White privilege / racisme

Maar als je nooit geconfronteerd word met een tekening die je niet aanstaat dan zul je toch altijd zo heftig reageren?

1 like

Wauw jouw eerste zin is gewoon zo pijnlijk herkenbaar… mensen vergeten dit echt

2 likes

Ik denk dus van niet? Als iedereen zou flippen bij een spotprent zouden we toch dagelijks ellende hebben. Waarbij ik nogmaals wil herhalen; deze leerlingen worden dagelijks geconfronteerd met denkbeelden over hen die ze niet aanstaan.

Maar de context doet er zo toe als het gaat over de schoolomgeving. Geert Wilders die zich op tv negatief uitlaat is echt iets anders dan je docent die jarenlang een prent heeft hangen en je daar vlak na een aanslag door een ā€˜geloofsgenoot’ (even tussen haakjes want allebei islamitisch betekent niet per se dat je hetzelfde gelooft) nog even met de neus op drukt. Ik weet van vroeger nog precies welke docenten het randje opzochten als het ging over de multiculturele samenleving. De machtsverhouding tussen docent en leerling uit gemarginaliseerde groep, de reactie van medeleerlingen (grapjes maken, zieken). Ik vind school gewoon geen plek om qua spotprenten het randje op te zoeken. Al helemaal niet als er alternatief veel minder spottend materiaal is. En ik wil benadrukken; er zijn docenten die hier dus mega mega goed in zijn en zelfs zo’n prent nog goed zouden kunnen bespreken. Maar dat zijn niet de docenten die vijf jaar lang zo’n prent dag in dag uit hebben hangen.

13 likes

2 likes

Ik sluit me verder helemaal aan bij wat @Shaaar al gezegd heeft, maar hierover wilde ik nog wel even opmerken dat het katholicisme een totaal andere rol in de Nederlandse samenleving heeft gehad dan de islam nu doet.

Het katholicisme was vroeger ƩƩn van de zogenaamde zuilen, waarbij kerk en staat volledig met elkaar vervlochten waren en de positie van de islam in onze huidige maatschappij is daar niet mee te vergelijken. Het gaat namelijk juist om een gemarginaliseerde groep.

7 likes

Bedoel je daarmee dat je alleen spotprenten kunt maken van grotere groepen? Ieder geloof oefent op een bepaalde manier macht uit op zijn volgelingen maar ook op de rest van de maatschappij.
Ik bedoelde eigenlijk meer dat er tegenwoordig ook spotprenten over het katholicisme worden gemaakt. In vergelijking zijn er officieel 3 miljoen katholieken versus 1 miljoen moslims in dit land.

De spotprent waar het over gaat spot ook niet met de Islam maar met terroristen die columnisten vermoorden. Dat is wel een ander onderwerp.

Ik vind het stom dat er word aangegeven dat Moslims het niet fijn vinden dat de profeet word afgebeeld of belachelijk gemaakt word. Verder mag je volgens mij overal grapjes over maken. Maar dan zoeken gepriviligeerde mensen toch die grens op en als mensen dan boos reageren ( En dan heb ik het niet over terrorisme want dat praat ik niet goed) Dan is het "Naaah wat zijn jullie zeikerds zeg.

Dat iets mag of dat er vrijheids van meningsuiting is , betekend niet dat je dan maar constant elkaars grensen moet opzoeken en overgaan om je vervolgens op je VVM te beroepen.

7 likes

Ik heb zelf op een christelijke school gezeten met relatief veel islamitische leerlingen (ook in Rotterdam). Ik herinner me vooral hele respectvolle en leerzame discussies maar naar aanleiding van de posts hier realiseer ik me nu toch wel dat mijn islamitische klasgenoten niet echt op dezelfde manier hun mening mochten/konden/wilden geven als mijn christelijke klasgenoten. Ik had meerdere christelijke klasgenoten die vrij ā€˜extreem’ waren in hun opvattingen en dit ook uitdroegen. Ze gingen regelmatig (fel/hard) in discussie met klasgenoten en docenten als er dingen gezegd werden waar ze het niet mee eens waren (over het christendom) of als iemand bijv. bepaalde schelwoorden gebruikte. Bij lessen/discussies over de Islam bleven mijn islamitische klasgenoten meestal vrij stil en misschien hadden ze hier gewoon geen sterke mening over maar ik betwijfel of er hetzelfde op hen gereageerd was als ze net zo fel in discussie waren gegaan. Ik heb het idee dat van hen veel meer verwacht werd dat ze kritiek op de islam maar gewoon moesten accepteren.

10 likes

Nee hoor, ik reageerde er even op omdat je zei dat er vroeger ontsteld werd gereageerd op bespottingen van het katholicisme, maar dat dat nu niet meer denkbaar is. Daar wilde ik over zeggen dat de context in beide situaties totaal verschillend is.

Ik zou ook zeker niet willen dat het verboden zou zijn te spotten met kleinere groepen mensen. Lessen (bijvoorbeeld bij het vak maatschappijleer) waarin je dergelijke spotprenten bekijkt, bespreekt en erover discussieert lijken me ontzettend goed juist.

Dit is inderdaad een wezenlijk verschil (overigens zou ik ook niet willen dat prenten waarop de islam belachelijk gemaakt wordt bij wet verboden zouden worden hoor), maar ik vraag me af hoe duidelijk dit voor kinderen is. Juist als je erover praat in een les kun je het ook over dit onderscheid hebben. Als die prent daar maar gewoon hangt in een lokaal gebeurt dat niet.

Verder is de context van onze huidige maatschappij hierbij ook belangrijk. Moslims moeten zich hier in Nederland zo vaak verantwoorden na een een aanslag die door extremistische moslims gepleegd was. In de media krijg je dan weer een uitzending waarin meerdere moslims zijn uitgenodigd om zich daar dan expliciet van te gaan distantiƫren. En dan hebben we ook nog eens schreeuwende politici met een groot publiek die dit onderscheid expres niet maken en zich op zulke momenten juist tegen alle moslims en de islam als geheel uitspreken.

3 likes

Maar kijk dan: Is dit hoe we willen dat leerlinngen denken dat terroristen eruit zien? Verhaaltechnisch gaat de prent over vrije pers en terrorisme. Beeldtechnisch gaat de prent over een islam. Dat is het wezenlijke verschil. (En ik wil er niet over door blijven zagen, maar ik vind het wel belangrijk dat men dat ziet).

8 likes

Ja daar heb je gelijk in, goed als een docent daar nuance in aanbrengt maar ook ruimte geeft aan andere emoties en reacties op deze spotprent.

1 like

Maar dit mag ook niet in bepaalde stromingen vd islam (afbeeldingen laten zien). Althans, in de strenge leer en soennieten/sjiĆÆeten kijken hier soms verschillend naar. Daarom geen plaatjes, en veel kubisme/vormen bijv. in islamitische kunst en architectuur.
Of bedoel jij dit anders?

1 like

Jaa ik bedoelde het idd zo. Ik wist alleen niet precies meer of het nou verboden was en waarom. Daarom schreef ik niet fijn. Maar bedankt voor je uitleg/aanvullingm

1 like

Ja daar zijn de meningen over verdeeld, en dat maakt het dus wat controversieel. Het is iig niet breed aanvaard als okay top, en door sommigen (wat vrijere moslims) weer wel! Verder eens met wat je schreef

1 like

Even advocaat van de duivel, maar de islamitische kinderen zaten op een christelijke school. Zou het niet kunnen dat dat andersom ook zo zou zijn als christelijke kinderen op een islamitische school hadden gezeten? Dat aspect zie ik niet terugkomen in je verhaal…
(Ik bedoel niet dat ik het goedkeur, maar vroeg me af of dat ook niet met de visie van de school te maken kan hebben)

Ik vind het echt raar om zoiets in een lokaal te hangen. De meeste of misschien wel alle leerlingen weten toch niet dat het een spotprent is en wat de betekenis erachter is.

5 likes

Mee eens, de context is hier zo belangrijk in. Ik vind niet dat er per se iets mis met zulke prenten in een school te tonen, zolang dit in een leeromgeving gebeurd waarbij intentie en idee achter de prent verduidelijkt worden en de meningen van verschillende partijen ook gehoord kunnen worden. Maar random ophangen in een lokaal maakt het juist erg spottend en eenzijdig.

4 likes

Dat is geen scenario zoals dat in Nederland voorkomt. In 2020 in Nederland zitten geen niet-Islamitische kinderen op Islamitische scholen. Dat is een soort gedachte-experiment wat niet te relateren is aan de Nederlandse maatschappij.

True, dat bedacht ik me ook. Maar niet per se over dit: als je het niet kunt toetsen moet het dan gelijk als argument weggelaten worden? Lijkt me ook geen eerlijke redenering. En dit gaat niet over white privilege of het onderwerp van deze discussie maar argumenteren in het algemeen.

Persoonlijk vind ik zo’n spotprent uberhaupt niet zo nodig, maar los daarvan is het toch duidelijk dat het een bepaalde toon zet? Als ik een nieuwe job heb en op dag 1 bij mijn leidinggevende binnen loop die daar een spotprent over het feminisme bijv heeft hangen, dan heb ik daar niet zo’n prettig gevoel bij.

Ik ben zelf Christen en zou een spotprent al gewoon niet zo nodig vinden (en die zijn er vast talloze, maar word er denk ik heel wat minder vaak mee geconfronteerd dan een Moslim), maar er uiteindelijk vrij gemakkelijk mijn schouders over ophalen, maar mijn geloof wordt dan ook niet voortdurend bekritiseerd. Ik heb niet te maken met discriminatie vanwege mijn religie en ik hoef niet keer op keer weer aan te geven dat ik terroristische aanslagen ook vreselijk vind.

In mijn ogen zou een discussie of debat op scholen misschien zelfs juist beter op gang komen zonder spotprenten die in een klas hangen. Als ergens al 5 jaar een spotprent hangt waarvan ik het idee dat die godslasterend is (want dat hebben die leerlingen) zou ik het achterste van mijn tong zeker niet laten zien. Als mijn manager een spotprent over het feminisme heeft hangen in zijn kantoor zou ik ook niet staan te springen om met hem in discussie te gaan over vrouwenrechten.

8 likes