White privilege / racisme

EenVandaag Opiniepanel over zwarte piet

Net ingevuld.

4 likes

Zo typerend dat ze wel vragen waar je woont en waar bijv je ouders zijn geboren, maar niet waar je bent opgegroeid. Kan je weer van die lekker typerende statistieken uithalen.

1 like

Oh dat was me niet eens opgevallen. Maar je hebt gelijk. Misschien kan je in zo toevoeging vak er een opmerking over maken?

Heb ik net gedaan. Verwacht er niks van, maar nuance is in mijn ogen key bij dit soort vragen. Hier kan je weer zo lekker uit halen dat randstedelingen er anders over denken. Net als surinamers. Ja dat weten we inmiddels al:p

3 likes

Het lijkt net of jouw antwoorden nog ingevuld staan? Bij sommige multiplechoicevragen is er al wat aangevinkt en net was er bij een open vraag ook al wat ingevuld :question:

note to self om geen persoonsgegevens in te vullen in zo’n tekstvak


Ik erger me al aan de insteek van de vragenlijst. Zwarte piet is discriminerend ongeacht of mensen dit vinden/bedoelen of niet. Als er had gestaan wat vind je van zwarte piet had ik het al een stuk beter gevonden.

14 likes

Oh ja zoals wat dan? Ik heb juist mijn ingevulde link weg geklikt en nieuwe geopend en hier neer gezet.

Oh ik had daar alleen roetveegpieten aangeklikt. Dus mijn antwoorden zijn het niet. Ik schrok al!

Bij mij leidt de link naar de homepage van eenvandaag helaas

Dat was eerst niet zo. Maar nu inderdaad wel hmm.

Nu wel goed?

Ook ingevuld. Geen e-mailadres ingevuld want dat gaat toch nooit goed met dat “eenmalige e-mail”. Ben wel heel benieuwd naar de uitkomst.

Ik zie het heel anders. In een vegetarisch restaurant ga ik ook niet eisen dat er vleesgerechten op het menu komen. En in een normaal restaurant hoef je ook geen vega-gerechten te eisen. En ik vind ook niet dat elke kledingwinkel grote cupmaten van (alle) beha’s hoeft te hebben. “Uitsluiting” is in onze maatschappij heel normaal, je staat er alleen niet bij stil.

Ik geloof niet dat het een kwestie van vraag en aanbod is. Er zijn verschillende bedrijven die vrij groot zijn geworden op dergelijke foundations. Daarnaast; winkels als douglas verkopen al best wat jaren producten van bijvoorbeeld Bobbi Brown in donkere tinten. Als foundation van veertig euro voor een zaak als douglas kan, waarom kan kruidvat dan geen veel goedkopere foundation slijten? Kan de hunkemoller geen donkerkleurige bh verkopen en de hema geen bruine panties?

2 likes

Hmm. Maar die bedrijven zijn juìst zo groot doordat ze het énige aanbod waren in het vraag-aanbod gegeven, dus dat is niet per se een argument.

Verschillende merken maken kleuren van heel licht tot heel donker (al kon het in veel gevallen nog beter), maar in drogisten worden nu eenmaal de best verkopende kleuren van een range uitgestald, ze verkopen heel veel verschillende producten en willen nu eenmaal hun oppervlakteverbruik tov verkopende producten optimaliseren om zo veel mogelijk winst te creëren. Een zaak als Bobbi Brown iedereen wil kunnen helpen om zo hun imago en aantal kopers (en zo weer winst) te optimaliseren. Ik heb een heel lichte huidskleur en ze verkopen mijn kleur ook niet in het kruidvat (of parfumerieën), ik moet ook mijn toevlucht zoeken online of bv bij MAC.
Waarbij ik niet wil zeggen dat ik het eens ben met die redenering, maar ik volg het wel.

Budgetwinkels willen zoveel mogelijk goedverkopende producten stallen. Zo houden ze een constante stroom aan winst. Als jouw kleur, kledingmaat, haarstructuur etc. Daar niet bij hoort verkopen ze die helaas niet. Ben zelf heel wit en kan ook alleen bij de duurdere merken terecht.
Het maakt die winkels dat volgens mij niet veel uit, omdat ze toch de witte vrouw als doelgroep hebben. Heel fout, want ze kunnen veel meer winst maken door meerdere doelgroepen aan te trekken.
Wat je wel kan doen bij bijv. de Hema is jezelf aanmelden voor hun klantenpanel. Ik heb nl het gevoel dat die nog voornamelijk uit oudere, witte vrouwen en mannen bestaat.

1 like

Maar dat mag dus niet (wat in dit geval jammer is). Zou heel goed, maar ook heel fout kunnen aflopen als een rehering zich daarmee zou mogen bemoeien

1 like

Nee ik zeg ook niet dat ik het in het kruidvat al heb gezien, maar dat er merken zijn met een bredere range aan kleuren dan de range die in het kruidvat verkocht wordt.

Ik zeg niet dat die kleuren niet verkocht zouden worden, maar waarschijnlijk wel minder dan de kleuren die matchen met de meest voorkomende huidkleuren.
Ik ben niet een een lichte met een donkere huidskleur aan het vergelijken. Ik geef als voorbeeld dat het aanbod van ““uitersten”” beperkter is in dit soort zaken.

Mensen baseren zich op hoe de economie en marketingwereld in elkaar zit; het is niet dat iemand random beslist welke producten wel of niet verkocht worden; hier zitten statistische processen en economen achter die er alles aan doen om de winst van een winkel te optimaliseren.

Nogmaals; ik ben het hier òòk niet mee eens en zou het veel liever anders zien, dat iedereen geïncludeerd wordt.

1 like

Ik zie een donkere huidskleur helemaal niet als een uiterste, daarom dat ik het ook tussen dubbele aanhalingstekens zette. Ik bedoelde het tov het spectrum van procentueel voorkomende huidskleuren in NL.

Ik zeg niet dat we het hierbij moeten laten; enkel dat dat de huidige redenering van de markt is en waarop deze gebaseerd is. Er zijn zoals je zegt verschillende structurele problemen, en deze moeten absoluut aangepakt worden.

1 like


:roll_eyes:
Typisch…

7 likes