White privilege / racisme

Klopt, zij kreeg ook veel kritiek bij Grey’s and Scandal. Heb beide gezien en vond het idd wel terecht. In de 1e seizoenen bij GA was ze soort van kleurenblind, race speelde nooit een rol/voorgrond alsof het er niet was (of ze waren white washed). In de latere seizoenen wordt het wel belangrijker. Scandal is vernieuwend omdat het een black female anti-hero heeft maar soms wel cringy omdat zo Amerikaans en patriottistisch is (power thirst Oval Office van iedereen) en daardoor scandalicious en wel leuk om te kijken.
Heb het idee dat Shonda wel liberal is, maar niet echt leftist story teller

Vind het heel interessant dit gesprek te lezen want ik kijk nu Good girls en mijn 1e reactie was eerst bij Ruby (Retta) oh typisch dat de andere 2 een blanke (ex) man hebben en zij niet. Ook bij mtv dating shows bijzonder als de enige 2 zwarte deelnemers direct met elkaar op date moesten en de overige 16 (witte) met elkaar. Ik had dan de gedachte: inter-racial vertegenwoordiging zou ook mooi zijn. Zie idd wel vaker;
Dark skinned man - witte vrouw
Light skinned woman - witte man

Ik kijk hier nu wel met een andere blik naar.
Ps. ook hier gewoon wat losse gedachtenspinsels voel je vrij al dan niet te reageren

2 likes

kijkt iemand nu Rubem Terlouw? Het gaat over een Chinees treinproject in Kenya. Ik vind het echt heel fascinerend maar zeker ook verontrustend.

1 like

Blood & Water is wat dat betreft wel een goede Netflix serie denk ik. Kijkennnn. Ik ben nu al 10/10 excited voor het tweede seizoen.

Nav die reclame op comedy centraal waar Poetin nagedaan wordt: ik snap en ben inmiddels mee dat het niet Okee is om bevolkingsgroepen na te doen (zoals Najib of andere cabaretiers doet) maar hoe zit dat met 1-op-1 persiflages van mensen van kleur? Ik vind het gek als een wit persoon dat doet, maar toch weer anders als weet ik het Irene Moors bijv Glennis Grace na zou doen. Raar voorbeeld maar ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.
Is het anders bij een vergelijking met 1 persoon dan met een groep? Want het zit ‘m toch ook vaak in dat we vooroordelen hebben wat dan voor de hele groep zou gelden?

Hoi :raising_hand_woman:t2:
Ik lees al lang mee in dit topic, maar heb geloof ik nog nooit iets gepost. Het meelezen maakt wel dat ik scherp ben op wat ik zie, hoor, doe, voel en denk.
Nu is er iets wat mij is opgevallen en waar ik vraagtekens bij heb;

De Plus reclame, met het liedje ‘lovely day’. Een echtgenoot is stiekem hard aan het werk om na 25 jr weer in zijn trouwpak te passen en zij vrouw is achterdochtig en verdrietig erdoor maar alles komt goed.
Nu valt mij op dat dit ‘gezin’ in de Bijlmer woont terwijl de reclamemakers ze zonder afbreuk te doen aan het verhaal echt in iedere andere wijk had kunnen plaatsen. Zou je dit aanmerken als institutioneel racisme - alsin ‘dit zwarte gezin plaatsen we in de Bijlmer want dat is het meest geloofwaardig’?

1 like

Oh FFS, iemand vraagt in die FB groep Ambitieuze meisjes naar een boekhoud(st)er van kleur en het huis (of pagina?) is te klein. Ik weet overigens niet eens wat ik in die groep doe. Behalve verlaten.

3 likes

Hoe durf je ook een vrouw van kleur werk te geven. Wat een lef.

4 likes

Ik zit echt net mee te lezen op dat bericht en heel boos te worden. Echt de reacties op dat bericht zijn belachelijk

Nav interview met Akwasi. Helemaal eens hiermee.

13 likes

Oh yes dit is echt precies goed

Akwasi Ansah liet zich in zijn eigen val van opgekropte frustratie lokken. Dat is jammer. Maar er was wel een journalist voor nodig die heel erg zijn best deed hem te laten zeggen dat hij gerepeteerd heeft op die zin over een trap tegen het gezicht van een Zwarte Piet. Akwasi weet helaas maar al te goed wat dat betekent: dit interview gaat niet over zijn succes met Omroep Zwart, maar is de zoveelste poging hem erbij te lappen en de veiligheid van hem en zijn gezin in de waagschaal te stellen.

14 likes

Ik vind wel dat dit heel duidelijk wit perspectief is. Het pleit voor een bepaalde onwetendheid waarbij de witte journalist op een cursus moet om een stukje gezond verstand te krijgen over de omgang met de zwarte geinterviewde. Ik geloof niet in die onwetendheid: dit is opzettelijk. Drama scoort. Dit is proberen een bepaalde reactie uit te lokken en dan per ongeluk meer krijgen dan je verwacht had. Het kan je niet ontgaan zijn dat Akwasi te lijden gehad heeft onder die uitspraken. Als je hem daar dan alsnog over interviewt calculeer je het risico van verdere bedreigingen in. Zie je bijvoorbeeld ook in de casus van Sabrine Ingabire: dat haar eigen krant ondanks haar geschiedenis een interview met haar houdt en daar vervolgens opruiende koppen voor kiest waarbij de schade aan haar dus gewoon ingecalculeerd is. Het is tijd dat we afstappen van het idee dat dit soort dingen onwetendheid zijn en gaan toegeven dat dit witte mensen met kwade intenties zijn.

21 likes

Ja ook helemaal mee eens.

Dank voor dit perspectief, zo had ik het nog niet bekeken!

Kun je het kopiëren/plakken? Het is voor abonnees

Blanke mensen. Gaat al mis bij de titel

3 likes

Als die zin uit de preview verder gaat als ‘Je bent zelf voor minstens 50% eigenaar van hoe mensen met je omgaan/ je percipiëren’ vind ik het ook een problematisch artikel. Maar weet dus niet hoe die zin echt verder gaat.

veel printscreens van artikel

1 like

Thanks, lees het morgen even helemaal door. Wel typisch dat die zin verder ging zoals voorspeld.

1 like

Ik snap jouw rare vibe! Vreemde uitspraken, zelf enorm geprivilegieerd opgevoed en in hokjes-denkend; zijn zoon “vast weer door een Marokkaan geslagen,” “die jongen gedroeg zich vast street”
(“ik denk niet in hokjes- rechtse kak”?). Fijn dat hij nooit racisme ervaart joh
Ergens wel knap dat hij zich niet door het verleden wil laten leiden maar lijkt ook wel alsof hij er juist voor wil vluchten, zo laconiek over je biologische moeder (kan natuurlijk).

Voelt meer als coping dan oprechte levenshouding. Mijn ervaring is dat zulke mensen uiteindelijk imploderen en dan nog verder van huis zijn

7 likes

Witte media raakt gewoon opgewonden van zwarte mensen die bereid zijn om te zeggen dat het allemaal wel mee valt. Dan krijg je dit soort artikelen. Zelfs als het hele verhaal als een lul op een drumstel slaat.

45 likes