Het gaat al wekenlang offtopic in de influencertopics m.b.t. deze onderwerpen met inmiddels dagelijkse discussies. Dat is voor ons de reden om het gesprek te verplaatsen.
Als het er dagelijks over gaat, dan is er duidelijk veel onderliggend racisme om te bespreken. Doe je dat in een apart topic? Kan, maar ik ben het met @anon46421473 eens dat dat dan actie -> reactie is en dus ook niet per definitie off topic.
Overigens @anon46421473, het is pijnlijk om te lezen dat je emotioneel bent van de racistische opmerkingen die je op je werk naar je hoofd geslingerd hebt gekregen (even een vrije vertaling van wat je eerder vanmiddag zei, want ik kan het bericht niet meer vinden). Heb je het (al) bespreekbaar kunnen (willen) maken?
Ik heb echt zelden flat out racisme gezien op het forum en in de discussie die nu afgekapt is heb ik zeker geen racistische reacties gezien, dus om nou te zeggen dat âde racistenâ beloond worden vind ik wel een heftige uitspraak.
Kun je voorbeelden geven van wat volgens jou racistische uitspraken zijn geweest in deze discussie in het bloggerstopic? Want misschien ben ik er ook wel blind voor geweest en dan leer ik graag.
De mensen die geen zin hebben in deze vermoeiende discussie en de keuze hebben deze uit de weg te gaan krijgen nu wat ze willen toch? Er zijn anderen op dit forum die die keuze niet hebben in hun leven.
Bovendien zijn het juist niet de flat out racistische opmerkingen waar het hier om gaat. Het is het geĂŻnternaliseerde racisme dat vlak onder het oppervlakte ligt wat mensen nog heel vaak niet eens door hebben. Het is dus nodig om mensen hier keer op keer op te wijzen. En ja, dit is de afgelopen dagen heel veel gebeurd hier, er zijn veel microagressies geuit waar door anderen op gereageerd wordt, ergo: racisme discussies in verschillende topics. Vervelend dat het steeds nodig is maar ja hè. Kan ergere dingen bedenkenâŚ
En eigenlijk. Waarom vind je het zo heftig dat er gezegd wordt dat racisten beloond worden maar ga je compleet voorbij aan @anon46421473 die zich hier niet veilig voelt de laatste dagen.
De racisten toonden zich al toen er werd geklaagd over de frequentie van discussies over racisme. Als je vindt dat het beutyblogtopic er de plaats niet voor is, waar dan wel? Waar mag er dan wel over gepraat? Gesprekken over racisme kunnen onmogelijk voorwaardelijk plaatsvinden, want dan doen de mensen die het niet willen horen gewoon hun oren dicht en blijft het probleem bestaan.
Edit: En ik veronderstel dat je het goed bedoelt, maar ik vind het ook best wel âintensâ dat je nu juist direct aan Dolfijnhond vraagt om het racisme op dit forum bloot te leggen. Dat is niet haar taak. Dat je het (nog) niet ziet begrijp ik wel, ik kan ook zo 1, 2, 3 geen voorbeelden geven. Maar misschien zou het helpen als je de vraag in algemene zin stelt? Dan bied je Dolfijnhond nog steeds de kans om te reageren, maar leg je de verantwoordelijkheid niet bij haar neer.
Er worden hier best vaak dingen gepost die eigenlijk racistisch zijn maar voor ons witte memsen gewoon normaal zijn om te zeggen.
Zoals bijv " Iehwl ik vind dat eten uit dat en dat land goor"
" Ik vind reggae muziek ordinair"
En allemaal dat soort dingen. Daarnaast is het ook een beetje gek om te zeggen dat je iets niet racistisch vind. Dat het voor jou niet zo voelt betekend niet dat het niet zo is.
Dat heeft hummus niet gezegd toch, of heb ik daar overheen gelezen? Ik lees wel dat hummus geen opzichtige racistische opmerkingen heeft gezien, maar ze niet zien vind ik anders dan ze wel zien en dan zeggen dat ze niet racistisch (genoeg) zijn.
Ik doelde op ¨Ik heb geen racistische reacties gezien.´ Ik las dat als ik heb niks gezien wat ik racistisch genoeg vind voor de uitspraak van @anon46421473
En het word vaak op t forum gezegd. Van ooh nee dat vind ik niet racistisch of ik vind dat gewoon kunnen.
Ik ga er niet aan voorbij? Ik vraag het omdat ik het juist wil zien en degene die het benoemt lijkt me wel de juiste persoon om het te vragen.
Ok dan niet. Vind ik jammer, want mn vraag was wel oprecht.
Oh okĂŠ, zo heb ik het niet gelezen maar ik begrijp jouw interpretatie. Even afwachten dan, wellicht dat hummus het wil verduidelijken?
Nog een ander voorbeeld voor je hummus, mocht je die nog niet gelezen hebben, het hele âdeze discussie keert te vaak terugâ is an sich al zo racistisch als wat. Door dat te zeggen suggereer je dat je ânu even geen tijd hebt voor een discussie als dezeâ. Je kunt dat vrijwel alleen zeggen als je zelf geen racisme kent.
Maar je zegt er niks over. Je kiest ervoor alleen te reageren op de de opmerking dat de racisten beloond worden. En je vraagt het âoprechtâ door haar tegen te spreken.
Nu maak je van @anon46421473 (weliswaar onbedoeld) de boosdoener, maar dat is eigenlijk ook racistisch. Daarom zei ik eerder al stel de vraag even in algemene zin, dan was dit niet gebeurd.
Want nu ging het zo: jij stelt een oprechte vraag en maakt dolfijnhond daarmee verantwoordelijk. Als ze niet wil antwoorden keer jij terug naar je onschuld en hou je haar verantwoordelijk (want jij wilde ĂŠcht van haar leren) en als ze wel wil antwoorden en voorbeelden noemt, ben jij waarschijnlijk geneigd je te verdedigen. Lang verhaal kort, het pakt nooit goed uit voor haar.
Ik zei dat ik zelden flat out racisme zie. Daarmee bedoel ik dus dat ik wel degelijk white privilege/white fragility zie maar geen hard racistische opmerkingen waarvan ik geen voorbeelden ga noemen omdat ik het mn vingers niet eens uit krijg.
Overigens was dat een observatie over het forum in zn geheel en niet perse alleen over de reacties op dolfijnhond.
Daar heb je gelijk in! Sorry, had ik anders kunnen verwoorden
Maar wat bedoel je nou te zeggen? Dat mensen alleen racistisch zijn als het flat out racisme is maar andere vormen van racisme geen racisme genoemd mogen worden?
Overigens kan ik zo al een flat out racistische opmerking noemen en ik heb niet eens ĂŠcht meegelezen afgelopen dagen, want ik was er een beetje klaar mee. âMarketingvrouw? Dat klinkt echt blondâ. For real? Als je hier geen flat out racisme tegenkomt is het omdat je niet oplet.
Ik denk dat een leerpunt sowieso is: belast een zwarte vrouw niet met de verantwoordelijkheid van het jou uit leggen. Er is zoveel te vinden op social media, zowel over racisme als over micro-agressie. Het is super goed dat je je erover wilt inlezen, als je tips wilt voor boeken, accounts etc mag je me altijd pbâen.
En, trek als witte vrouw (ervan uitgaande dat je wit bent) nooit in twijfel of een zwarte vrouw iets terecht ervaart als racisme. We hebben echt geen idee en het is âonzeâ plek ook niet.
Goed dat je het inziet en je hoeft tegen mij geen sorry te zeggen.
Edit: Een tijd terug kwam ik hier ook binnen zoals jij nu. Je reactie is heel herkenbaar al had ik toen niet de moed (denk ik) om toe te geven dat een ander gelijk had, voornamelijk bang om mijn eigen fouten toe te geven. Dus ja, reflectiemoment ook wel voor mezelf dit, zo had het destijds dus ook gekund.
Ik zit op mn chromebook en ik ben echt een noob hiermee dus wou ff een voorbeeld kopieeren maar fail.( ctrl werkt niet mee )
Maar dingen als ´Pff gaan we weer je mag echt niks meer zeggen. Als ik zeg dat ik deze discussie niks vind komt er weer iemand die zegt dat racisme elke dag mee maken ook vervelend is´
Die reactie vond ik persoonlijk behoorlijk racistisch. Met de discussie verplaatsen naar dit topic kreeg diegene die dat zei haar zin.
O ja, deze parels bedoel je zeker?
Oliver had kunnen stoppen na de âmaarâ, aangezien ze zelf immers al inzag dat het raar (racistisch) was om te zeggen. Alsof iemand hier ook maar de behoefte heeft om voor zân lol elk gesprek om te buigen naar racisme. Ik kan me niet voorstellen dat de users die op dagelijkse basis racisme ervaren niet veeeeel liever een inclusief forum zouden willen waar ze racisme niet meer hoeven aan te kaarten, omdat het er simpelweg niet is. Maar ja, het is er wel, dus wordt het aangekaart.
Erover lezen is nog altijd minder belastend dan het moeten ervaren. Ik viel echt van mijn stoel toen ik dit las.