White privilege / racisme

Wow, net even die prijzen opgezocht en das een hoop geld joh :open_mouth:

Ik ken Tim Hofman eigenlijk helemaal niet. Is hij iemand die zich openlijk uit over ongelijkheid en white privilige? Of meer een moraalridder in het algemeen.

1 like

Ik ben me steeds meer bewust van racisme om me heen. Gisteren tijdens de pauze liet een collega een filmpje zien van een Arabische man die in een loods ofzo was met allemaal kalkoenen. Hij maakte zo’n kalkoengeluidje en al die honderden kaloenen gingen toen terug een kaloengeluidje maken (jeetje, hoe heet het geluid dat een kalkoen maakt, kakelen gewoon?) iig dit filmpje kende ik, alleen stond er over dit filmpje de tekst ‘in de moskee’ ik snapte het oprecht niet, want het was toch niet een moskee maar in een ruimte met kalkoenen? Dit vroeg ik me dus hardop af. Mijn collega zei (witte man, uiteraard) “ga je altijd zo serieus in op een grapje?” Dus ik zei “nou ik snap de grap niet, dus omdat het kalkoenen zijn die zo’n geluid maken moet het een moskee voorstellen? Ik snap ‘m niet helemaal”. (Later dacht ik, volgens mij is dat omdat er bij feesten van die vreugdekreten geroepen worden. Nou hilarische grap hoor, jeetje)

Ik heb ook een collega, ik noem haar Yvonne. Zij draagt hoge hakken maar met het autorijden doet ze slippers of lage schoenen aan, op het werk verwisselt ze die voor hoge hakken. Ik heb nog een collega Fatima, die doet hetzelfde. Zegt weer mijn andere collega “lekker schijnheilig van Fatima, van huis gaat ze op platte schonen maar zodra ze hier is trekt ze snel haar hoge hakken aan” en over Yvonne wordt dat niet gezegd. Ook wil diezelfde collega geen koekjes aannemen die Fatima heeft gemaakt en uitdeelt op het werk omdat het Suikerfeest is. Nee “op die manier dringt ze haar geloof aan mij op, vind dat zo’n onzin, dus die koekjes hoef ik echt niet” Uiteraard zegt ze dit niet in Fatima’s gezicht.

Mijn collega Yvonne maakt vaak verre reizen, ze ging dit keer naar IndonesiĂ«. Een collega zei iets, ik weet niet wat, waarop ze iig antwoordde “ja maar dat is in al die apenlanden toch zo”. Ik was gewoon met stomheid geslagen, te verbaasd om een woord uit te brengen. Om nog maar te zwijgen over hun mening over Zwarte Piet. Zwarte Piet spreken ze uit met een zogenaamd Surinaams accent. Ik kan er weer boos om worden, wat een achterlijke mongolen.

Maar zo erg als dit heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik zie dit soort mensen inderdaad op Facebook onder berichten reageren, maar dit zijn dus dat soort mensen, die dat soort dingen in het echt zeggen, ongelooflijk. Ik heb ze er meerdere malen op aangesproken, maar mijn mening telt niet. We hebben er zelfs speciaal een overleg over gehad, waarbij de toenmalige teamleider zei “ieders mening is belangrijk, ieders mening mag gezegd worden” ben ik het TOTAAL niet mee eens, racisme mag nooit. Ik vind het echt moeilijk.

15 likes

@ZusjevanJoost Walgelijk he, ik herken het helemaal. Hier ook regelmatig zulke stompzinnige, racistische en kwetsende opmerkingen. Ook over homo’s bijvoorbeeld.

Over die man in Parijs die dat kind van het balkon had gered werd gezegd dat het een aap is, dat hij daarom kan klimmen, dat hij het expres deed zodat hij een verblijfsvergunning zou krijgen, dat hij over een jaar waarschijnlijk een terroristische aanslag zal plegen enz. Ik zit dan echt met tranen in mijn ogen te denken ‘hoe kĂșn je zo’n goede daad van iemand ombuigen in zoveel negativiteit?!’ Ik zeg er trouwens altijd wat van.

Ook als iemand iets vertelt en het gaat zo ‘ja een Afrikaan, of nouja, een zwart iemand
’, dan vraag ik of dat relevant is voor het verhaal. Dan zie ik ze even denken. Laatst viel een collega mijn onverwachts bij gelukkig.
Maar ik betwijfel of ik echt kan doordringen in die verdorven hoofden.

13 likes

@Willem Jeetje wat erg. Ja het is dweilen met de kraan open, maar we/ik moeten er maar wat van blijven zeggen, anders verandert het nooit. Vind het wel ongelooflijk dat mensen er zulke gedachten op nahouden, ik kan er met mijn hoof niet mij.

Mijn man ging vorige week wat drinken en wachtte op een donkere vriend van hem, hij bestelde vast iets voor zichzelf, die vriend was er nog niet. Het personeel deed heel erg aardig tegen hem (mijn man is wit en blond) daarna kwam zijn vriend, die vriend werd niet aangekeken, niet geholpen. Die vriend moest echt een seintje geven om iets te bestellen. Toen kwamen ze en hem behandelden ze helemaal niet zo hartelijk als mijn man. Mijn man zei tegen zijn vriend “jeetje, ik schrik hier van, mijn vrouw heeft het altijd over white privilege en racisme en nu zie ik het met mijn eigen ogen” waarop die vriend reageerde met ja man, dit overkomt mij mijn hele leven al, dagelijks.

6 likes

@ZusjevanJoost Vreselijk lijkt me dat ja, die andere behandeling, en vooral dat dat voor die vriend dan bijna ‘normaal’ is, en dat andere mensen het meestal ook totaal niet doorhebben, of mensen vinden het overdreven en aanstellerij.
Witte mensen kunnen wat dat betreft ook niet echt zeggen of iets niet racistisch is vind ik, ‘wij’ bepalen dat niet.

Net als dat mijn broer (man, blank, hetero) beweerde dat er helemaal geen sprake is van ongelijkheid voor vrouwen op de werkvloer, want hij had dat nog nooit meegemaakt. :thinking: Heerlijk als je in zo’n bubbel kan leven waarin je zoiets nooit meemaakt en het ook nooit door zal hebben als het gebeurt.

Maar goed, altijd er tegen in blijven gaan, hoe vermoeiend ook, zal denk ik uiteindelijk wel wat zaadjes planten bij sommige mensen.

5 likes

Haha ja jeetje, of inderdaad witte mensen die ZP gaan verdedigen, hallo jij hebt er weinig van te vinden hoor. Zo vermoeiend en verdrietig. Maar we strijden door :muscle:t5:

3 likes

Ik heb dit topic zitten lezen en ik vind het allemaal superinteressant, maar ik moet ook zeggen dat ik het soms ook wel moeilijk vind hoe ik me moet gedragen. En daarmee wil ik mezelf absoluut niet als slachtoffer gaan voordoen o.i.d., maar juist omdat ik me er ook bewust van ben dat veel dingen ook onbewust gebeuren (zoals dat eerdere voorbeeld waarin het gaat over dat donkere mensen sneller onderbroken worden), ga ik juist extra op eieren lopen en dat voelt dan ook niet als een oprechte interactie. Ik ben er dan zo erg mee bezig dat ik niets ‘fout’ wil zeggen of doen dat ik het gevoel heb dat het juist nog duidelijker wordt dat dit nog steeds een groot probleem is, terwijl ik gewoon een normale interactie wil waarin huidskleur helemaal geen punt is. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil zeggen.

jaa ik snap wel heel goed wat je bedoelt, ik denk dat hier ook het gevoel van ‘ik mag ook niks meer zeggen’ vandaan komt wat veel (witte) mensen hebben. Voor veel mensen is het ook gewoon best even wennen om je in te leven in een ander denk ik. Dat bedoel ik niet lullig tegenover jou, want ik heb dat zelf ook, maar dat zie je bijv ook met mannen die dan heel hysterisch gaan doen dat vrouwen ook ‘iets willen’. Een soort krampachtig vasthouden aan wat voor jou normaal is, terwijl je eigenlijk zelf ook wel weet dat het misschien anders zou moeten.

Het is denk ik al heel goed dat je er bij stil staat! En als je bijv. mensen wijst op hun woordkeuze of racistische gedrag dan helpt je al mee om het te verbeteren :slight_smile:

Ik vind dit een heerlijk topic! Niet om de vreselijke situaties die mensen meemaken maar omdat ik me soms wel eens een overdreven activist voel die ‘altijd wat te zeiken heeft’. Maar als ik dan hier lees en hoe velen van jullie hier ook zo mee bezig zijn voel ik me weer gesteund in de strijd!

3 likes

Tim is presentator, dichter en bedenker van yt serie boos. Tegen ongelijkheid als algemeen spreekt hij zich best fel uit door op te komen voor man-vrouw ongelijkheid (kijk maar naar de jamie li-rel van gisteren), lgbti emancipatie, op te staan tegen huisjesmelkers en een programma te maken waarin hij jongeren helpt een stem te vormen tegen grote bedrijven (dit is niet helemaal white privilege gerelateerd, maar paste het beste in dit topic ).

Het valt me daarom extreem tegen dat zo iemand zich met zulke prijzen mengt in schaduwonderwijs, dat momenteel een directe oorzaak is van flinke kansenongelijkheid in het onderwijs. Om
Dit soort prijzen te kunnen betalen heb je gewoon een goedverdienende ouder nodig.

Met open mond zit ik hier te lezen hoe mensen zich gedragen tegen donker gekleurde mensen. Het ergste vind ik, van de laatste paar reacties dan, dat diegene niet geholpen werd aan een bar. Waaaaaaroooooooom? Het is zo respectloos, hoe verzint iemand dit. Dat hij dit ook nog eens dagelijks ervaart vind ik oprecht erg. Hebben andere hier ook deze ervaring? :pensive: Kan het me gewoon niet voorstellen.
Ook dat mensen ‘apenland’ zeggen of tegen een vrouw die gewoon voorbij loopt “babi pangang” zeggen als hilarisch grapje. Hij kent die persoon niet eens, hou gewoon je tokkie mond.
Ik ben altijd ZO verbaasd, ook over andere dingen in dit topic, dat dit gebeurd, omdat ik het niet in mijn hoofd zou halen om me ooit tegen iemand zo te gedragen (ik ben wit en blond trouwens). Ik ben vast niet heilig en zal ook dingen onbewust verkeerd doen. Maar ik probeer echt op mijn gedrag te letten en iedereen gelijk te behandelen; mensen (LGBTQ, vrouwen, gehandicapten, iedere huidskleur) en dieren.

Ik snap niet dat deze zaken dagelijks voorkomen in Nederland. Echt plaatsvervangende schaamte


3 likes

Plaatsvervangende? :grin:

1 like

Hahaha oeps dat is het woord ja :joy::flushed:

Ja, daar heb je wel gelijk in. En dat is misschien inderdaad nog een veel belangrijker werkpunt (voor mij persoonlijk dan), om anderen aan te spreken bij racistisch gedrag (naast bewust zijn van mijn eigen gedrag). In mijn omgeving zijn er (helaas) nog best veel mensen die bizarre uitspraken doen. Ik ga daar meestal niet op in, omdat ik niet hou van discussies en nooit het gevoel heb dat ik mezelf op het moment zelf goed kan uitdrukken of verdedigen (achteraf weet ik dat altijd stukken beter). Wat zeggen jullie bijvoorbeeld als je dit in je omgeving opmerkt? Gaan jullie serieus de discussie aan, maak je een losse opmerking of maak je het “luchtig-grappend-maar-met-serieuze-boodschap”?

Ik probeer het wel altijd een beetje luchtig te houden
 als mensen bijv. ‘omgebouwd’ zeggen bij een transgender dan zeg ik: ‘dát zeggen we tegenwoordig niet meer he’. En dan zeggen zij: ja hoezo niet hallo ik mag ook niks meer zeggen het is zo’n kleine groep en IK moet me aanpassen :rage::rage::rage:’ (of iets in die trant), dan zeg ik altijd: ‘naja, voor mij is het een kleine moeite en als ik er iemand mee kan kwetsen, waarom zou ik het dan niet aanpassen?’ en dat helpt vaak wel haha omdat je ze dan laat inzien dat ze eigenlijk een klootzak zijn :stuck_out_tongue:

10 likes

Ik zit hier te huilen om hoe verpest ons land is. Ik heb er geeneens woorden voor, maar gadver wat haat ik het systeem :frowning:

4 likes

Ik snap dat ze de aanhouding terecht vonden want wegrennen maar dat ze iemand gewoon met die bijtwonden 10 uur onbehandeld laten zitten en dan laten gaan zonder excuus is echt WTF :tired_face:

1 like

Echt verschrikkelijk. Bij een aanhouding kan er een verwarring van identiteit zijn, maar onafhankelijk of hij een seriemoordenaar is of gewoon onschuldig kan de politie eerst bij de SEH langs nadat ze bevestigen dat hij ongewapend is voordat ze naar het politiebureau gaan.
Ik hoop echt dat de betrokken agenten als schuldig worden aangemerkt en dat hij hij veel geld krijgt. Hoewel dat natuurlijk niks veranderd aan het structurele onderliggende probleem.

3 likes

Zo werkt het niet gelukkig, ik als dokter zit niet graag in een kamer vol messen, naalden en andere potentiĂ«le gevechtsvoorwerpen met iemand die verdacht wordt van een gewelddadig conflict en ik zou er niet mee akkoord gaan als de politie zo iemand met een kleine verwonding mijn SEH opsleept. Je wordt aangehouden, gaat de cel in en daar komt een forensisch arts je bekijken, in een gecontroleerde omgeving, omringd door mensen die weten hoe je met zo’n situatie om moet gaan, niet op een volle SEH tussen de hockeymeisjes en van-de-trap-val-kleuters bij een gewone burgerdokter.

En ik snap ook niet zo goed waarom dit een voorbeeld is van ‘hoe mis ons systeem is’, als het signalement ‘blonde jongen blauwe ogen totaal andere kleding en lengte’ was geweest hadden ze hem echt niet gevraagd om te stoppen. Wegrennen voor de politie is met geen enkele huidskleur een verstandig idee.

6 likes

Als ze direct een forensisch arts erbij hadden gevraagd had ik niet geklaagd. Maar als je dat niet van plan bent kan je niet iemand 10uur lang gewond op een politiebureau laten zitten zonder dat er medische zorg geboden wordt. Ik weet genoeg van de medische wereld om te weten dat mensen die aangehouden zijn wel behandeld worden op de SEH of poli indien nodig.

Ook zou ik 13 bijtwonden en een gebroken arm ook niet wegzetten als een kleine verwonding. Als een forensisch arts een fractuur bij iemand vermoed dan was hij ook naar de SEH gestuurd. Die jongen is nu een week later kennelijk zo immobiel dat hij niet van Den Haag naar Rotterdam kan om aangifte te doen, dan waren de verwondingen kennelijk niet zo klein.

Jij denkt niet dat er iets mis is met het systeem als je 10 uur onschuldig gewond op een politiebureau kan zitten zonder dat je behandeld wordt? Ik heb huidskleur hier nooit bij benoemd, maar inadequate medische zorg en kennelijk ook gebrek aan empathie voor verdachten is het structurele probleem waar ik het over had.

8 likes