Late reactie maar zelfs als je tot een bepaalde bevolkingsgroep behoort kun je wel een verkeerd soort gebruik aanwakkeren. Ik ben helemaal voor dat donkere mensen het n-woord kunnen gebruiken om âhun power terug te claimenâ maar toch denken sommige niet-donkere mensen hierdoor dat het ok is om dat woord te gebruiken. Net als het woord Pinda.
Ook de discussie over racistische grappen vind ik moeilijk. Daniël Arends maakt bijvoorbeeld vaak grappen waarvan ik bijna zeker denk te weten dat het bedoeld is om te laten zien hoe debiel het is als iemand zo denkt, toch gebruiken mensen zijn grappen om rascistische uitspraken te normaliseren.
@Bill
Ik heb geleerd dat je je vooral moet uitspreken in de afwezigheid van anderen. Dus stel iemand zegt iets racistisch over donkere mensen maar er zijn alleen maar witte mensen in het gesprek, dan kun jij prima heel hard daar tegenin gaan. Als âdegene waar het om gaatâ of âiemand die behoort tot de groep waar het om gaatâ bij het gesprek staat, is het een kwestie van goed aanvoelen of diegene zich comfortabel voelt om voor zichzelf op te komen. Zo niet dan kun je er naar mijn mening best hard ingaan. (Maar wel vanuit jezelf want wie weet heeft diegene een donkere huidskleur maar is diegene niet tegen zwarte piet bijvoorbeeld.) Zo wel, dan is het gepaster om diegene te ondersteunen maar wel diegene het hoogste woord te laten voeren.
Als je diegene vaker spreekt, omdat het bijvoorbeeld een collega is, is het helemaal niet raar om achteraf te vragen of je het goed hebt aangepakt of dat je je voortaan wat beter kan inhouden of juist wat meer moet laten horen.
Althans, zo doe ik het dus en op die manier hebben mensen het tot nu toe altijd als prettig ervaren. Mocht iemand hier denken: âOmg Flamoes, dit vind ik dus echt niet fijn/ok/ongepastâ zeg het dan vooral.