Ik vraag me bij zulke mensen ook af of ze die opmerkingen expres maken. Om een soort van punt te maken. Zo van jaa ik wil wel diversiteit en verandering enzo maar zij doen dan steeds booos en ik kan niks goed doen dus laat maar gewoon zitten hooor.
@Shaaar ik heb een situatie meegemaakt op werk waarin een collega mij iets kuts had geflikt, ik haar daarop aansprak, en vervolgens voelde zij zich daardoor slecht en werd dat centraal gesteld ipv het oorspronkelijke probleem waar ik mee kwam. Heel veel mensen willen helaas niet door het stof, zeker als er een hiërarchisch verschil in positie is, en het is altijd nog maar de vraag of ze na hun eerste knee-jerk reactie wel willen reflecteren. Wat ik toen heb gedaan is heel duidelijk de volgorde van gebeurtenissen uitleggen: ik voel me slecht door iets, ik leg dat bij jou neer, jij voelt je daardoor slecht, en vervolgens hebben we het daarover. Kunnen we het nu ook hebben waar ik me slecht door voel?
Dat hielp een beetje omdat het ook haar ogen opende voor mijn probleem. Ze kon er niet meer omheen. Ik merk overigens ook echt een generatieverschil tussen jong en oud. Oudere collegaâs hebben het heel vaak over goede intenties en vinden dat iedereen zijn gevoel op tafel mag leggen. Terwijl wij jongere mensen vaak minder met intenties hebben (al zijn ze soms natuurlijk wel relevant) en vinden dat het gevoel van de aangedane centraal moet staan.
En terwijl ik dit schrijf merk ik dat ik nu over gevoel en emoties praat, wat super reducerend is, want sommige dingen zijn gewoon een analyse van een situatie. In ieder geval, ik vind het vervelend om te lezen dat je zo wordt aangevallen en de enige oplossing lijkt te zijn dat jij al het werk verricht om het beter te maken. Dat is super oneerlijk. Ik hoop dat je er toch uit kan komen met haar.
Dit is even unrelated het oorspronkelijke probleem, maar door jouw reactie ging ik opzoeken hoe implicit bias ook alweer werkt en kwam ik dit fantastische filmpje tegen van Cinema Therapy. Twee (witte) mannen leggen aan de hand van Zootopia uit wat implicit bias is en waarom we het allebei hebben. Ze zijn heel bewust van hun privilege en kunnen alles heel goed uitleggen. Ik vond het heel leerzaam
Ik ben bij hoor, dus weet dat je niet per se nu actie wil/kan ondernemen, maar is het niet wat om hen in het vervolg hierop aan te spreken? Als zij microagressies ook zien en herkennen, waarom spreken zij zich niet uit? Kom op, je ziet het gebeuren, nu ben jij aan de beurt om er wat van te zeggen.
Dit is ZO frusterend! Vind het ook echt kut voor je dat je ermee te maken hebt. Ik heb hier helaas ook veel mee te maken gehad. Op een gegeven moment wilde ik het niet aankaarten omdat ik altijd inderdaad werd weggezet als âde boze allochtoonâ. Uiteindelijk was ik er klaar mee heb ik het bij de persoon in kwestie en iemand van hogerop aangekaart en ook benadrukt dat het feit dat ik ermee heb gewacht te maken had met de tranen van mevrouw in kwestie. Ook aangegeven dat ik het vervelend vind dat er steeds wordt gesuggereerd dat ik boos/geĂ«rgerd/âhoog in mijn emoties zitâ en dat ik dat andersom ook ook niet doe (en er mee ga beginnen als de persoon in kwestie niet snel ophoudt). Uiteraard vloeide de tranen toen ook weer rijkelijk, maar ik had wel het idee dat het daarna een beetje minder werd.
En specifiek met dat stuk in je training. Ik merk dat je bij zulke mensen eigenlijk steeds âwaaromâ moet vragen. Gewoon letterlijk vragen âoh waarom vind je datâ âoh waar baseer je dat opâ. Vaak klappen ze dan dicht.
Ik gun je echt betere collegaâs en leidinggevenden.
âhoog in je emotiesâ⊠als je dat zegt ben je sowieso af hoor.
Ik sta echt te kijken van al dat gehuil.
Heeft iemand tips om racisme in kaart te brengen bij kleine kinderen? Ik merk dat (ja schaam mij er voor) mijn kind echt wel eens met gekke woorden thuis komt.
Beetje klein en simpel in voor kinderen hanteerbare begrippen beginnen, het hele fenomeen institutioneel racisme is wat veel maatschappijkritiek om te verwerken, maar gewoon uitleggen dat het niet netjes en niet aardig en niet lief is om zulke woorden te gebruiken, dat dat heel vervelend voor mensen is en ze er misschien zelfs verdrietig van worden, zoiets lijkt me?
In dat kader kan ik jullie melden dat dit handje in het aanmeldscherm een random kleur krijgt
Dit las ik gister, anders was het me niet snel opgevallen want ik log automatisch in. Er zijn in ieder geval drie verschillende zie ik.
Het gaat geen revolutie veroorzaken maargoed het zit 'm ook in de kleine dingen he.
Dankjewel en @Shaaar ook. Vind het zo erg dat het blijkbaar al zo jong er in kan zitten. Hij staat wel altijd open voor gesprek en schrok er best van en zei ook dat hij dat nooit meer zou gaan zeggen. Het ging in dit geval over Chinezen mensen en ik heb gezegd dat dit erg verdrietig is als hij dat soort woorden zegt, hij zei dat ze het vaak op school zeggen en hij dacht dat het grappig was.
Top direct maar even gaan volgen bedankt
Ik vind niks onder dit account. Lijkt me wel leerzaam. Doet hij ât bij jou nog wel?
Ja met de ervoor, insta ziet er goed uit
Dank je wel!
@anon12348926 ik keek hier toevallig vandaag een filmpje met Janice Johnson Dias over op insta, deze: https://www.instagram.com/tv/CL7yWsVJeeX/ . Zij zegt dat je kinderen op jonge leeftijd best bewust kan maken van racisme. Ze heeft ook een boek geschreven, parent like it matters, maar ik zie nu dat die zich voornamelijk op dochters richt.
Ik zat net dit artikel te lezen en ik ben echt verbijsterd over hoe het alleen maar lijkt te gaan om die appjes. De eerste keer dat de racistische appjes intern bij de politie aan het licht kwamen, hebben ze een waarschuwing gehad omdat dit niet nog eens mocht voorkomen. Hoe dan? Hoe kan het dat je erachter komt dat je medewerkers, die als taak hebben burgers te beschermen, racistische uitingen doen en dat je alleen maar zegt âniet meer doen heâ en dus totaal geen noodzaak voelt te onderzoeken wat deze racistische kijk voor invloed heeft op hun werk.
Ze schrijven dat het gevolg van deze appjes âimagoschade voor de politie isâ. Imagoschade. Alsof het nu om een imagoprobleem gaat in plaats van keihard racisme.
En dan eindigt het met een quote van een van de agenten, dat hij 100% geen racist is. Echt zoooo klaar met mensen die met de grootste overtuiging beweren geen racist te zijn, zonder ook maar een seconde naar zichzelf te kijken en te luisteren naar de mensen waar het om gaat. En blijkbaar is dat hoe de politie opereert. Je mag best racistisch zijn, je mag het alleen niet appen. En als je dat wel doet dan schrijft de NOS wel een soort pleidooi voor je, want waarom zou je het hebben over het echte probleem?
Ja sorry, word hier gewoon boos van.
Ik quote Shaaar even omdat die al eerder hele goede toelichting heeft gegeven:
Die verklaring van die agent; ik ben echt geen racist want⊠ik bedoelde het niet zo/ik werk er met plezier/ik heb een zwarte buurman of nog meer van die domme voorbeelden worden zo vaak toegevoegd aan het eind van een artikel als iemand iets racistisch heeft gedaan⊠In het begin had ik het niet eens door maar nu je dat benoemt valt het mij opđ€ toch even met een positieve noot afsluiten en iemand die duidelijk fout zit in de slachtofferrol plaatsenâŠ
Ik verbaas me hier ook altijd zo over. Zelfde met die ophef jaaaren terug, waar een donkere sollicitant opeens een mail onder ogen kreeg die intern was bedoeld waarin schertsend bij zijn cv stond âIs niks (n-woord)â of iets dergelijks. Zoveel woede toen en ontslag dit en ontslag dat. Alsof het probleem daarmee weg ging? Het ging helemaal niet om die ene domme individu, want hij werkt blijkbaar op een plek waar het okĂ© is om intern dit soort e-mails te versturen? Het enige echte probleem voor die organisatie is dat hij het naar de verkeerde persoon heeft gestuurd.
En dan met zân allen zoo verbaasd dat er zulk racisme nog bestaat. Really? Pas als iemand het zwart op wit in een e-mail zet en per ongeluk verstuurd? Echt precies hetzelfde nu met die domme appgroep van de politie. âNou jullie mogen niet meer zulke apps sturen hoor, foeiâ. Geen diepere gesprekken, geen workshops of cursussen voor het korps om het probleem aan te pakken. Gewoon een appgroep deleten en zoefff racisme is weg hoor.