Misschien is het juist tof om een kleed te nemen waar de verkoper een verhaal bij kan vertellen.
Ik vraag me af of deze mensen ooit echt na hebben gedacht wat hun echte mening is over homo sexualiteit . Of dat ze allemaal maar roepen van ´Mag niet van god´ omdat iedereen in hun community dat roept.
Voorzover ik weet (maar nooit goed opgezocht) word in de islam homoseksualiteit afgekeurd, maar ik vind persoonlijk dat je moet bemoeien met je eigen zaken. Ik (moslima) persoonlijk keur nergens homoseksualiteit af, iedereen moet vrij zijn in hoe zij hun leven willen invullen. Refererend naar diegene in je post, men moet eerst naar zichzelf kijken, gedragen als een goede moslim ipv vingers wijzen. En dat vergeten veel mensen.
Wat ik wel echt kwalijk vind is het zoenfoto met op het achtergrond de kaaba. Ook al geeft hij aan buiten de moskee te staan. Heel dat gebied is heilig. Ik ben er zelf twee jaar geleden geweest voor umrah. Dat is voor mij en voor vele miljoenen het meest heilige plek op aarde. Ik kan mij gewoonweg niet voorstellen dat het in je opkomt om daar te zoenen en een fotomontage van te maken.
Ik kom zelf uit een gelovige omgeving (maar ben zelf seculier) en daar zijn genoeg gelovigen die niet tegen homoseksualiteit zijn, terwijl ik ook genoeg niet-gelovigen om me heen (verkapte) homofobe opmerkingen hoor maken. Daarom vind ik het heel irritant dat geloof als excuus wordt gebruikt om homofoob te zijn want volgens mij ligt dat aan iets heel anders.
Er staat “terwijl ik mijn vriend kuste buiten de kaaba”. Dat heb ik opgevat dat hij wel in Mekka was, maar net buiten de moskee. Maar ook het gebied om het moskee heen en eigenlijk alles tot aan madinah wordt als heilig beschouwd.
Ik weet dat er in de bijbel volgens mij niet heel specifiek word gezegd ¨ je mag absoluut niet verliefd worden op je eigen geslacht´
Maar meer iets in de trant van een man en een vrouw horen voort te planten.
@Biscotti jaa eigenlijk vraag ik me ook af hoeveel van die mensen die reageren onder zon post daadwerkelijk zelf gelovig zijn.
Homoseksualiteit is vrij expliciet verboden in de bijbel, volgens mij met de doodstraf als consequentie. Wat imo trouwens geen legimitering is want er is wel meer beschreven in de bijbel.
Sluit me helemaal aan bij @Biscotti. De aanleiding is nu gewoon een cover voor disproportioneel homofoob gedrag. De aanleiding praat dat niet goed. Dat je intimiteit op een heilige plek smakeloos vindt staat totaal los van doodsbedreigingen etc. Vind dat niemand moet kussen op een heilige plek, maar ook dat deze reactie veel erger is dan dat.
Ik krijg daar altijd zulke Wilders vibes van; moslims wegzetten als homofoob om tegen ze te gebruiken, maar ondertussen zelf zo homofoob als wat te zijn.
Maar ja, wat ik zelf heb meegemaakt is ook veel gelovigen die wel homofoob zijn en het voelt vaak alsof ik in een soort spagaat zit tussen mijn community verdedigen tegenover de buitenwereld maar ook intern de aanwezige problemen wil aankaarten.
Dat de doodstraf niet wordt uitgevoerd puur omdat ie in de bijbel staat snap ik ook nog wel. Echter: het is een vrij vaak gehoord fabel dat in de bijbel niet expliciet staat dat homoseksualiteit verboden is (en de homofobie uit de geloofsgemeenschap dus uit het niets komt). Het staat er namelijk, welke vertaling je ook kiest, met vrij ferme straffen (van verstoting tot dood). Tuurlijk heb je dan nog interpretatie, hoe zwaar til je daar in deze tijd aan, maar de kern is dat de bijbel écht niet positief is over homoseksualiteit.
Ik vind dat je respect moet hebben voor het geloof of de cultuur die er is op de plek waar je bent. Ik ben zelf niet gelovig maar in de kerk of bijvoorbeeld in het Vaticaan hou ik mij aan de regels en gebruiken van die plek, al komen die niet overheen met hoe ik dat zelf zou doen. Net als dat ik in een Islamitisch land lange kleren aan zou doen op plekken waar dat gebruikelijk is, ook als het 30+ graden is.
Ik vind het heel lastig als mensen homoseksualiteit niet accepteren. Of mensen nou Moslim, Christen of iets anders zijn, dat vind ik niet oke. Ik vind het persoonlijk ook heel erg dat mensen in sommige landen niet zichzelf kunnen zijn daarom (in Nederland trouwens ook niet altijd) en ik vind dat liefde geuit mag worden. Of je nou hetero of homosekueel bent… Maar op heilige grond is dat gewoon niet ‘erg slim’ en is dat niet echt respectvol, al heb je er zelf (ik ook) een totaal andere mening over of homoseksualiteit wel of niet geuit mag worden. Al vind ik doodsbedreigingen dan misschien nog wel erger en ook echt niet oké.
Wordt het daar nog gezellig ook
Ben trouwens wel benieuwd: waarom wordt aan sommige religieuze voorschriften zo krampachtig vastgehouden en aan anderen (zoals seks en menstruatie) niet? Ik kom uit een vrij christelijk nest waar aardig wat mensen ook echt ronduit homofoob is, maar het is niet alsof die mensen verder naar de letter van de bijbel leven. Het is niet dat ze altijd elke zondag in de kerk zitten.
Ik denk dat veel mensen hun geloof zó interpreteren en uitoefenen dat het in hun eigen straatje past. En de tijdsgeest of voortschrijdend inzicht doet ook wel wat. Ik geloof ook niet echt dat de schepping letterlijk zo heeft plaatsgevonden als in Genesis beschreven staat (dus in zes dagen/zes keer 24 uur, en dat God bij wijze van spreken met zijn vingers knipte en er toen duizenden vogelsoorten op aarde verschenen).
Ja goeie vraag…
Mijn wederhelft komt uit vrijgemaakt gereformeerde kringen, is hier uit “gestapt”, maar die zitten (oké pre Corona) wel elke zondag 2x in de kerk. Homofobie is not done (mag je wel zijn maar niet praktiseren. Want is een zonde en aan jou om daar tegen te vechten). We mochten niet op 1 kamer slapen als we daar waren, waren we samen er overdag, dan de deur open laten. Tv kijken? Niet op zondag. Tanken ook niet.
Ongehuwd samenwonen werden we een jaar lang amper om aangekeken en geen beleidenis doen betekenden voor mijn, nu man, dat hij het huis moest verlaten.
Maar er waren net zo goed gezinnen in diezelfde kerk gemeenschap die niet elke zondag 2x gingen (wel allemaal 1x). Waarbij de jongeren wel beleidenis deden op een mooie zondag, maar die avond ervoor nog geen idee waar geslapen hadden, en die gewoon competitie mochten spelen of kijken op zondag. Denk dat er onderling heel veel verschil is…?
Mijn schoonvader zei dan: men interpreteert de bijbel steeds mee westers en naar eigen wens. Maar dat is NIET de wens van God. Maar dat dat onder druk ban de maatschappij gebeurd en de mens niet meer de “ruggengraat” heeft om hier tegen in te gaan en vol voor de Vader te kiezen. Dat dat de verleidingen van de duivel zijn, waar we continue alert op moeten zijn.
Dus tja, sex is lekker en te verleidelijk om mee te wachten na het huwelijk. En tegen homos zijn is makkelijker om vol te houden als je dat zelf niet bent. Dus zo.
Zijn theorie dus hè… Niet de mijne
Edit
mja Dit dus beetje
Weer een racistisch incident bij de politie dat alleen uitkomt doordat er toevallig een camera was. Ik werk dus voor mijn werk wel eens samen met agenten (ook rondom thema’s waar gemarginaliseerde groepen bij betrokken zijn) en moet dan de lieve vrede bewaren en het is goed dat ik even vakantie heb om op te laden om dat weer te kunnen doen.
Gadver. Ik had het nog niet gelezen. Voor degenen die dit nieuws nog niet gezien hadden hier een linkje naar het NRC artikel:
Sjezus, ik had dit nog niet gezien. Wat een geluk dat er videobeelden zijn, dat bespaart dit gezin zo veel ellende.
Begrijp ik nou ook goed dat de politie eigenlijk heel ergens anders voor kwam (een blaffende hond), maar door de tussenkomst van de schilder en daarna het gezin uiteindelijk dit gezin de dupe is? Als dat echt zo is: Lekker taakgericht werk, het is maar net waar je op dat moment je pijlen op wil richten.
Bewijst ook maar weer dat BLM WEL belangrijk is in Nederland en de agenten hier ook niet heilig zijn. Allesbehalve dat zelfs.
Ook behoorlijk ziek dat de agenten dus een verklaring met onjuistheden hebben afgelegd (o.a verstikking door de verdachten), waarop dan weer een persbericht is uitgegeven van hoe ernstig dit geweld was. Er was een tiental agenten bij. Je doet zoiets (liegen in een officieel document) alleen als je denkt dat je ermee weg komt. Zegt heel veel over de interne cultuur.
Ja, dat niet één maar meerdere mensen erover liegen zegt ook een hoop.
Als een politie agent een verdachte of wat dan ook uitscheld. Dan kan ik die agent niet serieus nemen en daarbij zn actie ook niet. Al helemaal niet als zijn woorden ook nog racistisch zijn. Misschien naif van mij maar ik ga gelijk uit van machtsmisbruik. Ik denk namelijk niet dat een agent een verdachte zou uitschelden als diegene wit is. Misschien hooguit als die agent zelf pijn heeft ofzo. Maar ik zie de meerwaarde er niet van in om een verdachte uit te schelden als je hem al de tering in heb gemept.