White privilege / racisme

Heel veel succes iedereen die vandaag naar een van de demonstraties of manifestaties gaat, ik ben blij dat heel mensen van ff zich hierover uitspreken. Let goed op je zelf en stay safe!

6 likes

Ik vind het oprecht mooi met enkel roetveegpieten in Apeldoorn. Dat het maar weer een kneuterig en gemoedelijk feest mag worden voor iedereen.

6 likes

Ik vind niet dat alle pieten op roetveeg pieten lijken! Verre van zelfs wat ik tot nu toe zie. Sommige lijken lichtbruin geschminkt te zijn en daar over zwarte vegen? Zit de nationale intocht te kijken omdat ik benieuwd ben.

Helaas hier in een onwijs witte gemeente zwarte pieten! Ze lopen nu langs mijn raam word echt beetje verdrietig :frowning: ben blij dat mijn kinderen er niet zijn

2 likes

Hier ook alles in vol ornaat, had ik niet verwacht… Officieel zou onze gemeente aangepast zijn? Ik ging met familieleden kijken, maar ik ben de enige van hen die er moeite mee heeft. Er kan alleen geen normaal gesprek over gevoerd worden helaas.

1 like

Wow welke gemeente was dit?
Ik vond ook de roetveegpieten redelijk bruin ( @MrsCarr ) bij landelijk. Ik snap het ook gewoon echt niet meer dat mensen zichzelf letterlijk schminken als bruine mensen, liever dan bruine mensen te vragen (vooral met driekoningen).

Hier ging de demonstratie iig goed behalve dat de propieters mee mochten lopen met de optocht en dus veel meer ruimte kregen. Politie heeft ons wel goed beschermd, dat was fijn.

Propieters brachten ook de nazi groet leek het

(sowieso geeft hij een prima verslag van de dag in Dordrecht)

Ik vind alle verslagen van nrc die hier staan goed, geven meer info dan alle tweets die ik probeer te lezen

1 like

De landelijke was ok. Het is denk ik een begin plus was wel blij dat ik geen krul/afro pruiken zag. Jammer dat er wel in de stad erna 2 prozwartepieten in zwarte piet kostuum rond liepen maar gellukig gedroegen ze zich.

2 likes

Omg ik was gister op een verjaardag en in de kroeg waren er allemaal twerkende zwarte pieten. Ik ben nog steeds geshockeerd :hushed:

1 like

Ja van Alkmaar is het verslag ook best wel accuraat geloof ik. Al zijn de leuzen een beetje verdraaid en heb ik helaas de hapjes gemist (door hoe het er staat klinkt het ook wel erg als een gezellig feestje vind ik, dat was het absoluut ook niet). Maar organisatie van Alkmaar was echt sterk en ingrijpen van de politie was ook goed (en dat zeg ik echt nooit). Politie is bij ons uiteindelijk nog in de trein meegereisd tot Amsterdam om te voorkomen dat we nog gevolgd gingen worden door pro-Pieters. Echt bizar dat dit nodig was (voelde me net de koningin toen we in de bus naar het station zaten hoor, heel politiekordon en alle kruispunten werden voor ons afgezet).

Er waren ook nog best wel wat ouders die even kwamen vertellen dat ze blij waren dat we er stonden of hun duimen opstaken in het voorbij gaan, dat vond ik echt fijn en bemoedigend tussen alle middelvingers en scheldpartijen door.

18 likes

Rotterdam heeft officieel roetveegpieten, maar in een kleiner winkelcentrum gisteren toch gewone pieten. Jammer weer.

Not slavery but it has to do with ā€œappropriatation of cultureā€ which is the whole blackface argument. As far as the slave aspect, the midevil time period is very interesting, because there are a lot of conflicting narratives and a lot people don’t really do research on the facts. The slave narrative is so widely taught and accepted and exaggerated that most black people are very confused about their origins.

Ik ontving dit bericht vandaag op whatsapp van een zwarte man. Aangezien ik niet zwart ben heb ik geen idee over zijn laatste zinnen. Kan iemand misschien zich hierin herkennen?

Gisteren eerst die anti-abortusoptocht en vandaag nog volledig zwarte pieten gezien in Utrecht. Waarom nou.:neutral_face:

1 like

Ik heb ze zien lopen maar hoorde die bij de officiƫle optocht? Ik dacht dat Utrecht al alleen maar roetveegpieten gebruikte.

Even googlen leert mij:
"In Utrecht zijn alle pieten roetveegpieten, zegt Bert Buizert, voorzitter van de Stichting Stadsontspanning Utrecht (SSOU) dat al meer dan 60 jaar de Sinterklaasintocht organiseert. In de afgelopen jaren is Utrecht geleidelijk overgestapt op roetveegpieten. "

Wanneer lopen ze gewoon het veld af om niet meer terug te komen. Dat zou ik zo stoer vinden. En dan wel met 22 man het veld af.

8 likes

Vond het filmpje sterk! En eindelijk eens comments die fijn waren om te lezen (vast niet allemaal. Maar die ik las wel)

3 likes

Dan zullen het wel weer van iets anders zijn. Jammer dat je het zo moeilijk kan verbieden.

Zag ik in dat publiek nu ook iemand een Hitler groet brengen?

Edit; ja dus, trending op twitter zelfs. Dan ben je ook echt niet lekker in je bovenkamer hoor!

1 like

Zou je het liefst wel doen. En tegelijkertijd, het is toch ongelofelijk treurig dat bij zoiets als Sinterklaas je zulke dingen als arresteren moet gaan willen omdat een stel idioten niet snapt dat dingen veranderen en dat er niks mis is dat je eerdere inzichten nu niet meer kunnen.

1 like

Hebben jullie de reactie van fc Den Bosch gezien? Classic ā€œsorry dat je je beledigd voeltā€, zeer triest.

10 likes

Volgens mij had een groep FC Den Bosch supporters er gewoon een soort dagje uit van gemaakt. Eerst samen even lekker rellen bij de intocht en dan door naar de wedstrijd. De groep pro-zp’ers vandaag leek grotendeels te bestaan uit FCDB supporters.

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik zat vandaag wel te denken dat - hoe kut het ook is dat mensen zich zo gedragen - dit gedrag ons uiteindelijk alleen maar helpt sneller ons doel te bereiken. Het was vandaag ook weer zo’n contrast. Aan de ene kant een groep mensen die vreedzaam demonstreert tegen racisme, aan de andere kant een stel hooligans dat staat te schreeuwen en schelden met een blik bier in de hand, hun kinderen (waarom zou je die überhaupt meenemen??) aanspoort om ons uit te schelden / een middelvinger toe te steken, rookbommen naar sinterklaas gooit en niet bepaald meewerkt met de politie.

Ik denk dat een gemiddelde Nederlander die nog niet helemaal wil erkennen dat zwarte piet toch echt racistisch is zich niet bepaald kan identificeren met de pro-zp’ers. Verder heb ik veel reacties gehoord en gelezen van mensen die het toch wel heel jammer vonden dat het nodig was dat er zo ontzettend veel politie aanwezig was. Maar ik denk dat iedereen ook dondersgoed weet dat al die politie er niet is om ons (de anti-zp’ers) in bedwang te houden, maar om ons juist te beschermen tegen alle demonstranten van de andere kant.

Ik heb me trouwens geen moment onveilig gevoeld met al die politie en het verliep ook allemaal prima. Het was alleen wel heel erg jammer dat de politie een buffer had gemaakt tussen ons demonstratievak en de straat waar de optocht voorbijkwam. We stonden hierdoor niet direct aan de route, terwijl de pro-zp’ers aan de overkant van hetzelfde kruispunt een plek hadden gekregen die wel direct aan de route lag.

Deze verbetering van die persverklaring van FCDB kwam ik trouwens nog tegen.

7 likes