White privilege / racisme

Weer een racistisch incident bij de politie dat alleen uitkomt doordat er toevallig een camera was. Ik werk dus voor mijn werk wel eens samen met agenten (ook rondom thema’s waar gemarginaliseerde groepen bij betrokken zijn) en moet dan de lieve vrede bewaren en het is goed dat ik even vakantie heb om op te laden om dat weer te kunnen doen.

8 likes

Gadver. Ik had het nog niet gelezen. Voor degenen die dit nieuws nog niet gezien hadden hier een linkje naar het NRC artikel:

Sjezus, ik had dit nog niet gezien. Wat een geluk dat er videobeelden zijn, dat bespaart dit gezin zo veel ellende.

Begrijp ik nou ook goed dat de politie eigenlijk heel ergens anders voor kwam (een blaffende hond), maar door de tussenkomst van de schilder en daarna het gezin uiteindelijk dit gezin de dupe is? Als dat echt zo is: Lekker taakgericht werk, het is maar net waar je op dat moment je pijlen op wil richten. :neutral_face:

Bewijst ook maar weer dat BLM WEL belangrijk is in Nederland en de agenten hier ook niet heilig zijn. Allesbehalve dat zelfs.

3 likes

Ook behoorlijk ziek dat de agenten dus een verklaring met onjuistheden hebben afgelegd (o.a verstikking door de verdachten), waarop dan weer een persbericht is uitgegeven van hoe ernstig dit geweld was. Er was een tiental agenten bij. Je doet zoiets (liegen in een officieel document) alleen als je denkt dat je ermee weg komt. Zegt heel veel over de interne cultuur.

22 likes

Ja, dat niet één maar meerdere mensen erover liegen zegt ook een hoop. :neutral_face:

Als een politie agent een verdachte of wat dan ook uitscheld. Dan kan ik die agent niet serieus nemen en daarbij zn actie ook niet. Al helemaal niet als zijn woorden ook nog racistisch zijn. Misschien naif van mij maar ik ga gelijk uit van machtsmisbruik. Ik denk namelijk niet dat een agent een verdachte zou uitschelden als diegene wit is. Misschien hooguit als die agent zelf pijn heeft ofzo. Maar ik zie de meerwaarde er niet van in om een verdachte uit te schelden als je hem al de tering in heb gemept.

7 likes

Same. Ik moet zeggen dat door hun houding en al die fouten ik me als witte vrouw al geintimideerd voel als ik ergens een groep politie of boas zie. En dan ga ik al extra netjes doen. Terwijl dat nergens op slaat want zij staan daar voor onze veiligheid. Maar toch voel ik me bij hun onveiliger dan bij een random groep jongeren. Ook kom ik zelf gewoon over als een heilige kleuterjuf die niet eens hardop poep of pies durf te zeggen maar toch ben ik altijd bang dat ze mij ineens moeten hebben haha.

2 likes

Ik voel me er een beetje gek bij dat hier nu dit soort verhalen gedeeld worden. Het is gewoon niet te vergelijken met hoe je je als POC moet opstellen ten opzichte van de politie als ik de verhalen zo hoor. Nu zie ik niemand hier opzettelijk die vergelijking maken maar missschien dat het wel zo lijkt vanwege het soort topic of vanwege de aanleiding (dat nieuwsbericht).

7 likes

Ja die begrijp ik, excuses absoluut niet zo bedoeld.

1 like

Dat stuk bij Guido over Akwasi kon echt niet.

2 likes

Zapte hij voorbij Guido of Youp?

Mijn vriend keek ook Youp en ik zat ernaast (te FFen) maar toen hij over Akwasi begon hebben we het uitgezet. Inderdaad ook typische witte mannen perspectief die oOk nIKs mEeR mOgEn zEGgEn

2 likes

Ik heb een stukje gezien nav de post van @Soy.peor gisteravond in WJEKW. Precies die uitspraak heb ik meegekregen: er is altijd het risico om beledigd te worden en dat moet je niet willen vermijden (zoiets). Pleur op hoor, Guido, dan begrijp je het echt niet. Dit gaat zo veel verder dan belediging.

Wat ik vooral dom vond aan Guidos gebeuren is dat hij zei dat Akwasi dat zwarte pieten gebeuren absoluut niet had mogeb zeggen.
Maar die ene voetbal dude met die snor die mag wel vanalles zeggen en dat had Akwasi maar moeten pikken.

Dan schrijf je zon show en dan zie je niet de double standard…

1 like

Ik dacht vanochtend dat het internet geëxplodeerd zou zijn en dat Guido zou zijn afgeschreven. Maar nee hoor, niemand lijkt zich er druk om te maken? Ik snap dat echt niet. Dit ging echt te ver

1 like

Maar juist bij cabaret worden mensen niet gauw afgeschreven, omdat het daar gebruikelijk is dat er meer gezegd ‘mag’ worden op het podium dan door gewone mensen.

Ik denk als je hier iets van zou zeggen dat hij komt met " Jaa maar dit is cabaret mag je dan zelfs geen grappen meet maken blablawittemanblabla

1 like

Ik heb niet naar die vent gekeken, ook niemand over hem gehoord verder en wist niet eens dat hij te zien was, maar dat lijkt me wellicht ook wel het beste medicijn. Gewoon nul aandacht.

Nou meiden, niet te streng zijn. Het is lastig om zo’n eindejaarsconference te doen, want je mag NiKS meEr ZeGGeN

1 like

Sowieso is het tegenwoordig echt lastig een witte man te zijn. Beetje compassie graag.

9 likes