White privilege / racisme

Echt super herkenbaar, ook dat van het platteland/van een dorpje komen. En ik wil ook geen strijd met familie inderdaad :frowning: zo lastig!!

Heeft iemand hier een weerwoord op? Zie dit op een tijdlijn gevraagd worden door iemand op een anti zwarte piet bericht: “hoe zit het dan met de geschiedenis dat Sint juist de slaven had vrijgekocht en een betaalde baan als knecht had gegeven? Wat is er dan mis met zwarte piet?”

Heel herkenbaar. Een paar weken geleden was ik ergens met mijn schoonouders en vrienden van hen waren ook daar. Uit het niets vraagt die man aan mij of ik voor roetveeg of zwarte piet ben. Ik ben nou niet heel uitgesproken normaliter maar ik heb wel mijn mening en als het me gevraagd wordt steek ik die niet onder stoelen of banken. Dus ik leg uit dat ik het liefst roetveegpieten zie. Die man vraagt verolgens hetzelfde aan mijn vriend (hij denkt er gelukkig net zo over als ik) en begint hem ineens uit te schelden?? “Ja, wat ben je nu voor homo, blabla”. En een andere man die erbij was “ja dan rot je toch op”. En mijn schoonvader lacht een beetje half zo van he waar gaat het eigenlijk over. Was blij dat m’n vriend er nog tegenin ging want ik stond echt perplex. Allemaal zogezegd fatsoenlijke mensen :face_with_raised_eyebrow:

4 likes

Over zwarte piet: Ik zie dat er hier nogal wat wordt weggeschreven aan: ‘Komt van het platteland’ ‘uit een dorp’.
Niet oké hoor! Alsof er hier (buiten de Randstad) geen besef zou zijn
 Ik vind dit echt jammer en een beetje neerpraten.
Het enige waar het hier (in een dorp in Brabant) en bij mijn vriend (uit een stadje in Limburg) over gaat is dat roetpiet lastig is omdat we niet willen dat kindjes de pieten herkenen. Als hier nog tips voor zijn, graag! Maar we willen absoluut roetpiet invoeren!

6 likes

Uitwisselingen doorvoeren! Dus dorp a laten ruilen met vrijwilligers dorp b.
En er niet te bang voor zijn dat ze herkend worden. Ze dragen nog steeds een zwarte pruik (niet met krulhaar) en een kostuum dus ze lijken niet op zichzelf.
Ik zag laatst een plattegrond van steden die roetveeg of gemengd hadden en dat was bijna allemaal in de randstadstrook. En terwijl ik die tevergeefs opzocht werd het ook steeds weggezet in de koppen van de krant als dat op het platteland dit niet speelde.

https://www.trouw.nl/cs-b09fc52b
Kwam wel dit artikel tegen, Joe racisme is geen mening dus rot ff op met je referendum.

2 likes

Had je dit al gezien? Herkenning hoeft ook niet meteen het einde van de wereld te zijn
https://m.facebook.com/story/graphql_permalink/?graphql_id=UzpfSTEwMDAwMjU0Mjc2MTc3MDoyNjMzMjA0NTU2Nzc0Mjc3

Edit: er zijn trouwens echt hilarische foto’s van mij als ik geloof 3-jarige bij mijn moeder als “Sinterklaas” op schoot in echt de slechtste outfit ooit (alleen een mijter op en een mantel, maar mijn moeder heeft zwart haar dus dat zag je gewoon). Ik heb nooit wat gemerkt toen hoor, en ik was echt zo’n irritant kind wat veel zag en veel vragen stelde. Denk dat wat @Shaaar hieronder zegt echt klopt.

4 likes

Bedenk: de enige reden dat een kind zijn ouder/oom/tante geschminkt niet herkent is het geloven in de magie van het verhaal. Een kind herkent een naaste vaak al aan de stem. Ik denk dat je met wat vegen, een neppe pruik of een snorretje dat je normaal niet hebt, desnoods kleurlenzen, net zo goed compleet onherkenbaar bent.

4 likes

Ja, ik heb daar ook wel een beetje moeite mee. Mensen uit een grote stad, praten en kijken heel erg neer op mensen uit “een dorp”. Ik kom niet uit een ei, hoor. Ik ben van Overijssel naar provinciale Utrecht verhuisd en merk dat mensen hier heel neerbuigend doen over de dingen die ik zeg. Zou ‘t fijn vinden als daar ook een beeeeetje op gelet kan worden.

5 likes

Maar je bent toch hulpje? Dat is voor die kinderen logisch. Wij wisten ook wel dat de opa van een schoolgenootje Sinterklaas was.

1 like

Ik woon in Amsterdam en kom uit de Achterhoek en niemand heeft ooit neerbuigend gedaan over wat ik zeg. Dus miss ligt het aan wat je zegt?

1 like

Ik kom zelf ook uit een dorp/gat en ik denk dat het dorp waar zowel ik als m’n vriend vandaar komen dan gewoon toevallig extra racistisch is, maar het is wel erg opvallend. Hij werd vroeger als kind al piet genoemd (want: zowat enige donkere in het dorp) en pas toen hij een dag in Brabant was en daar wandelde werd hij weer nageroepen als piet (??? Hoe dan? Door een volwassen vent?) In de stad hier kijkt niemand naar elkaar om en is de helft getint waardoor ik dit veel minder (of eigenlijk: nog niet) meemaak. Vandaar m’n stukje platteland/dorp.

Edit: en ik merk het nu minder in de stad, betekent niet dat het minder racistisch is hier hoor, om duidelijk te zijn.

Geen idee of dit al was gedeeld maar dit zijn de resultaten van het onderzoek;

ik vind de manier waarop het onderzoek gepresenteerd is echt misselijkmakend

Ik zal het nog maar eens schreeuwen : RACISME IS GEEN MENING!
(niet tegen jou dus hé maar tegen dit onderzoek en die 66%)

6 likes

Hm, als de juf er geen kwaad in ziet, zou ik het wellicht hogerop zoeken. Maar ik weet niet of je dat in dank wordt afgenomen. Hopelijk heeft iemand anders nog een goeie tip.

Edit: of toch nog een keer een apart gesprek met de juf voeren. Als je van tevoren goed bedenkt wat je wilt zeggen, voel je je misschien ook zekerder.

4 likes

Wij zongen dit vroeger ook in de klas, tot de moeder van een Chinese jongen daar wat van gezegd heeft. Ze heeft toen een regel uit een chinees verjaardagsliedje uitgeprint (zhĂč nǐ shēng rĂŹ kuĂ i lĂš, was het volgens mij) met fonetische uitspraak. De jaren daarna hebben we in elke klas structureel dat nummer gezongen. Wellicht kan je het alternatief ook introduceren

22 likes

Kun je er niet nog even op terugkomen in een mailtje naar haar? Als ik je post zo lees weet je heel goed waarom je vindt dat dit niet kan, misschien is het makkelijker om het op te schrijven. Ik vind het zelf in real life soms ook best lastig om me goed uit te drukken over zulk soort dingen.

Mocht ze er dan nog steeds zo schamper op reageren dan zou ik de directie van de school eens benaderen.

Ander punt: Ik twijfel ontzettend of ik me aan zal melden voor een KOZP-demonstratie zondag. In mijn eigen stad is het niet, dus ik wil misschien naar een andere stad gaan.

Maar ik heb nooit eerder zoiets gedaan en er is niemand in mijn omgeving die mee zou willen, dus ik zou alleen moeten gaan. En misschien ben ik een aansteller, maar ik heb vind het nogal eng om me in mijn eentje in een onbekende groep mensen te begeven.

Zijn er toevallig mensen van hier die (bijvoorbeeld in Den Haag of Den Bosch) gaan protesteren? Of is er iemand die dit wel eens gedaan heeft en een beetje weet hoe zoiets gaat en me gerust kan stellen?

1 like

Ik heb me dus aangemeld via de facebook groep maar ik heb er nog niets over gehoord en nu twijfel ik ook een beetje om te gaan. Ik zou dan ook alleen gaan maar ik vind het doel wel belangrijker dan mijn eigen angsten want ik ben ook bang om alleen te gaan. Ik was wel van plan om naar Den haag te gaan, misschien kunnen we samen gaan?

1 like

Oh kak ik zie net dat Den Haag zaterdag is, ik had in mijn hoofd dat het net als in Den Bosch op zondag was. En zaterdag moet ik werken.

Ik heb me zojuist toch maar voor Den Bosch aangemeld, hoewel ik het vet eng vind :flushed:

1 like

Ik zie dat je al goede tips hebt gekregen. Ik wilde alleen toevoegen dat ik het super goed vind dat je hierbij stilstaat en het gesprek aangegaan bent met de juf. Ik ben zelf van Aziatische komaf en heb toentertijd in de kleuterklas ook mee gedaan met het zingen van dat liedje. Op dat moment zag ik niet in wat er zo slecht aan was omdat andere klasgenootjes het ook niet negatief tegen mij gebruikten maar later in mijn leven hebben veel mensen mij dat nageroepen op een spottende toon. Als kinderen op zo’n jonge leeftijd leren dat Chinees = hankie pankie shanghai + trekken aan je oogleden, dan wordt het moeilijk om te voorkomen dat anderen dat later op een negatieve manier gaan gebruiken.

4 likes

En als je het lastig vindt om aan te kaarten, kun je misschien ook wat draagvlak creëren bij andere ouders?

Ik vind het echt super dapper en knap van de forummers hier die gaan protesteren! Tot zo ver @Chuckie en @Violoncello toch? Echt heel gaaf.

4 likes