White privilege / racisme

Bij mij thuis werd er als kind nooit over gesproken. Ik heb denk ik als kind ook niet echt de associatie gelegd met donkere mensen. Maar komt denk ik omdat ik ook geen reden had om er over na te denken of bij stil te staan (heb zelf een witte huidskleur), dus weet ook niet (meer) of ik ooit bij mensen met een donkere huidskleur heb gedacht aan zwarte piet oid.

1 like

Een privĂ©bericht sturen is inderdaad een goede. Maar ergens wil ik ook de meelezers duidelijk maken dat zo’n tekstje niet ok is en dat er een gans verhaal achter schuilt waar ze nog niet aan gedacht hebben.
Hmm en ik geloof wel dat er momenteel een groot verschil is tussen België ( waar ik woon ) en Nederland. Hier wordt de discussie echt praktisch niet gevoerd. Zoals @Eddie al zei op tv is er gewoon zonder overleg en in stilte een roetpiet ingevoerd. Enkel wat van de minder slimme en marginale ( tokkies) mensen delen die berichtjes op fb die waarschijnlijk in Nederland ook rond gaan. Omdat ze zich snel aangesproken voelen en graag dingen delen waar ze eigenlijk niets vanaf weten.
Zonder het forum was ik waarschijnlijk ook niet volledig op de hoogte van hoe schandelijk en fout black face en dus zwarte piet is.
Ik woon in een minder stedelijke omgeving in Vlaanderen waar ook niet zo heel veel mensen met een andere cultuur wonen. Wel steeds meer natuurlijk en dit zijn geen excuses maar het is hier gewoon nog niet echt doorgedrongen. Net als dat wij ook wat later zijn met de veggie en vegan opties overal ( ja zeer vreemde vergelijking).

2 likes

Aha, in die context is het inderdaad anders. Heb het idee dat in BE echt letterlijk elke babystap vooruit er eentje is. Vond die stille invoering van de roetveegpiet echt een goede zet! PoC in België die ik ken geven regelmatig aan dat het racisme in België inderdaad nog steeds veel heviger is/lijkt dan in NL, zeker in de kleine dorpen. Vind dat in Nederland met te veel tamtam die aankondigingen voor verandering gedaan worden waardoor mensen te veel ruimte krijgen om te discussiëren over hetgeen waar geen discussie over plaats hoort te vinden. Net als met het Sinterklaasjournaal dat voor vele organisaties leidend is wat betreft het uiterlijk van Piet. Maar de mensen die dåår dan weer voor verantwoordelijk zijn, verscholen zich ook weer lange tijd achter vage argumenten over waarom zij niet het voortouw kunnen nemen.

Als jij het aandurft en je denkt dat het de moeite waard is bij die mensen, zou ik zeker een poging doen de dialoog aan te gaan.

Als kind leerde ik ook het riedeltje: zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen komt. Ik heb daar toen nooit enige racistische connotatie bij gemerkt. Toen dat voor het eerst werd opgeworpen enkele jaren geleden (na die VN commissie) dacht ik ook dat er veel heisa gemaakt werd over niets. het is pas daarna, toen ik ervaringen van PoC hoorde, die aangaven waarom het voor hĂ©n wel kwetsend is, dat ik mijn mening (heel snel) veranderde. Als we met een kleine aanpassing (de roetpieten met zwarte vegen bvb) het verhaal voor iedereen inclusiever kunnen maken, ook al was onze bedoeling nooit kwetsend, dan moeten we dat gewoon doen. Maar ik merk in mijn eigen omgeving toch ook veel mensen die iets hebben van ‘ik bedoel het niet racistisch, dus wees niet zo snel gekwetst en zielig’. Wat misschien inderdaad niet racistisch bedoel is, maar in elk geval wel getuigt van white privilege en weinig empathie. Daarom zijn getuigenissen zoals die van jou belangrijk, denk ik (maar waarschijnlijk ook wel vermoeiend). Als jij zegt dat je het als racistisch hebt ervaren, in een normaal gesprek met iemand, dan denk ik dat dat sommige mensen hun ogen kan openen. Misschien niet onmiddellijk, maar ik hoop op voortschrijdend inzicht.

2 likes

Ik begreep na @Rockstar’s toelichting al veel beter vanuit welke context ‘hier leeft het niet’ gecommuniceerd wordt. Was in de veronderstelling dat het ging om een kleine NL’se plaats, vandaar dat ik een beetje verbaasd was. En zoals ik ook al zei: het is zelf even afwegen of het de moeite waard is. Het zal hoe dan ook altijd met een pijnlijk/ongemakkelijk gesprek beginnen. Vanuit dat oogpunt, denk ik dan ook dat je het beste eerst kan beginnen met de dialoog aangaan met de mensen die het dichtst bij je staan en onwetend zijn en hopen dat de kennis zich als een inktvlek verspreidt doordat ook zij weer spreken met de mensen die het dichtst bij hen staan. Maar ja, blijft lastig, zeker als het onder de mensen in BE soortvan een irrelevant onderwerp is.

Ik snap iets niet zo goed. Er is een campagne van het WNF tegen plastic rietjes en nu zijn er mensen boos, omdat bepaalde mensen afhankelijk zijn van specifiek plastic rietjes (kosten/allergie etc.). Maar wat kan er dan wel? Helemaal geen campagne? Niet de rietjes noemen? Ik vat niet helemaal hoe je als samenleving totaal inclusief kan zijn, omdat er altijd wel iemand wordt buitengesloten. Zelf voel ik mij ook weleens buitengesloten (ik heb een bipolaire stoornis en er maken mensen soms een woordgrap over in de media), maar dat neem ik de samenleving niet kwalijk.

3 likes

Het klopte voor mij gewoon niet. Had liever inderdaad vegen gezien dan een geschminkt gezicht dat veel weg heeft van blackface. Persoonlijk heb ik er moeite mee dat de pieten de hulpjes zijn en dus zwart zijn. Want hulp/slaaf=zwart? Kort door de bocht misschien, maar begrijp de discussie maar al te goed en wil het liefst gewoon roetvegen zien. Vind ik logischer.

Moet wel zeggen dat er verdeeldheid bestaat onder de zwarte mensen over zwarte piet. Waar je wellicht verwacht dat een Surinamer/Antilliaan fel tegen zwarte pieten zijn, vindt ongeveer de helft daarvan (degene die ik erover sprak) dat de andere helft zich niet moet aanstellen en gewoon de zwarte piet moet laten zoals 'ie is. Vind het ook wel lastig soms als wit persoon het op te nemen voor de gekwetste ‘omdat ik racisme nooit ervaren heb zoals zij dat hebben’, maar kan het niet laten om mijn mening te laten horen als de discussie weer aanbreekt.

Volgens mij komt het erop neer dat blank een soort van ‘rein’/‘zonder kleur eroverheen’ betekent. Dit impliceert een soort van dat ‘blank’ de standaard is, een beetje de norm. Hierdoor zet je witte mensen dus boven de rest.

Slechte uitleg, sorry, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Ik kom uit een gezin met een surinaamse vader en een moeder die half Nederlands is en half Indonesisch. Wat ik best wel shockerend vind is dat we thuis Sinterklaas vierde, terwijl mijn vader het toen al racistisch vond. Mijn vader was dan ook altijd met pakjes dag niet thuis en bemoeide zich er vrij weinig mee. Mijn moeder die wilde niet dat we te kort kwamen en ons buiten gesloten voelde op school en daarom wilde zij dat wij het wel vierde.

Als kind heb ik het sinterklaasfeest wel altijd als positief ervaren, alleen was ik wel altijd super bang voor de zwarte pieten? Denk ook omdat ze er zo onnatuurlijk uitzagen en door dat verhaal van de roe. Ik moest dan ook altijd gewoon janken als er een zwarte piet dicht bij mij in de buurt kwam. Toen op een iets latere leeftijd begon ik het negatieve van het sinterklaasfeest wel in te zien. Je had vroeger van die sinterklaasmijtertjes die je bij de Hema kon krijgen. Ik had vol enthousiasme dat mijtertje opgedaan naar school en hoorde toen een groep tieners lachen en roepen “Wat is ze nou? Zwarte piet of Sinterklaas?”, puur alleen door mijn huidskleur. Vanaf dat moment zag ik Sinterklaas ook niet meer echt als iets onschuldig.

5 likes

Ik ben Surinaams en donker en mijn moeder heeft me vanaf dag Ă©Ă©n dat het acceptabel was verteld dat het allemaal nep was. Ze wilde niet tegen me liegen (we hadden ook niet zo heel veel geld) Ă©n vond het racistisch. Bij ons leeft de discussie dus ook al sinds ik actieve herinneringen heb. We gingen bijvoorbeeld wel naar het sinterklaasfeest op haar werk, maar daar was dan ook altijd een nare nasmaak aan.

3 likes

Ik heb een witte moeder en donkere vader. Ik heb van m’n vader begrepen dat hij in het verleden regelmatig door mensen voor Zwarte Piet is uitgemaakt. Zelf heb ik ook eens meegemaakt dat een klein kind iets zei van ‘Kijk mama, daar heb je een zwarte piet’. Ondanks dat we er dus zelf mee geconfronteerd werden heeft mijn vader gek genoeg nooit aan me laten merken dat zwarte piet niet oke is. Achteraf denk ik dat dat voor een deel komt doordat m’n vader heel erg het gevoel had dat hij zich in Nederland moest aanpassen en maar ‘gewoon leuk mee moest doen’. Ik moest er dus eigenlijk zelf achterkomen hoe fout Zwarte Piet is.

6 likes

@PeanutButterCup
Ik wilde even op 2 dingen ingaan die je zegt.
Je gaf aan dat de helft vd Surinamers die je sprak niet tegen zp is. Ik denk dat dat komt door wat @zebra zegt.
2e was dat je zei dat de discussie de laatste jaren pas erg leeft maar als ik kijk naar de geschiedenis is dat niet per se zo. Er waren altijd mensen die ermee bezig waren maar er werd niet naar ze geluisterd. En nog steeds te weinig.
Niet om je af te doen maar als aanvulling dit!!

9 likes

Ja daar was ik dus benieuwd naar. Ik ben pas sinds de jaren 90 in NL en ik merkte weinig van de discussie, het is de laatste jaren pas, waarschijnlijk door internet/social media, een groot ding, ook in mijn omgeving. Als je er al iets van zei vroeger, werd je raar aangekeken, nu kunnen beide groepen hun hart luchten.

1 like

Volgens E.lle Duitsland is de donkere huidskleur helemaal terug! Dit doen ze door niet alleen quote “Black is Back” te gebruiken maar ook door een donker model te verwaren met iemand anders. Ah ja op de cover staat een wit model om het nog beter te maken!
diet.prada en zeikschrift (thanks voor de tag @ILoveCurls <3) hebben er op insta een post aan gewijd, voor wie meer achtergrondinformatie wil.
En natuurlijk komt Elle met de verplichte statement, wat voor mij meer aanvoelt als gebakken lucht.

13 likes

Pff ja ik las het. Ik las ook dat ze zelf in 2014 als laatste een donker model op de cover hadden. 5 jaar geleden! Hoe is het mogelijk
 :slightly_smiling_face:

2 likes

Ja echt hoe kan je dit zeggen

Vraag me in dit soort gevallen altijd zo erg af of er dan echt niemand was die zei dat dit een slecht idee zou zijn

Als er iemand geweest zou zijn dan waarschijnlijk iemand die niet een hoge functie had.
Ik kan me dat ook niet voorstellen, als wij ook maar 1 mail sturen dan wordt dat nagekeken door minstens 6 personen :joy::joy:. Voor een volledige mediacampagne moet je minstens het dubbele hebben.

1 like

Ja bij mij kwam hij toen der tijd ook echt wel binnen. Ik heb wel eens vaker racistische opmerkingen ontvangen, maar deze heeft mij denk ik echt wel het meest geraakt. Ik heb echt nog jarenlang met die opmerking gezeten

1 like

“He maar ik ken een zwart persoon(*) en die is niet tegen zwarte piet hoor”

:face_vomiting:

(*)en allicht werd het anders benoemd

1 like