White privilege / racisme

Ja en zo jammer dat dit bij een editie gebeurt waarbij de bachelor black is en een groot gedeelte van de dames bipoc
(Ik volg dit programma niet eens maar krijg er toch iets van mee)

1 like

Mijn god, zit ik ineens op Geenstijl. Dat was lang geleden
 die zitten ook al eeuwen in een eindeloze herhaling van zichzelf. Lijkt me zwaar vermoeiend om dat bij te houden.

2 likes

Ik kijk het programma niet, maar was dit ook echt de opdracht (beeld een Aziaat uit)? Zou dat dan heel kwalijk vinden vanuit het programma

Nee de opdracht was beeld het nummer gangnam style uit.

1 like

Jeeetje. Hoe moeilijk is het. Doe het dansje na en klaar. Pff.

6 likes

Het fragment wordt er nu uitgeknipt. Overigens is het statement van Marije wel echt zeer matig:

Tijdens de o zo hysterische muziekuitbeeldopdracht maakte ik van mijn ogen spleten omdat ik nadeed wat ik zag gebeuren, en daarbij zeg ik ‘Dit kan echt niet’ tegen degene naast mij. Want dit is racistisch en niet een grap. Dat gedeelte is alleen in de montage gesneuveld waardoor de context weg is en het beeld is neergezet dat ik dit doe. Het had nooit uitgezonden mogen worden, want daarmee normaliseer je dit. Racisme is niet normaal, en ook niet grappig. Mijn excuses aan degenen die ik hiermee heb gekwetst, ik had juist de tegenovergestelde intentie door het te benoemen in het programma.

Als je je er zo bewust van bent dat iets niet kan, zelfs op het moment zelf, waarom doe je het dan? Goed hoor dat ze nu benadrukt dat zulke ‘‘grappen’’ niet kunnen en altijd racistisch zijn, maar ze is zichzelf ook wel behoorlijk aan het verdedigen. En dat gelul over gekwetstheid en intentie is natuurlijk ook vaste prik.

2 likes

Geloof er geen drol van. Als ze er echt zo van was geschrokken had ze gisteravond vast al wel gereageerd toen ze samen met splinter jolig de aflevering keek met een glas bubbels. Had zo simpel kunnen zijn als: zag je wat er net op tv gebeurde, daar wil ik toch nog even iets over kwijt, ik had het niet moeten doen want [reden] en het spijt mij oprecht. Maar erger nog vind ik: hoe moeilijk is het om serieus excuses te maken die verder gaan dan dat je op dit moment even snel je jezelf moet redden.

9 likes

Heb het niet afgekeken, @Kusjessoldaat misschien?

Ok ff ranten, ik heb het mezelf aangedaan maar heb even comments gelezen op widm en marijeknevelaar ig. Mijn hemeltjelief wat een bagger. Het “lachwekkendste” vind ik het als mensen echt zo ver in hun hersens kruipen om rare argumenten te verzinnen dat witte mensen ook nare dingen overkomen maar daar nooooit over zeuren. Vervolgens gaan ze er in hun comment over zeuren.
De clichĂ©s vliegen je om de oren over dat iemand ook niet jankt als iemand haar smurf noemt omdat ze klein is
 dat iemand met rood haar ook gepest werd maar daar ook niet over jankt (ohnee? waarom moet je het dan toch even benoemen, zit je er mee?) Dat de straten “blank” staan na de regen en dat blanke vla ook niet mag dan. Etc etc. De mooiste vind ik wel altijd als ze zeggen: “Ik word ook altijd kaaskop genoemd, moet ik daar ook over gaan klagen?” Altijd? Word jij elke dag kaaskop genoemd? Wow, sorry, wist niet dat dit nog elke dag gebeurde in nederland! Hoe komen ze erop? Ze doen zo hard hun best om zielig te klinken. Lijkt wel of ze jaloers zijn op de groep die het wel echt zwaar heeft.
White fragility gewoon man. Het gaat niet eens om hen, het gaat om 2 deelnemers aan widm maar ineens komen alle witte mensen aankakken met dat ZE niks meer mogen zeggen. Wat me ook opviel was dat ze er niet tegen kunnen om wit genoemd te worden. Dan gaan ze steigeren. Maar aziaten spleetoog noemen dat kan wel.

8 likes

Ja heel apart. In zijn eerste reactie verdedigde hij haar gewoon🙄

1 like

Ja de “woke police” loser

1 like

Voor de geinteresseerden, alleen vandaag gratis te lezen:

6 likes

Wow, ik weet even niet of ik dit hier moet plaatsen of in Podcasts. Maar PJ Vogt maakt net bekend dat hij terugtreedt bij Reply All omdat hij zich zo schaamt dat hij de unionisation van zijn poc collega’s niet gesteund heeft bij Gimlet. Hij heeft wel best goede excuses gemaakt op Twitter, vind ik althans, waarin hij het het probleem ownt. Heb niet vaak zo’n ‘goede’ sorry gezien. Wel echt super jammer, want ik vind hem echt fantastisch, maar dit heeft hij niet goed aangepakt hoewel ik wel snap hoe lastig zo’n situatie kan zijn :pensive:

Edit: Maar ik lees ook op Twitter dat hij intern schijnbaar echt hard tegen de unionisation in is gegaan, dus dat is ook wel weer echt teleurstellend. Hier een thread over hem: https://twitter.com/eeddings/status/1361789128006897668

1 like

Dit is zo on point!

De hele column:
https://www.instagram.com/p/CLgXdful3fv/

20 likes

Echt belachelijk, wat klote dat je dit soort opmerkingen naar je hoofd kreeg.

Wat naar om te lezen. Hoe gaat het nu met je/jullie?

Ik denk dat kinderen nog heel veel vanuit school, leeftijdsgenootjes en media/reclame meekrijgen wat betreft racisme. Van de week trok een jongentje uit mijn klas zijn ooghoeken opzij (groep 3) en zei “Ik ben een Chinees met spleetogen”. Kinderen uit zijn groepje begonnen dit ook na te doen. Zo zie je maar hoe snel kinderen gedrag kopieĂ«ren en zelf nog niet nadenken over wat ze dan precies doen en waarom dat eigenlijk helemaal niet netjes/aardig is. Dat jongentje dat ermee begon heeft het misschien thuis gezien bij ouders of ook weer van andere kinderen. Heb daarbij gelijk uitgelegd waarom ze dit niet meer moeten doen. Dat doen veel mensen denk ik ook niet. Zeker kinderen zijn zich soms van geen kwaad bewust. Ben benieuwd of moeder nog in gesprek gaat met je buurtkinderen. Als dit niet gebeurt, zullen de kinderen het alleen zien als een soort schelden, wat in hun ogen en oren wel weer spannend en uitdagend is om te doen :pensive:

5 likes

Ik wil graag nog toevoegen dat de term spleetogen ook heel ongepast is. Amandelvormige ogen is een mooi alternatief, ĂĄls het al nodig is te benoemen.

1 like

Wilde het in deze context verduidelijken wat ik bedoelde, maar kan inderdaad ook op een andere manier. Heb het aangepast!

2 likes

Ik zie soms ook wel eens bij bepaalde kinderprogramma’s racistische dingen voorbij komen, mijn zoontjes kijken wel eens naar ketnet (Belgische zender) en daar kwam pas een serie voorbij waarin ze zogenaamd Chinees aan het praten waren en er zelfs werd gezegd: ‘nu spreken jullie normaal en wij spreken vloeiend Chinees!!’ Ik dacht wtf moet dit voorstellen??? Er zullen best wat ouders zijn die dit normaal vinden en dus het gesprek niet aangaan, waardoor je dit soort onzin dus ook in stand houdt.

De betreffende aflevering mocht iemand willen zien wat ik bedoel. Twijfel even of het oké is dat ik dit hier plaats. Maar wellicht voor ouders ook wel goed om te weten dat je deze dus moet vermijden.

1 like