White privilege / racisme

???

Morgen ff mn huid donker verven want dat is fashion volgens Elle!!!

1 like

Het excuus van modebladen is overigens al jaren dat je met witte mensen op de cover meer verkoopt. Wat vinden jullie van dat excuus? Modebladen bepalen toch voor een groot deel wat wij mooi vinden dus zij kunnen hun publiek hier ook in opvoeden lijkt me.

3 likes

Ik vind het bullshit. Het draait namelijk niet alleen om verkoop. Je zet letterlijk trends, vertelt mensen wat ze aan moeten, hoe ze met hun relaties moeten omgaan etc. Je hebt als media gewoon meer verantwoordelijkheid dan verkopen. Je kan de status quo aanpassen, mits je stopt met meevaren op de stroom van racisme. Zeikschrift gaf laatst een lange speech die dat ook heel uitgebreid uitlegde. Ik ben ook wel benieuwd naar die verkoopcijfers, vaak koop ik namelijk een tijdschrift omdat ik vind dat dat een leuk tijdschrift vind, niet om de cover. Wil je lezers die, “iel, een donkere vrouw” of “mweh dat vind ik minder interessant” of welke andere gedachte dan die tot niet kopen aanzet, denken al ze de cover zien uberhaupt wel bedienen?

3 likes

Eens! Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er echt veel mensen zijn die een tijdschrift zouden laten liggen omdat er een donkere vrouw op de cover staat. Ik heb het idee dat je toch vooral de onderwerpen scant en dan bedenkt of je het interessant vindt of niet, of dat je het tijdschrift al vaker hebt gelezen en het daarom meepakt, of dat je denkt ik wil even een tijdschrift lezen en gewoon iets pakt. Denk dat het dus vooral een angst is bij de bladen. En als er wel echt mensen zijn die om die reden een blad sneller laten liggen is het inderdaad wat jij zegt de taak van de bladen om dat te veranderen. Anders zullen mensen er nooit aan wennen.

1 like

Niet om het gedrag goed te keuren, maar ik ben bang dat er juist wel veel mensen (bewust of onbewust) een tijdschrift dan niet zouden kopen (of een abo opzeggen). Terwijl er juist weer een heel groot nieuw doelgroep het wel zou gaan kopen.
Zoals ik al aangaf is dit gedrag van de redacties en kopers niet goed te keuren, maar ik ben bang dat de redacties hun ouwe garde het liefste ziet houden ipv dat ze een nieuwe stroom aan abonnees willen binnenhalen,

Kan me bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die zo denken. Maar ik dacht ook lange tijd dat racisme meer iets van vroeger was. Tot de zwarte pieten discussie, toen dacht ik echt: wauw.

1 like

Oh ik kan me prima voorstellen dat er mensen zijn die zo denken. In de vriendengroep van mijn ex zat een jongen die standaard naar mij refereerde als “die aap” en mij niet mocht niet omdat hij racist was, maar omdat afrikanen niet te vertrouwen zijn. Sidenote: ik ben niet eens afrikaans. Niemand in die groep (4 man) nam het op die momenten (ook de ex niet) voor mij op. We zijn twee jaar samen geweest. En ik heb pittig moeten ruziĂ«n met mijn ex over waarom de naam van die jongen niet eens meer wilde horen.

Mijn ex werkgever gaf bij mijn functioneringsgesprek aan dat hij blij was dat het allemaal zo positief verliep. Met mijn soort kon je toch ook wel problemen hebben.

En zo kan ik nog wel 15 voorbeelden geven van mensen van wie ik denk: die kunnen best uit rancune zeggen: “dat blad met die neger koop ik niet”. Maar ik denk dan: waarom wil je die mensen nog als lezers?

8 likes

Zooo heftig. En je ex, wat een lul. Die vriend al helemaal, zo praat je toch niet over iemand. Maar dat er een kortzichtige lul is, is erg. Maar dat de rest “staat er bij en kijkt ernaar” vind ik nog wel erger ofzo. Alsof je het daarmee goedkeurt.

Heb het zelf ook nog nooit van dichtbij meegemaakt. Ben zelf ook nog nooit gediscrimineerd. Terwijl mijn vader in indonesië is geboren en ik een islamitische achternaam heb.

Mijn zusje had laatst wel ineens het besef dat zij zich dus helemaal Nederlands voelt maar dat andere haar in begin niet zo zien. Zij is getint en heeft een naam die in Marokko veel voorkomt. Maar ze is ook nog nooit gediscrimineerd maar toch vond ze dat besef heel raar.

Maar misschien omdat je volwassen word dat je het meer ziet.

2 likes

Wat de faaaaaaaaaakkkk :rage::rage:

2 likes

Ja weet helaas wel zeker dat racisme diep in de samenleving verweven zit. Maak het zelf ook nog vaak genoeg mee zoals ik eerder al zei. Het is voor mij alleen zo vanzelfsprekend dat er meer zwarte modellen op covers zouden komen, dat ik denk (eigenlijk hoop) dat dat voor anderen ook vanzelfsprekend zou zijn. Maar helaas is dat een te optimistische gedachte

Is toch ook de reden waarom er bvb niet met meer kleuren foundation, etc
 zijn want die donkere foundations zouden niet verkopen.
Ja, ik kan mijn l’oreal true match in mijn tint niet kopen als Kruidvat, Da/Di, Etos, die niet uitstallen in de winkel omdat er zogezegd geen ruimte voor is.
Cijfers in Amerika hebben ook aangetoond dat afro-amerikanen het meeste geld spenderen aan verzorgingsproducten.

9 likes

Gaat een van jullie naar een protest van KOZP bij de intocht? Ik wil eigenlijk wel vaak gaan met een paar vrienden, alleen vinden het een beetje lastig omdat we niet echt een “link” hebben met een van de steden waar de demo’s plaatsvinden.

:sick:

1 like

Was echt makkelijk een van de meest bijzondere gesprekken die ik in mijn leven gehad heb.

1 like

Ik ga maar niet in mijn eigen stad omdat ik de bedreigingen die binnenkomen te serieus vind.
Ik weet nog niet welke stad ik wel ga, mss Almere of den haag. Ben nmlk die dag ervoor in Amsterdam dus ga vanuit daar.

Dat mensen knuppels meenemen en ons allemaal kapot gaan slaan. (oa, wel meer waanzin)
En ik ben ook niet onbekend in de stad en met mijn voornaam kan je m’n adres Googlen want kvk inschrijving.

1 like

Pfoe wat een verschrikking dat je die overweging moet maken, maar snap ook wel dat je dan voor een andere stad kiest. Ik ga waarschijnlijk naar Alkmaar, maar nog niet zeker.

2 likes

Wauw @Shaaar heb even je post gelezen :scream::scream::scream: “ jouw soort “

Ja heb het ook gevolgd. Da’s voor mij echt een voorbeeld van white privilege: denken dat als je de juiste intentie hebt, er niets mis kan gaan en dat iedereen je op je intentie zal geloven. Zeker nu het studentenleven zo gepolariseerd is, kun je er toch helemaal niet vanuit gaan dat het voor iedereen duidelijk is dat jullie niet achter die mening staan en dat het extreemrechts is dat belachelijk gemaakt wordt, en niet links? En hoe had je niet kunnen bedenken dat er juist die rechtsere studenten zouden opdagen?!

Zoals een van de organisators van Karibu (een vereniging waar iedereen welkom is, maar die wel als doel heeft Afrika centraal te stellen) erover zei: beeld je eens in dat wij zoiets hadden georganiseerd tov Belgen. Dat evenement had zelfs nooit kunnen plaatsvinden.

1 like

Nee, ik “zat” bij Babylon, maar het is wel dezelfde faculteit en fakbar. Over het algemeen de meest tolerante en ruimdenkende fakbar die je in Leuven zult vinden. Extra jammer dus dat het daar gebeurt, maar misschien is het juist daarom daar gebeurd. Omdat mensen onder het mom van “wij zijn open minded” denken dat ze credit hebben om zoiets te organiseren zonder backlash?

En ja, het hoofd van Undivided is er iets over gaan zeggen en dat werd inderdaad weggewuifd. Ik ben ergens wel blij met de aandacht die Undivided krijgt (zat ik vorig jaar bij), maar anderzijds wordt Undivided sinds dag 1 geviseerd door extreemrechtse studentenverenigingen. Een van de mensen die een hoge functie had kreeg ook steeds dreigberichten op social media enzo. Leuven is echt kut op dat vlak.