White privilege / racisme

Wat ik altijd een beetje lastig vind aan dit soort berichten is dat je de rest niet ziet. Want juist de Zwarte Cross is heel hard bezig een veilig festival voor iedereen te maken met een goede sfeer. Dus dan ook graag iets over dat ze een speciale tent hebben voor minder valide mensen die nu ook kunnen blijven slapen op een festival. En een bord waarin het christendom op de hak werd genomen. Niet dat ik dit bord over kleurling wil goedpraten maar het wordt nu even heel erg gehypt door mensen die er mogelijk zelf nog nooit geweest zijn. En de organisatie heeft ook aangegeven met die mensen in gesprek te willen gaan, de doeken zijn ook weggehaald. (Al vind ik dat Allah’s afbakbar ook echt moet kunnen.) Het stukje #ookvoorblanken is al echt zo oud en was altijd bedoeld als hint tegen discriminatie door die Achterhoekse boeren die er in het begin kwamen. (Want nu is het zoveel meer en groter geworden.) En dan kom je er soms te laat achter dat die grapjes niet meer geaccepteerd worden. Maar dat kan je dan ook doen door met elkaar in gesprek te gaan want nu ook gebeurt. Misschien iets later dan gewild maar die organisatie is ook druk tijdens die dagen.

4 likes

Groepen die niet keihard gediscrimineerd, gedemoniseerd, uitgesloten en gemarginaliseerd worden (zoals Christenen in onze samenleving) kan je misschien op deze manier op de hak nemen als dat jouw soort humor is, maar ‘humor’ over de rug van een gemarginaliseerde groep ligt nu eenmaal veel kwetsbaarder en wordt snel uitsluitend en racistisch.

Ik ben het eens met dit bovenstaande stuk. Maar ik vind persoonlijk wel dat er een verschil zit in over een godsdienst satirische grappen maken dan direct de volgelingen ervan aan te vallen. Natuurlijk begrijp ik dat voor vele mensen hier totaal geen onderscheid tussen te maken valt. Maar toch vind ik dat een godsdienst satirisch benaderd mag worden. Als het specifiek over vrouwen met hoofdoeken of moskee-bezoekende mensen gaat bijvoorbeeld vind ik het veel meer uitsluitend en racistisch.

Helaas is het zo dat vaak de mensen die de grap maken dit bovenstaande onderscheid niet kunnen maken, dus dat maakt de discussie al lastiger.

2 likes

Maar dan kan je er toch ook eerst met elkaar over in gesprek gaan i.p.v. het zou ongenuanceerd op social media te zetten? Ik vond de tweede reactie van de rapper wel ok, zo van, het is niet mijn humor, ik kom er niet meer terug maar jullie mogen dit vinden. Waarom direct gaan gillen en niet eerst even de redelijkheid opzoeken, dat mis ik soms zo in dit debat.* Mensen gaan zo direct van het aller slechtste uit, daar heb ik moeite mee. Ik vind ook dat er echt rekening met elkaar gehouden moet worden, dat het recht om anderen te kwetsen niet bestaat. Maar dat je soms iets verkeerd inschat en mensen het verkeerd opvatten, dat kan toch ook? Je mag toch fouten maken, als je er daarna er maar wat mee doet en van leert. Maar af en toe een grapje moet ook kunnen, net als de Gaybar de kast, gay zijn is belangrijker dan winnen, die ook op de Zwarte Cross te vinden is. Er zijn ongetwijfeld ltbgq+ mensen die zich daar onprettig bij voelen en ook een hele grote groep die er om kan lachen. Moet het dan weg? (Want met dat café wil de ZW juist laten zien, met een knipoog, dat ze voor iedereen zijn.) Waar ligt de grens tussen altijd beledigd zijn of af en toe ook een grapje kunnen hebben?

  • Niet precies dit debat over de ZW. En soms moet je ook gillen omdat je anders niet gehoord wordt. Maar soms ook niet meteen.
1 like

Ik was zelf op de cross en heb dat bord van kleurling niet gezien. Alleen door het groene haar en de oranje huid is het toch een vrij duidelijke oempa loempa. Tante Rikkie ziet er ook uit als Willy Wonka. Dus wat die in dit rijtje doet snap ik niet helemaal, want het lijkt niet op Black Face (het is namelijk oranje).

1 like

Ik denk dat het om het woord ‘kleurling’ gaat. Dat is een denigrerende term die werd gebruikt om mensen van kleur aan te spreken. Niet echt een woord dat thuishoort in de hedendaagse samenleving. Ook niet als grapje of met een andere betekenis.

6 likes

Hebben jullie al gezien dat een zwarte actrice (Halle Bailey) de rol van Ariel gaat vertolken in de live-action-versie van The Little Mermaid?

1 like

Hier word ik ook echt verdrietig van.

Jezus wie bedenkt dit

6 likes

Zeker gemaakt in China of zo (omdat daar veel van die kinder filmpjes gemaakt worden begrijp me niet verkeerd)?

? Want China is per definitie racistisch?

Oh je hebt m ge-edit.

Nee, dat zeg ik niet. Ten eerste komen daar veel van die YouTube series vandaan (Elsa gate) en over het algemeen geldt daar nog dat wit soms gelijk staat aan mooi.

Edit: Ja, ik kwam er achter dat het niet goed geplaatst was :flushed:

1 like

Ah als roodharige vind ik dit stiekem wel een beetje jammer. Ik ben heel erg gepest om mijn haar als kind, en Ariël was toen echt mijn hoop dat rood haar hebben ben wél mooi kan zijn. Het was mijn droom haar te zijn.
Maar goed, ik zeker niet tegen de keuze, want meer diversiteit in Disney is nodig. (Al had ik persoonlijk liever Assepoester/Doornroosje zo gezien.)

Volgens mij blijft het rode haar gewoon. Alleen haar huidskleur is anders. En het is live-action dus 1001 dingen zullen wel anders zijn, maar de haarkleur niet.

1 like

Oh dat wist ik niet! Excuseer dan voor mijn bericht. In dat geval maakt het me uiteraard niet uit of ze nu een lichte of donkere huidskleur heeft.

Ik denk dat je nog even na wilt denken over Assepoester


Sorry ik weet niet of ik je zeker begrijp, dus kan je verduidelijken? Ik was vooral aan het voorstellen dat een goed voorbeeld zou zijn moest zij, als meisje met een donkere huidskleur, er uit springen als mooiste meisje van de avond voor de prins. Maar verbeter me zeker want had er niet diep over nagedacht, ik noemde de eerste twee prinsessen die me in het hoofd schoten.

Ja, ik begreep wel dat je het niet zo bedoelde


Laten we voor op stellen dat ik sowieso niet meer dit soort prinsessen wil zien. Als in, hulpeloze meisjes die niets zijn zonder vent.

Maar gezien assepoester als slaaf gebruikt wordt door haar familie, wil ik daar al helemaal geen donkere rol in zien.

8 likes

Natuurlijk, is helemaal waar. Het was ook uit jeugd-sentiment dat ik dat zei. Juist omdat ik besef hoe kut het is om afgerekend te worden op een kenmerk dat je van nature hebt. Waarmee ik mijn “leed” niet wil vergelijken met een donkere huidskleur, want dat staat niet in verhouding

1 like

Ariërs zijn wat anders :sweat_smile: wel toepasselijk in deze discussie

1 like

250px-Cinderella-poster-md
Deze bestaat al! Schijnt heel leuk zijn en deze film is heel divers qua achtergronden van de cast. Voor zover ik weet is deze ook daardoor best goed “ontvangen”

3 likes