White privilege / racisme

Busschauffeurs gaan registreren :frowning: ik kan wel huilen als ik dit artikel lees.

1 like

Waarom vind je dat erg? Het gaat om gezichtsbedekkende items. Het zou een totaal ander verhaal zijn als andere vormen van islamitische kleding verboden zouden worden, maar dat is niet het geval.

4 likes

Lastig en confronterend voor je vriend, maar ik mis in dit verhaal wel een paar details. Gaat ze bijvoorbeeld wel met jou de lift in of als jullie met z’n tweeĂ«n in de lift staan? Ik heb bijvoorbeeld ook bewoners in de flat die het bijvoorbeeld enger vinden om met jongeren in de lift te staan (geen idee waarom, maar ok) en dat komt dan niet door de huidskleur.

Nee ik vind niet dat witte mensen op dezelfde manier gediscrimineerd worden als mensen met een donkere huidskleur. Ja, in het voorbeeld dat je geeft discrimineert de buurman omdat hij blijkbaar vindt dat je familie niet tot zijn groep behoort en dat is niet oké.

Maar racisme tegen mensen met een donkere huidskleur is zó diep verankerd in onze geschiedenis (we zagen ze pakweg 300-400 jaar geleden nog niet als mensen maar als producten/slaven) en geinstitutionaliseerd (kijk maar hoeveel onrecht er vanuit politie en rechtstaat er tegen zwarte mensen is in Amerika bijv). De segregatie in Amerika is ook nog maar 50-60 jaar geleden (waarbij zwarte mensen niet uit dezelfde koffiekan mochten drinken als witte mensen) Om het over kolonialisme nog nieteens te hebben
 kortom: racisme tegen witte mensen bestaat wat mij betreft echt niet.

19 likes

Hier ben ik het juist niet mee eens. Witte mensen worden in die landen veel beter behandeld. Er lijkt daar ook een complex te zijn dat witte mensen het veel beter kunnen dan zijn donkere medemens.
Ik heb dat zelf gezien in Congo, iedereen moest daar uit de weg want mevrouw Conny Janssen moest ook haar boodschappen betalen.

10 likes

Die racisme heeft toch nooit invloed gehad om op zoek te gaan naar een woning, werk of een gelijke behandeling in het ziekenhuis.

8 likes

Maar wordt racisme en discriminatie nu niet door elkaar gehaald? Want ik dacht eigenlijk dat racisme tegen witte mensen niet bestond.

2 likes

Helemaal eens. Maar je bagetelliseert het (vind ik) door te zeggen ‘nou witte mensen worden ook gediscrimineerd!’. Dan denk ik: ja dat zal best af en toe maar dat is echt niet te vergelijken met hoe zwarte mensen racisme hebben ervaren en nog steeds ervaren.

Ik vind dat hetzelfde als dat je zegt ‘ja vrouwen worden gediscrimineerd MAAR MANNEN OOK!!’. Dat is gewoon niet op dezelfde schaal

5 likes

Beetje late to the party maar ik werk op dit AZC en er zit niemand met een boerka op dit moment!

Wat betreft het verbod:
Ik vind het echt te achterlijk voor woorden, en ook een beetje eng, dat we terug in de tijd gaan naar een maatschappij waarin de overheid kan bepalen over onze fysieke en uiterlijke keuzes (hand schudden en hoe veel je zou mogen bedekken).

5 likes

@Calypso welkom hier!
Je bewustwording is voor mij al heel positief! Het is voor mij ook moeilijk om op een rustige manier mijn gevoel duidelijk over te brengen.
Soms kan je niet op 1,2,3 mensen van mening laten veranderen.

Ik zou vooral voorbeelden aankaarten. In het kader van Ariël, tot in 2019 was er geen prinses die op mij leek. De donkere barbiepop werd niet mee gespeeld. En in het geval van the princess and the frog, ze is 80% van de film een kikker. Is ook niet echt representatief.

4 likes

Naja ik vind dus niet dat witte mensen last hebben van racisme. Ze kunnen wat mij betreft wel gediscrimineerd worden (uitgesloten van iets).

Staan eerder in dit topic geloof ik ook wel linkjes waarin je meer kan lezen waarom racisme tegen witte mensen niet bestaat. Ohja officieel is racisme het geloof in rassen geloof ik. Rassen bestaan namelijk helemaal niet :slight_smile:

9 likes

Het is witte mensen.

2 likes

Voor racisme is de wetenschappelijke consensus volgens mij dat het enkel racisme kan zijn als de groep/het slachtoffer behoort tot de minderheid. Het is immers niet effectief als de minderheid racistische opmerkingen/ handelingen naar de meerderheid maakt. Wil niet zeggen dat het geaccepteerd moet zijn. Maar als je de middelen niet hebt (de scholen, het overheidsapparaat, de politieke machtetc) kom je niet zo ver.

6 likes

Ik vind het wel logisch dat racisme alleen echt tegen een minderheid kan zijn, maar discriminatie kan ook de andere kant op

7 likes

Als je in het dagelijks leven rekening houdt met mensen die liever blank genoemd worden, waarom verzet je je in het white privilege topic dan zo sterk tegen definities waar echt een hele sterke consensus voor is. Er geven boven je in korte tijd zeker zes mensen aan dat de definitie die je hanteert achterhaald is? Racisme Ă­s geen kwestie van ervaring Ă©n de definitie die jij zoekt is er gewoon, maar jij verwerpt hem liever voor de van dale.

6 likes

@Koalabeertje ik vind het echt storend dat je blank blijft zeggen.

8 likes

Wit dus. Zoals hier in dit topic al vaker besproken is.

Of noem het beige, als je je te goed voelt voor wit.

7 likes

Dat laatste vind ik ook niet per se nodig eigenlijk
 maakt de discussie ook niet per se vriendelijker.

10 likes

De consensus is doorgaans wel de waarheid voor iedereen. Bijna alles wat we hebben bestaat bij consensus. Huizen, auto’s en contracten zijn van waarde omdat we met ze allen afspreken dat het zo is.

Voor jou is het handig om te werken met een definitie, voor mij is jouw definitie onwerkbaar in een discussie. Het lijkt me een logische gang van zaken dat we de definitie hanteren die actueel is, wetenschappelijk onderschreven is en door de meerderheid van de experts geaccepteerd wordt. Anders doen we een stap terug in de geschiedenis. Dit gesteggel hebben anderen voor ons al tientallen jaren gevoerd. Zie dit niet als een aanval, zo bedoel ik het niet, maar ik vind het zinloos om zo stellig bij jouw idee te blijven terwijl dat idee breed weerlegt is. Als je het hele topic leest kom je er wellicht ook achter dat de definitie er al is. We hoeven dat wat mij betreft dus niet weer opnieuw te gaan doen.

3 likes

Nee snap ik! Het is ook meer een opmerking die ik vaker krijg/maak als ik iemand aanspreek op het gebruik van wit. Als mensen niet inzien dat wit een gelijke is zoals bruin en zwart. En dat blank een andere betekenis heeft.

Meeste mensen snappen dan dat beige eigenlijk een beetje raar is en dan gaan ze toch wit gebruiken :grin:

9 likes