White privilege / racisme

Als dit hun enige statement is vind ik dat echt belachelijk en helemaal niet goed, wtf

Ik heb er juist moeite mee dat Bol com nog vrij impliciet* zo’n bericht de lucht inslingert. Het doet me denken aan greenwashing, ken je die term? Via via wees iemand me erop dat er een vergelijkbare term is namelijk ‘woke washing’. Wat Bol com doet verdient in mijn ogen echt geen applaus terwijl ze zo ontzettend veel publiciteit hebben gevangen met deze actie. It was about time zeg maar (:triumph:) en ik vind het treurig dat het bedrijf deze kaart heeft getrokken om hun imago weer een boost te geven. Daarom vind ik de reactie van Coolblue eigenlijk gewoon spot on. Ik vind het een duidelijk en ingetogen statement zo zonder toeters en bellen.

_* Ze zeggen nergens dat ZP racistisch is, ze zeggen enkel dat “iedereen zich welkom moet voelen”.

3 likes

OneWorld heeft hier ook een artikel over geschreven: Bol.com is ruimelijk laat en bereikt op deze manier met webcare het woke twitter publiek.

Coolblue heeft waarschijnlijk geen artikelen met ZP in hun assortiment, die zijn veel meer gericht op elektronica terwijl Bol natuurlijk ook een tussenpartij is. Wat mij betreft hoeft CB hier dan ook geen uitspraak over te doen.

edit: ik zie dat ik je niet goed begrepen heb. Indd, het ‘mensen zouden zich gekwetst kunnen voelen’ is wat anders dan ‘het is een racistische karikatuur’. Blijf bij het punt dat CB hier niets mee hoeft te doen, als is hun reactie wel mooi.

1 like

Ja ik vond bol ook niet ok maar cb nog erger. Greenwashing ken ik zeker.

Oh ik zal dat artikel van OneWorld eens opzoeken want ik heb deze week een papieren proefabonnement afgesloten, maar daarmee zou ik nu hun digitale archief moeten kunnen lezen geloof ik.

Ik ben het helemaal met je eens wb Coolblue. Ik verwacht van de plaatselijke slager ook niet dat ze zich keihard uitspreken tegen racisme, laat het ze maar gewoon doen. Laat ze zich maar uitspreken als een klant racisme ervaart in hun winkel. @Luzarl In mijn ogen een beetje wat Coolblue nu heeft gedaan. Ze hebben niet antiracisme op al hun dozen staan, maar spreken zich wel antiracistisch uit op een relevant moment. Dat komt op mij oprechter over dan wat Bol com nu heeft gedaan, zowat de antiracisme slingers uitgehangen door hun hele webwinkel?

1 like

Voor cb is het wel heel makkelijk zeggen, ze verkopen niet eens spul met zp erop. Hebben ze iets laten horen tijdens de blm protesten? Stilzwijgend achter die beweging staan is niet voldoende, je moet je hardop ertegen uitspreken en in je beleid laten zien wat je standpunt is.

Bovendien verkoopt bol nog steeds dit. Vind het juist goed dat ze hardop uitspreken hier niet mee door te gaan maar zeg waar het op staat en voer dat dan ook uit.

https://www.bol.com/nl/p/playmobil-sinterklaasfeest-pieten-met-cadeautjes/9200000123451794/?bltgh=kHyTx-kt-N1G6qQeZOVCyQ.1_4.8.ProductTitle

1 like

Volgens mij zijn ze er nog mee bezig om alle ZP gerelateerde artikelen van de website te halen maar ik weet niet precies hoe ik daarbij kom.

1 like

Het geldt pas vanaf eind september.

Ik heb een discussie met mijn vriend, over een witte NBA-speler die door een zwarte NBA-speler een “bitch-ass white boy wordt genoemd” waar ik om moest lachen.
Waardoor we uitkomen op een discussie waarin ik stel dat racisme naar witte mensen niet bestaat, en hij het daar heel erg stellig NIET mee eens is. Hij zegt dat racisme naar iedere huidskleur bestaat, en ik er veel te diep ik zit door dit te zeggen. Dit zijn de artikelen waarin ik mijn mening terugvind en waar mijn vriend het opzich enigszins mee eens is, maar hij blijft er bij dat ik veel te ver ga door te zeggen dat wit racisme/discriminatie niet bestaat (hij is vrij boos)

Mijn vriend en ik zijn beiden wit. Ik ben benieuwd wat jullie vinden?

Als ik hem goed begrijp stelt hij dat als je gelijkheid wilt creëren je ook geen lelijke dingen over iemand afkomst mag zeggen als diegene wit is

Is het verschil niet dat racisme gewoon niet de zelfde kracht heeft als het tegen een wit persoon is. Racisme kan tegen iedereen als je de betekenis leest maar het benadeeld niet de meerderheid(witte mensen).

2 likes

Ja en ik ben dus van mening dat je een lullige opmerking over iemands witheid niet onder racisme kan scharen, omdat reverse racism de fundamentele kwestie van power en privilege tussen verschillende huidskleuren/“rassen” niet in beschouwing neemt (http://www.aclrc.com/myth-of-reverse-racism)

1 like

Ja dat er dus (witte) mensen zijn die hun schouders erbij ophalen, daar kan hij niet bij. Een aantal jaar terug zat ik op de stoep en zei een meisje “aan de kant vieze Hollander” en dat heb ik me totaal niet aangetrokken: die ene opmerking beïnvloedt mijn positie in die maatschappij totaal niet en ik kan het van me af laten glijden (privilege). En hij kan dat dus niet begrijpen. Ja tuurlijk was het gaar, maar ik heb geen racisme ervaren

2 likes

Nee snap ik maar ik denk dat hij uiteindelijk naar de betekenis van het woord kijkt en dan kan het wel. Denk dat waneer je dit probeert uit te leggen mensen alleen zien dat je de betekenis van het woord veranderd en dan niet meer willen luisteren.
Racisme is ook een woord die iedereen als super slecht ziet (want dat is het) en als je dan zegt dat racisme naar witte mensen niet kan ze dit snel zien als alleen witte mensen kunnen racistisch zijn. Wat natuurlijk niet is wat je zegt maar zo zie ik wel veel mensen denken.

De kracht van woorden is super interessant en probeer daarom te denken hoe anderre hier mee omgaan en dit zien.

Zie ook vaak comments als in reverse racism doesn’t exist cuz it is just racism. Maar zoals je zij hier neem je niet in mee de power en privilege waardoor racisme tegen de één heel anders in effect is dan tegen de ander.

Ik dacht altijd dat de racisme waar jij het meer over hebt systemisch racisme genoemd werd, maar idk wie besluit wat welk woord betekend als het niet ons de mensen is.

1 like

@Appelflap
Ik ben van mening dat je racisme niet los kan zien van de context en dus de machtsstructuren, en dat je als wit persoon geen racisme kunt ervaren omdat die ene lullige opmerking niet staat op jarenlange onderdrukking in welke vorm dan ook

Hij is van mening dat er geen systematisch racisme tegen witte mensen bestaat betekent het niet dat het geen racisme is als jij als wit persoon wordt benadeeld om je huidskleur - al komt dat dus weinig voor. Dus puur de ‘betekenis’ mensen veroordelen om hun huidskleur.

3 likes

Ik zou er voor kiezen te settelen op nuance en hem desnoods een goed boek cadeau doen. Als in: je vriend ziet dus wel in dat het systeem witte mensen niet benadeeld en het is nu een soort van wie is het beste ingelezen discussie. Heeft hij ongelijk? Ja, maar in de meest technische vorm van de betekenis (wat ook de betekenis is waar veel witte mensen mee zijn opgegroeid) bestaat racisme alle kanten op. Maar het zet geen zoden aan de dijk als je zowel landelijk als wereldwijk een minderheid bent op het gebied van macht en is dus een irrelevant gesprek. Ik zou dus eerder dan de discussie voeren over de betekenis van het woord, samen kijken of zijn betekenis van het woord andere implicaties heeft (vind hij dat ook dat racisme van witte mensen aandacht verdiend?). Ik denk dat discussiëren over de definitie namelijk het hebben van een echt gesprek over wat je kan doen, eigen handelen, welke wereld je graag in de toekomst ziet in de weg staat.

Iets anders: ik heb van het weekend such a fun age/zo’n leuke leeftijd van Kiley Reid in een ruk uitgelezen en het is by far het beste fictie boek met een jonge zwarte vrouwelijke hoofdpersoon ooit gelezen. Vond het mega verfrissend om eens een boek te lezen dat over een zwarte vrouw gaat en zich niet afspeelt in de geschiedenis en vind het erg goed dat het boek klasse en privilege ook laat zien. Daarnaast is hoe de hoofdpersoon zelf omgaat met racisme dat haar overkomt ook heel herkenbaar en is het een erg leuk plot. Leestip voor als mensen die nog zochten dus.

11 likes

Thanks voor je reactie, slaat de spijker op de kop idd! Uiteindelijk idd gesetteld op: dan zou er een andere definitie moet komen, en we komen grotendeels overeen in denkbeelden. Hij is redelijk belezen in het onderwerp (maar zit niet in dezelfde activistische instagrambubbel als ik, haha), en ‘Why I’m no longer talking to white people about race’ en ‘Witte onschuld’ staan bij ons beiden nog op het lijstje.

En jaaa Such a fun age, goed boek he! Maar wel fictie toch?

1 like

Ho oeps, bedoelde inderdaad fictie! Nog niet helemaal wakker.

1 like

Weer zo’n schrijnend geval.

Waarom schrijven nieuwswebsites steeds over onlusten.

5 likes