White privilege / racisme

Maar dat is het 'm nou juist, het is geen bewust proces. Elke lezer heeft van een boek een andere interpretatie. In zekere zin heb je daar invloed op, maar nooit helemaal. Geen excuus om het niet te proberen, natuurlijk niet, maar denk ik wel een belangrijk inzicht in hoe beperkt je als lezer bent.

In de literatuurwetenschap is het een breed gedragen opvatting dat iedereen zijn eigen betekenis schept mbt de de eigen context (ook een belangrijk gegeven mbt tot racisme en white superiority trouwens).

Voor iedereen betekent het (afh van de context) iets anders wat je meeneemt in je dagelijks leven, in een volgende situatie.

1 like

Wat wil je nu dat ik zeg?

Dan maak je er een bewust proces van. Als je het belangrijk vindt doe je dat. Als je dat niet belangrijk vindt doe je het niet.

Het klinkt een beetje alsof je nu heel erg hard je best doet het niet te begrijpen.

6 likes

Ja, geen idee. Ik probeer de inzichten zoals ik die ken uit mijn vakgebied te koppelen aan dit onderwerp. Er hoeft ook helemaal geen vaststaand antwoord op te komen, want dat is er ook misschien ook helemaal niet.

Het is meer een filosofische verkenning, maar wellicht is een forum daar niet helemaal de juiste plek voor.

Goed gezegd, ik werd erg ongemakkelijk en moe van de stukken van @Camomille en vond het ronduit pijnlijk, maar kan dat echt niet zo onder woorden brengen als jij. :clap:

6 likes

Wat ik zei, ging alleen over educating by reading. Daar ben ik groot voorstander van, maar ik ben er (inderdaad door mijn opleiding) ook van overtuigd dat betekenis ontstaat door de context van de lezer en dat dus niet elke lezer uit een boek over racisme dezelfde dingen haalt. Iedereen kent daarin zijn beperkingen. En dat een gesprek over het onderwerp daarom waardevol is om dat wat jij meeneemt uit een tekst, te toetsen en verder aan te scherpen.

Je kunt én ervaringen aannemen en je tegelijkertijd bewust van zijn van je beperkingen daarin (je eigen context). Het was mijn bedoeling om een gesprek te openen over hoe je als (witte) lezer buiten je eigen context kunt treden en of dat nodig is.

Het was absoluut niet bedoeld als discussie over de aanwezigheid van racisme of het wel of niet aannemen van de ervaringen. Het ging mij enkel over educating by reading. Dat was het aspect dat ik wilde belichten, maar dat is niet gelukt. Excuus.

@Bill ik ben het met je eens dat racisme zich niet leent voor een heel filosofische benadering, in ieder geval niet door mij. Maar het was niet racisme dat ik op die manier wilde benaderen, maar educating by reading en hoe je dat het beste aanpakt.

Ik denk eigenlijk dat er genoeg mogelijkheden zijn om je te laten onderwijzen door zwarte mensen zonder dat je er over in gesprek moet gaan op bijv. dit forum. Ik heb heel veel geleerd door bijv. Marketingvrouw te gaan volgen op Instagram. En op YouTube vind je ook veel filmpjes waarin onderwerpen mbt racisme heel goed en duidelijk worden uitgelegd. Daarmee wil ik niet impliceren dat ik het nu helemaal doorheb en 100% racisme vrij ben, maar het helpt wel in een stuk bewustwording. Plus, wij zullen altijd ons witte perspectief hebben omdat we wit zijn. Voor ons is het niet invoelbaar omdat we geen racisme ervaren. Dus als een zwart persoon tegen mij zegt dat iets racistisch is, dan is dat zo. Dan is het aan mij om mijn visie/gedrag/wat dan ook bij te stellen en niet om daarover in discussie te gaan want er valt niet over te discussiëren, ik zal nooit weten hoe het echt is. Weet niet of ik het zo duidelijk uitleg?

2 likes

Ik zag dit voorbij komen, over een artikel in de Volkskrant. Kan een van jullie toevallig dit artikel openen? Klinkt als een zeer matig artikel.

artikel

4 likes

Ze brengt nog even het reversed racism argument aan (als een zwart persoon geen wit werk mocht vertalen was dat racisme geweest).
Zaterdag stond er trouwens een column in de trouw van exact deze strekking, maar echt zelfs hetzelfde kul argument.
Nu ga ik 't draadje even lezen.

7 likes

Gaslighting 101

Bedankt voor het delen! Wat een giftig stuk zeg

5 likes

samyahafsaoui (instagram) heeft ook stories gemaakt over dit onderwerp, die zijn ook weer heel sterk.

1 like

ik ben het wel met je eens qua interpretatie maar dat is misschien ook juist wel het ding, interpretatie. Misschien dat een vertaling in het Nederlands voor veel mensen dan ook niet helemaal nodig is?

Ik lees al de hele week over die ‘Marieke met 2 andere namen’ en hoe zielig vooral zij is, en nu zie ik dit.

Is dit dan 1 grote publiciteitsstunt over de rug van POC? Ik vind het allemaal heel vreemd.

ja voor die groep die de Engelse taal niet machtig is, kan het wel goed zijn, en ik ben het met je eens dat wanneer het vertaald wordt, dat dat gedaan moet worden door een persoon met de juiste achtergrond. Maar dat de aandacht mijn inziens wel uit moet gaan naar haar live versie.

En Blue Ivy

Hoop zo nog mee te maken dat dat veranderd in “daar kom je in deze tijd niet meer mee weg”

Wat heeft de media gedaan met Serena Williams (en Blue Ivy)? Kan het niet vinden want weet niet waarop ik moet googlen.

Serena Williams wordt volgens mij altijd belicht als bozige, grote en sterke vrouw die tegen frĂȘle en vriendelijke witte vrouwen speelt? En ze had zo’n speciaal gemaakt pak tegen een complicatie die ze overgehouden had aan haar zwangerschap en die mocht ze niet dragen, want te strak en te seksueel voor preutse tenniskijkers.

2 likes

ik werd nieuwsgierig. Pff wat een gezeur over die outfits van Serena Williams, ik verwachtte ““uitdagende”” niemendalletjes maar werd zwaar teleurgesteld.

3 likes

zeggen dat ze het zielig vinden dat ze meer op jay z dan op beyoncé lijkt en haar om die reden belachelijk maken. en zeggen dat ze waarschijnlijk op haar 16e net zoveel zal laten doen als kylie jenner om vervolgens te doen alsof ze er altijd al zo uitzag.
kind is 9 :rage:

9 likes

Over Serena, haar ook nooit de crédits geven die ze verdient in de beste atleet-discussies, haar afschilderen als een agressieve vrouw, vergelijkingen met een gorilla en zelfs haar volledige vrouwelijkheid strippen.

BIC: toen ze nog baby was vergelijken met North West en zeggen dat NW wel mooi haar had en de goeie genen. Gewoon veel fucked up dingen die niemand over zichzelf zou willen lezen.

10 likes