White privilege / racisme

laatste post van mij maar het lijkt me grappig als een niet-wit persoon zich uitdost als een soort wendy look-a-like op een zo realistisch mogelijke manier, haar gaat interviewen ushi-stijl en daarbij allerlei racistische uitlatingen doet. met een henk en annie-racistische sidekick.

Omg ik wil dit

kan… ik ken ook zwarte mensen die zwarte piet niet racistisch vinden. ik kan niet echt beoordelen of zij zichzelf gewoon niet als ‘underdog’ willen zien, het uberhaupt niet zien, of het oprecht grappig vinden. ik ken iemand uit nigeria die tijdelijk in nederland woonde en zwarte piet (hoe hij een paar jaar geleden was dus niet inclusief roe enzo) zag als een eerbetoon aan zwarte mensen. tja…
overigens geven japanse tv-programma’s ook wel blijk van een apart soort humor en schuwen zij racisme ook niet. en aangezien die man in japan heeft gewoond tot z’n dertigste ofzo…

ik weet niet eens of ze dan de boodschap zou snappen eigenlijk. misschien niet als het zo overduidelijk racistische uitlatingen zijn

Ik vind het ook altijd wel anders als iemand een grapje maakt over zijn eigen afkomst, ook al is het een hele harde grap. Maar bij Ushi was het natuurlijk vooral Wendy.

Ik had over beide termen nooit nagedacht (het begon met blank en wit maar die wist ik al dus heb ik niet gescreenshot)

Terwijl ik dit artikel wel gelezen had.
Ik ben zo dankbaar dat ik zoveel mensen kan volgen die de moeite nemen mij meer te leren.

Ik heb Surinaamse familie en die vinden zwarte piet ook gewoon ok, sterker nog ze delen zelfs plaatjes dat ie moet blijven enz

het lijkt wel… alsof ik dit argument eerder heb gezien?

huh dit is geen argument? Waar haal jij uit dat dit in argument is??

Eigenlijk klopt dit niet eens helemaal? De Antillen is een veel grotere eilandengroep. Het gaat hier om de voormalige Nederlandse Antillen. Ik ben wel verbaasd dat dit ook iets is wat ‘niet hoort’, ik snap het niet. Een aantal eilanden behoren nog steeds tot het Koninkrijk der Nederlanden of als autonoom land of als bijzondere gemeente, waarom is het gebruik van die term dan verkeerd? Ja het is geen bestaand land meer, maar het is de naam van een groep eilanden (als je Nederlandse weghaalt en alleen Antillen zegt dan erken je juist de onafhankelijkheid?) + de nog steeds verbondenheid met het Koninkrijk der Nederlanden is dan toch een beetje gek? Heeft het te maken met de kolonisatie etc.? Want het is toch krom dat ze hierover ophef creëren terwijl bijna al die eilanden nog connected zijn. Er mag geen Antillen meer gezegd worden maar als je wil studeren kan je altijd hier terecht, en als je een beetje goed kan sporten zetten we je in TeamNL. ???

Kan iemand het uitleggen aan deze leek?

Sorry voor deze domme vraag maar de Nederlandse Antillen bestaan toch ook niet meer sinds 2010? Ik vind dat een beetje het zelfde als mensen die nog Indië zeggen. Twijfel dan altijd of het expres/politiek is of gewoon per ongeluk omdat ze oud zijn.
*Ligt aan mij misschien hoor.

Bij de Antillen staat ook master narrative. Zo wordt het vaak nog steeds genoemd. Het alternatief is dus om alle eilanden apart te benoemen; de counter narrative.

Maar de vraag is (volgens mij) waarom is er een counter narrative nodig? Wat is er storend aan Antillen?

Haha ik vroeg me inderdaad hetzelfde af. Ik zat al helemaal te bedenken of Antillen van het Latijnse ancilla afkomt wat slavin betekent maar dat leek me ook wat vergezocht maar het enige wat ik kan bedenken is dat de Antillen de naam is die de kolonisten hebben gegeven aan een eilandengroep? Zou het ook graag weten.

Nou ja ‘de Antillen’ (als in de Nederlandse Antillen) bestaan sinds 2010 niet meer zoals @Flamoes al zegt. Het zijn nu losse eilanden (wel nog individueel deel van het koninkrijk). De constructie ‘Nederlandse Antillen’ bestond sinds ergens in de jaren '50. Het is dus niet een gevalletje ‘oh zo heet het al 400 jaar waar hebben we het over’ (hoewel dat an sich altijd een zwaktebod argument is) maar iets wat is uitgevonden tijdens de dekolonisatie om de eilanden niet meer officieel kolonie te noemen maar er wel nog zeggenschap over te hebben. Verder hebben die eilanden niks bijzonders met elkaar te maken, ze zijn door Nederland bij elkaar genomen als verzameling. Niet zo gek toch dat mensen liever gewoon de namen van de eilanden zelf gebruiken nu?

Er bestaat nog wel zoiets als een eilandgroep die de Antillen heet maar dat zijn veel meer eilanden en is denk ik niet wat mensen bedoelen als ze het over ‘de Antillen’ hebben.

Holy fuck… Gucci moet even door het stof, en terecht.

Dan vraag je je toch af hoe het kan dat er niemand tijdens het ontwerpen en maken iets doorhad. Ik vraag me ook af of de trui wel had gekund als deze bijvoorbeeld blauw of paars was en de lippen anders ontworpen waren. Kan het dan wel? Gewoon een vraag, omdat ik benieuwd ben.
Ik vind de trui overigens sowieso iets wat niet gemaakt hoefde te worden, want ik vind hem afschuwelijk, maar dat is weer een andere discussie.

Aandacht? Alle aandacht is goede aandacht, zeker als je publiekelijk je verontschuldiging maakt.

Voor mij is de modeindustrie sowieso 1 goor afvoerputje van seksisme, racisme, fatphobia en cultural appropriation dus ze komen er toch wel mee weg.

In dit geval denk ik niet dat Gucci het ziet als “elke aandacht is goede aandacht”, vind dat sowieso een erg achterhaald statement in tijden van Internet haha.

Goed dat ik dit lees.

Ik wilde een kaart sturen naar Curacao en zat net te twijfelen of ik er nog Nederlandse Antillen bij moest zetten. Niet dus :sweat_smile: