Ik vroeg me af hoe jullie over het bedrijf A.f.riek denken.
Een nederlands bedrijfje dat hier kleding ontwerpt en in Rwanda laat maken. De kledingstukken worden met de hand gemaakt en de naam van degene die het gemaakt heeft, staat ook in het label. De stoffen die ze gebruiken, zijn de bekende vrolijke Afrikaanse stoffen (ik weet dat Afrika geen land is, maar ik weet niet voor welke specifieke landen/regio ze typerend zijn). Op hun Insta worden ze ook gedragen door witte modellen.
Het is natuurlijk met de beste intenties opgericht, maar ik vraag me af of jullie ook vinden dat er een problematische kant aan zit? Zo van: witte ondernemers die vanuit Nederland de arme bevolking daar wel even willen helpen. En dan nog die stoffen die ze gebruiken en door witten worden gedragen.
Ik vind cultural appropriation soms heel lastig. Ook in dit geval. En nog een persoonlijk voorbeeld: Mijn moeder heeft buren uit Ghana en de bovenbuurvrouw heeft voor mân moeder een mooie jurk meegenomen toen ze er weer op vakantie was. Kan mân moeder zoiets wel dragen? Ze is immers wit. (Ze draagt het alleen thuis).