White privilege / racisme

Dit is recht lullen wat krom is, want het stond er simpelweg niet zo. Er stond:

Ik wist trouwens eerst ook helemaal niet dat Marketingvrouw zwart is (het klinkt ook echt blond haha)

6 likes

Ja, ik zie nu ook hoe het leest, hoor, maar ik las/begreep het dus wel eerst op de manier die ik net zei.

Ja, ik vind het belerend van mezelf om in een gesprek met een niet witte collega te zeggen dat ‘Zwarte Piet’ racistisch is. Ik kijk dan inderdaad onbewust over racisme als systeem heen, omdat ik mijn collega niet wil vertellen wat hij of zij als racisme moet zien/ervaren.

1 like

Ik begrijp dat je het niet verkeerd bedoeld en dat jij het zo gelezen hebt, maar zie je wat hier gebeurt? Ik geef aan dat een bepaalde opmerking flat out racist is. Dat doe ik niet zomaar (als in: ik heb de opmerking dan echt al opgezocht, bekeken en gekeken of het niet anders bedoeld is). Het kost enkele seconden om de opmerking op te zoeken en te zien hoe het is geschreven. Toch voel je de nood om te reageren en uit te leggen dat je de opmerking ook anders gelezen kan hebben. Dit is dus echt de story of my life.

16 likes

Ja, ik zie het nu. En ik denk ook dat jij dit veel beter kan signaleren als zijnde racistisch, omdat je er op dagelijkse (? Ik hoop het niet, maar ik vrees van wel) basis mee te maken hebt. Ik wilde daarmee niets bagatelliseren, maar ik begrijp nu dat het zo overkwam. Dat spijt me.

4 likes

Hmm nee dat is niet wat ik zeg. Ik denk dat mijn vriend het misschien minder ervaart omdat hij zijn ogen er voor sluit. Wat niet betekent dat het er niet is. En het is natuurlijk ook niet goed want waarom zou je je afsluiten van racisme? Daarmee laat je het toe wat juist niet okĂŠ is.
Overigens gebruik ik hem niet als anti-racismekaart. Ik probeerde een situatie uit te leggen. En ik heb ook nergens gezegd dat de genoemde opmerkingen niet racistisch zijn, alleen dat ik het niet direct als racisme heb opgevat.

Hiermee vat je goed samen waarom het dus echt verkeerd is dat de discussie zo vaak wordt afgekapt.

Edit: gvd waar is m’n citaat nou.
Ik doelde op deze zinnen uit jouw post:
En het is natuurlijk ook niet goed want waarom zou je je afsluiten van racisme? Daarmee laat je het toe wat juist niet okĂŠ is.

Ik weet niet zo goed wat ik nou helemaal wil met dit bericht want inhoudelijk voegt het denk ik niks toe, maar als er iets is wat ik het afgelopen jaar heb geleerd is dat iemand die zegt vrij van racisme te zijn, zichzelf niet genoeg heeft onderzocht. Ik ben al heel lang tegen zp en behandel iedereen met respect dus ik dacht dat het wel goed zat, maar betrap mezelf nog zo Fucked up vaak op racisme. Ik ben de topics waar jullie het over hebben gaan teruglezen en in eerste instantie dacht ik ook: pfff gaan we weer (die gedachte is al niet goed), maar ik zie ook dingen gebeuren waarvan ik heel goed begrijp dat het niet okĂŠ is. Er wordt idd heel vaak fel gereageerd op marketingvrouw, ik vind dat opvallend. Zelf heb ik de neiging om juist overdreven aardig te doen. Dat is ook gek want waarom heb ik die neiging zo sterk tegenover poc? (Vraag aan mijzelf gericht , ga ik onderzoeken. Misschien een soort white fragility: kijk mij eens goed bezig zijn. Daarmee haal je net zo goed iemand uit haar waarde. Maar ben hardop aan het denken nu) anyway, ik denk dat je als wit persoon nooit moet denken dat je uitgeleerd bent over racisme. En als je er op wordt gewezen dat iets wat je zegt racistisch is, dan vind ik het ongepast om de discussie daarover op te zoeken eigenlijk. Dan kun je beter gewoon kritisch naar jezelf kijken

5 likes

https://www.instagram.com/p/CJAWB7HB1CC/?igshid=mjeqiggn1r2g

:pleading_face::sob:

3 likes

Black Santa <3.

Ik vraag me af hoe jullie naar het volgende kijken. Ik zit nu in een verhuizing en wil een nieuw kleed kopen. Ik ben wit en Nederlands, maar vind traditionele Marokkaanse Beni Ouarain-kleden prachtig. Ik weet dat deze kleden van oudsher een ambacht zijn van een stam uit het Atlasgebergte en dat je in de patronen vaak ook levensverhalen van de wevers kan herkennen e.d. Dat maakt ze ook juist zo bijzonder in mijn ogen. Nu weet ik niet goed of ik het oke vind om als wit, niet-Marokkaans persoon zo’n kleed in mijn huis te leggen. ‘Kan’ dat of is dit cultural appropriation wat jullie betreft?

Edit: ik besef dat het niet zo is dat de mensen wiens cultuur het betreft, in dit geval de wevers zelf, benadeeld worden en witte mensen niet, wat je vaak wel ziet bij haarstijlen bijvoorbeeld. Maar maakt het gebrek aan benadeling het dan ook oke?

1 like

Ik spreek natuurlijk niet voor alle Marokkanen maar ik vind het juist geweldig als mensen oprechte interesse tonen in “mijn” cultuur en daar respectvol mee om gaat. Dus ik sluit me ook wel aan bij wat @Wuorvgnitekram zegt. Ik zou het dan inderdaad wel bij een Marokkaanse verkoper/maker kopen, anders kun je net zo goed een kleed bij de Ikea kopen

2 likes

Misschien is het juist tof om een kleed te nemen waar de verkoper een verhaal bij kan vertellen.

2 likes

Ik vraag me af of deze mensen ooit echt na hebben gedacht wat hun echte mening is over homo sexualiteit . Of dat ze allemaal maar roepen van ´Mag niet van god´ omdat iedereen in hun community dat roept.

1 like

Voorzover ik weet (maar nooit goed opgezocht) word in de islam homoseksualiteit afgekeurd, maar ik vind persoonlijk dat je moet bemoeien met je eigen zaken. Ik (moslima) persoonlijk keur nergens homoseksualiteit af, iedereen moet vrij zijn in hoe zij hun leven willen invullen. Refererend naar diegene in je post, men moet eerst naar zichzelf kijken, gedragen als een goede moslim ipv vingers wijzen. En dat vergeten veel mensen.

Wat ik wel echt kwalijk vind is het zoenfoto met op het achtergrond de kaaba. Ook al geeft hij aan buiten de moskee te staan. Heel dat gebied is heilig. Ik ben er zelf twee jaar geleden geweest voor umrah. Dat is voor mij en voor vele miljoenen het meest heilige plek op aarde. Ik kan mij gewoonweg niet voorstellen dat het in je opkomt om daar te zoenen en een fotomontage van te maken.

9 likes

Ik kom zelf uit een gelovige omgeving (maar ben zelf seculier) en daar zijn genoeg gelovigen die niet tegen homoseksualiteit zijn, terwijl ik ook genoeg niet-gelovigen om me heen (verkapte) homofobe opmerkingen hoor maken. Daarom vind ik het heel irritant dat geloof als excuus wordt gebruikt om homofoob te zijn want volgens mij ligt dat aan iets heel anders.

3 likes

Er staat “terwijl ik mijn vriend kuste buiten de kaaba”. Dat heb ik opgevat dat hij wel in Mekka was, maar net buiten de moskee. Maar ook het gebied om het moskee heen en eigenlijk alles tot aan madinah wordt als heilig beschouwd.

1 like

Ik weet dat er in de bijbel volgens mij niet heel specifiek word gezegd ¨ je mag absoluut niet verliefd worden op je eigen geslacht´
Maar meer iets in de trant van een man en een vrouw horen voort te planten.

@Biscotti jaa eigenlijk vraag ik me ook af hoeveel van die mensen die reageren onder zon post daadwerkelijk zelf gelovig zijn.

Homoseksualiteit is vrij expliciet verboden in de bijbel, volgens mij met de doodstraf als consequentie. Wat imo trouwens geen legimitering is want er is wel meer beschreven in de bijbel.

Sluit me helemaal aan bij @Biscotti. De aanleiding is nu gewoon een cover voor disproportioneel homofoob gedrag. De aanleiding praat dat niet goed. Dat je intimiteit op een heilige plek smakeloos vindt staat totaal los van doodsbedreigingen etc. Vind dat niemand moet kussen op een heilige plek, maar ook dat deze reactie veel erger is dan dat.

2 likes

Ik krijg daar altijd zulke Wilders vibes van; moslims wegzetten als homofoob om tegen ze te gebruiken, maar ondertussen zelf zo homofoob als wat te zijn.
Maar ja, wat ik zelf heb meegemaakt is ook veel gelovigen die wel homofoob zijn en het voelt vaak alsof ik in een soort spagaat zit tussen mijn community verdedigen tegenover de buitenwereld maar ook intern de aanwezige problemen wil aankaarten.

2 likes