White privilege / racisme

Daar heb je wel een punt!

De ā€œAfrikaanseā€ stof (veel verschillende benamingen voor de verschillende soorten) hebben opzich een interesant verleden (sommige stoffen gebruiken een print techniek uit IndonesiĆ« die nl dus heeft megenomen) . Ik denk als het op een respectvolle manier wordt gedaan en het niet belachelijk maken het juist mooi is.
Weet niet hoe het werkt en wie de kleding koopt maar meestal zijn het de mensen zelf die de stof omtoveren tot een mooi ontwerp dus mischien is dit meer bedoelt om te delen met mensen buiten die culturen.

1 like

Mijn moeder verkoopt de stoffen zelf in haar geboorteland. De meeste mensen kopen het daar alleen voor speciale gelegenheden bijvoorbeeld bruiloften, begrafenissen en geboortes. Die kopen dan een aantal meter stof en geven bij de naaisters aan wat voor ontwerp ze willen, maar er zijn een soort van ongeschreven regels aan verbonden over wat je bijvoorbeeld doet met de rand waar de naam van de soort wax opstaat en zo. Als ze met lokale ontwerpers/naaisters werken zal dat wel goed zitten, maar ik heb er niet echt naar gekeken.

O ja en over Vlisco het Nederlandse merk. Mijn moeder heeft dat uit de handel moeten halen want zo weinig mensen kochten het want heel duur voor de lokale bevolking. En je kan het niet echt seizoenen in de winkel houden want er zijn ook trends. Dus daar draaide ze standaard verlies op.

1 like

Wat fijn ook dat haar man woordvoerder/boegbeeld is voor de hele poc community :see_no_evil: Als hij vindt dat moorden ok is dan is dat toch ook niet ineens maar goed.

Verder heel lastig wat je kunt reageren! Ik ben daar ook nog steeds slecht in!

Aangezien het hier eerder ging over zorg en poc (even klikken en dan kun je swipen naar de andere afbeeldingen)

5 likes

Oh ja dit verhaal heb ik gezien. Dat je moet uitleggen dat je geliefde iemand was van wie gehouden werd, die gaf om anderen en van het leven hield. Dat je ervoor moet zorgen dat de dokter hem als een persoon gaat zien. Echt een knoop in mn maag.

1 like

Deze cijfers liegen er niet om

2 likes

Ik ben vandaag begonnen in Why I’m No Longer Talking To White People About Race. Interessant, wel heel erg gefocust op de UK (vind ik niet erg ofzo, ik wist het alleen niet echt).

En ik ga me hiervoor inschrijven, ik ben heel benieuwd:

2 likes

:clap:t4:

26 likes

BIJNA. Maar er is vast een andere verklaring voor zodat we niet hand in eigen boezem hoeven steken.

5 likes

Mijn buurkindjes zingen regelmatig hankie pankie shanghai (schrijf ik het zo goed?). Vol volume, in koor. Deze kinderen zijn denk ik niet ouder dan 10. Ik was zelf nooit bekend met het liedje totdat ik er hier over las. Nu ik heb gelezen dat het racistisch is/zou zijn, erger ik me dood. Wat zouden jullie doen?

Love de reactie van coolblue!

5 likes

Leuk van CB maar vind dat ze zich wel iets nadrukkelijk kunnen uitspreken, als ze er toch ook zo over denken.

5 likes

Omg we hadden net zo’n aanvaring met mijn vader. Hij zei iets heel achterlijks: we zaten in de auto en een man stak heel onhandig over zonder oogcontact te maken, dus hij zei: dat is zo typisch voor allochtonen!!

Waarom mijn man en ik allebei heel hard soort van ho ho ho riepen. We probeerden nog uit te leggen wat het probleem was (wat bedoel je met allochtonen? Hoe weet je waar deze man vandaan kwam) etc) maar hij voelde zich vol in z’n white frigility getrapt want hij zei dat hij zich diep diep beledigd voelde door ons en dat wij hem zogenaamd altijd weg wilden zetten als discriminerend. Het was zo buitenproportioneel. Ik ben vooral teleurgesteld maar mijn man is echt heel erg boos. We gaan het hier gewoon nooit over eens worden en het doet onze band echt geen goed :pensive: zo verdrietig

1 like

Dat is zo rot :disappointed: Ik heb helaas ook geen tips oid, maar herken het wel. Als ik er de energie voor heb ga ik de discussie wel aan, maar dat brengt nooit zoveel, dus regelmatig zeg ik ook gewoon dat we het er gewoon maar niet meer over moeten hebben (wat natuurlijk een enorm privilege is dat ik dat kan doen, maar het is me het ook niet waard om de verder goede band met mijn vader mee te verpesten).

Ja het is inderdaad een enorm privilege en eerlijk gezegd eentje waar ik heel blij mee ben… het doet zo af aan het beeld dat je van iemand hebt en dan heb je tenminste de luxe om het er niet over te hebben. Maar echt rot is het wel ja.

2 likes

Snap echt dat dit moeilijk is, mijm vader maakt ook soms zulke reacties.
Mensen die dit zeggen willen maar niet begrijpen dat het niet kan en raar is, alsof waneer een witte Nederlander iets slechts doet we gelijk ze als een groep gaan beoordelen ipv als individu

Wauw ik heb zowaar een soort doorbraak met mijn vader… heb hem een heel lange app gestuurd waarin ik uitleg dat ik heel erg geschrokken ben. Hij heeft me daarna een lang bericht gestuurd waarin hij uitlegt dat hij met veel mensen uit allerlei culturen van over de hele wereld werkt en daar veel cursussen over gehad heeft. Hij respecteert al die mensen, maar geeft toe dat hij van een andere generatie is en soms dingen fout zegt zoals blank of allochtonen. Omdat wij daar zo fel op reageren, neemt hij het heel persoonlijk en is hij beledigd omdat hij het dus echt niet zo bedoeld. Hij heeft aangegeven dat hij nog meer op zijn woorden zal letten.

Ik weet dat intentie er niet toe doet, maar voor hem is dit al zo’n grote stap… ook heb ik hem uitgelegd dat wij juist uit de generatie zijn dat we leren dat die woorden heel belangrijk zijn, maar dat ik ook snap dat het voor hem niet leuk is als wij hem op basis van 1 verkeerd woord berichten van discriminatie terwijl hij dat helemaal niet bedoelt en zich dom uitdrukt.

Lang verhaal kort: we zijn er nog laaaang niet en sommige dingen die hij zegt kunnen echt niet, maar er is een babystapje gezet vandaag.

18 likes

Wat fijn dat je ervoor hebt kunnen zorgen dat er een stapje is gezet. Super goed van je dat je hem een lange app hebt gestuurd met uitleg!

In kindertaal zeggen dat dat niet zo leuk van ze is. Mijn buurmeisjes vroegen laatst waarom mijn (vrouwelijke) huisgenoot als ā€œeen meneertjeā€ praatte. Toen heb ik gezegd dat sommige meisjes gewoon een lage stem hebben en dat het niet zo leuk is voor mijn huisgenoot om te zeggen dat ze als een meneer praat. (Ze is transgender maar vond het niet nodig om dat te benoemen in dit geval) Denk dat je ook tegen je buurkinderen kunt zeggen dat dat niet zo leuk is voor sommige mensen om dat liedje te zingen.

5 likes