White privilege / racisme

Met open mond zit ik hier te lezen hoe mensen zich gedragen tegen donker gekleurde mensen. Het ergste vind ik, van de laatste paar reacties dan, dat diegene niet geholpen werd aan een bar. Waaaaaaroooooooom? Het is zo respectloos, hoe verzint iemand dit. Dat hij dit ook nog eens dagelijks ervaart vind ik oprecht erg. Hebben andere hier ook deze ervaring? :pensive: Kan het me gewoon niet voorstellen.
Ook dat mensen ‘apenland’ zeggen of tegen een vrouw die gewoon voorbij loopt “babi pangang” zeggen als hilarisch grapje. Hij kent die persoon niet eens, hou gewoon je tokkie mond.
Ik ben altijd ZO verbaasd, ook over andere dingen in dit topic, dat dit gebeurd, omdat ik het niet in mijn hoofd zou halen om me ooit tegen iemand zo te gedragen (ik ben wit en blond trouwens). Ik ben vast niet heilig en zal ook dingen onbewust verkeerd doen. Maar ik probeer echt op mijn gedrag te letten en iedereen gelijk te behandelen; mensen (LGBTQ, vrouwen, gehandicapten, iedere huidskleur) en dieren.

Ik snap niet dat deze zaken dagelijks voorkomen in Nederland. Echt plaatsvervangende schaamte

3 likes

Plaatsvervangende? :grin:

1 like

Hahaha oeps dat is het woord ja :joy::flushed:

Ja, daar heb je wel gelijk in. En dat is misschien inderdaad nog een veel belangrijker werkpunt (voor mij persoonlijk dan), om anderen aan te spreken bij racistisch gedrag (naast bewust zijn van mijn eigen gedrag). In mijn omgeving zijn er (helaas) nog best veel mensen die bizarre uitspraken doen. Ik ga daar meestal niet op in, omdat ik niet hou van discussies en nooit het gevoel heb dat ik mezelf op het moment zelf goed kan uitdrukken of verdedigen (achteraf weet ik dat altijd stukken beter). Wat zeggen jullie bijvoorbeeld als je dit in je omgeving opmerkt? Gaan jullie serieus de discussie aan, maak je een losse opmerking of maak je het “luchtig-grappend-maar-met-serieuze-boodschap”?

Ik zit hier te huilen om hoe verpest ons land is. Ik heb er geeneens woorden voor, maar gadver wat haat ik het systeem :frowning:

4 likes

Ik snap dat ze de aanhouding terecht vonden want wegrennen maar dat ze iemand gewoon met die bijtwonden 10 uur onbehandeld laten zitten en dan laten gaan zonder excuus is echt WTF :tired_face:

1 like

Echt verschrikkelijk. Bij een aanhouding kan er een verwarring van identiteit zijn, maar onafhankelijk of hij een seriemoordenaar is of gewoon onschuldig kan de politie eerst bij de SEH langs nadat ze bevestigen dat hij ongewapend is voordat ze naar het politiebureau gaan.
Ik hoop echt dat de betrokken agenten als schuldig worden aangemerkt en dat hij hij veel geld krijgt. Hoewel dat natuurlijk niks veranderd aan het structurele onderliggende probleem.

3 likes

Zo werkt het niet gelukkig, ik als dokter zit niet graag in een kamer vol messen, naalden en andere potentiĂ«le gevechtsvoorwerpen met iemand die verdacht wordt van een gewelddadig conflict en ik zou er niet mee akkoord gaan als de politie zo iemand met een kleine verwonding mijn SEH opsleept. Je wordt aangehouden, gaat de cel in en daar komt een forensisch arts je bekijken, in een gecontroleerde omgeving, omringd door mensen die weten hoe je met zo’n situatie om moet gaan, niet op een volle SEH tussen de hockeymeisjes en van-de-trap-val-kleuters bij een gewone burgerdokter.

En ik snap ook niet zo goed waarom dit een voorbeeld is van ‘hoe mis ons systeem is’, als het signalement ‘blonde jongen blauwe ogen totaal andere kleding en lengte’ was geweest hadden ze hem echt niet gevraagd om te stoppen. Wegrennen voor de politie is met geen enkele huidskleur een verstandig idee.

6 likes

Als ze direct een forensisch arts erbij hadden gevraagd had ik niet geklaagd. Maar als je dat niet van plan bent kan je niet iemand 10uur lang gewond op een politiebureau laten zitten zonder dat er medische zorg geboden wordt. Ik weet genoeg van de medische wereld om te weten dat mensen die aangehouden zijn wel behandeld worden op de SEH of poli indien nodig.

Ook zou ik 13 bijtwonden en een gebroken arm ook niet wegzetten als een kleine verwonding. Als een forensisch arts een fractuur bij iemand vermoed dan was hij ook naar de SEH gestuurd. Die jongen is nu een week later kennelijk zo immobiel dat hij niet van Den Haag naar Rotterdam kan om aangifte te doen, dan waren de verwondingen kennelijk niet zo klein.

Jij denkt niet dat er iets mis is met het systeem als je 10 uur onschuldig gewond op een politiebureau kan zitten zonder dat je behandeld wordt? Ik heb huidskleur hier nooit bij benoemd, maar inadequate medische zorg en kennelijk ook gebrek aan empathie voor verdachten is het structurele probleem waar ik het over had.

8 likes

Artikel geeft aan dat hij pas ging rennen toen hij de hond opmerkte uit angst en niet omdat hij de politie zag.

Het probleem is dat die hond ook een ambtenaar in functie is voor de wet dus rennen voor een hond is hetzelfde als rennen voor de politie.

Overigens zal de politie nooit zomaar een hond loslaten, daar gaan wat stappen aan vooraf. Waaronder dat ze roepen dat de hond losgelaten wordt als hij niet stilstaat. Daarnaast worden die honden getraind op bijten voor immobilisatie, niet om schade te doen bij het slachtoffer, ze bijten ook niet door. Dat er 13 bijtwonden zijn betekent misschien/waarschijnlijk dat hij zich heeft verzet bij de aanhouding. Op dat moment was de politie er nog van overtuigd dat hij mogelijk betrokken was bij een schietpartij en dus gewapend was.

Ik denk dat er meer zit achter zijn verhaal van de aanhouding maar ik vind de manier hoe hij is behandeld erna inderdaad behoorlijk heftig. Dat gezegd hebbende weten we natuurlijk ook niet hoe hij zich heeft gedragen op het bureau en tijdens/na het verhoor.

6 likes

https://beta.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4350281/onschuldige-jordi-werd-13-keer-gebeten-door-politiehond-ik

Ik had dit artikel gelezen, waarin ook een reactie van de politie staat, daar zeggen ze dat ze hem gesommeerd hebben te stoppen en hij daarna wegrende en zich verstopte en dat in de cel de wonden verzorgd zijn, de waarheid zal daar ongetwijfeld ergens in het midden van liggen. Hij heeft een onderarmsgips op de foto, dat is ofwel een polsfractuur, ofwel een heel minimaal fractuurtje in je onderarm richting pols, een forensisch arts zou best kunnen besluiten dat dat enkele uren kan wachten.

Ik heb (blijkbaar onterecht) de assumptie over huidskleur gedaan omdat we hier in het white privilege-topic zitten, niet in het bespreek politienieuwtjes-topic.

Ik ga er fel tegenin en het kan mij ook best wel boos maken als mensen dit soort opmerkingen door de vingers zien.

Een vriendin van mij zit in een groepsapp met meiden, en het ging over een oude scharrel van één van die meiden. 1 meisje, laat ik haar Anne noemen maakte een spraakmemo om zijn naam belachelijk te maken en ze eindigde met “Vieze Nigger”, maar ook echt vol kracht en haat. Ik kan gewoon niet begrijpen hoe mensen dit soort dingen accepteren en er niet op reageren. Die vriendin van mij was ook gewoon niet voor die jongen op gekomen en dat maakt mij ook gewoon enorm boos?

3 likes

Ja, dat is dus ook het gene wat ik mij afvraag. Ik had het nog nagevraagd aan die vriendin, ik was/ben echt teleurgesteld in die vriendin. Ze gaf later zelf ook toe dat ze een iets van had moeten zeggen.

Ik wil het liefste ook niks met dat soort racistische mensen te maken hebben en ik begrijp inderdaad niet zoals @ladygodiva al zei waarom A zo een opmerking zou maken. Het is totaal niet relevant en ook enorm kwetsend en discriminerend. Je kan mij ook echt niet wijsmaken dat je anno 2018 niet weet wat voor lading het n-woord heeft.

Even iets anders; wat vinden jullie hiervan?

Ik snap het plaatje niet :sweat_smile:

3 likes

Kan je misschien een artikel linken, want dit is alleen een plaatje.

Wat zijn de gedachten dan?

Ik heb een witte vriendin die de eennadonkerste vaak gebruikt. En als een collega of vriendin vraagt ‘huh, waarom doe je dat?’ Dan gebruikt ze de allerdonkerste daarna.

Een vriendin in ons appgroepje (we zitten daar met z’n drieĂ«n in) vroeg ook, he waarom gebruik je die? En toen zei m’n vriendin door mensen zoals jij, die er een vraag over stellen alsof het dus niet normaal/abnormaal is.

Haar reden is dat elke huidskleur dus ook emoji normaal is dus is het nou de witste of de donkerste is. Net zoals dat je in reclame meestal alleen witte mensen ziet en soms een donker iemand ertussen. Waarom niet andersom. Waarom altijd wit.

Ik kan me daar wel in vinden ja, dus dat mijn witte vriendin dit gebruikt. Benieuwd naar jullie gedachten.

5 likes

Ik heb deze afbeeldingen via instagram, dus is geen plaatje die erbij hoort. Ben benieuwd naar jullie meningen hierop!

Edit: artikel gevonden https://www.google.nl/amp/s/techcrunch.com/2017/10/01/thoughts-on-white-people-using-dark-skinned-emoji/amp/

1 like

Ik vind het lastig. Ik ben zelf bruin en heb meerdere keren meegemaakt dat een wit persoon de donkerste emoji kleur gebruikte. Ik heb dan altijd het gevoel niet serieus genomen te worden. Op de een of andere manier krijg ik er best wel een negatieve vibe van
 niet dat ik het iemand zou verbieden maar ik kan gewoon niet begrijpen waarom je dat zou doen, zie het dan altijd meer als een grap

3 likes