White privilege / racisme

Ik zag ze ook altijd als silhouetten, de kat, de hond en alle planten in de tuin zijn ook zwart, ik kan me überhaupt eigenlijk niet herinneren dat er kleurafbeeldingen in de boeken stonden (misschien ook een kostenoverweging?).

Ik heb even gegoogled, want ik meende me te herinneren dat er wel wat kleur op de kaft zat en dat klopt wel. De gekleurde dingen zijn wel in een andere stijl. Jip en Janneke zijn zonder details getekend etc en het gekleurde met

Ik heb ook even gezocht @Vaiana en alle levende figuren zijn zwart getekend. Als je Google op tekeningen vind je ook dit en ik denk dat Fiep gewoon gekozen heeft ze in te kleuren. (maargoed ik vind jip en janneke ook heel leuk dus ik ben bevooroordeeld)

https://goo.gl/images/Pd6XQL

Ik heb vandaag een leverancier van mijn werk gemaild om te vragen (eisen ;))of ze de naam van het “huidskleur” potlood kunnen veranderen naar lichtroze oid. Ik wist echt niet wat ik zag toen ik die doosjes zag liggen, rood, lichtblauw, groen, huidskleur ???
Ben benieuwd wat voor reactie ik ga krijgen.

Op heel veel basisscholen is dat volgens mij nog steeds de gebruikelijke term voor die kleurpotloden. Althans toen ik 2 jaar geleden inviel wel. Vond dat ook altijd al gek, vooral om kinderen met een andere kleur dat ook vrolijk te horen zeggen. Nouja, alleen maar fijn natuurlijk dat zij niet inzien hoe kwetsend dat eigenlijk is, maar het voelde zo verkeerd.

Goed dat je hebt gemaild!

Ik heb dat er inderdaad inmiddels helemaal uitgewerkt bij mijn leerlingen.

Ze hebben laten weten dat de potloden nu zalmroze heten! :grin:

Zou het niet kunnen dat ze daardoor juist het gevoel hebben dat hun huidskleur geen huidskleur is?
Ik hoop echt dat die verandering komt bij leerkrachten dat ze zoals @ILoveCurls daar zelf actie op ondernemen maar op m’n vorige werk merkte ik dat mijn collega’s de racismebeschuldigingen (grof gezegd) maar onzin vonden

Volgens deze Chinees mogen we allemaal Chinees nieuwjaar vieren.

Ik weet dus niet wat ik ervan vind. Ik vind zijn reactie heel grappig en treffend maar ik vind haar post ook terecht.
(ik post de tweets even hier voor iedereen die ook 4 popups krijgt voor ze Twitter mogen openen)

Waarom vind je haar post terecht? Het is niets anders dan Oud en Nieuw bij ons, het vieren van het begin van een nieuw jaar.

Ik vond zijn post ook leuk ja! En ik denk dat zij in de minderheid is, de meeste Chinezen (vooral Chinezen- dus niet Amerikanen met een Chinese etniciteit) lijken het leuk te vinden als je hun gebruiken overneemt.

Daarnaast zijn er verschillende versies van Lunar new year die afhankelijk zijn per land.

Ik heb een beetje het gevoel van CA erbij. Maar ik weet niet zoveel over Chinees nieuw jaar dus tis vooral een gevoel.

Ik vind het zelf wel fijn als anderen erbij stilstaan en het eventueel met mij willen vieren, vooral omdat ik dan het gevoel heb dat mensen het accepteren/zien als een echte feestdag en een belangrijk moment. Ik heb heel weinig familie in Nederland zitten en al mijn familie over de wereld komen samen of zijn in landen/gemeenschappen waar het uitgebreid gevierd wordt en ik vond het altijd heel jammer dat ik dat allemaal miste. Alsof ik ook een stukje van mijn cultuur niet mee kan krijgen. Ik vind het echt heel bijzonder hoe de laatste jaren vrienden vragen of ze mee kunnen doen met dumplings maken, ze vinden het niet raar als ik ang paos geef (rode enveloppen, normaal zit er geld in maar ik hoor het eigenlijk niet te geven dus ik maak er een kaartje van). Vroeger werd er helemaal niet over gepraat, was het raar dat “wij” een ander moment voor O&N hadden, dat soort dingen.

Ik was wel een keer in Rotterdam bij een groot bijeenkomst voor CNY en er was een groepje witte mannen die er speciaal naartoe kwamen, maar veel interesse in de gebruiken en zo toonden ze niet. Ze wilden gewoon dumplings en hadden yellow fever (zeiden ze zelf heel trots, niet wetend denk ik dat het echt niet oke is). Dat vind ik dan wel respectloos, want er zit veel meer traditie en cultuur achter dan een Nederlandse O&N, imo.

edit: voor wie het interessant vindt, er is trouwens een fresh off the boat aflevering over een Taiwanese immigrantenfamilie die voor het eerst CNY viert in een voornamelijke witte buurt! Vond het echt heel leuk om te zien. Seizoen 2, aflevering 13 als het goed is. Sowieso laf FOTB.

Disclaimer: ik probeer heel erg op mijn woorden te letten, en hoop dat dat lukt. Lang verhaal…

Ik merk dat ik en een paar collega’s het soms lastig vinden, wat we kunnen zeggen op het werk sinds we een donkere collega hebben. Er werkt sinds kort een donkere jongen bij ons die heel erg scherp is op racistische grappen. Ook grappen die, naar onze mening, heel erg onschuldig zijn (maar goed wij zijn wit). Over het algemeen worden er bij ons wel vrij botte grappen gemaakt (over alles) maar iedereen is heel uitgesproken anti-racisme en open voor alle culturen.

Hij heeft al een paar keer mensen aangesproken op een bepaald grapje, waarvan hij vervolgens excuses eiste. Hij vindt ook dat zwarte Piet z’n kleur veranderen niet genoeg is, maar dat het hele feest compleet afgeschaft mort worden. Ik weet niet zo goed wat ik met deze post wil, maar ik merk een soort nervositeit bij mezelf omdat ik heel erg bang ben iets fout te doen. Mij heeft hij ook wel eens aangesproken en toen heb ik hem bedankt daarvoor, omdat ik er iets van leerde…

Maar kan je het over zulke dingen oneens zijn? Ik denk wat mijn gevaarlijke vraag is: kan je het als wit persoon met een zwart iemand oneens zijn over wat racistisch is of niet? Of heeft een donker iemand hier per definitie gelijk in? Als iemand tips heeft voor hoe hiermee om te gaan hoor ik het ook graag :slight_smile:

Ik snap heel goed dat je niemand voor het hoofd wil stoten en dat het erg lastig kan zijn om je woorden te kiezen! Ik ben altijd van mening dat hoe goed je intentie ook is (in de zin van dit grapje is onschuldig, het is niet racistische bedoeld) dit niet wegneemt dat je grap ongepast is of zo kan worden ervaren en dat staat volledig los van het feit of jij wel of niet wit bent. Ik denk dat je gewoon een keer met je collega in gesprek kan gaan en gewoon eerlijk aangeeft dat je van sommige ‘grappen’/opmerkingen/situaties niet goed kan begrijpen waarom het racistisch is en zo ervaren kan worden. En of hij je misschien vanuit zijn perspectief kan uitleggen waarom het wel racistisch is (en wat hij hierop zegt hoeft natuurlijk niet op iedereen te slaan op exact dezelfde manier, die met racisme te maken heeft)

En mbt tot je vraag of jij als wit persoon het oneens kan zij of iets wel of niet racisme is: ik vind van niet. Om het even heel banaal te nemen, vergelijk het met dit voorbeeld: ik duw jou en jij hebt pijn. Kan ik dan zeggen dat ik het er niet mee eens ben dat jij pijn hebt?

Bedankt voor je reactie! Ik ga hier over nadenken :slight_smile:

Maar om het een goede vergelijking te maken zou het toch zo moeten zijn dat jij zegt dat ik je heb geduwd en dat ik zeg van niet, en dat jij dan zegt dat je pijn hebt. Dan kan ik inderdaad niet betwisten dat je pijn hebt maar ik zou best kunnen betwisten dat dat komt doordat ik je heb geduwd.

Als iemand aangeeft iets op een bepaalde manier te ervaren dan kan je lang niet altijd één op één concluderen dat iets dus ook precies zo zit, dat vind ik altijd zo’n vreemd axioma binnen bepaalde stromingen van identity politics. Ik kan nu vanuit mijn positie als vrouw ook wel zeggen dat me too gewoon onzin is en dat seksueel geweld nauwelijks voorkomt en dat de meeste aangiften vals zijn omdat ik nog nooit een nare ervaring heb gehad. (Er zijn helaas genoeg vrouwen die inderdaad die positie innemen.) Kan een man die misschien al wel jaren werkzaam is bij het centrum seksueel geweld het daar dan niet mee oneens zijn alleen omdat hij een man is? Dat vind ik zo onzinnig ver doorgetrokken eerlijk gezegd.

Ik denk dat je zeker kan zeggen dat witte mensen vaak verblind zijn door hun privilege en dat ze beter 30x nadenken, zich goed inlezen, goed luisteren en goed bij zichzelf te raden gaan voordat ze botweg concluderen dat iets geen racisme is, maar dat je het als wit persoon per definitie in geen enkele context met iemand van kleur oneens kan zijn over racisme daar ben ik het niet mee eens.

maar die man in jouw voorbeeld volgt dan toch de huidige consensus over seksueel geweld richting vrouwen (er zijn genoeg onderzoeken/statistieken over de frequentie) en steunt toch deze vrouwen heel actief? daarmee valt hij buiten de norm, net als bijv. een wit persoon die bij een anti-racisme-organisatie werkt; beide personen zouden zich actief inzetten voor een gediscrimineerde groep en gaan daarbij uit van statistieken + van ervaringen van die groep, niet van hun eigen ervaringen. in zo’n geval spreekt een wit persoon niet over racisme in de zin van ‘dit vind ik ervan’ maar ‘dit vinden mensen die met racisme te maken krijgen en daar last van hebben ervan, en ik steun hen daarin’. weet niet of dat dan echt kan gelden als een persoon in een privilege-positie (wit persoon / man) die ergens iets van vindt. en als een vrouw beweert geen last te hebben van seksuele intimidatie is zij dus niet degene om wie het tegengaan van seksuele intimidatie/seksueel geweld draait, net als dat een zwart persoon die beweert nooit last te hebben van racisme of discriminatie ook niet degene is die gevraagd moet worden naar of discriminatie/racisme aangepakt moet worden. (want zij zitten net zo goed in een privilege-positie)
dat een deel van een groep, bijv. zwarte mensen (even heel breed), ergens geen last van heeft kan geen reden zijn om een probleem dat voor een ander deel van deze groep wel bestaat niet aan te pakken. zeker niet als het aanpakken van het probleem geen nadelige effecten heeft voor die eerste groep, en vaak ook niet voor dominante groepen (ik denk hierbij aan dat het afschaffen van zwarte piet geen nadelige effecten kan hebben op vaak witte voorstanders (want fictief figuur, kan aangepast worden), feminisme ook niet op mannen (want een norm van meer gelijkwaardigheid in de maatschappij = minder mannen die met zichzelf in de knoop zitten), maar misschien ben ik nu heel naief). (edit; als het gaat om cultural appropriation vind ik dit wat lastiger. als ik bijv een keer van die boxer braids zou dragen en iemand zou er commentaar op hebben, zou ik dit lastig vinden omdat ik zelf met mijn lichaam wil doen wat ik wil. alhoewel ik niet snel zulke vlechten zou dragen omdat ik weet dat het gevoelig ligt. maar altijd blijft de vraag; wie bepaalt precies de grens)

@iniemaxi ik denk dat het uitmaakt of je vanuit zichzelf/eigen ervaringen bepaalt wat je racistisch vindt of dat je je in anderen verplaatst. als je zegt ‘die naar onze mening onschuldig zijn, maar wij zijn allemaal wit’ dan denk ik dat je mening over racistische grapjes er in dat opzicht niet toe doet, nee. niet zozeer ‘omdat je wit bent’ maar gewoon vanwege het feit dat je niet uit ervaring weet hoe kwetsend racisme naar bijv. zwarte mensen kan zijn. en racistische grapjes lijken me bij uitstek iets dat niet noodzakelijk is en je dus makkelijk achterwege kan laten. (een stom voorbeeld maar ik kan mijn handen moeilijk stilhouden en vaak tik ik bijvoorbeeld met een pen of ritsel ik met een prulletje, iemand in mijn omgeving is supergevoelig daarvoor en ik hou daar nu rekening mee. ik kan niet echt in discussie gaan of dat wel of niet irritant is want blijkbaar is het voor haar irritant, en voor mij is het geen enorme opgave om - te proberen - daarmee te stoppen.) het voorbeeld over sinterklaas vind ik lastig; je zou dan kunnen vragen naar zijn ideeën hierover en eventueel kunnen uitleggen dat jij je meer kunt vinden in de ideeën van de groep (oa zwarte) mensen die zwarte piet wil afschaffen omdat zij zich erdoor gekwetst voelt maar het prima vindt om het feest in een aangepaste vorm te behouden (als dat zo zou zijn).

Ik zie zeker in wat je bedoelt en waar je vandaan komt. Ik denk dat het hieronder wat beter wordt geformuleerd waar ik op doelde. Ik zie namelijk niet zo goed in hoe een wit persoon die nooit met racisme te maken heeft gehad in staat is om te bepalen of iets wel of niet racistisch is. Hoe wil je dat bepalen, op basis van welke graadmeters?

Daarom heb ik ook het voorbeeld gebruikt van duwen. Uit het voorbeeld van iniemaxie kwam het op mij over alsof niet stelt zij niet heeft geduwd (geen grap maakt) maar min of meer twijfelt of de grap ondanks haar goede/niet slechte intenties verkeerd kan over komen/verkeerd kan zijn.