White privilege / racisme

Heb je er al eens over nagedacht om je moeders achternaam aan te nemen?

1 like

Jazeker en ook met haar besproken. Maar ergens vind ik het te gek voor woorden dat ik ruim 800 euro moet betalen om dit proces aan te gaan omdat andere mensen iets van mijn naam vinden.

6 likes

:writing_hand:

2 likes

Ik heb zelf ook een niet-Westerse achternaam. Mijn vader heeft wel een Nederlandse afkomst en eigenlijk heel zijn familie in hoeverre wij dat terug kunnen zien. Geen idee waar die achternaam vandaan komt. Ik heb zelf niet op mijn cv staan wat mijn nationaliteit is omdat ik het idee heb dat je het aan de hand van mijn foto en voornaam wel kan afleiden maar misschien heeft mijn achternaam ook wel een negatief effect gehad bij sommige sollicitaties.

2 likes

Ik zou op mijn cv gewoon de achternaam van mn moeder zetten en dan als je uitgenodigd word voor een gesprek de naam corrigeren. Maar dat moet je ook maar durven.

8 likes

Ik ben inderdaad iemand met een Nederlandse achternaam en ik weet niet hoe verre dat een rol speelt bij mijn sollicitatie, maar ik voeg juist geen foto toe om zolang mogelijk de schijn op te houden dat ik Nederlands ben. Als mijn uiterlijk niet in mijn voordeel werk laat mijn achternaam het dan maar doen. Als het helemaal niks uit maakt dan is het ook prima op deze manier.

@RupiKaur Daar over volgens mij zijn er best wel wat mensen die op alle niet officiële papieren de naam van de andere ouder gebruiken als ze er geen contact meer mee hebben of een van de twee op jonge leeftijd overleden is. Dan kan je in het geval dat je aangenomen nog aangeven dat je om die reden een andere achternaam gebruikt en dat dit de achternaam van je vader je officiële naam is. Ik denk dat als je het vraagt je zelfs zou kunnen regelen dat de leerlingen je aanspreken met je moeders achternaam als je je daar prettiger bij voelt. Een meisje wat ik ken had officieel haar vaders achternaam maar werd ook overal behalve bij officiële papieren aangesproken met haar moeders achternaam omdat ze zelf had aangegeven dat prettiger te vinden en zij was dan “maar” een leerling en geen personeelslid.

1 like

Ja precies! Zeg gewoon dat het een roepnaam is die je liever gebruikt. Je hoeft het niet eens uit te leggen dat het een privilegekeuze is :two_hearts:

1 like

Oké, ik dacht dat je zelf ook niet happy was met je achternaam, omdat je in je verhaal zei nooit contact te hebben gehad met je biologische vader en jezelf niet te identificeren met die naam, maar je moet hem inderdaad niet alleen voor andere mensen veranderen!

Ik heb precies hetzelfde en voeg altijd een foto toe. Daarnaast beschrijf ik (sector: onderwijs & politiek) in mijn brief ook altijd wat ik meebreng. Dat ik ook heb voor diversiteit op alle fronten en daarover graag over in gesprek ga. Op een begeven moment heb ik het omgekeerd: als je niet wil dat ik ben wie ik ben, wil ik niet voor je werken. Ik werk echter wel in de randstad, dat helpt ook.

8 likes

Mijn collega vertelde laatste dat bij haar man op het werk (kleine ICT zaak) ze geen mensen uitnodigen met Turkse/Marrokaanse achtige achternamen. Zou willen dat ik verbaasd was maar het gebeurt nog regelmatig ben ik bang.

Stoer dat je dit zo doet!

1 like

@anon76889665 ja, ik twijfel soms wel om dit te doen maar ik weet niet of dat bij iedereen in goede aard valt.

@SuperCoolePinda ja, dit is precies het omgekeerde eigenlijk dat je juist geen foto gebruikt. Nu is dat natuurlijk ook niet verplicht op je cv en je naam (helaas) wel.

@Peachpuff klopt ook wel een beetje hoor, maar niet zodanig dat ik er 800 euro voor over heb. Als ik mijn naam al zou veranderen zou het echt vooral zijn vanwege de lasten die ik eraan ondervind in de maatschappij.

@Shaaar ja, dat meebrengen van diversiteit is wel een goede. Al ben ik opgevoed door een Nederlandse moeder en stiefvader, dus qua andere culturen breng ik niks op de tafel. Ik heb echter wel het idee dat ik soms ‘gebruikt’ word door mijn uiterlijk. Zo ben ik de enige docent die iets zegt in het promotiefilmpje van mijn werk… Dan denk ik echt ja jullie willen gewoon naar buiten dragen dat er diversiteit is hier (is er niet).

@SissyThatWalk echt vreselijk. Ik denk wel dat het nog vaker gebeurd bij kleinschalige bedrijven inderdaad…

1 like

Het gaat hier vaker over cultural appropriation, dietprada heeft er net een post over geplaatst. Een goed (fout?) voorbeeld.

3 likes

Maar iets meebrengen hoeft niet per se een cultuur te zijn. Juist dat vind ik extra vervelend. Verwacht niet dat ik roti voor je ga maken of surinaamse spreek. Met meebrengen bedoel ik vooral: het besef dat mensen anders kunnen zijn in de maatschappij en dus ook vanuit andere hoeken kijken en gezien worden. Dat vind ik persoonlijk erg waardevol. Een andere blik en andere ervaringen verrijken een team letterlijk

Oh, dit vind ik eigenlijk heel erg mooi dat je dit zo zegt! Zo heb ik er zelf helemaal nooit tegenaan gekeken, maar ik ben het echt met je eens.

Ik werk op een plek met heel weinig diversiteit (lees: van 150 werknemers 2 met een niet-Westerse achtergrond, waarvan ik er 1 ben…) en ik ben zo vaak in gesprek met collega’s over hun kijk op de wereld en hoe ik het zie. Bijvoorbeeld Sinterklaas, maar ook de achternamenkwestie…

Ik had laatst een collega die zei: ja maar ja, witte mensen zijn nou ook de meerderheid op de wereld… dus is het niet gek dat zij de dienst uitmaken. Nou, echt mijn klomp brak hoor.

Maar bedankt voor deze reactie, ik heb morgen een sollicitatiegesprek en misschien kan ik hier nog wel wat mee!

Daarover gesproken… ik heb twee brieven verstuurd en beiden met mijn eigen achternaam en ik ben voor beiden uitgenodigd (morgen het eerste gesprek en vrijdag het andere). Dus misschien valt het allemaal toch wel heel erg mee!

5 likes

Ah wat fijn dat je bij beide uitgenodigd bent! Heel veel succes.

En die collega, jemig dat je dat je mond ook uit krijgt. Ik vind het zo bizar dat mensen zo denken.

Ik werk zelf ook met jongeren met soms vrij radicale meningen, maar dit gaat wel heel ver. Het ergste vind ik dat ze dit ergens vandaan hebben, dan wordt je dus echt met deze ideeën opgevoed

2 likes

In een groepsapp waarin ik zit werd gisteravond het woord “neger” gebruikt met tussen haakjes erachter dat het niet negatief bedoeld was (het ging over bendeleden in gevangenissen en dat woord was onderdeel van de omschrijving van die leden), en ik reageerde op een ander aspect in het verhaal. Maar nu heb ik spijt dat ik niet direct heb gezegd dat ik het gebruik van dat woord niet oké vind. Ik vind het alleen nu te laat om er nog iets over te zeggen :unamused:

Ja, maar in dit geval komt het dus wel puur voor uit onwetendheid en dat vind ik dan wel weer minder erg ofzo. Zou dan echt een kaartje doorsturen van de wereld met de ‘echte’ verdeling erop zodat je hopelijk nog een beetje kunt educaten.