White privilege / racisme

Dit vind ik ook het kwalijkst aan het filmpje (kwalijker dan de disproportionele reactie van de agent). Nu het blonde meisjes zijn staat iedereen ineens te steigeren.

9 likes

Maar hoe moet je een groep dronken jongeren die al zeker tien minuten weigert weg te gaan anders uit elkaar drijven? Zeggen dat je dan maar mag blijven is geen optie. Mensen hebben er aantoonbaar en terecht last van. Die kerel wordt niet zomaar geslagen, die weigert aan de kant te gaan na meerdere verzoeken, zowel verbaal als lichamelijk. Je weet als volwassene toch prima dat de politie machtsmiddelen mag in zetten en dat dat gebeurt als je weigert te luisteren?

3 likes

nee maar ik denk dat niet dat ze fysiek geweld hadden hoeven toepassen, als ze die studenten gewoon hadden omsingeld en wat langer hadden blijven staan dan denk ik dat het minder uit de hand was gelopen. Ik bedel een fysiek dominantere politieagent tegenover zon dronken meisje?
Natuurlijk is het vervelend en naar voor die bar eigenaar maar heel eerlijk vind ik het allemaal wel meevallen en zouden die agenten hier beter mee um moeten kunnen gaan. Is misschien wel een duidelijk signaal dat er meer geld naar de de politie moet en de de opleiding verbeterd kan worden.

1 like

Ja helemaal mee eens. Zo brutaal en zo tekeer durven te gaan!! Als het geen wit (blond nog tot daaraan toe) meisje was maar een niet-wit persoon nou dan moest NeDeRLanD dE GrEnZEN sLuITeN!!!

15 likes

Dan was het BUITENLANDS TUIG geweest!!! Echt denken dat je in je recht staat in zo’n situatie zegt zoveel over je superioriteitsgevoel en je minachting voor het horecapersoneel waar je net door weggestuurd bent.

9 likes

Nee ik vind het te ver gaan. Echt veel te ver. Ze gaan veel te agressief te werk en laten zich kennen en opnaaien. Voor zover ik kon zien werd die jongen al vastgehouden en toen ook nog geslagen. Het is niet of neergeslagen worden of ‘maar blijven zitten’. Daar zit nog heel veel tussen en het juist aan de popo om hier een escalatie te vermijden, niet te veroorzaken.

Ik heb wel even gemist hoe de TN’er hierover denkt trouwens


Overigens vind ik ook dat die lui allang weg hadden moeten gaan hoor. Laat dat duidelijk zijn. Zodra er politie komt kies je gewoon eieren voor je geld, het is dom om dat niet te doen.

1 like

Even zodat dit ook duidelijk in de discussie staat.

5 likes

Maar als je die fysiek dominante agent niet op je rug wilt hebben, moet je hem niet uitdagen. Simple as that. Zij misdraagt zich, hij staat helemaal in zijn recht. Ik vind omsingelen veel te soft. Alsof je als politie agent moet gaan smeken of ze aub willen verplaatsen.

Wellicht zien we iets anders, maar ik hoor de agent in kwestie duidelijk meerdere keren verzoeken om weg te gaan. Ze luistert niet. Hij pakt haar vervolgens vast en zij begint met de hysterie. Ze zit relatief snel op de grond en geboeid. Ik vind zelf juist dat we de politie in NL te vaak de hand boven het hoofd houden wanneer zaken echt fout gaan en te veel corrigeren bij zeer streng optreden. Kom uit een best autoritair gezin en ik verbaas me echt hoe veel je in Nederland soms mag flikken voordat je streng wordt aangepakt. Maar ik ben geen expert op dit gebied, dus eigenlijk heb je niks aan mijn zeer amateuristische mening.

12 likes

Anne-Marit is shook

3 likes

Die chick verzet zich bij een arrestatie dus wordt naar de grond gewerkt. Als dat vandaag de dag al politiegeweld is


27 likes

Ik vind niet dat haar vrouwzijn een rol speelt bij deze aanhouding net zomin dat deze agent een man is en daardoor (traditioneel gezien) fysiek sterker zou moeten zijn (wat we niet weten. Misschien crossfit deze vrouw dagelijks als een tierelier).
Deze vrouw heeft zich misdragen en heeft geen gehoor gegeven aan de bevelen. Dan mag de politie zijn best doen om haar aan te houden en ervoor zorgen dat ze geen verdere schade verricht.

2 likes

Waarom denk je dit?

Ik ben dus van mening dat je als agent daarboven zou moeten staan. Juist als politieagent moet je voldoende autoriteit en gezag hebben dat fysiek geweld niet nodig is. Ik denk dat als ze groep uit elkaar hadden gekregen door er tussen te gaan staan het wel gedeëscaleerd was.

Ik geloof juist niet in een autoritaire staat. Ik heb zelf ook een vrij autoritaire vader en dat leidde er juist toe dat ik veel recalcitranter werd. Ik denk ook dat juist dat machtsvertoon en dat duwen van die politieagent ertoe leidde dat dat meisje er zo tegenin ging.

Ik suggereer helemaal niet dat ze omdat ze een vrouw is minder sterk zou zijn. Maar als je dat filmpje bekijkt zie je gewoon dat die agent sterker is?

2 likes

Ik ben ook helemaal niet voor geweldstoename, maar wel voor scherp en daadkrachtig ingrijpen wanneer men duidelijk de grens passeert. Van wat ik in het filmpje zie vind ik bijvoorbeeld dat de grens nog best ver lag in deze kwestie.

@Protagonist helder! Zo had ik er zelf nog niet naar gekeken. Denk je niet dat de ophef mogelijk nog groter was geweest als drie (witte) studenten na vijf minuten van waarschuwingen en een vordering gearresteerd zouden zijn? Ik merk nu om me heen veel afkeur, juist vanwege de escalatie vanuit haar kant. Edit: niet dat ik het daarmee eens ben, maar meer dat ik me afvraag wat dan de maatschappelijke reactie was geweest en of dat niet meespeelt in het handelen van de politie.

1 like

Ik denk juist dat er veel groepen in Nederland zijn waartegen veel vaker geweld gebruikt wordt waar minder ophef over is. Ik denk dat de redenering ‘wow als we zelfs tegen witte studenten zo optreden dan is het wel heel erg!’ impliceert dat het op de een of andere manier erger is als het hen overkomt.

4 likes

Oh, begrijp me niet verkeerd. Ik ben geen voorstander van geweld door de politie als het niet nodig is, maar bij dit vraag ik me af hoe lang de politie het nog had kunnen rekken zonder dat er buitenstaanders er zich mee zouden bemoeien (oke, nu bemoeit heel Nederland zich ermee, goed).

Ja het is natuurlijk ook makkelijk oordelen naar aanleiding van een slechts een klein filmpje. Maar ik blijf erbij dat duwen van die agent onnodig en onprofessioneel was. Juist de politie zal ten allen tijden kalm dienen te blijven.

Joh, ik vind her ook helemaal terecht wat de politie heeft gedaan. Op een gegeven moment is het klaar, zij was imo al veel te ver over de schreef gegaan en had wat mij betreft de eerste keer al moeten gehoorzamen. Ik vind 20 min nog lang. Ik heb vroeger wel eens een corrigerende tik gehad: niet echf pijnlijk maar wel even: hier is je plaats en niet anders, je kan veel maken maar het stopt ergens en uiteindelijk ben ik wel degene die het laatste woord heeft hier. Mijns inziens was zij niet gestopt als ze niet even een realitycheck had gekregen. Ik vind dat ze nog veel heeft kunnen maken voordat er iets gebeurde. Weet dat het geen argumenten is, maar zou je eens buiten Nederland moeten proberen, de politie zo provoceren. Vond het geen onnodig geweld, was zooo makkelijk geweest alles te voorkomen door gewoon te luisteren zoals alle burgers moeten. Iets met branden en op de blaren zitten.

2 likes

Ja ik heb het gelezen, maar ik ben het gewoon niet eens met jouw redenering dat dit de algemene drempel mbt politiegeweld verlaagt. Ik vind ook het gelijkstellen van het oppakken van dronken mensen die de politie uitdagen en mensen uit kwetsbaardere groepen die om redenen worden opgepakt die ze zelf niet of veel minder in de hand hebben omdat het ‘in iedere situatie afgekeurd moet worden’ niet zinvol. Ik keur het veel harder af als het gebruikt wordt tegen iemand die bijv in de war is of om heel kleine overtredingen wordt gepakt dan als het iemand is die blijft uitdagen en zieken. Verder weet ik niet wat je met ‘dit soort praxis’ bedoelt. Bedoel je gewoon ‘deze praktijken’ of zie je hier een theorie achter?

1 like

Hoe zie je dit voor je? Ik vind dit een naĂŻeve en irrealistische gedachte. En nogal paradoxaal.

1 like