White privilege / racisme

@Tas Jort is bffs met Baudet. Trash, onze aandacht niet waard.

8 likes

Uh? Katja presenteert het programma en ze wordt niet gebasht? Er wordt letterlijk gereflecteerd op haar acties in relatie tot het onderwerp van dit topic?

2 likes

Nou en? Alleen maar kut toch dat er nog meer kutte mensen op de wereld zijn. Mogen we niks over Katja zeggen tenzij we ook wat over Jort zeggen? Ok, Jort is ook een lul.

6 likes

Kwam dit tegen… Ook weer zo typisch he.

27 likes

Gebasht ja? We hebben oordelen over hoe ze doet alsof spleet ogen normaal zijn. Dan noem ik niet bashen of iemand naar beneden halen.

7 likes

Katja presenteert dat programma. Moeten we Jort Kelder erbij slepen om hem te ‘bashen’?

Je kan trouwens meerdere mensen taggen in een bericht, zo voorkom je dat je meerdere posts achter elkaar plaatst. Zo: @Tas

3 likes

Even iets andere:

Estee Laundry heeft in Instastories allemaal comments over cultural appropriation van Rituals. Ik gebruik hun producten wel en vond de Holi, Namaste en Ayurveda altijd wel problematisch, vooral als de medewerkers aan mij (Indiase roots) gingen uitleggen wat het betekende.:sweat_smile: Maar ik dacht; ok, betaalbaar en lekkere geuren.

Maar na het lezen van deze stories ben ik wel helemaal afgeknapt op het merk. Hun uitleg dat ze de Aziatische rituelen relevant willen maken?

Hier de screenshots:

11 likes

Ik zeg niet dat we Jort Kelder niet mogen bespreken, you do you, maar ik wist al dat dit een eigenwijs naar ventje was en dat wist ik bij Katja niet. Zij haalt haar Chinese roots erbij (overigens ben ik dan vast ook POC als we het over overgrootouders gaan hebben) om te ‘bewijzen’ dat ze niet racistisch is. Ze krijgt nu een podium voor een programma specifiek gericht op racisme/verdraagzaamheid. Dat vind ik ontzettend kwalijk en is het waard om te bespreken. Daarnaast bestaat er zeker pretty privilege.

En wil je alsjeblieft stoppen met dubbelposten?

6 likes

Echt misplaatst dit.

1 like

Is het nooit meer gepast om überhaupt te vragen wat iemand z’n afkomst is? Wat is eigenlijk de juiste term, afkomst? Zelf ben gemixt met een vader uit Suriname een een witte moeder uit Nederland. Het ligt ook heel erg aan de toon hoe iemand het vraagt denk ik. Mij is het ook vaak gevraagd op een storende toon. Of ‘oh je ziet er exotisch uit, waar kom je vandaan?’ Brr.

Maar soms vind ik het leuk of interessant om te weten. Het vertelt ook weer iets over iemand. Ik vind het niet vervelend als iemand het normaal vraagt.

Wat vinden jullie?

2 likes

Ligt eraan wie het vraagt en hoe. Ik zelf ervaar het zo. Als iemand die zelf een andere afkomst heeft het vraagt dan is het uit interesse en om culturen te vergelijken enzo . Als een Nederlander het vraagt dan is het vaak om te kijken waar ze je kunnen plaatsen. En dat merk je pas bij de vervolg reacties " Oh griekenland ja leuk vakantie lekker eten. Waarom ben je niet daar gebleven tis zo mooi " maar als ik bijv marokko zou zeggen dan zou ik denk ik hele andere reacties krijgen.

( Niet alle nederlanders)

6 likes

Ah ja ik snap je. Ik merk bij mezelf inderdaad dat ik er minder moeite mee heb als iemand het met een andere afkomt dan standaard Nederlands aan me vraagt.

4 likes

Slaat de plank ook mis… En al helemaal in de comments. Marketingvrouw deelt dit ook in haar stories.

https://www.instagram.com/p/CNSpvrYJwfF/?igshid=amo1uoxee8ki

Het hangt bij mij vooral heel erg af van de persoon en de toon waarop. Ik ben zelf gemixt met een kleur maar ik ben zo tatta als maar zijn kan met bijvoorbeeld eten. Dus als iemand vraagt wat is je afkomst en er komt als reactie oooh dan kan jij lekker roti maken of ooh dan kan jij lekker exotisch koken dan zit ik echt :face_with_raised_eyebrow: Want mijn afkomst bepaalt niet hoe goed ik wel of niet kan koken.

Als iemand vraagt goh wat is je afkomst? Heb je nog familie in dat land? Dan vind ik het een prima geinteresseerde vraag.

Maar vaak hangt er aan de vraag gelijk een oordeel wat het vervelend maakt.

7 likes

De toon is zooo belangrijk. Ik zie er ‘Hollands’ uit maar mijn afkomst is dat niet. Laatst vroeg iemand waar ik vandaan kwam nadat deze persoon mijn naam leerde.

Ik: Uit Amsterdam.
Zij: Nee je afkomst, je weet wat ik bedoel
Ik: Mijn ouders zijn daar en daar geboren.
Zij: Oh, je ziet er zo Nederlands uit.
Ik: Ik ben Nederlands.
Zij: Oh dat mag ik tegenwoordig natuurlijk niet meer zeggen he.

Eindstand: ik blijf met een k*tgevoel achter want ik ben wederom in een hokje gestopt en er is een oordeel over mij geveld ookal zegt de persoon dat niet te doen.

18 likes

We moeten allemaal goed integreren maar we mogen ons niet Nederlands voelen he.

9 likes

Ook echt dat je weet ik bedoel. Daar ga ik ook zo slecht op. Alsof jij de dommerd bent die de vraag niet snapt en dan echt op zo een toontje van met dit antwoord neem ik geen genoegen.

Als iemand aan mij vraagt waar kom je vandaan zeg ik ook altijd uit Amsterdam/Nederland want ik ben hier geboren en getogen. En dan jaa je snapt wat ik bedoel. Euh ja mijn ouders komen daar en daar vandaan maar ja technisch ben ik dan nog steeds Nederlands want ze zijn beide met een Nederlands paspoort geboren. En nee ik spreek geen van beide talen en ja als ik boos ben heb ik een plat amsterdams accent, ik luister liever naar Hazes dan naar salsa, ik kan niet officieel salsa dansen en ik vind stamppot lekkerder dan stoba. Dus sorry dat ik niet zo exotisch ben of mislukt ben of zo :joy::rofl:

En al had ik alles van bovenstaande niet dan alsnog hoezo moet je met een oordeel in je vraag mijn geschiedenis weten? Alsof ik van de vragende tatta wil weten waar al zijn voorouders vandaan komen. En oh wee als oma truus niet uit schubbekutteveen komt!

5 likes

Wauw. Heb die story van marketingvrouw bekeken en al haar (die victoria) comments joh? Wat bizar, ik krijg de indruk alsof ze steunend próbeert te zijn met die eerste post (wat naar mijn mening al op een verkeerde manier is maar goed), maar al haar comments zijn gewoon gemeen en denigrerend en sarcastisch en ??? Hoe ??? Waarom?

Lijkt me echt een pittige taak voor vrouwen zoals marketingvrouw om mensen te educaten over racisme/seksisme/diversiteit. Echt, respect. Onderwerpen die een hoop energie kosten… nouja, vooral de mensen die er niks van willen begrijpen kosten veel energie.

7 likes

Ja, ze is wel een ally maar het wordt ondertussen wel erg ongezellig en daar heeft ze geen zin in hoor.

4 likes

Victoria Koblenko: ik ben een ally!

Ook Victoria Koblenko: ik vind het te verwarrend om supportive te zijn en daardoor heb ik nu een afkeer van mensen die anti-racistisch zijn

10 likes