Dan zullen het wel weer van iets anders zijn. Jammer dat je het zo moeilijk kan verbieden.
Zag ik in dat publiek nu ook iemand een Hitler groet brengen?
Edit; ja dus, trending op twitter zelfs. Dan ben je ook echt niet lekker in je bovenkamer hoor!
Zou je het liefst wel doen. En tegelijkertijd, het is toch ongelofelijk treurig dat bij zoiets als Sinterklaas je zulke dingen als arresteren moet gaan willen omdat een stel idioten niet snapt dat dingen veranderen en dat er niks mis is dat je eerdere inzichten nu niet meer kunnen.
Hebben jullie de reactie van fc Den Bosch gezien? Classic āsorry dat je je beledigd voeltā, zeer triest.
Volgens mij had een groep FC Den Bosch supporters er gewoon een soort dagje uit van gemaakt. Eerst samen even lekker rellen bij de intocht en dan door naar de wedstrijd. De groep pro-zpāers vandaag leek grotendeels te bestaan uit FCDB supporters.
Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik zat vandaag wel te denken dat - hoe kut het ook is dat mensen zich zo gedragen - dit gedrag ons uiteindelijk alleen maar helpt sneller ons doel te bereiken. Het was vandaag ook weer zoān contrast. Aan de ene kant een groep mensen die vreedzaam demonstreert tegen racisme, aan de andere kant een stel hooligans dat staat te schreeuwen en schelden met een blik bier in de hand, hun kinderen (waarom zou je die überhaupt meenemen??) aanspoort om ons uit te schelden / een middelvinger toe te steken, rookbommen naar sinterklaas gooit en niet bepaald meewerkt met de politie.
Ik denk dat een gemiddelde Nederlander die nog niet helemaal wil erkennen dat zwarte piet toch echt racistisch is zich niet bepaald kan identificeren met de pro-zpāers. Verder heb ik veel reacties gehoord en gelezen van mensen die het toch wel heel jammer vonden dat het nodig was dat er zo ontzettend veel politie aanwezig was. Maar ik denk dat iedereen ook dondersgoed weet dat al die politie er niet is om ons (de anti-zpāers) in bedwang te houden, maar om ons juist te beschermen tegen alle demonstranten van de andere kant.
Ik heb me trouwens geen moment onveilig gevoeld met al die politie en het verliep ook allemaal prima. Het was alleen wel heel erg jammer dat de politie een buffer had gemaakt tussen ons demonstratievak en de straat waar de optocht voorbijkwam. We stonden hierdoor niet direct aan de route, terwijl de pro-zpāers aan de overkant van hetzelfde kruispunt een plek hadden gekregen die wel direct aan de route lag.
,Dat was niet zozeer over het feit dat hij zich aangevallen voelde, maar vooral meer over dat hij na het doelpunt provocerend naar onze supporters stond. Dat vond ik niet slim, omdat het spel al was stilgelegd. Toen lokte het eigenlijk een nieuwe reactie uit. Dat is de reden dat ik dat zei, en dat is achteraf niet slim. Het was niet om die jongen aan te pakken, want het lijkt mij een hele lieve en fijne jongen. Dat had ik niet moeten zeggen, maar het wordt op dit moment wel een beetje opgeblazen. Ik sta achter Mendes Moreira, honderd procent.ā
Ik heb een gesprek bij mijn gemeente aangevraagd omdat ik wil dat er volgend jaar alleen vergunning voor de intocht verstrekt wordt als er als bindende clausule in staat dat er alleen roetveegpieten mogen zijn. Wish me luck, ik woon in een achtergestelde, racistische, kleingeestige gemeente. Dit gaat leuk worden :ā)
Heel goed van je, succes!
yes woman!!!
Super goed
Echt super goed van je! Alleen een klein vraagteken, volgens mij geeft de gemeente een evenementenvergunning af. Dus vanuit daar kan je niet eisen dat er alleen roetveegpieten komen omdat het een algemene vergunning is voor verschillende evenementen. Vaak worden dergelijke intochten georganiseerd door een apart comitƩ of winkeliersvereniging. Je kan wel met de gemeente bespreken dat ze roetveegpieten stimuleren en ook het gesprek aangaan met de organisatoren. Ik vind het echt ontzettend goed van je dat je dit doet en zeg dit ook alleen omdat je dan hopelijk op de juiste manier het gesprek in kan gaan en daarmee meer bereikt.
Ik vond dit wel mooi verwoord:
Well most black people define themselves as āblackā but what does that really mean? If you have a culture, which is a code of standards, habits, history, and or spirituality that is commonly accepted amongst groups of people, that is not defined by skin color, or ethnicity (phenotype). To say Iām black is meaningless, to say your white is ignorance. Those are colors, that mean a lot to simple minded people
In principe zullen ze ook geen vergunning geven voor een nieuwbedacht racistisch feest, dus als de gemeente inziet dat dit racistisch is kunnen ze eisen stellen ipv zichzelf distantiƫren. Maar ik denk dat je idd doorgestuurd zal worden naar de intocht organisatie. Maar wees voorbereid en ga ervoor you can do this! Als je het nog niet hebt neem ook zeker contact op met kozp voor steun en informatie. @Joejoejoe je kan dit!
Werd net al gebeld, uitleg gekregen over de vergunning, het is absoluut mogelijk om een restrictie aan een vergunning te verbinden maar de persoon die ik aan de lijn had geeft aan dat het zelfs niet ter sprake gekomen is dit jaar. Hij raadde me aan om een gesprek met de burgemeester aan te vragen om met hem dit te gaan bespreken. Dus dat is nu de volgende stap.
Oh wat ontzettend goed van je!
Ben echt trots op je, ondanks ik je niet persoonlijk ken!
Echt heel goed van je!
Heel veel liefde voor jullie, dankjewel
Ik hoop dat het je lukt! In Middelburg was dit ook aan de orde, maar toen heeft de evenementencommissie gezegd het niet te willen organiseren zonder zwarte pieten. De gemeente vond dat ze niet geen optocht konden doen, dus toen zijn ze tot een fucking dom compromis gekomen (volgend jaar wel echt roetveeg!!!). Het ligt niet altijd aan de gemeente, maar ook aan de organisatie. Hou dat in gedachten!
Ik vind dit dus ook zo problematisch??? (niet dat jij dit nu zegt, maar dat het zo werkt)
Hoezo heeft een democratisch verkozen institutie die basically de baas van de stad/gemeente is hier uiteindelijk minder over te zeggen dan een of andere winkeliersvereniging of wat het dan ook is wat dit organiseert? Ik snap het echt niet hoor.