White privilege / racisme

Ik vind wel dat dit heel duidelijk wit perspectief is. Het pleit voor een bepaalde onwetendheid waarbij de witte journalist op een cursus moet om een stukje gezond verstand te krijgen over de omgang met de zwarte geinterviewde. Ik geloof niet in die onwetendheid: dit is opzettelijk. Drama scoort. Dit is proberen een bepaalde reactie uit te lokken en dan per ongeluk meer krijgen dan je verwacht had. Het kan je niet ontgaan zijn dat Akwasi te lijden gehad heeft onder die uitspraken. Als je hem daar dan alsnog over interviewt calculeer je het risico van verdere bedreigingen in. Zie je bijvoorbeeld ook in de casus van Sabrine Ingabire: dat haar eigen krant ondanks haar geschiedenis een interview met haar houdt en daar vervolgens opruiende koppen voor kiest waarbij de schade aan haar dus gewoon ingecalculeerd is. Het is tijd dat we afstappen van het idee dat dit soort dingen onwetendheid zijn en gaan toegeven dat dit witte mensen met kwade intenties zijn.

21 likes

Ja ook helemaal mee eens.

Dank voor dit perspectief, zo had ik het nog niet bekeken!

Kun je het kopiëren/plakken? Het is voor abonnees

Blanke mensen. Gaat al mis bij de titel

3 likes

Als die zin uit de preview verder gaat als ‘Je bent zelf voor minstens 50% eigenaar van hoe mensen met je omgaan/ je percipiëren’ vind ik het ook een problematisch artikel. Maar weet dus niet hoe die zin echt verder gaat.

veel printscreens van artikel

1 like

Thanks, lees het morgen even helemaal door. Wel typisch dat die zin verder ging zoals voorspeld.

1 like

Ik snap jouw rare vibe! Vreemde uitspraken, zelf enorm geprivilegieerd opgevoed en in hokjes-denkend; zijn zoon “vast weer door een Marokkaan geslagen,” “die jongen gedroeg zich vast street”
(“ik denk niet in hokjes- rechtse kak”?). Fijn dat hij nooit racisme ervaart joh
Ergens wel knap dat hij zich niet door het verleden wil laten leiden maar lijkt ook wel alsof hij er juist voor wil vluchten, zo laconiek over je biologische moeder (kan natuurlijk).

Voelt meer als coping dan oprechte levenshouding. Mijn ervaring is dat zulke mensen uiteindelijk imploderen en dan nog verder van huis zijn

7 likes

Witte media raakt gewoon opgewonden van zwarte mensen die bereid zijn om te zeggen dat het allemaal wel mee valt. Dan krijg je dit soort artikelen. Zelfs als het hele verhaal als een lul op een drumstel slaat.

45 likes

Rijke vent uit rijk nest die denkt dat alles in het leven je eigen verdienste is. What else is new.

20 likes

Oh met een leuk koppie zoals zijn kids heb je dus ook minder kans op discriminatie. En door hoe hij ‘is’ en ‘overkomt’ had hij er in de USA ook geen last van. Wat zou hij daarmee bedoelen? Die vent moet een handboek schrijven over hoe niet gediscrimineerd te worden.

1 like

Hij is die ene zwarte vriend die ZP niet racistisch vindt, die iedereen gebruikt om pro-ZP te zijn.

17 likes

ja en ook die ‘iedereen heeft kansen, en ja soms moet je harder werken’ maar dat is toch juist waar het mis gaat waarom zou een persoon harder moeten werken om zijn huidskleur?
Ik vind het ook een beetje overkomen alsof hij vooral zelf heel erg hoopt dat mensen ‘niet naar zijn kleur keken’, maar een net persoon(?), en dat het kleurenfilter uit gaat.
En wat is er mis met rastahaar, moet iedereen er hetzelfde uitzien om maar niet gediscrimineerd te worden?

5 likes

Ja anders gedraag je je als minderheid. Stel je voor dat je ook nog een hoodie draagt!

Wat een belachelijk verhaal.

Vind dit ook wel echt opvallend. Die man die het capitool bestormde mag gewoon biologisch vlees eten. Ook wel echt het toppunt van white privilege

Ik weet niet of dit het juiste topic is want het is meer een hersenspinsel dan een daadwerkelijk bestaande situatie (hoewel het vast gebeurt) maar zou het geven van een naam onder cultural appropriation kunnen vallen? Wanneer bijvoorbeeld een wit stel hun kind een naam geeft uit een andere cultuur zonder dat ze een directe link hebben met deze cultuur, maar gewoon omdat ze het een mooie naam vinden. Zou dat eventueel anders zijn wanneer dit stel zich heeft verdiept in deze cultuur of in de betekenis en achtergrond van de naam?

1 like

Ik denk dat het een beetje aan de lading van de naam ligt. Ik zou niet zo snel namen van belangrijke figuren/profeten doen uit religies waar ik geen deel van uit maak bijvoorbeeld

3 likes

Snap ik! Ik bedoel niet een beladen naam, eerder een naam die veelvoorkomend (of in ieder geval doorsnee) is binnen een ander cultuur maar niet onder witte mensen.

2 likes

Dit hele gebeuren was natuurlijk white privilege ten top, als mensen van kleur the Capitol hadden bestormd waren er veel meer doden gevallen en dat weten we allemaal, maar dit is wel de kers op de taart als je denkt aan alle moslims die door ICE zijn opgesloten en mogen kiezen tussen tóch varken eten, of halal maaltijden die over de datum zijn. Religious reasons my ass. Word hier echt misselijk van.

3 likes