White privilege / racisme

Nee niet weghalen, ik heb het mijne weggehaald omdat ik te herkenbaar wordt.

Ernstig toch dat je niet eens in je eigen huis je protestborden kan zetten.

1 like

Ik heb het bij sommige berichten nu al 5x gedaan. Krijg net een melding dat het bij eentje wel gelukt is.
Ik ga maar gewoon door op deze manier

Ik ben inmiddels onderweg met de trein en kom al best veel mensen tegen die ook richting de demonstratie (lijken te) gaan. De treinconducteur vroeg er ook naar, of ik ga en waar ‘we’ voor demonstreren. Ik wist niet dat er zo veel publiciteit is voor de demo? Ik moest echt graven voor de informatie, en als ik mijn Facebook niet had geactiveerd had ik ook nier geweten dat de demo is verplaatst.

1 like

Ik vind het naar, zulke typetjes. Ik kan me nog herinneren dat de moeder van Jandino ook toegaf het niet zo leuk te vinden in ‘Chantal blijft slapen’ trouwens.

Maar dit is hoe Nederland werkt. Een man als Jandino, die dus oa typetjes speelt, is daardoor groot geworden, wordt omarmd en krijgt grootse films die massaal worden bezocht. Hij laat in zijn spel een beeld zien waar sommige witte mensen graag aan vast willen houden, heb ik het idee.

Ik ben ooit naar een theatershow geweest van hem, voor de typetjes en voordat hij echt bekend was, dat was goed, mooi en serieus. Emotioneel. Maar dat sloeg natuurlijk niet aan bij ‘het grote publiek’. Toen kwamen de typetjes en was hij groots.

Een zwart / gekleurd persoon die goed kan acteren en serieuze rollen wil, wordt sowieso genegeerd in Nederland. Lees bijvoorbeeld dit interview:

In 2013 werd Wong-Loi-Sing genomineerd voor een Gouden Kalf voor beste actrice, voor haar hoofdrol in Hoe duur was de suiker . ‘Mijn manager Janey van Ierland waarschuwde: na een nominatie blijft het een half jaar rustig, iedereen denkt dat je te druk bent. Na een jaar zei ze: jij bent de eerste die na zes maanden geen aanbiedingen krijgt. Ook voor vrouwenrollen zonder specifieke kleur werd werd ik niet gevraagd.

‘Janey is de manager van Gaite Jansen, die in dezelfde film een hoofdrol speelde en in dezelfde leeftijdscategorie zit als ik. Maar ik kwam niet in aanmerking voor dezelfde audities. Janey constateerde dat Gaite significant meer audities kreeg aangeboden en ging ermee naar het castingbureau. Daar vonden ze dat we gelijk hadden. Een producent aan wie ik het vroeg zei: producenten willen geld verdienen en met iemand zoals jij in een hoofdrol trek je in Nederland de helft minder publiek.

‘Daar werd ik door getriggerd. Ik ga niet meer wachten op anderen die mij een kans geven. Die ontwikkeling zie je breder bij niet-witte makers. Ik wil verhalen vertellen die uit mijzelf komen. Kunst moet een reflectie zijn van mijn geest, niet een poging tot uitleg voor de geest van een ander. Ik wil niet een film maken als uitleg voor waarom zwarte mensen zo boos zijn. Wat ik wil is gewoon: ik ontmoette een vriend en we werden verliefd. Dat verhaal ga ik nu vertellen. Want dat overkomt ons ook.

11 likes

Precies dit. Dat die typetjes van Jandino zo populair zijn vind ik echt een enorme doorn in het oog. Het is namelijk populair omdat het blijkbaar raakt aan een beeld dat mensen heerlijk vinden: dat van een ordinaire, scheldende Surinaamse/Antilliaanse (wat is ze eigenlijk) vrouw zonder manieren (overigens: er zitten ook een paar bizarre Chinese typetjes in). Waarbij het ook nog belangrijk is om op te merken dat Jandino ondanks dat hij zelf man is toch gekozen heeft voor een vrouw als zijn primaire typetje. Ik denk dat hier de regel voor pesten opgaat: dit soort typetjes kan je alleen maken wanneer het typetje niet tot de minderheidsgroep behoort.

Dat juist zo’n serie zo groot wordt terwijl het echt nog wachten is op de eerste series waarin een Surinaamse vrouw een doorsnee niet problematische hoofdrol mag spelen is echt belabberd (correct me if I’m wrong. Ik kon geen Nederlandse serie bedenken). En die beeldvorming zet de toon. Vlak daarbij de invloed van zo’n typetje niet uit. Als ik zeg dat de kip snack van de snackbar in de wijk een van de weinige momenten is dat ik nog vlees eet is het bijna altijd wachten op de eerste die begint over de zogenaamde magische band die surinamers met kip hebben.

Dus tldr: zeker in gesprek met kinderen als ze de typetjes herhalen.

Overigens wat ik me ook af vraag; hoe oud zijn deze kinderen? Het valt me altijd op dat de leeftijdsgrens voor passende content bij dit soort typetjes omhoog geschoven wordt. Was het een volledig wit programma geweest vinden we schelden, gebruik van geweld etc ineens niet zo passend.

13 likes

Dankjewel voor jullie uitgebreide reacties, ook @anon64253405, echt heel goed om jullie gedachten hierover te horen!

Omlaag geschoven bedoel je dan toch, of begrijp ik je verkeerd? Het zijn in ieder geval kinderen van tien tot twaalf. Ik ga zeker het gesprek met ze aan als ik het volgende week weer hoor.

Toen ik net trouwens in de trein stapte na de demonstratie zag ik dat een eerdere demonstrant zijn bord in de trein had achtergelaten:

Wel tof, want ik zag dat iedereen die de coupé binnenkwam even stilstond en het las.

19 likes

Ben je uiteindelijk alleen gegaan of lijkt dit nu maar zo? Hoe vond je het?

Ja, aan de ene kant wel want ook dit jaar is het aantal voorstanders gedaald. Aan de andere kant lijkt het erop dat de weerstand van een aantal racististische pro-pieten toeneemt. Maar focussend op het goede: Kozp publiceerde deze week nieuwe cijfers. Uit mijn hoofd 9 van de 10 basisscholen hebben geen ZP meer. Bibliotheken hebben geen ZP-boekjes meer in hun collectie. Onder ouderen is er minder draagvlak voor ZP. En dan hebben we nog de bedrijven die
ZP in de ban doen en zich uitspreken, zoals Bol en Facebook.

1 like

In eerste instantie vond ik de roetveegpiet een acceptabel alternatief voor ZP. Inmiddels denk ik dat het beter zou zijn om van de hele figuur “piet” af te stappen - de associatie die ik krijg door de geschiedenis ervan, het typische pakje en het feit dat veel roetveegpieten alsnog een pruik en soms oorbellen dragen zorgt bij mij voor een nare bijsmaak.
Maar in mijn kring waar zwarte piet volgens iedereen echt niet ok is, gaat dit veel mensen te ver. Ik probeer duidelijk te maken dat zij zich naar mijn idee ongeveer gelijk opstellen als pro-pieten met het willen bewaken van een bepaald uiterlijk/figuur/karakter, maar vraag me soms af of ik zelf niet te ver ga? Ik vind eigenlijk van niet

3 likes

Omlaag bedoel ik ja, excuus. Ik vind die typetjes dus echt mega grof. Vraag me altijd af of ouders het geschikt materiaal zouden vinden als alle personages wit waren.

@anon11408962 ik snap wat je bedoelt. Voor mij is roetveegpiet persoonlijk prima, mits zonder kroeshaar, lippenstift en gouden oorringen. De racistische karikatuur is er dan vandoor en sinterklaasliefhebbers kunnen hun feest vieren. Wel heb ik zelf al besloten dat ik Sinterklaas later niet in de huidige vorm ga blijven vieren met eventuele kinderen. Dat komt deels door het verhaal (waarin de sinterklaas en knecht verhouding mij niet aanstaat), deels door de leugen die ik pedagogisch niet goedkeur, deels omdat ik mijn kinderen niet wil wijsmaken dat er een oude man bestaat die sommige kinderen een spelcomputer geeft en anderen een chocoladeletter. Zogenaamd omdat ze zoet zijn, maar in realiteit omdat het geld er niet is/men het niet viert.

Ik weet niet of je te ver gaat, want dat ligt denk ik ook aan de reden waarom je piet niet vindt kunnen, maar ik denk we dat je zolang als je aan het feest sleutelt (het is blijkbaar echt heilig) weerstand kan verwachten en dus niet gek bent/het niet aan jou ligt als je die krijgt.

6 likes

Nee, mijn zusje was mee! Ik vond het een heel goede bijeenkomst, tof ook dat er activisten vanuit zoveel verschillende organisaties meedemonstreerden en dat er zo’n focus op intersectionaliteit lag! Wel heel koud haha.

En jij? Wat vond jij ervan? Ben jij wel alleen gegaan?

@Shaaar Nou moet ik zeggen dan ik zelf FC Kip alleen van ‘vroeger’ ken, een jaar of tien geleden denk ik, toen mijn siblings en ik dit keken en ook heel vermakelijk vonden (jep ik schaam me er nu voor). Dus ik weet eigenlijk helemaal niet hoe grof het nu is qua schelden enzo. Maar ik denk dat je hier een goed punt hebt!

@anon11408962 Wat mij betreft hoeft Piet niet per se helemaal weg. Maar ik merk om me heen ook vaak een soort vermoeidheid als ik erover begin dat je er met alleen roetvegen nog niet bent. Mensen vinden het dan al heel wat dat ze van zwarte piet zijn afgestapt. Terwijl ik nog heel vaak roetveegpieten met een kroespruik zie of pieten die zoveel roetvegen hebben dat het op het eerste gezicht ‘gewoon’ zwarte pieten lijken.

En ik denk dat het juist heel goed is dat we blijven ‘doorzeuren’. Natuurlijk ben ik er blij mee dat zwarte piet zo veel minder normaal is geworden, maar zwarte piet blijft een symptoom van een veel groter probleem. En zolang mensen alleen de volledig geschminkte huid door wat roetvegen vervangen om maar van het gezeur af te zijn raak je de kern van het probleem niet.

Ik las pas een column van Paulien Cornelisse genaamd ‘‘Vasthouden aan Zwarte Piet is op een paradoxale manier vasthouden aan je niet-racistische zelfbeeld’’. Nou was de column zelf niet heel boeiend en vooral vrij kort, maar ik vond deze titel wel heel scherp. Wat er echt moet gebeuren is dat we erkennen dat institutioneel racisme bestaat en dat dit zich ook in onze eigen individuele hoofden genesteld heeft. Daarom is het volgens mij juist heel goed dat jij niet genoegen neemt met roetveegpieten en ook dan nog kritisch blijft.

3 likes

Nog meer Klassen kijkers? Ik heb zo te doen met Anyssa. Eigenlijk met allemaal.

5 likes

Er is een champions league wedstrijd stilgelegd, omdat de 4e scheids iemand omschreef als ‘negro’ en de spelers van beide kanten dit gelukkig niet hebben geaccepteerd. Zoveel mensen uit de hele (voetbal)wereld zijn het hiermee eens en vinden het goed dat de wedstrijd niet is doorgegaan. Maar de reacties op Nu.nl tonen weer hoe Nederland vaak echt nog niks begrijpt van racisme. Meer dan de helft van de reacties bestaan uit ‘hij bedoelde het niet’, ‘hij wilde gewoon zijn uiterlijk omschrijven’ en ‘het was niet racistisch bedoeld’. Nederland loopt soms zó erg achter. Laatste tijd steeds meer lijkt wel.

13 likes

Maar dit maakt me blij :sparkling_heart:

3 likes

Ja want opeens spreekt iedereen vloeiend Roemeens!
Het lijkt alsof iedereen zich dan opeens verplaatst in die 4e official en medelijden met hem toont, in plaats van dat ze zich een voorstelling maken van hoe het voor die zwarte spelers geweest moet zijn. Veel mensen hebben wel medelijden met degene die een fout maakt maar niet met degene die daar onder lijdt. Misschien omdat ze zelf bang zijn fouten te maken?

Credits naar @Wuorvgnitekram voor dit inzicht overigens.

5 likes

Ik ook. Wat is dit mooi gemaakt. Ik wens iedereen een juf Jolanda.

1 like

heeft een naam die je hoort te kennen als je daar in die functie staat

3 likes

Zijn er eigenlijk nog andere Nederlandstalige Instagrammers die thema’s als racisme en zo aankaarten?

Tip nog: Ik volg seadanourhussen (hoofdredacteur Oneworld), echt wel een aanrader. Ik vind haar heel verhelderend en fijn om te lezen.

1 like

Massih Hutak post veel over gentrification, net wat anders natuurlijk, maar vind ik erg boeiend. Zijn boek staat ook op mn verlanglijstje :slight_smile:

2 likes

Ik vind het zo goed dat beide clubs nu een keer een standpunt hebben gemaakt en het veld zijn af gegaan. Daar is al zo vaak discussies over geweest in de voetbal wereld maar niemand deed het.

3 likes