White privilege / racisme

Paradoxaal, hoe bedoel je dat? Naar wat ik op dat filmpje zag liepen die meisjes richting hun fiets en duwde die agent ze nog meer die richting op, en gingen die meisjes daar extra van tekeer. Als hij gewoon daar was blijven staan maar wel echt blijven staan tussen Roost en die meisjes waren die meisjes gewoon weg gegaan. Dat kun je naïef vinden, maar ik vond, de beelden eigenlijk niet dreigend genoeg om geweld in te zitten, ik heb zelf zeg maar wel gevaarlijkere/dreigendere situaties meegemaakt.

Ik snap dus niet zo goed waarom hier telkens over ‘ras’ wordt gesproken. Dat is toch helemaal niet een bestaand iets? (zie ook wiki: Biologisch gezien bestaan er naar hedendaagse inzichten binnen de soort Homo sapiens echter geen rassen[1][2][3] en algemeen gelden dergelijke indelingen in de wetenschap als verouderd.)

Je kunt toch ook ‘etnische achtergrond’ zeggen?

2 likes

Wat vinden jullie van het verhaal van Trudeau?

Ik vind dit wel ver gaan. Tuurlijk is het racistisch, maar kom op, het is een foto uit 2001. Daar kan je nu toch niemand meer op afrekenen, zeker als diegene nu zijn excuses aanbied.

3 likes

Het lijkt een beetje op hoe Katja Schuurman wordt afgerekend omdat ze ooit geschimked was als Zwarte Piet. Ik denk dat het heel krachtig is als mensen laten zien dat ze kunnen veranderen met nieuwe inzichten.

5 likes

Dit was waarschijnlijk niet eens boven komen drijven als er geen verkiezingen op de planning stonden.

5 likes

Dit vind ik ook wat anders. Trudeau was op die foto al 29/30. Het gaat niet om wat hij op de basisschool heeft gedaan.
Ik vond het eerst ook belachelijk, omdat het al 18 jaar geleden is, maar toen ik zijn leeftijd ging opzoeken schrok ik wel een beetje. Dit is niet iets wat een onbezonnen/onverstandige 16 jarige heeft gedaan… maar natuurlijk was de tijd toen veel anders en veel minder awareness rondom dit thema.

1 like

Natuurlijk is die actie niet oké, maar ik vind het inderdaad wel wat ver gaan om hem hier zo op af te schrijven. Het was 18 jaar geleden en hij heeft zelf ook aangegeven dat dit niet oké was, en er zijn excuses voor aan geboden. En ja, hij was misschien al volwassen toen hij dit deed, maar ook volwassenen maken fouten en leren daar van. Wat ook al benoemd wordt, in die tijd was er gewoon veel minder aandacht en kennis rond dit thema. Ik heb bij hem ook wel het idee dat het oprechte excuses zijn, en niet een halfbakken politiek praatje. Wat zou hij nog meer moeten doen? Zich terugtrekken omwille van een stomme actie van 18 jaar geleden?

Ik denk dat je dan beter je aandacht kan richten op het aanpakken van het racisme waar vele mensen nog dagelijks mee te maken krijgen, dan lopen bekvechten over een foto van 18 jaar geleden.

(‘Je’ = de mensen die hier nu een probleem van maken, niet jij persoonlijk :blush:)

7 likes

Volgt iemand marketingvrouw op instagram? Ze heeft een hele reeks stories over het ongevraagd aanraken van kroeshaar, wel interessant. Wel jammer dat ze daarin zonder toestemming berichtjes van andere mensen stopt. Ik durf ook nooit te reageren op haar.

Ik zie op Twitter dat Sylvana Simons in de Amsterdamse gemeenteraad iets heeft gezegd over het dekoloniseren van wiskunde onderwijs. Ik kan me er niks bij voorstellen en vond deze link met voorbeelden:

https://www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2017/10/wiskunde-en-sociologie/

Kan me er nog steeds niet echt iets bij voorstellen? Ik vraag me voorzichtig af of dit nou het belangrijkste is wat aangepakt moet worden in de gemeenteraad? :thinking:

Ik vind dit echt zo zo jammer. Vind Sylvana oprecht sterk, mits ze zich houdt bij dingen waar ze veel van weet. Nu slaat ze in de wilde weg, zonder concrete voorbeelden, waardoor iedereen de Bij1 weer gaat zien als een one issue partij.

Curriculum.nu draait helemaal niet over het dekoloniseren van onderwijs, maar over het breed herzien van het gehele curriculum (waarin dus ook gekeken is naar hoe bepaalde vakken met de kennis van nu gegeven kunnen worden). Denk dan echt: lees je in als je zo’n punt maakt.

Edit: kan me op het gebied van ongelijke kansen wel voorstellen wat ze bedoeld. Maar waarom zou je dat dekolonisatie noemen.

1 like

@kali niet te doen dat soort mensen, ik zou de hele discussie niet meer aangaan, werkt met dat soort mensen toch niet. Altijd die non argumenten…

Ik had gister ook wel even een dingetje… Stel mensen die maar doorgingen over de waarde van tradities en dus zwarte piet… Zitten ze kokospepernoten weg te stouwen :woman_shrugging: Toen ik zei dat ik kon zien dat tradities belangrijk voor ze zijn, want niks tradiotioneler dan kokospepernoten, kreeg ik me een partij rasistische zooi naar mn hoofd :laugh:
Altijd rond deze tijd van het jaar weer het besef, ik ben geen mensenmens

12 likes

Dit is echt een hele goede docu (tot nu toe heb m nog niet afgekeken) maar tot nu toe ben ik onder de indruk.

https://www.netflix.com/title/80244973?s=a&trkid=13747225&t=cp

1 like

Sluit ik me bij aan! Tot zover dan… ben nog niet op de helft. Maar kijk er al naar uit om vanavond verder te kijken

1 like

Wat een goed argument, die ga ik onthouden. Wel jammer dat ze zo’n reactie terug gaven/

@ILoveCurls Bedankt voor de tip, heb 'm meteen in mijn lijstje gezet!

2 likes

Kromme tenen bij het gesprek met de Republikeinse vrouwen :neutral_face:

Ja heel naar! Maar heel erg herkenbaar. Zo zijn veel mensen in mijn omgeving ook (ook collega’s)

Was laatst een hele discussie op de Franse tv over. Een of andere expert zei dat het eten van kebab een vorm van islamitisering is. Was helemaal overtuigd aan het debatteren en toen vroeg een van de andere gasten of het eten van een hamburger dan een Amerikanisering is? De expert twijfelde heel lang alvorens ja te zeggen :woman_shrugging:t5::roll_eyes:

Weet niet of jullie het gevolgd hebben maar ik word zo verdrietig over hoe de belastingdienst het leven van sommige mensen heeft verwoest door zonder verdenking kinderopvangtoeslagen terug te vragen.

Mensen die opeens duizenden euro’s schuld hadden, carrières zijn opgegeven, iemand heeft zelfmoord gepleegd en als klap op de vuurpijl was alles etnisch geprofileerd. Zowat alle mensen hadden een tweede nationaliteit.

Nu blijkt dat de top van de belastingdienst hier van wist en een speciaal team gewoon zijn gang mocht gaan, buiten de wet om!

Zie: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4857711/belastingdienst-menno-snel-toeslagen-ministerie-van-financien

Goed verhaal van NRC (eventueel in incognitoscherm openen).

Er is ook nog steeds niemand hierom afgetreden en de klokkenluider wordt ook het leven zuur gemaakt. Ik vind het zo erg dat onze overheid dit leed veroorzaakt en zo racistisch is!

7 likes

Ik vind dit zo een sterk tegen van dat de overheid te ver van de burger af staat. Die beslissingen zijn zo koud genomen, niemand voelt zich verantwoordelijk en niemand lijkt te beseffen hoe erg de impact voor een gezin is totdat het te laat is. Vind dit zo intens ernstig.

6 likes

Zo bizar en vies. Ik vind het ook zo lastig te begrijpen, er word echt wel gefraudeerd met toeslagen en dergelijke maar waarom dan zoveel tijd/geld inzetten op de onjuiste plekken.
En dat achterlijke klokkenluidersbeleid is ook pure cholera. Kan nog steeds niet uit over hoe de bouwfraudeklokkenluider, Ad Bos, is behandeld. Zo onzinnig allemaal en echt verdrietig, mensen die het juiste doen en dan kapot worden gemaakt.

1 like