White privilege / racisme

Echt zo naar…

Ik heb van verschillende mensen wel eens gehoord dat ze denken dat Nederlanders heel erg vast zitten in dat idee dat dit zo’n vrij en tolerant land is en daarom nooit echt naar zichzelf kijken en hun eigen prejudices etc. onder de loep nemen.

Vond dat wel een interessante gedachte.

11 likes

Het probleem met tolereren is dat het niet hetzelfde is als accepteren. Ik krijg er ook echt jeuk van als ik hoor over hoe tolerant Nederland is :roll_eyes:

7 likes

Ik ook en dan vooral op datingapps inderdaad. Kreeg heel vaak van die “tropische verrassing” opmerkingen en dat ze “normaal niet op donkere dames vallen”, maar dan wel op mij, alsof dat een enorm compliment naar mij toe was. Of dat ik “een lekker kleurtje” had, maar niet “TE donker”. Ik ging hier altijd wel op in en confronteerde ze met hun eigen uitspraken, maar dan was ik natuurlijk zuur of bedoelden ze het zogenaamd juist positief.

5 likes

Dit denk ik zelf ook. Vind het ook raar, want die tolerantie stamt uit het Nederland van eeuwen geleden waarin we in tegenstelling tot buurlanden erg openstonden voor anders gelovenden, maar van andere culturen hoefden we het toen al niet te hebben. Tuurlijk zijn we ook later nog wel eens tolerant geweest: bijv omtrent het homohuwelijk, maar vervolgens worden we door alle landen om ons heen ingehaald. Sommige mensen gebruiken tolerantie echt om de identiteit van NL te definiëren en jezelf als tolerant definiëren betekent dat er geen ruimte is om intolerante kanten te bespreken.

5 likes

Dit is meer een issue van seksisme. Donkere jongens zeggen ook wel eens dat ze graag een blanke chick doen, dat is toch ook niet racistisch? Tegen mij is het in ieder geval vaak genoeg gezegd.

ooh dit joh, on-be-grij-pe-lijk!

Ik vind tolerant trouwens een heel vervelend woord en gebruik het liever niet om ons Nederlanders te beschrijven. Tolerant betekent gewoon dat je iets verdraagt maar het er niet mee eens bent. Dat is niet hoe ik mijn (onze) houding naar andere culturen, huidskleuren of seksualiteiten zou willen beschrijven.

2 likes

Maar hoe is zeggen dat je wel eens seks wil hebben met iemand van een bepaalde kleur racistisch? Het is onbehoorlijk en idioot. Maar ik vind het niet racistisch, het gaat niet uit van een rassenscheiding waarin één superieur is aan een ander.

Wat ze tegen mij zeggen? Of allebei?

De laatste aflevering van Invisibilia ging precies hierover: of het problematisch en/of racistisch is om op bepaalde huidskleuren/etniciteiten te vallen (of juist niet) en in welke mate het problematisch is om hier actief verandering in te brengen.

https://www.npr.org/2019/04/05/710049846/a-very-offensive-rom-com?t=1555003579971

2 likes

Maar het komt vaak wel voort uit of een soort racistische nieuwsgierigheid naar “de ander” of een geinternaliseerde zelfhaat. Ik heb niet zo een zin om het helemaal uit te typen maar ik heb “racisme en objectificering van vrouwen” gegoogled en dit artikel legt het een beetje uit: https://www.tijdschriftlover.nl/blog/misogynoir_en_de_blanke_fascinatie_voor_zwarte_billen

7 likes

Er is ook wel een verschil tussen vallen op zwarte personen en ‘het een keer willen proberen’ toch? In het eerste geval kan het ook wel een tricky kwestie zijn maar is het op een manier niet heel anders dan vallen op haarkleur of een bepaald lichaamstype denk ik. In het laatste reduceer je iemand tot hun huidskleur en praat je over ze alsof ze een ritje op de kermis zijn. Plus dat er een geschiedenis is, zoals in het artikel dat @Chidi deelt wordt uitgelegd, met betrekking tot het seksualiseren van zwarte mensen.

Shocking wat de LINDA hier deed… echt ongelooflijk. (Zou me niet moeten verbazen maar doet het wel.)

2 likes

wow wtf inderdaad ja, wat is dit??!

ik lees verder niet echt mee in dit topic, maar wilde graag een docuserie delen over een middelbare school in Amerika, waar een aantal donkere jongeren worden gevolgd door het jaar heen, en het ook over racisme en ethniciteit gaat en de uitwerking/effect op de jongeren.

1 like

is het artikel ooit nog verschenen, of een reactie van linda op dit artikel gekomen?

Offtopic: Ik vind het supergrappig dat jij hier als Tahani reageert op @Chidi. En dat jullie ook gewoon allebei een portretfoto van Tahani / Chidi als avatar hebben.

Ontopic: What the hell :confused: Met die oproep van Linda is zooveel mis, op zoek naar ‘vrouwen uit Afrika’ ook echt :o_o:

9 likes

Lijkt mij een zeer interessante (en pijnlijke) docu om te zien. Op 14 juni komt-ie op tv, op NPO, heb een reminder in mijn agenda gezet om het op te nemen.

Als je een npo start plus abbonering hebt kun je hem nu al terugkijken! Ik heb tot nu toe 2 afleveringen gezien, vooral wat er in het bestuur gebeurd vond ik erg confronterend om te zien.
Ik vind dat er een mooie balans in zit, het “normale” puberleven van de leerlingen is ook mooi in beeld gebracht (schooldances, cheerleader audities), wat ontroerend en grappig is. Wat het ook juist weer een stuk meer tekenend en confronterend (en oneerlijk) maakt betreffende de rassenkwestie.

3 likes

Dat heb ik helaas niet! Nog even wachten dus voor mij. En kijk liever op de tv dan op m’n laptop.

1 like

Hoe zing je als een wit iemand correct mee met muziek waar het n-woord in voorkomt? Zijn hier etiquette over?

Sla je het hele nummer over? Sla je alleen het n-woord over?