar wat in de quote staat, staat volgens mij bekend als White savior complex maar ik denk dat dat meer is als mensen een weekje naar Afrika gaan en daar in weeshuizen helpen en zichzelf dan geweldig voelen en fotos posten van hun goede daad, in plaats van structureel de mensen te helpen. Met zo’n kledingbedrijf zit dat misschien iets anders, en zouden die Afrikaanse stoffenmakers best moeilijk een goedlopend kledingbedrijfje kunnen opzetten in het westen en nu door de witte handelaren wel? Ik weet niet hoe het precies zit en durf verder geen uitspraken te doen.
Over het dragen van de stoffen
 ik weet alleen dat veel oost aziaten, bijv. Chinezen en Japanners, het niet leuk vinden als je de traditionele kleding draagt terwijl die erg veranderd is. Bijv korte sexy chinese jurkjes met mega split en diep decolleté, of sexy gemaakte geisha jurken. Dat is niet respectvol naar hun traditionele kleding. In Japan hebben ze ook fotoshoots voor toeristen in geishaoutfit dus het kan wel, maar dan wel op de juiste manier.
Ik denk als de buurvrouw die jurk mee heeft genomen speciaal voor jouw moeder, dat ze niet verwacht dat je die dan in de kast hangt. Dan had ze wel een Ghanees beeld of muurhanger meegenomen. Maar ja ik weet niet wat andere mensen uit Ghana of Afrika ervan vinden als ze jouw moeder in die jurk op straat zien.

White savior complex ken ik inderdaad! Ik vroeg me af of dit ook hieronder valt. Ze zorgen wel voor werkgelegenheid en zijn ze niet na zes maanden weg, zoals met van dat vrijwilligerswerk.

Op persoonlijk vlak snap ik dat m’n buurvrouw het leuk zou vinden m’n moeder erin te zien, maar het is inderdaad het grotere plaatje waar ik m’n vraagtekens bij hem. Mensen op straat weten niet dat ze het van de buurvrouw gehad heeft.

Linkje
Eventjes gegoogled. Het filmpje gekeken.
Ik vind het eerlijk gezegd best coole kleding :slight_smile: en het “lijkt” dat er indd goed samen wordt gewerkt met de makers (Qua cijfers geen idee hoeveel winst ze maken en wat daarvan terugvloeit naar Rwanda). Ook had ik eerst bij de naam zo’n gedachte erachter dat het witte vrouwen in echt klassieke jurken waren ofzo. Maar het zijn bloesjes en broeken etc maar dan met speciale stoffen. Ook als ik die stoffen zie zou ik niet meteen denken Oh wow das echt zo’n Rwandese stof, hoe durft die witte persoon dat te dragen! Gewoon een hip design. Maar das misschien mijn whitewashed upbringing speaking.

Ik vind het ook mooi klinken, maar ik ben wit dus vind het lastig om er echt grip op te krijgen. De kleding is mooi, maar die stoffen en prints horen wel bij die cultuur en niet de onze. Is het dan niet zoals met van die Chinese jurkjes die de stof gebruiken, maar er wel verandering in brengen?
Ik vind het lastig!

Mja zelf ben ik niet chinees of japans, en hier opgegroeid met witte familie dus ik kan daar ook niks over zeggen. Volgens mij bestaat er niet zo’n soort collab met oost aziatische stoffen. Maar als je googled op “aziatische stoffen” kun je ze schijnbaar bij elke stoffenkraam wel kopen dus kan je er zelf van alles mee doen. Ja hoe hou je dat tegen. En moet dat tegengehouden worden. Zolang mensen er geen respectloze dingen mee doen

Een collega van mij repost op facebook een heel epistel van een vrouw die samen is met een donkere man, die vindt dat zwarte piet niet racistisch is en mag blijven. Ze ziet haar man doodgraag en heeft er ook twee kinderen mee, en nooit heeft iemand dit gezien als racisme en hun kinderen zijn er ook nooit mee gepest. Oké mevrouw, ik ben heel blij voor je kinderen dat ze er (voorlopig) geen last van hebben, maar dit ligt me nu echt al dagen op mijn maag. Ik wil heel graag reageren, zeker naar die collega toe, maar ik weet gewoon niet hoe. Ik ben bang dat argumenten als o.a. het aanhalen van blackface niet gaan werken bij iemand die hier totaal niet mee bezig is, die zich totaal niet heeft ingelezen (en van wie ik ook niet verwacht om dit te gaan doen). Hoe kan ik dit nu op een laagdrempelige manier overtuigend brengen?

Sorry als deze vraag al honderd keer eerder is gesteld.

Mja maar dan gebruik je meer dan alleen de stof maar het hele design en geschiedenis en culturele achtergrond en verneuk je die, en je doet het buiten de mensen om. Dat is hier niet aan de orde.

1 like