White privilege / racisme

Mijn vriend is dus ook rechts en ik ben zelf behoorlijk links met hier en daar wat nuances en ik zit altijd op hem te zeiken dat ik het zo’n eikel vind met z’n privileges en bekrompen gedachtegoed. Maar toen ik van 't weekend één van z’n beste vrienden sprak over dat hij vond dat als je gay bent je geen kind mag krijgen, want een kind mist dan óf een man óf een vrouw in het leven. Want toen hij puber was had hij het heel erg gevonden als hij z’n vader niet had gehad blabla.

En hij is nog wel als vluchteling hiernaartoe gekomen ook 14 jaar geleden. Zegt dus niets hè…

En toen keek ik naar rechts, naar mijn vriend en ben ik eigenlijk zó trots op hoeveel genuanceerder en een breder blikveld hij heeft gekregen. Zo wil hij ook minder vlees eten en is hij véél minder rechtlijnig. We zijn er nog lang niet, maar kleine stapjes en naar elkaar luisteren.

1 like

Wat had je dan verwacht dat dit zou zeggen over iemand? (dit klinkt aanvallend maar vraag me echt af welke aanname je hebt!)

1 like

Ik moet zeggen dat ik ook altijd verbaasd ben over mijn familie die destijds naar Nederland is gekomen en hun rechtste gedachtegoed.
Had verwacht dat hun ervaring als gemarginaliseerde groep hen wel wat socialer en empathischer had gemaakt.

3 likes

Ho, oeps, indd… Iets te snel geschreven tijdens m’n werk. Maar hij zit altijd te klagen dat er zoveel aannames en vooroordelen over “zijn volk en land” zijn (hebben geen al te best imago). Dan vind ik dat je daar zelf ook ver vandaan moet blijven. Maar who am I.

Hm ja ik snap je wel, maar aan de andere kant staat hij redelijk ver van de situatie van je voorbeeld, behalve dat hij ook tot een minderheidsgroep behoort. Ik snap je wel hoor maar ik zou graag willen dat iedereen inclusief denkt, ongeacht achtergrondsituatie (en ga dus ook niet meer ervanuit dat je door een bepaalde achtergrond inclusiever denkt, bedoel denk is de enige anti racistische partij in ons kabinet en die zijn tegen lgbtqi+)

Het argument ‘er bestaan geen menselijke rassen’ vind ik wel een heel moeilijke om te gebruiken. Vooral omdat er zoooveel, ook door donkere mensen, over ‘race’ gesproken wordt. Dan vindt mijn vader (helaas eentje die goed met een paar andere vaders van hier zou kunnen praten) helemaal dat ik uit m’n nek lul. Zoooo lastig.

Ik vind het ook zo lastig als mensen ras of race gebruiken. In het Nederlands verbeter ik altijd mensen. Je kan ook etniciteit gebruiken. Maar in het Engels zit het er zo ingesleten lijkt het. Zelfs voorvechters van gelijkheid gebruiken het daar terwijl je dan juist legitimiteit geeft aan het woord.

Voor de vaders:
De menselijke soort als geheel bevat genetisch zeer weinig variatie vergeleken met andere soorten. Twee groepen chimpansees gescheiden door een rivier verschillen genetisch nog meer van elkaar dan de gehele mensheid onderling, en die groepen zijn zeker geen verschillend ras.
Bron: http://www.ox.ac.uk/news/2012-03-02-chimps-show-much-greater-genetic-diversity-humans#

2 likes

Sorry dit is natuurlijk helemaal geen grappig verhaal maar heb echt gelachen om de voetballer-analogieën, fantastisch haha. Hoe reageerde je vriend op die medebewoner? Echt rot joh

1 like

Niet in het kabinet, wel in de kamer

Kabinet= alle ministers en staatssecretarissen
Regering= alle ministers en staatshoofd

Correctie nadat ik gecorrigeerd ben

Sorry was een klein foutje in een verder kloppend verhaal maar ik zie mensen wel vaker deze fout maken. Dus kon het niet laten.

1 like

Regering is alleen ministers en staatshoofd, staatssecretarissen maken geen onderdeel uit van de regering.

1 like

Zo bizar… Vind het bij mijn naasten vaak ook zo machteloos dat ik er zo weinig tegen kan beginnen dat ze steeds weer met dit soort dingen te maken krijgen, je kan wel dingen zeggen als je er bij bent natuurlijk maar dat voorkmot lang niet alles.

1 like

Ik zal eerlijk toegeven dat ik dit ook weleens heb, maar bijna alleen maar in series/films (omdat ik dan veel minder zie van het postuur/loopje van iemand denk ik?). Maar ik zou het sowieso nooit tegen iemand zeggen. Maar dit gebeurd met alle etniciteiten wel denk ik? Ik had er een keer over met een Indiase uitwisselingsstudente en zij had bijv. ook moeite met Nederlanders uit elkaar houden. En ik heb ooit over een onderzoek gelezen waaruit bleek dat Aziaten op hele andere dingen in het gezicht letten als herkenning.

4 likes

Ik had dit ooit al eens eerder in dit topic gezet (was een whatsappberichr naar een vriend van me naar aanleiding van een disussie of rassen nu bestaan en de research die ik toen ging doen haha). Is denk ik een simpele uitleg die iedereen wel kan begrijpen, dus ook vaders @anon18050057 :slight_smile:

2 likes

Ik vind het altijd zo raar dat er over verschillende rassen wordt gesproken. Op de basisschool werd bij ons al besproken dat we allemaal een ras zijn. Ik geloof wel dat uit onderzoek is gebleken dat men moeite heeft om mensen van een verschillende afkomst dan henzelf uit elkaar te halen. Mensen kijken vooral naar huid en haarkleur. Als je jezelf wilt vermommen is het verven van je haar de makkelijkste manier.

1 like

Het valt me op dat mijn broer tegenwoordig ook witte mensen ipv blanke mensen zegt. Vind ik toch wel fijn.

6 likes

Wat goed. Ik ben opgehouden met telkens de discussie aangaan over dat mensen wit moeten zeggen, maar zeg zelf wel steevast wit (ook in gesprekken dat zij blank zeggen) en heb de hoop dat het dan toch eindelijk onbewust overspringt haha

Ik heb zelf er nooit wat van gezegd als anderen blank zeiden, maar ik zeg inderdaad wel wit en ik denk dat anderen het wel onbewust overnemen

@Vaiana @crazyplantlady bij mensen waarvan ik vind dat ze al op het punt horen te zijn wit te zeggen (doordat we bv heel gelijk erover denken) verbeter ik ze wel. En die zeggen dan vaak ohja Dankje gewenning.
Bij mensen waar ik nog bij moet uitleggen dat ieder mens gelijk is ofzo zeg ik zelf wel lekker expliciet wit maar ga ik de blank/wit discussie minder snel aan.
(weleens gedaan maar mensen vinden me al snel nogal radicaal)

2 likes

Mijn man ook, vind ik ook heel fijn!

Denk dat je dit zo wel heel goed doet, zo doe ik het ook ongeveer ja.