White privilege / racisme

Heb die ook gedaan; “ik ben geen pedo maar die kinderen vanaf 15 jaar kunnen er wel door.”

9 likes

Was gevarieerd van:
“Ik snap nu wel wat je bedoelt”
“Ja JE gAaT mE ToCh NiEt VeRgEliJkEn MeT eEn PeDoFIeL”

11 likes

Wij hebben binnenkort een themafeest:

Samenvatting

african jungle, ff in een spoiler voordat mensen gaan googlen voor inspo en ik niet meer anoniem ben hier.

Vinden jullie het onder blackface vallen en dus racistisch als je bij dit thema je gezicht zwart of bruin schminkt? Ik vind dit onderwerp interessant en weet zeker dat iemand op dat feest er zo zal bij lopen, ik vind het zelf lastig om goede argumenten te geven waarom wel/niet.

Ja. Ik kan me sowieso geen enkele situatie bedenken waarbij het bruin/zwart schminken van je gezicht niet onder blackface zou vallen.

19 likes

Als je als panter gaat :stuck_out_tongue:

3 likes

Dit is toch letterlijk de definitie van blackface?

15 likes

Ik ben het met jullie eens hoor, ik had het er ook met mijn vriend over, maar hij zei, daar wonen over het algemeen nou eenmaal meer donkere mensen dus het zou eerder gek zijn als ik dat niet zou doen. Hij wil dan bijvoorbeeld jagerskleding aandoen erbij, dat is dan toch ook niet racistisch? zegt hij dan.
En ik merkte dat ik eigenlijk moeilijk argumenten kon bedenken (ben ik sowieso slecht in) en wil hier wel met hem of anderen over praten in mijn omgeving omdat niemand daarbij stil staat in ons durp.

Ik zou m’n gezicht grijs verven en als olifant gaan.

1 like

:raised_hands:t4: :raised_hands:t4:

11 likes

Ik vind het maar raar. Waarom hebben uberhaupt ze voor dit thema gekozen? Wat verstaan ze er allemaal onder?

Een huidskleur is per definitie geen kostuum. Waardoor welke huidskleur dan ook geen acceptabele manier is om je te verkleden. Je vriend kan prima als jager, zonder zijn huidskleur aan te moeten passen (al is de jacht ook niet per se iets om trots op te zijn, maar dat is een andere discussie). Ik zou wellicht ook met hem bespreken dat hij een anders avond finaal kan verpesten. Als ik als donker persoon iemand op een feestje in blackface zie, raakt dat me echt zo intens. Vind het getuigen van nul respect.

Ik heb sowieso iets tegen themafeestjes rondom bepaalde culturen of landen. De kans dat de cultuur/het land met respect behandelt wordt is nihil. De kostuums zijn vaak extreem cliche en stereotyperend.

14 likes

Bedankt voor de reacties.
Er staat bij:

Samenvatting

Wilde dieren, tropische sferen, avonturiers en oerstrijders.

Met het thema zelf lijkt er (in mijn ogen) niet wat mis. Zelf ga ik als dier waarschijnlijk, en heb hem aangeraden zijn (nep)leopardbontjas van carnaval aan te trekken.
Hij zei dat hij niet bedoelde een zwart gezicht te maken, maar strepen van de modder door de jungle. Alsnog wil ik me hier graag meer in verdiepen, ook met carnaval zie ik namelijk zoveel mensen een cultuur nadoen of huidkleur schminken. (zie bijvoorbeeld feestkleding . nl thema nationaliteiten en culturen) Ben er van overtuigd dat ze deze mensen geen kwaad in de zin hebben, staan er niet bij stil, wat ik jammer vind.

Ik kwam dit op Twitter tegen en ik hoop dat je dit ook wat helpt!

18 likes

Hoezo is een jagers outfit racistisch. Er wordt zowel door witte als zwarte mensen gejaagd. Jagen op zich, keur ik overigens af.

4 likes

Dat geloof ik ook wel, maar dat iets niet met slechte bedoelingen is, betekent niet dat het niet alsnog kwetsend kan zijn voor anderen.

8 likes

Is toch gewoon een khaki outfit met zo’n hoedje.

Snap ik helemaal!
Wie weet valt het reuze mee. Want zo’n discussie wil ik op een feestje liever niet aangaan.

1 like

Sowieso een african jungle feest vind ik al heel racistisch. Jungles komen niet alleen voor in Afrika.
Mijn huidskleur is geen kostuum en tenzij je als dier verkleed gaat zie ik echt niet welke « juiste » kostuums de mensen gaan dragen.
Hier in België was er het festival we can dance en zij hadden als thema: Safari jungle. Zij hebben ook duidelijk gemaakt dat als je Black face deed, je simpelweg niet binnen mocht. Ik ga er straks artikel van opzoeken als je wilt.

17 likes

Op zich is plezierjacht, wat ik me qua outfit voorstel, wel een “wit” ding. Met genoeg ongewenste onderliggende problematiek en discussie om er geen leuke party-outfit van te willen maken.

3 likes

Ik zou dan gewoon verkleed gaan als een dier wat daar leeft. Zeker als je bang bent om het fout te doen, en niet zeker weet waar de grens ligt.

Ik vind het zelf per definitie fout om te verkleden als een bepaalde cultuur.

Samenvatting

Beetje offtopic, maar ik heb trouwens wel eens een traditionele jurk gehuurd om een paleis te mogen bezoeken in Kor.ea (ff puntjes voor herkenbaarheid). Dat wordt daar echter juist aangemoedigd door de inwoners, omdat de K.or.eaa.nse cultuur een tijdje een soort van bedreigd was door de Japanse. Die mensen daar vinden dat juist heel leuk, maar dat is natuurlijk ook geen spottend verkleedpartijtje. Was toen trouwens wel bang dat mensen die de context niet wisten dat wel dachten. Oké sorry voor de vele edits maar heb het nog even in een spoiler gezet.