White privilege / racisme

Bedankt voor de reacties.
Er staat bij:

Samenvatting

Wilde dieren, tropische sferen, avonturiers en oerstrijders.

Met het thema zelf lijkt er (in mijn ogen) niet wat mis. Zelf ga ik als dier waarschijnlijk, en heb hem aangeraden zijn (nep)leopardbontjas van carnaval aan te trekken.
Hij zei dat hij niet bedoelde een zwart gezicht te maken, maar strepen van de modder door de jungle. Alsnog wil ik me hier graag meer in verdiepen, ook met carnaval zie ik namelijk zoveel mensen een cultuur nadoen of huidkleur schminken. (zie bijvoorbeeld feestkleding . nl thema nationaliteiten en culturen) Ben er van overtuigd dat ze deze mensen geen kwaad in de zin hebben, staan er niet bij stil, wat ik jammer vind.

Ik kwam dit op Twitter tegen en ik hoop dat je dit ook wat helpt!

18 likes

Een jagers outfit vind ik ook wel racistisch

Wat een raar thema trouwens

Hoezo is een jagers outfit racistisch. Er wordt zowel door witte als zwarte mensen gejaagd. Jagen op zich, keur ik overigens af.

4 likes

Maar op een feestje met thema Nederlanders kom je ook niet als jager. En het is ook vast geen outfit die witte mensen dragen tijdens het jagen. Maar goed, heb de outfit niet gezien dus ik kan niet oordelen. Maar als het zo’n halfnaakte outfit is met een speer dan vind ik dat wel lichtelijk racistisch ja, alsof heel Afrika er zo bij loopt.

Dat geloof ik ook wel, maar dat iets niet met slechte bedoelingen is, betekent niet dat het niet alsnog kwetsend kan zijn voor anderen.

8 likes

Is toch gewoon een khaki outfit met zo’n hoedje.

Snap ik helemaal!
Wie weet valt het reuze mee. Want zo’n discussie wil ik op een feestje liever niet aangaan.

1 like

Kan zeker, maar denk niet dat dat is wat mensen aantrekken naar een african jungle feest. Maar goed, heb de outfit niet gezien.

Sowieso een african jungle feest vind ik al heel racistisch. Jungles komen niet alleen voor in Afrika.
Mijn huidskleur is geen kostuum en tenzij je als dier verkleed gaat zie ik echt niet welke « juiste » kostuums de mensen gaan dragen.
Hier in België was er het festival we can dance en zij hadden als thema: Safari jungle. Zij hebben ook duidelijk gemaakt dat als je Black face deed, je simpelweg niet binnen mocht. Ik ga er straks artikel van opzoeken als je wilt.

17 likes

Op zich is plezierjacht, wat ik me qua outfit voorstel, wel een “wit” ding. Met genoeg ongewenste onderliggende problematiek en discussie om er geen leuke party-outfit van te willen maken.

3 likes

Ik zou dan gewoon verkleed gaan als een dier wat daar leeft. Zeker als je bang bent om het fout te doen, en niet zeker weet waar de grens ligt.

Ik vind het zelf per definitie fout om te verkleden als een bepaalde cultuur.

Samenvatting

Beetje offtopic, maar ik heb trouwens wel eens een traditionele jurk gehuurd om een paleis te mogen bezoeken in Kor.ea (ff puntjes voor herkenbaarheid). Dat wordt daar echter juist aangemoedigd door de inwoners, omdat de K.or.eaa.nse cultuur een tijdje een soort van bedreigd was door de Japanse. Die mensen daar vinden dat juist heel leuk, maar dat is natuurlijk ook geen spottend verkleedpartijtje. Was toen trouwens wel bang dat mensen die de context niet wisten dat wel dachten. Oké sorry voor de vele edits maar heb het nog even in een spoiler gezet.

Aaah, ik geloof ook dat er biks verkeerds mee bedoeld wordt en ik snap het idee er nu wel meer achter. Misschien had hij het beter dan iets als animal kingdom oid kunnen noemen.

Maar dan ben je in dat land en in de cultuur Ă©n doe je iets dat door de eigen bevolking wordt goedgekeurd. Dat is niet vergelijkbaar met een feestje in een ander land, wat vooral bezocht wordt door mensen die vaak niks anders dan stereotypen kennen van een bepaald land.

4 likes

Ik zie op mijn fb timeline weer heel wat mensen die van die tekstjes delen ivm zwarte Piet.
Wat kan ik kort en duidelijk reageren zodat ze er mss gewoon gaan over nadenken?
Ik ben zelf door het forum gaan inzien dat dit echt niet correct is . Vroeger dacht ik ook nouja we bedoelen er toch neits mis mee blabla. Dus ik begrijp dat ze ff een duwtje nodig hebben om het te gaan inzien. Ook daarom wil ik zeker wel iets reageren.

3 likes

Ik was laatst met iemand in gesprek en ik merkte dat hij stelselmatig het woord “blank” gebruikte om mensen te omschrijven.

Ik dacht zelf begrepen te hebben dat het woord blank in die context niet okĂ© is (maar verbeter me zeker indien ik het fout heb) en wil dit graag aan diegene uitleggen. Maar ik merk dat ik het lastig vind om goed te uit te leggen waarom het dan precies fout is. Heeft iemand misschien een goed artikeltje of duidelijke uitleg over waarom het precies zo fout is? Ik heb wel wat dingetjes gevonden, maar de meeste artikeltjes zeggen alleen “het heeft een koloniale lading/verleden” zonder veel verdere uitleg. Ik heb wel een artikel van Joop gevonden maar vond die vooral een beetje vaag en toch wel activistisch. Niet per se iets mis mee, maar niet waar ik naar op zoek ben, zoek meer een echt duidelijke uitleg. Ook wil ik die persoon niet aanvallen (want het komt denk ik oprecht uit onwetendheid voort) en dit artikel kan dan wel zo worden opgevat.

Is er iemand die mij hier mee kan helpen? :slight_smile:

ik zat net toevallig hier https://www.reddit.com/r/tokkiefeesboek/ te scrollen, en bijna alle posts van de laatste tijd gaan er over + dat je in die screenshots ziet dat het 33.000x gedeeld is etc
ik word daar sip van, weet ook niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan

zelfde geldt voor de fbcomments (die ik helemaal niet zou moeten lezen) onder stukken over dat always nu dat vrouwenlogo van hun maandverband gaat halen

wil het liefst nooit meer iets lezen ooit, maar dat lijkt me ook geen oplossing

3 likes

Yes inderdaad! En ik heb volledig hetzelfde het leeft hier totaal niet. Niemand is er zich hier bewust van. Ik heb het vorig jaar op mijn werk proberen duidelijk te maken waarom ik tegen zwarte piet ben maar het besef kwam niet echt.
Nu gaat het om kennissen van vroeger die zoiets delen op fb dus ik wil hen gewoon iets bewuster maken. En ik heb ook wel wat “marginale” familie leden die zoiets zouden delen. ( Net als zo’n plaatjes over dat vluchtelingen hier mega uitkeringen krijgen en ons werk afpakken, aargh)
Ik ben ook vrij links voor mijn omgeving en dat is soms best wel lastig. Ik vraag me af of ik zo zou zijn als ik niet hier op het forum zat. Waarschijnlijk van vrij veel een stuk minder bewust.

2 likes

Privébericht sturen? Dan voelen ze zich wellicht minder voor het blok gezet of weggezet als racist. Want veel mensen voelen zich dan direct aangevallen en gaan in de verdedigingsmodus.

Over het algemeen, dus niet persoonlijk naar jou, Rockstar:
Vind dat ‘hier leeft het niet’ ook altijd een beetje een vreemd argument voor waarom mensen blijven doen wat ze doen ondanks dat ze beter (moeten) weten. Je leeft niet onder een steen en het feit dat er in jouw woonplaats wellicht minder protest is, praat je eigen acties niet goed. Misschien weten ze het oprecht niet, maar ik vraag me dan af hoe dat kan na al die jaren? Hebben ze helemaal niets van de discussie meegekregen? Kan het daar wel gaan leven als niemand er wat over zegt?

Heb zo geen geduld meer voor pro-pieters. Vage kennissen gooi ik gewoon van Facebook af en mensen die dichterbij staan, probeer ik nog een beetje wijsheid bij te brengen, maar dat hoeft gelukkig zo goed als niet meer. Ben van mening dat als je vandaag de dag nog steeds niet begrijpt waar de discussie over gaat, dat je het dan bewust niet wil weten of je wil verplaatsen in een ander.

1 like

Ik ben op mijn tiende naar NL gekomen en de eerste keer dat ik over Sinterklaas en Zwarte Piet te weten kwam was op school toen er werd verteld dat de Sint in Spanje woont, in november op de pakjesboot naar NL komt om pakjes uit te delen aan lieve kinderen. Zwarte piet waren zwart doordat ze door de schoorsteen klommen en ze waren vooral heel erg klunzig. Vooral dat laatste vonden we erg grappig. We hadden op school een sinterklaas en zwarte piet geknutseld en toen ik vol trots dat liet zien aan mijn ouders trokken ze een raar gezicht. Ik kreeg een hele les over slavernij en over dat zwarte mensen nog steeds afgerekend worden op hun huidskleur. Ik begreep er niets van. Ik speelde immers in het azielszoekerscentrum met kinderen uit verschillende landen, verschillende huidskleuren en we waren toch allemaal hetzelfde? We speelden, leerden Nederlands van en met elkaar en vierden Sinterklaas. Iedereen was lief geweest en iedereen kreeg cadeautjes. Een kinderfeest. Meer niet. Toch zat het me een beetje dwars, omdat het verhaal over slavernij me niet los liet, vooral niet toen er op 5 december ‘echte pieten’ naar school kwamen die inderdaad heel klunzig waren, over hun eigen benen struikelden en van alles kapotmaakten voor ze in het klaslokaal kwamen. Die pieten waren geschminkt en ik kon alleen denken ‘zo zie ik er niet uit als ik met roet speel’, (speelde altijd met houtskool na het bbq). In de jaren daarna vond ik het maar een irritant feest, vooral omdat je oud genoeg was om te beseffen dat Sinterklaas niet bestaat,maar goed, je moet naar school, je kunt je moeilijk een maand lang ziek melden en wachten tot Sinterklaas weer naar Spanje vertrekt. Ik kan me niet herinneren dat mijn vrienden met een donkere huidskleur tegen Sinterklaas waren en ik weet niet waarom. Wellicht probeerden zij en hun ouders te integreren en namen het verhaal over de zwarte piet maar voor lief. Als je in een azc woont heb je wat anders aan je hoofd dan je druk maken om een ‘kinderfeest’. Ik heb dus een heel raar begin gehad wat betreft Sinterklaas. Luxe ook wel natuurlijk, want iedereen vierde het en er waren geen discussies over of het wel zwarte piet zou moet zijn of niet. Op de basisschool hoorde ik er ook niets over. Die discussie leeft pas de laatste jaren erg, maar hoe hebben jullie dat als kind ervaren? Werd er ĂŒberhaupt over gesproken thuis? Werd er gezegd ‘vier gewoon mee, maar thuis doen we er niets aan!’?.

3 likes