White privilege / racisme

Ik vind wit en niet wit ook wel weer erg eenduidig alsof wit de standaard is en de rest die daar niet onder valt enkel niet wit is.

Ik gebruik inderdaad ook meestal wit en niet wit. En daar voel ik me ook niet helemaal goed bij want dan zet je weer alles af tegen wit alsof dat de norm is en iedereen die dus ‘niet wit’ is verder hetzelfde is en alleen gedefinieerd wordt door het niet wit zijn. Maar ik weet ook niets beters meer eigenlijk want over iedere andere duiding hoor ik ook mensen zeggen dat ze zich daar niet comfortabel bij voelen en dan wil ik daar ook niet mee doorgaan.

Ja ben ik het ook mee eens hoor. At first was dat ook mn reden het niet te gebruiken maar die andere redenen wogen dus zwaarder.
Ik gebruik het eigk alleen in gesprekken met witte mensen, maar dat is ook omdat mijn cirkel behoorlijk wit is.

Ik denk dat het misschien wel de beste bewoording is die er is. Wat Protagonist ook zegt.

En licht en donker? Ik gebruik ook witte mensen of donkere mensen, maar toen dacht ik waarom niet wit vervangen in licht, want ik gebruik ook donker.

Ik volg nu dus een heel blok over oa dit onderwerp en bij elk college en in elk artikel noemen ze zwarte of witte studenten (gaat over onderwijs). Tot je een artikel leest van een Nederlandse onderzoeker, die noemen mensen altijd bij hun etniciteit: Dutch, Turkish, Polish, Surinamese.

Ik vind dat zo opvallend. Zou dat echt iets Nederlands zijn om moeite te hebben met zwart en wit? Ik vind dat namelijk ook heel verkeerd klinken, maar word wel geacht om die termen te gebruiken op mijn tentamen deze week.

Ik vroeg trouwens aan een medestudent met Marokkaanse achtergrond of zij zich bij een van de twee voelde horen. Ik bedoel Aziatische mensen vallen ook niet onder zwart of wit. Maar daar had ze ook geen antwoord op. Ik snap daarom @MrsCarr heel goed. Er zijn heel veel gradaties en het is gek om het dan in 2 categorieën te stoppen ofzo, vooral omdat die letterlijk niet eens kloppen.

Voor mij niet. Ik heb een donkere moeder en die heeft altijd aangegeven dat ze het niet fijn vindt om als ‘zwart’ te worden omschreven. Ik krijg er dus zelf ook kromme tenen van als ik dit lees of iemand hoor gebruiken. Ik word er ook gewoon boos van als iemand die term gebruikt.

In dit topic? Kan met niet voorstellen eigenlijk.

Viel me gisteren ook al op dat er bij de reclame van de L.idl een Aziatische vrouw op een viool staat te spelen. Vond dat daarmee weer een stereotype wordt neer gezet.

Ja staat mij ook bij dat dat eerder is gezegd, maar weet ook niet meer wie.
Ik had n.a.v. daarvan ook eens gepeild bij m’n donkere vrienden of zij ‘zwart’ okee vonden, maar dat vonden ze juist echt niet okee. Vind dat zelf ook niet fijn voelen om te zeggen.

Ik gebruik overigens lichte of donkere huidskleur, vind dat persoonlijk het meest neutraal.

Mijn vriend zei een tijd geleden, waar woont hij? Bij de Junbo reclame (omdat die wilde weten in welke stad het opgenomen was denk ik?). Toen reageerde ik met: in een hele witte stad…

Was het eerste wat me aan de reclame opviel vooral icm het liedje ‘kerstmis is een feest voor iedereen’. Vond het zo raar alleen maar witte mensen

My god mijn vriend is apresskimuziek aan het luisteren en wat NU voorbijkomt wtf. Ik heb er geen woorden voor

https://youtu.be/TKfxKktQGKY

(Weet niet of dit zo werkt, het is iig een lied over mannen die op het strand van Mallorca lopen om spullen te verkopen inclusief blackface)

Weet iemand wat MayBrit (?) Mobach precies beweerde in haar stuk op de website Amayzine over Chinese nagelstudio’s? Ik zag iets voorbijkomen op de insta van een stylist en klikte door naar zeikschrift, maar ik zie dat Maybritt het artikel zelf inmiddels heeft verwijderd.

Dat artikel staat toch ook op zeikschrift?

Artikel

Jemig dit is echt niet oké

Ik vind die hele May-Britt Mobach niet oké. Omhoog gevallen elitaire trut die denkt dat ze het wiel heeft uitgevonden.

May-Britt groeide op in een rijk gezin. Hield zich bezig met paardrijden en andere elitaire hobby’s. Uiteraard had ze haar eigen paard, want het landhuis waar ze woonde had ook paardenstallen. Ze ging niet om met de dorpskinderen (privéschool) behalve als deze uit welgestelde elitaire families kwamen met dezelfde paardenhobby.

Die May-Britt heeft toch weleens eerder zulke commotie veroorzaakt? Geen idee meer wat het was maar ik bedacht het me ineens.

https://amayzine.com/nl/2016/waarom-hillary-clinton-moet-afvallen-en-ander-ongevraagd-stijladvies-van-may-aan-hil/

45 en dan nog zulke domme shit schrijven :roll_eyes: