White privilege / racisme

Ik moet ook gewoon stoppen met reacties lezen soms. Word er alleen maar kwaad van. En weet je, als Zwarte Piet uiteindelijk verdwijnt, houden deze mensen er nog steeds zulke racistische denkbeelden op na. Dat vind ik een nare gedachte.

20 likes

,Dat was niet zozeer over het feit dat hij zich aangevallen voelde, maar vooral meer over dat hij na het doelpunt provocerend naar onze supporters stond. Dat vond ik niet slim, omdat het spel al was stilgelegd. Toen lokte het eigenlijk een nieuwe reactie uit. Dat is de reden dat ik dat zei, en dat is achteraf niet slim. Het was niet om die jongen aan te pakken, want het lijkt mij een hele lieve en fijne jongen. Dat had ik niet moeten zeggen, maar het wordt op dit moment wel een beetje opgeblazen. Ik sta achter Mendes Moreira, honderd procent.ā€

giphy

16 likes

Ik heb een gesprek bij mijn gemeente aangevraagd omdat ik wil dat er volgend jaar alleen vergunning voor de intocht verstrekt wordt als er als bindende clausule in staat dat er alleen roetveegpieten mogen zijn. Wish me luck, ik woon in een achtergestelde, racistische, kleingeestige gemeente. Dit gaat leuk worden :’)

66 likes

Heel goed van je, succes!

1 like

:muscle: yes woman!!! :facepunch:

1 like

Super goed :heart:

1 like

Echt super goed van je! Alleen een klein vraagteken, volgens mij geeft de gemeente een evenementenvergunning af. Dus vanuit daar kan je niet eisen dat er alleen roetveegpieten komen omdat het een algemene vergunning is voor verschillende evenementen. Vaak worden dergelijke intochten georganiseerd door een apart comitƩ of winkeliersvereniging. Je kan wel met de gemeente bespreken dat ze roetveegpieten stimuleren en ook het gesprek aangaan met de organisatoren. Ik vind het echt ontzettend goed van je dat je dit doet en zeg dit ook alleen omdat je dan hopelijk op de juiste manier het gesprek in kan gaan en daarmee meer bereikt.

1 like

Ik vond dit wel mooi verwoord:

Well most black people define themselves as ā€œblackā€ but what does that really mean? If you have a culture, which is a code of standards, habits, history, and or spirituality that is commonly accepted amongst groups of people, that is not defined by skin color, or ethnicity (phenotype). To say I’m black is meaningless, to say your white is ignorance. Those are colors, that mean a lot to simple minded people

In principe zullen ze ook geen vergunning geven voor een nieuwbedacht racistisch feest, dus als de gemeente inziet dat dit racistisch is kunnen ze eisen stellen ipv zichzelf distantiƫren. Maar ik denk dat je idd doorgestuurd zal worden naar de intocht organisatie. Maar wees voorbereid en ga ervoor you can do this! Als je het nog niet hebt neem ook zeker contact op met kozp voor steun en informatie. @Joejoejoe je kan dit!

4 likes

Werd net al gebeld, uitleg gekregen over de vergunning, het is absoluut mogelijk om een restrictie aan een vergunning te verbinden maar de persoon die ik aan de lijn had geeft aan dat het zelfs niet ter sprake gekomen is dit jaar. Hij raadde me aan om een gesprek met de burgemeester aan te vragen om met hem dit te gaan bespreken. Dus dat is nu de volgende stap.

66 likes

Oh wat ontzettend goed van je!

4 likes

Ben echt trots op je, ondanks ik je niet persoonlijk ken! :heart:

5 likes

Echt heel goed van je!

1 like

Heel veel liefde voor jullie, dankjewel :heart:

1 like

Ik hoop dat het je lukt! In Middelburg was dit ook aan de orde, maar toen heeft de evenementencommissie gezegd het niet te willen organiseren zonder zwarte pieten. De gemeente vond dat ze niet geen optocht konden doen, dus toen zijn ze tot een fucking dom compromis gekomen (volgend jaar wel echt roetveeg!!!). Het ligt niet altijd aan de gemeente, maar ook aan de organisatie. Hou dat in gedachten!

1 like

Ik vind dit dus ook zo problematisch??? (niet dat jij dit nu zegt, maar dat het zo werkt)
Hoezo heeft een democratisch verkozen institutie die basically de baas van de stad/gemeente is hier uiteindelijk minder over te zeggen dan een of andere winkeliersvereniging of wat het dan ook is wat dit organiseert? Ik snap het echt niet hoor.

2 likes

Nouja, als zij zeggen, we doen het niet zonder zwarte pieten, kun je als gemeente niet veel. Vooral niet als ze dat pas een maand van te voren melden. Dat is heel erg zonde natuurlijk, maar de gemeente heeft niet de capaciteiten, tijd en contacten om dan snel even een alternatieve optocht in elkaar te zetten. In Veere wilde de schipper niet varen met roetveegpieten, die kwamen achterop een roeiboot en in Bruinisse deed sinterklaas niet mee als er enkel roetveegpieten waren. Ja, waar haal je zo snel een andere vandaan?

Nou ja dan maar aanpassen zou ik zeggen? Iedereen kan een sinterklaaspak aantrekken toch? (oke misschien niet iedereen ik heb te weinig affiniteit met kinderen en zou hier niet goed in zijn) maar er is ongetwijfeld iemand te vinden die dit wel kan lijkt me? De gemeente lijkt me ook juist een plek met veel contacten, maar tijd/geld kan natuurlijk lastig zijn. Ik vind dat alleen gewoon geen excuus om racistische karikaturen door je gemeente te laten huppelen, met alle gevolgen van dien.

1 like

Ik zat daar ook mee te worstelen, zo wit dat ik bijna licht geef in het donker en geen kinderen in de sinterklaas leeftijd dus waar bemoei ik me mee, dat idee. Echter ken ik wel heel goed het gevoel van er niet bij horen en dat gevoel gun ik niemand, al helemaal geen kleine kinderen dus daar doe ik het voor. En juist omdat ik wit ben denk ik dat er eerder naar me geluistert wordt, hoe triest dat ook is.

7 likes

Dit is ook in Zeeland alleen een ander eiland, dit is een strijd die niet in 1 dag gestreden is en iedere stap vooruit is er 1 denk ik dan maar, ook al zou ik het zelf liever anders zien.

1 like