Ja, ik heb daar ook wel een beetje moeite mee. Mensen uit een grote stad, praten en kijken heel erg neer op mensen uit “een dorp”. Ik kom niet uit een ei, hoor. Ik ben van Overijssel naar provinciale Utrecht verhuisd en merk dat mensen hier heel neerbuigend doen over de dingen die ik zeg. Zou ‘t fijn vinden als daar ook een beeeeetje op gelet kan worden.
Maar je bent toch hulpje? Dat is voor die kinderen logisch. Wij wisten ook wel dat de opa van een schoolgenootje Sinterklaas was.
Ik woon in Amsterdam en kom uit de Achterhoek en niemand heeft ooit neerbuigend gedaan over wat ik zeg. Dus miss ligt het aan wat je zegt?
Ik kom zelf ook uit een dorp/gat en ik denk dat het dorp waar zowel ik als m’n vriend vandaar komen dan gewoon toevallig extra racistisch is, maar het is wel erg opvallend. Hij werd vroeger als kind al piet genoemd (want: zowat enige donkere in het dorp) en pas toen hij een dag in Brabant was en daar wandelde werd hij weer nageroepen als piet (??? Hoe dan? Door een volwassen vent?) In de stad hier kijkt niemand naar elkaar om en is de helft getint waardoor ik dit veel minder (of eigenlijk: nog niet) meemaak. Vandaar m’n stukje platteland/dorp.
Edit: en ik merk het nu minder in de stad, betekent niet dat het minder racistisch is hier hoor, om duidelijk te zijn.
Geen idee of dit al was gedeeld maar dit zijn de resultaten van het onderzoek;
ik vind de manier waarop het onderzoek gepresenteerd is echt misselijkmakend
Ik zal het nog maar eens schreeuwen : RACISME IS GEEN MENING!
(niet tegen jou dus hé maar tegen dit onderzoek en die 66%)
Hm, als de juf er geen kwaad in ziet, zou ik het wellicht hogerop zoeken. Maar ik weet niet of je dat in dank wordt afgenomen. Hopelijk heeft iemand anders nog een goeie tip.
Edit: of toch nog een keer een apart gesprek met de juf voeren. Als je van tevoren goed bedenkt wat je wilt zeggen, voel je je misschien ook zekerder.
Wij zongen dit vroeger ook in de klas, tot de moeder van een Chinese jongen daar wat van gezegd heeft. Ze heeft toen een regel uit een chinees verjaardagsliedje uitgeprint (zhù nǐ shēng rì kuài lè, was het volgens mij) met fonetische uitspraak. De jaren daarna hebben we in elke klas structureel dat nummer gezongen. Wellicht kan je het alternatief ook introduceren
Kun je er niet nog even op terugkomen in een mailtje naar haar? Als ik je post zo lees weet je heel goed waarom je vindt dat dit niet kan, misschien is het makkelijker om het op te schrijven. Ik vind het zelf in real life soms ook best lastig om me goed uit te drukken over zulk soort dingen.
Mocht ze er dan nog steeds zo schamper op reageren dan zou ik de directie van de school eens benaderen.
Ander punt: Ik twijfel ontzettend of ik me aan zal melden voor een KOZP-demonstratie zondag. In mijn eigen stad is het niet, dus ik wil misschien naar een andere stad gaan.
Maar ik heb nooit eerder zoiets gedaan en er is niemand in mijn omgeving die mee zou willen, dus ik zou alleen moeten gaan. En misschien ben ik een aansteller, maar ik heb vind het nogal eng om me in mijn eentje in een onbekende groep mensen te begeven.
Zijn er toevallig mensen van hier die (bijvoorbeeld in Den Haag of Den Bosch) gaan protesteren? Of is er iemand die dit wel eens gedaan heeft en een beetje weet hoe zoiets gaat en me gerust kan stellen?
Ik heb me dus aangemeld via de facebook groep maar ik heb er nog niets over gehoord en nu twijfel ik ook een beetje om te gaan. Ik zou dan ook alleen gaan maar ik vind het doel wel belangrijker dan mijn eigen angsten want ik ben ook bang om alleen te gaan. Ik was wel van plan om naar Den haag te gaan, misschien kunnen we samen gaan?
Oh kak ik zie net dat Den Haag zaterdag is, ik had in mijn hoofd dat het net als in Den Bosch op zondag was. En zaterdag moet ik werken.
Ik heb me zojuist toch maar voor Den Bosch aangemeld, hoewel ik het vet eng vind
Ik zie dat je al goede tips hebt gekregen. Ik wilde alleen toevoegen dat ik het super goed vind dat je hierbij stilstaat en het gesprek aangegaan bent met de juf. Ik ben zelf van Aziatische komaf en heb toentertijd in de kleuterklas ook mee gedaan met het zingen van dat liedje. Op dat moment zag ik niet in wat er zo slecht aan was omdat andere klasgenootjes het ook niet negatief tegen mij gebruikten maar later in mijn leven hebben veel mensen mij dat nageroepen op een spottende toon. Als kinderen op zo’n jonge leeftijd leren dat Chinees = hankie pankie shanghai + trekken aan je oogleden, dan wordt het moeilijk om te voorkomen dat anderen dat later op een negatieve manier gaan gebruiken.
En als je het lastig vindt om aan te kaarten, kun je misschien ook wat draagvlak creëren bij andere ouders?
Ik vind het echt super dapper en knap van de forummers hier die gaan protesteren! Tot zo ver @Chuckie en @Violoncello toch? Echt heel gaaf.
Yes ik ga. Als er nog forummers zijn die uit richting van de hoofdstad willen gaan maar niet alleen willen gaan/reizen, pm me vooral.
Ik demonstreer in Dordrecht met nog wat meiden vh forum ook. Als je aan wilt sluiten dm vooral want hoe meer mensen hoe beter :).
Edit : den haag wordt heel druk, alle andere steden niet zo.
Knap van jullie. Pas wel een beetje op.
In Dordrecht zijn echt veel pro-zwarte piet. En ik vind het persoonlijk grotendeels een vrij intolerant/heftig volk.
Ja ik vrees er ook voor, maar we krijgen veel politiedekking en heb daar wel enig vertrouwen in.
Ohh dat is wel fijn. Hoop dat mensen zich een beetje kunnen gedragen.
Noem je die man nou een terrorist? Das gewoon een bezorgde Nederlander die vreest dat zijn tradities worden afgepakt en die straks zelf een minderheid wordt hoor!!!