Ik ben van mening dat het juist ontzettend belangrijk is om met kinderen dit debat te blijven voeren, wat je geloof ook is. Als dit een christelijke spotprent zou zijn, dan zou ik daar ook zo over denken.
Ik vind het een beetje apart dat je insinueert dat ik de spotprent niet heb gezien. Het is niet eens een spotprent van Mohammed, het is een directe reactie van Joep Bertrams op de aanslagen op Charlie Hebdo en beeld een jihaddist uit, niet Mohammed. Als je interviews met hem leest, dan wordt ook duidelijk dat het zijn bedoeling is om juist met elkaar de dialoog aan te blijven gaan. Ik ben het helemaal met hem eens, en ben van mening dat het juist op scholen zo ontzettend belangrijk is. Kinderen, zelfs van onder de 10, zijn niet gek he, die krijgen gewoon dingen mee (op het jeugdjournaal bijvoorbeeld) en hebben echt wel meer schokkende dingen gezien die niet op prent staan maar in het echte leven gebeuren.
Daarnaast insinueer ik niet dat deze kinderen naar een Islamitische school moeten gaan, ik reageer op je argument dat we in Nederland een rare take op godsdienst hebben, omdat we bepaalde streng religieuze Christelijke ‘praktijken’ op school wel toe staan. Wat ik als reactie daar op zeg is dat de overheid verschillende subsidies verstrekt, ook aan Islamische scholen. Dit doen veel landen niet, daar hangt de definitie van ‘openbare school’ vaak samen met subsidie van de overheid en geloofsneutraliteit.
Ook wil ik nog zeggen dat diverse mensenrechtelijke instituties, zoals het Europees Hof, benadrukken dat er in een democratische samenleving juist ruimte moet zijn voor dingen die ‘offending, shocking or disturbing’ zijn. Als dit verdwijnt, toorn je aan de waarden van de democratie.