Aan de ene kant denk ik dat jezelf goed kunnen informeren, een standpunt goed verwoorden en verdedigen, etc. juist een enorm privilege is. Aan de andere kant is de info over zp wel op ieder niveau beschikbaar. Ik denk alleen wel dat als je het realistisch bekijkt dat sommige bevolkingsgroepen nu eenmaal eerder geneigd is niet verder te kijken dan wat ze kennen, afgaat op de mening van hun omgeving of van facebook. Ik vraag me bijv. van mezelf wel eens af of ik ook anti zp zou zijn als ik in een pro zp omgeving zou zijn opgegroeid en zou leven. Voor veel mensen (mensen in volkswijken zoals @Lula noemde maar ook ouderen of mensen uit conservatievere dorpen) is het gewoon zo ver van hun bed en dan verdiep je je er over het algemeen niet in. Dat is niet hoe het hoort/hoe het zou moeten zijn maar wel de realiteit. Dan heb je als anti-zpāer eigenlijk twee keuzes: ga je iemand aanspreken op het feit dat diegene zichzelf moet informeren met de (grote) kans dat dat toch niet gaat gebeuren of ga jij het uitleggen. In dat laatste heb je uiteraard niet altijd zin maar daar bereik je wel het meeste mee denk ik.
Als mensen zeggen: āIk ga het niet aardig uitleggen want ik ga niet aardig uitleggen waarom iets racisme is.ā dan is dat hun goed recht en heel begrijpelijk. Het is echter niet de beste manier om iemand te overtuigen, mocht je dat willen bereiken. Ik wil iemand zeker niet voorschrijven hoe iemand iets moet zeggen maar als mensen zich aangevallen voelen zijn ze nu eenmaal wel minder geneigd te luisteren. (Mocht je dat dus willen bereiken, soms wil je iemand misschien gewoon op zijn plek zetten.)
Wat eerlijk is en waar je het meeste mee bereikt is i.m.o. helaas niet het zelfde.