White privilege / racisme

Offtopic: Ik vind het supergrappig dat jij hier als Tahani reageert op @Chidi. En dat jullie ook gewoon allebei een portretfoto van Tahani / Chidi als avatar hebben.

Ontopic: What the hell :confused: Met die oproep van Linda is zooveel mis, op zoek naar ‘vrouwen uit Afrika’ ook echt :o_o:

9 likes

Lijkt mij een zeer interessante (en pijnlijke) docu om te zien. Op 14 juni komt-ie op tv, op NPO, heb een reminder in mijn agenda gezet om het op te nemen.

Dat heb ik helaas niet! Nog even wachten dus voor mij. En kijk liever op de tv dan op m’n laptop.

1 like

Hoe zing je als een wit iemand correct mee met muziek waar het n-woord in voorkomt? Zijn hier etiquette over?

Sla je het hele nummer over? Sla je alleen het n-woord over?

Het is niet zo moeilijk hoor. Je slaat het n-woord over. Als je denkt dat je dat niet kan zou ik het hele nummer overslaan.

5 likes

Het n-woord overslaan gewoon

1 like

Me:

now i aint saying she a gold digger, but she aint messing with no broke :neutral_face::neutral_face: get down girl go 'head get down

7 likes

Waarom zeg je ‘het is niet zo moeilijk hoor’? Het lijkt me ook niet moeilijk (waarom zou iemand dat niet kunnen?) Ik vroeg me gewoon af wat netjes/gepast is. :slight_smile:

Thanks meiden!

9 likes

Omdat je geen complexe etiquette regels hoeft te hanteren maar gewoon het n-woord niet moet zeggen als je niet zwart bent.

1 like

Nvm. Dankje voor je reactie.

(Etiquette zijn niet ingewikkeld maar is gewoon een ander woord voor wat netjes/de regel/de consensus is. Ik ben niet achterlijk, ik weet dat ik het niet moet zeggen. Ik vroeg me gewoon af wat normaal is want ik had geen idee, maar blijkbaar is dat een mega achterlijke vraag. Ik dacht dat dit topic ook bedoeld was voor vragen. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je reageert als je je er duidelijk aan ergert want het bevordert niet echt de sfeer/het idee dat je dingen kunt vragen en we elkaar wat kunnen leren. Of jij mij in dit geval.)

30 likes

“But she ain’t messing with no broke broke” zoals de clean version :joy::joy:

6 likes

Ik zing “nibble” :sweat_smile:

1 like

Zat dit gisteren te kijken en vond het wel interessant. Zij werd pas toen ze in Amerika ging wonen geconfronteerd met haar ‘ras’. “I saw color but I didn’t see race.”

3 likes

Er is al wel vaker over dit onderwerp gepraat in dit topic geloof ik en er is niet perse consensus.

Bij zwart-wit vind ik zelf de benamingen zo dichotoom en weinig ruimte voor mensen met lichtere niet witte huidskleuren. Ook lijkt het zo direct overgenomen uit de VS (ben daarom ook niet gelijk fan van ‘mensen van kleur’). Maar goed, ben zelf dus ook zoekende.

Ik probeer sowieso het aanduiden van huidskleur zo veel mogelijk te vermijden, tenzij het Ă©cht van belang is (in een gesprek over discriminatie bv). Ik zeg meestal “mensen met een donkere huidskleur” (/getinte/lichte). Naar mijn gevoel klinkt “zwart” al snel beladen, maar weet het ook niet goed.

Ik heb zelf een lichte huidskleur, dus dit is zeker niet bedoelt als mening hoe ik vind dat het moet.

1 like

Ik ben zelf wit en ik gebruik nu ook zwart en wit. Ik blijf het lastig vinden om mensen niet te kwetsen als het om huidskleur gaat, omdat iedereen een andere benaming ervoor heeft. Als het niet relevant is (99% van de keren) gebruik ik niet de huidskleur om iemand te beschrijven.
Ik vind de termen donker en licht wel heel moeilijk om te gebruiken. Dat komt omdat ik dat meer als karaktereigenschap of kleine dingen in het uiterlijk zie. Zo ben ik de witste persoon in mijn familie, maar zij zeggen altijd dat ik dat “donkere” van mijn moeders kant (ook wit) heb.
Het belangrijkste is denk ik gewoon om jezelf aan te passen als iemand je verbetert en zegt dat ze moeite met een term hebben.

MPff mag ik hier even komen klagen over de jacht op bruine benen/armen/whatever van half Nederland op dit moment. Ik word er zo moe van om te zien hoe mijn vriendinnen en familie bezig zijn met bruin worden in de zon. Ik had gisteren een playsuit aan en heb denk ik wel 5 keer gehoord dat m’n benen ‘zo lekker bruin zijn’. Ja bedankt maar dat wist ik al want zo zijn ze al 25 jaar. Beetje jammer alleen dat ik er het grootste deel van de tijd negatief door word weggezet, maar zodra het zomer is wil iedereen ineens ook zulke bruine benen :roll_eyes:. Of dat mensen hun arm/been naast dat van jou leggen en dan zeggen hahaha ja kijk we zijn bijna hetzelfde. Rot op.

Sorry word er echt gefrustreerd van.

25 likes

Ik heb daar ook zo’n hekel aan. Ik verbrand snel en wordt niet snel bruin(en krijg uitslag als ik lang in de zon zit). En iedere keer maar die opmerkingen dat ik zo wit ben en meer de zon in moet. En ik moet een zonnebank nemen etc. Echt man flikker toch op. En ook iedere keer die armen naast die van mij en dan krijsen: Hahahaha kijk hoe wit jij bent!! Hahahaha.

1 like

Ja die mensen flikken dat ook weer de andere kant op inderdaad. Vind dat zo vreselijk irritant, laat mensen gewoon met rust. Het lijkt ook een doodzonde te zijn als je met dit weer niet buiten bent/naar het strand gaat. Niet iedereen wilt tannen :mad:

1 like

Ik weet niet of dit eigenlijk een taalvraag is, of dat hij juist wel goed in dit topic past.

Ik keek gisteren Opsporing verzocht en daar hadden ze het over een man, donkergetint. Maar een tint is toch een hint van een bruine kleur of niet? Donkergetint klinkt voor mij als een dik dun persoon. Hoewel ik lichtgetint wel logisch vind klinken. Ik zou eerder zeggen een donkere man of een getinte man als hij lichtbruin is van kleur. (als het er toe doet het ĂŒberhaupt te benoemen natuurlijk)