Ik weet hier best wat van en ben het niet eens met het witte ouders moeten zwarte scholen opzoeken idee. Zoals @anon18050057 al aandraagt Nice White Parents is een supergoede tip hierover, maar witte ouders zijn superdominant. Zwarte scholen veranderen als witte ouders daar binnenkomen, ook in Nederland. Want witte ouders nemen ook hun wensen en eisenlijstje mee. Zo krijg je eigenlijk gentrificatie binnen de school. Daarnaast denk ik ook dat de motivatie niet juist is. Bijna alle witte ouders (ik zit in het jeugdbeleid, onderwijsbeleid en multiculturele samenleving wereldje dus er zijn er best een aantal die dit onsuccesvol geprobeerd hebben) die hun kinderen om dit soort redenen op zwarte scholen plaatsen, halen hun kind daar weer weg als ze tot de conclusie komen dat dit ook echt iets anders voor hun kinderen betekent (bijv cultureel en in omgangsregels).
Ik denk dat het probleem veel fundamenteler opgelost moet worden. Ervoor zorgen dat lesgeven op de voor goede docenten nu onaantrekkelijkere plekken aantrekkelijk wordt. Waarom staan de allerbeste scholen in Nederland niet in de plekken waar ze het hardst nodig zijn? Creëer een sterke en aantrekkelijke basis op scholen die witte ouders nu voorbijfietsen. Kwalitatief goed onderwijs, aantrekkelijk buitenschools aanbod. Dan krijgen de kinderen wat ze verdienen. Het onderwijs aan kinderen van kleur moet niet kwalitatief afhankelijk zijn van de goodwill van witte ouders. Ik denk dat je het probleem van zwarte scholen (want etniciteit is niet het probleem. Het probleem is dat daar het onderwijs vaak minder op orde is. Als je zegt dat de witte ouder de oplossing is, zeg je dus eigenlijk ook dat het witte kind meer waard is?) zelf moet oplossen en witte ouders daar volledig buiten moet houden. Dan komen ze vanzelf wel, alleen dan om de juiste reden; sterk onderwijs.
Is overigens pas vrij recent dat ik dit denk. Vroeger dacht ik altijd: gewoon mengen dan komt het goed. Maar feit is: als je mengt is er altijd een groep met een beter alternatief en dat is de witte, maar ook de vermogende ouder die bereid is om 20 minuten verder te kijken en precies weet en snapt wat er op school gebeurd. Zo’n school wordt dan afhankelijk van het geduld van de minst geduldige groep. Dat kan je die kinderen niet aandoen.
Daarnaast bekijk het van de andere kant. Ik zou echt fronsen als er ineens een geroep witte ouders zou komen binnenstampen op een school waar ze voorheen niet heenwilden, maar nu is mijn kind wel goed genoeg om met de jouw om te gaan, want de jouwe neemt zijn eigen vriendjes en vriendinnetjes mee? Het heeft iets heel aggresiefs, zo’n collectief. Ik zou het alleen doen als het een nadrukkelijke wens is van de ouders van kleur die nu al kinderen op de school hebben zitten en als het op hun termen gebeurd.
Overigens: in terug naar de Akbarstraat (docu) zit een scene van een groep ouders die dit dus in samenwerking met de gemeente en school doet en de ouders op de school passeert. Die geeft echt goed weer waarom dit zo problematisch is. Vanaf minuut 32