White privilege / racisme

Ik heb de voorbije maanden een cursus gevolgd over anti-racisme en dekolonisatie. Het ging best wel diep, ik heb enorm veel geleerd, maar het was ook best heftig (en ik ben het ook niet met alles eens). Er werd steeds met meerdere sprekers gewerkt, die dan hun zeg kwamen doen. En dan ging het meestal niet over de dingen waar het bij (anti-)racisme op Instagram vaak over gaat, zoals micro-agressies, tokenism, appropriation, etc., maar over koloniale geschiedenis, kapitalisme, paternalisme, e.d.

Vanavond was de laatste sessie en er waren 2 communisten te gast die het hadden over het (kapitalistische) systeem dat in elkaar aan het vallen is, opkomend fascisme, over comrades i.p.v. allies, een nieuw systeem oprichten vanuit een grassroot beweging (waar best wel geheimzinnig over gedaan werd, niets online, enkel via via kan je erin komen), over jarenlang onder surveillance staan, etc. En dat staat zo ver van mijn leefwereld dat ik hier echt moeite mee had. Het gesprek blijft echt nazinderen. De cursus is mede-georganiseerd door de universiteit, dus dan heb je wel bepaalde verwachtingen, maar tegelijk voelde het gesprek heel bizar en ik vind het ook opvallend dat de unief dit een podium geeft. Alsof ik in een toneelstuk zat, ofzo (in mijn omgeving is zwarte piet afschaffen al heftig, laat staan een marxistische revolutie :joy:). Ik weet niet wat ik er moet van vinden. Ik weet ook niet goed waarom ik dit post, maar ik moet het even kwijt, denk ik? :thinking:

En iets anders: ik heb gisteren trouwens ook een lezing/gesprek gevolgd van Olivia Rutazibwa (met Olave Basabose). Ik heb haar pas net ontdekt, maar ik vind haar heel inspirerend. Ze heeft veel dingen gezegd die mijn ogen hebben geopend.

6 likes

Interessant, was dit via een Nederlandse universiteit? Ik snap je gevoel heel goed trouwens, ik heb een tijdje gestudeerd aan een universiteit in het buitenland die erom bekend staat heel links te zijn, en daar kwamen ook regelmatig dit soort dingen voorbij. Is nu bijna 4 jaar geleden en ik denk ook echt nog heel vaak na over de dingen die ik daar heb gehoord en gezien ook. Ik vond het toen ook wel echt een wake-up call, realiseerde me echt dat ik in zo’n bubbel leefde, ook al was ik het niet per se met alles eens, was wel een interessante tijd.

3 likes

Via een Vlaamse universiteit (maar de inhoud werd bepaald door een Belgische organisatie). En ja, zo is het inderdaad! Ik denk dat dit ook nog heel lang een invloed op mij zal hebben.

het begint nu eindelijk aandacht te krijgen! maarja daarnaast komt er nu ook dat menig aso volk tegen kranten beweert dat de vader een viespeuk is (want dan is het natuurlijk logisch dat de dochter aangevallen word) ook heeft bassmit op insta een donatie pagina aangemaakt om de familie aan een nieuw huis te helpen (staat nu op pauze om het juridisch goed in orde te krijgen)

https://www.thebestsocial.media/nl/social-media-woest-geteisterd-gezin/ hierin staat een draadje met de wat ze zeggen dat het andere kant van het verhaal is, iets verder aan het einde daarin staat ook een screenshot van de vorige buurvrouw van de familie waarin ze zegt dat de nieuwe bewoners trash zijn en dat de familie heel aardig en behulpzaam is

1 like

Zouden dit dan de postmodern neo-Marxists zijn waar alt right zo bang voor is?

Ja, het voelde heel vreemd. De voorbije sessies (stuk of 10) waren op dat vlak een stuk neutraler. Heftig, interessant en veel kritiek op het huidig kapitalistisch systeem, maar niet zo duidelijk gelinkt aan communisme. Die laatste sessie geeft alles nu een rare nasmaak ofzo. Er werden bv. ook dingen gezegd als “alles gebeurt offline, je kan er alleen maar bij als je mensen kent; Als je niemand in je omgeving hebt die er al deel van uitmaakt, tja, dat zou ik raar vinden, want ik zie hier gezichten die ik al ken” en “we zijn bezig met heel veel internationale connecties te leggen; corona legt alles bloot; dit zit er aan te komen”. Ik vond het zo bizar. En ik ben nog steeds een beetje van slag :joy:. De personen die verantwoordelijk zijn voor de organisatie vanuit de universiteit, gingen ook heel erg mee in het gesprek. Het overschaduwt voor mij nu een beetje alle andere (waardevolle) sessies.

1 like

@Mgg en @Wuorvgnitekram, bedankt voor jullie reacties. Dat helpt mij om er ook meer een beeld van te krijgen en het geeft me weer motivatie om er nog meer tegenin te gaan als ik het zie. En ik vind het juist fijn dat Mgg verder ging dan mijn vraag. Het is voor jou goed om dit kwijt te kunnen en voor mij goed om te lezen.

2 likes

Ik belandde gister in een discussie met mijn collega (white male, midden 30, hoogopgeleid) over discriminatie en racisme.

Het begon ermee dat ik vertelde dat iemand non-binair was en ergens in het gesprek wat er op volgde zei hij: ik erger me er wel aan dat je echt niks meer mag zeggen.

Toen zei ik dat dat bullshit was en alles zei over onze/zijn privileges om dat te zeggen en legde de link met white fragility.

Daarop begon hij over dat all lives matter toch prima was. :sweat: Ik zei: NEE dat staat lijnrecht tegenover black lives matter, nou dat vond ie echt onzin en was hij het er niet mee eens.

Ik had echt een kutgevoel na het gesprek, want heb hem heel hoog zitten, maar hierdoor ben ik zo teleurgesteld. Maar goed, ik weet ook dat ik de laatste 2 jaar in een sneltreinvaart heb bijgeleerd over deze onderwerpen, vooral dankzij dit forum en de juiste mensen volgen op social media.

Mijn vraag: hij heeft geen social media en ik ga hem ook geen link naar dit topic geven, haha, weet iemand een laagdrempelig artikel wat iig uitlegt waarom all lives matter niet oke is? Zag wel iets van De Correspondent, maar misschien weet iemand wat beters (liefst in het Nederlands). Dankjewel alvast.

Niet Nederlands, maar dit is wel kort maar duidelijk.

2 likes

Waar heb ik net naar gekeken. Wow pijn aan mijn ogen. afro.moscow, die naam ook - cringe

Ik heb net Ma Rainey’s Black Bottom gekeken op Netflix, ik vind het een aanrader. Op het eerste gezicht is het een luchtige film. Heeft iemand 'm al gezien?

Ik heb 'm net gezien, echt de moeite maar uiteindelijk totaal niet luchtig idd. Gebaseerd op een theaterstuk geloof ik?

1 like

Ja, van August Wilson. Na de film kun je nog een korte bonus kijken waarin meer wordt verteld, ook die vind ik echt een aanrader.

1 like

Zou zoiets ook gepost worden als de discussie ging over vrouwenrechten of lhbtiq+?
Ik vind het eerlijk gezegd best schrijnend dat het hier dagen offtopic kan gaan over de meest onzinnige onderwerpen maar dat zoiets eigenlijk toch wordt afgekapt omdat sommige forumers niet met hun neus op hun eigen white fragility gedrukt willen worden.

Deze discussies zijn zo hard nodig willen we een maatschappelijke verandering te weeg brengen. In dit topic bereik je VEEL meer mensen dan in het racisme topic.

Edit: ik snap jullie trouwens ook hoor, echt, maar ik vind dat we onze forumregels best aan de laars kunnen lappen als het gaat om iets verschrikkelijks als racisme. Waar ook veel van onze medeforummers zo ontzettend veel mee te maken hebben.

16 likes

Het riep bij mij dezelfde reactie op, maar ik durfde me meteen niet meer uit te spreken na dat bericht. Ik vind het moedig dat je het doet. :clap:t4:

2 likes
Samenvatting

Eigenlijk niet natuurlijk, maar zij doet het wel en ik duidelijk niet. Het minste wat ik dan kan doen is me daar alsnog positief over uitspreken.

Eens na 10 post over racisme is het al ¨ Nou weten we het wel´ Maar vervolgens wel 6 paginas (hehehe) lang hoe iedereen zn kind opvoed.

Trouwens niks naar de mods toe want die krijgen wss allemaal pb´s met ´Ik vind dat niet leeeeuk´ en we hebben de afgelopen tijd wel veel gediscusseerd haha

1 like

Ik snap dat wel. Maar tegelijkertijd geloof ik ook dat je niets gaat veranderen als je discussies hierover alleen welkom zijn onder de mensen die veelal al weten hoe de vork in de steel zit.

Heb de laatste paar dagen toch best vaak gelezen dat mensen er veel van leren.
Ik vind het pijnlijk dat gemarginaliseerde groepen wordt verteld dat ze eigenlijk het opkomen voor zichzelf maar ergens anders moeten doen omdat er geroddeld moet worden over beutybloggers.

En ja poeh toetsenbordactivist als dat een belediging moet zijn wauw petje af super scherp.

8 likes

Ik gebruik m’n platformen daar allang voor dus dat is niet van toepassing.
Ik vind het echt het toppunt white privilege om zo’n discussie niet boeiend of relevant te vinden of storend in je roddelrondje.

Volgens mij heeft het er meer mee te maken dat mensen zich niet prettig voelt bij wat er precies gezegd wordt dan bij dat het offtopic gaat.
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat je, als je echt begaan bent met anti-racisme, vindt dat het ff weg moet naar een ander topic.
Wel erg typerend overigens.

Btw, als er niet wel heel vaak was toegestaan dat het weet ik veel hoe lang offtopic gaat over andere dingen was ik minder geneigd m’n mond open te trekken maar dit is gewoon krom.

10 likes

Ik ben ook helemaal verbaasd (denk ik) dat deze discussie werd afgekapt. Het kan er inderdaad dagen over gaan hoe vaak mensen hun beha’s of gordijnen wassen, maar bij deze discussie is er vrij snel klaar ingegrepen. Ik beschreef eerder van wat soort forum ik graag lid zou zijn. Een inclusief forum waar iedereen zich veilig voelt. Voor mijn gevoel is die veiligheid vandaag niet voor iedereen gewaarborgd en daar schrik ik best wel van, blijkbaar klopt het beeld dat ik heb van dit forum toch niet helemaal. Normaal gesproken lijkt de tactiek te zijn om het ‘off topic gesprek’ te gedogen tot het stilletjes uitdooft, want ja, elke discussie gaat uiteindelijk weer over. Dat zou bij dit gesprek ook wel zijn gebeurd, dus vanwaar de noodzaak om zo snel te verwijzen naar dit topic?

3 likes