White privilege / racisme

Ik vind het echt verschrikkelijk, ook hoe de media het wegzet en politici gewoon niet eens reageren?? Alleen Klaver met een halfbakken reactie. Lijkt me echt doodeng om mee te maken ook.

Snap ook echt niet dat dit gebeurd is hoor, Pegida riep op om dit te gaan doen en er is geen politiesurveillance uit voorzorg waardoor er ook maar 5 vd 40 zijn opgepakt?

7 likes

Ik word echt agressief van de Tokkie reacties op Facebook, bah.

2 likes

Maar ook wel juist een reden om je mening te delen toch? Want anders ontstaat ook het beeld dat heel Nederland denkt dat dit geweld okƩ is. Wil absoluut niet zeggen dat je je in Facebookdiscussies met onbekenden moet gaan mengen, want denk ook niet dat dat heel productief is, maar je uitspreken is denk ik wel belangrijk.

2 likes

Ik las op Twitter iemand die zei dat juist het pro-Piet kamp haar mening over ZP had doen veranderen omdat zij zich op zo’n belachelijke en gewelddadige manier gedragen dat je er daardoor opeens anders naar gaat kijken.

Ik denk, eerlijk gezegd, dat dit een beetje overdreven is. Je krijgt niet een heksenjacht met fysiek geweld achter je aan als je je nadrukkelijk of tussen neus en lippen door uitspreekt tegen zwarte piet.

Sorry, maar ik geloof echt niet dat je je momenteel (vooral als je donker bent) veilig kan uiten over je mening. Ik heb vorig jaar op mijn werk een behoorlijke clash gehad met iemand over deze discussie. En dat was nog iemand die ik kende, die verder weet hoe ik ben. Ik durf echt niet op een openbare twitter/instagram te zeggen hoe ik hierover denk. Als ik op facebook in een discussie mengde die veel minder heftig was dan deze kreeg ik al ā€œga terug naar je eigen landā€ berichtjes. Denk dat mensen echt onderschatten waar sommigen momenteel toe in staat zijn. Het risico bestaat en is reeĆ«l en ik heb mijn persoonlijke veiligheid er ook niet voor over.

7 likes

In het openbaar is ook tussen neus en lippen door. Tegen wie dan ook. Het is juist nodig dat mensen zich elke keer hier tegen uitspreken. En vooral witte mensen. Je hoeft en kan niet elke keer de discussie aan te gaan maar ik laat geen moment voorbij gaan zonder me er tegen uit te spreken. Ik vind dat belangrijk.

1 like

Maar het is anders voor jou. Als je een niet witte huidskleur hebt is dat natuurlijk direct een reden voor de pro-pieten om zo te reageren. Daarom vind ik het juist zo belangrijk dat witte mensen zich uitspreken hier tegen. Op welke manier dan ook. Ga vooral op de barricades staan als je dat wil en dat durft (ik weet niet of ik dat zou durven) maar spreek je ook uit op kleinere schaal.

5 likes

Maar ik bedoel juist dat je niet bij bijeenkomsten of protesten hoeft te zijn om je uit te spreken. Openbaar is imo gewoon waar anderen je horen.

Een (witte) ex-collega in het basisonderwijs sprak zich uit tegen zwarte Piet en moest daarbij op gesprek komen en kreeg vlgs mij zelfs een officiƫle waarschuwing want ze had het vertrouwen geschaad. De setting waarin ze zich uitsprak was super onschuldig en toch liep dat zo uit de hand.
(on the positive note heeft ze de directie dit jaar overtuigd om enkel roetveegpieten in te huren, wat dus vorig jaar onbespreekbaar was).

Verder vind ik wel dat je je zoveel mogelijk uit moet spreken maar ik merk dat zwarte Piet een enorm gevoelig onderwerp is en ik vrees bv ook voor m’n eigen veiligheid (en ik ben wit)(Edit : dit komt trouwens doordat ik wel meer doe dan me tussen neus en lippen door uitspreken dus niet helemaal relevant) dus de verwachting die je schept vind ik goed, ook vooral dat je je juist als wit persoon moet uitspreken maar tegelijk snap ik dat het soms gevaarlijk of eng is om te doen. (dus meer dan alleen vervelend of party pooper)

2 likes

Die je nu hier plaatst, gewoon structureel in haar comments achterlaten :joy: Of haar ontvrienden

5 likes

Dit is wel een goed stuk: https://www.doorbraak.eu/zwarte-piet-racisme-paar-kritische-pepernoten/

Maar ik denk niet dat simpele pro-pieten hiermee zomaar overstag gaan.

5 likes

Ik heb dit van meer plekken gehoord. Die kregen de keuze roetveegpiet of geen Piet. Kozen voor geen Piet en waren daarna verbaasd dat de werkgever voet bij stuk hield :sweat_smile:

3 likes

Ik heb iets op Facebook gepost tegen zwarte Piet en nu krijg ik net een whatsappje van mijn vader waaruit heel duidelijk blijkt dat hij het met me oneens is en pro is. Oh wat erg zeg. Komt niet geheel als een verrassing maar toch echt jammer.

6 likes

:frowning: dat is zo rot. Soms wil je gewoon liever niet dat dat hardop uitgesproken wordt omdat dat zo’n naar bijgevoel geeft dan

1 like

Ik werk bij een detacheerder in de semi-overheid, heb net mijn werkgever gemaild dat ik het heel erg zou waarderen als er in verhouding nog meer roetveegpieten zouden zijn dan vorig jaar. Vorig jaar hadden ze gelukkig ook al een aantal roetveegpieten, maar nog steeds zwarte pieten. Was al blij om dat te zien, maar zou het echt fijn vinden als ze nog meer (of liever nog: alleen maar) roetveegpieten zouden doen.

6 likes

Pfff wat verschrikkelijk. Krijg er gewoon kippenvel van.

Ik moet eerlijk bekennen dat in de allereerste aanloop van de pieten discussie ik (ja, heel stom I know) ook dacht in de trant van aanstellerij en het is een kinderfeest en zwaar onnodige ophef over in mijn ogen iets belachelijks. Mede door dit forum ben ik totaal omgedraaid en ben ik zwaar tegen zwarte piet. Ik hoop dat bij meer mensen dit pijnlijke besef komt dat zwarte piet gewoon echt niet kan en dat het heel veel mensen gewoon hartstikke onnodig pijn doet en kwetst. Wilde het gewoon even kwijt en dus hierbij bedankt forummers haha

14 likes

Krijg net reactie dat er geen zwarte pieten meer zijn, echt top!

35 likes

Ja precies dat! Hij bleef gelukkig respectvol en ik heb aangegeven dat we deze discussie niet via whatsapp moeten voeren en daar was hij het mee eens. Thank god zit er nog een beetje sense in die man.

2 likes

Pff moet het even kwijt. Ik zie overal, ook in m’n tijdlijn (vooral op Facebook van ā€˜verre’ familieleden) racistische uitingen over zwarte Piet en merk dat ik er lijp van word. Giga error gewoon. Ben er echt klaar mee, wil dat het stopt en dat mensen even lekker normaal gaan doen. Pff soms kan ik mezelf echt niet handelen op dit gebied en is m’n geduld op. Ben nu heel passief agressief anti-zwarte piet berichten aan het delen afgelopen tijd op m’n Facebook. En iedereen aan het ontvolgen die pro is.

Herkenbaar?

6 likes