White privilege / racisme

Hoogleraar Diederik Stapel had er wel een handje van cijfers en wetenschap naar zijn hand te zetten (hij schreef een onderzoek waaruit zou blijken dat vleeseters egoïstische hufters zijn :sweat_smile:)

Ja en daar is hij dan ook sterk voor veroordeeld. Beetje flauw om te doen alsof op basis van 1 fraudeur de hele wetenschap bullshit is.

3 likes

Nee dat bedoel ik zeker niet! Dit is een extreem voorbeeld waarmee ik eigenlijk probeer aan te geven dat als je een bepaald belang hebt, of als je een bepaald standpunt hebt je dat vaak alsnog ‘wetenschappelijk’ kan onderbouwen. Stapel gebruikte dan ook valse data, maar vaak is het ook interpretatie van bestaande data waarop voort wordt beredeneerd naar de gewenste uitkomst. Daardoor denk ik dat je niet veel verder komt met de vraag of de discussie partner iets kan onderbouwen met bronnen, want die bronnen zijn er vast wel.

1 like

Helemaal mee eens hoor! Alleen daarmee overtuig je de ander weer niet en dat is jammer (als dat je doel was natuurlijk)

Vandaag luisterde ik de podcast ‘Losing relatives to Fox news’. Was wel boeiend en gaf wat handvatten voor een gesprek met mensen die in onzin-journalistiek en fake news geloven

Ik ben naar een quiz aan het kijken op sbs 6 (kijk ik normaal nooit maar ik was wat aan het zappen), iedereen is van de wereld of zoiets.

er zat een bizar item in waarbij het ging over verschillende soorten wc’s in verschillende landen. Deelnemers kregen foto’s te zien van 4 verschillende wc’s, waaronder dus het toilet zoals wij het in NL kennen, maar ook gewoon een gat in de grond en een wc in een soort buitenhok. Daarna lieten ze 4 buitenlandse mensen zien, afkomstig uit Rusland, afrika, Turkije en China, waarbij de deelnemers de personen moesten matchen aan het toilet. Ik vond het echt heel vreemd en nogal racistisch?? Ik kan het niet goed uitleggen maar vroeg me af wat jullie er van denken. Ik vond het raar en ongepast :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Nog nooit van dit programma gehoord, maar heel raar inderdaad :confused:

Ah en deze kon ook niet missen natuurlijk

7 likes

Ik vind het altijd een beetje gek als mensen Afrika zeggen alsof het hele continent 1 land is :grimacing:

Voor de rest klinkt het als een fuucking raar programma

3 likes

Het is wel meer dan een beetje gek. Draagt bij aan de negatieve beeldvorming van Afrika waar niemand water of eten heeft en iedereen gered moet worden door white saviours. Ik bedoel: weten ze wel dat het kerst is!? (gelukkig zijn zij het en niet wij)

8 likes

Dat is helemaal mijn fout, in het programma hebben ze het over Senegal. Goed dat je me er op wijst, dat was idd stom van me.

4 likes

Ja dit lied maakt me ook zo boos altijd. Ja duh weten mensen dat het kerst is, maar niet de hele wereld is Christelijk en viert kerst dus BOEIEND

6 likes

Ulgh mijn moeder is zon ultieme boomer.
Nu heeft ze een stukje op het nieuws gezien over de rellen en dat waren dan net toevallig allemaal buitenlanders volgens haar. Ze vond het typisch dat ze alles kort en klein slaan behalve de shoarma tent :roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes:
En zie dan maar eens uit te leggen dat 90% van die relschoppers gewoon tattas zijn. En dit gewoon een stukje in de media is die laat zien van : Kijk altijd weer die buitenlanders!
Want dan is het “Ja dit viel me gewoon op” ja typisch dit valt wss elke Nederlander op die met een wit oog naar t nieuws kijkt bah.

9 likes

Het viel mij op bij nieuwssites zoals nu.nl dat ze bij artikelen over de rellen de foto hadden gekozen van de jongen van kleur die in Eindhoven werd gearresteerd. Heb hem meerdere keren voorbij zien komen gister. Terwijl er toch heel veel foto’s waren van groepen witte jongens die aan het rellen en overvallen waren. Ik vind dat juist die foto’s de situatie veel beter duiden dan de foto van de jongen die werd opgepakt. :thinking:

9 likes

Ik heb nu even geen tijd om de hele video te kijken, maar wat vertelt zij prettig zeg! Ga hem even opslaan

1 like

Thanks voor het delen, ik vond het heel informatief inderdaad! Heb me ook meteen op haar kanaal geabonneerd.

1 like

Ja, dit is iets wat ik nodig had. Het is namelijk een van de onderwerpen die ik nog niet goed begrijp. Ik kijk het later.

Heel leerzaam!

1 like

Ik wil even dit nummer hier tippen: het gaat over een zwarte vrouw die er heeeelemaal gek van wordt dat iemand haar naam altijd verkeerd uitspreekt en dat het écht niet zo moeilijk is. Moest meteen aan dit topic denken :slight_smile: en het nummer staat hier al dagen op repeat, want hij is gewoon super lekker.

2 likes

‘Reply All’ publiceert nu een serie over racisme bij Bon Appetit. Interessant en leerzaam: veel mensen hadden door dat de sfeer slecht was, maar dachten dan niet aan hun enkele Aziatische, zwarte of latino collega. En blijkbaar waren Aziatische recepten pas toegankelijk als er een Amerikaans klinkende naam bij stond :sweat:

Interessant! Ik ga meteen luisteren!

Ik was hier vanochtend op aan het sporten en vind hem echt goed gemaakt. Hoop ook dat men gaat beseffen dat dit een wijdverspreid iets is op werkvloeren. Het negeren van racisme, niet opkomen voor collega’s van kleur, volledig witte managementlagen, minder kansen voor personen met een migratie-achtergrond komt op elke werkvloer waar ik tot nu toe geweest ben voor.

Laatst was er op mijn werk (nog geen 10 mensen met een migratie-achtergrond, waarvan 2 zwarte mensen in een bedrijf met 140 mensen) een diversiteitssessie (:face_vomiting:) waarin je anoniem kon reageren, waarbij een collega heeft gezegd dat diversiteit tot teveel culturele sensitiviteit leidt en een ander zei dat mensen die zich gediscrimineerd voelen zelf ook hokjesdenken en polariseren. Niemand reageerde daarop. Mijn leidinggevende zag pas in dat het erg was toen ik 1-op-1 aangaf niet meer deel te nemen (mede omdat ik dus niet weet wie van mijn collega’s dit soort dingen zegt). Ondertussen zie ik toe hoe voornamelijk witte collega’s betrokken zijn bij allerlei onderwerpen over niet-witte kinderen.

7 likes