White privilege / racisme

Ben het voor het grootste deel met je eens, helemaal eens dat we mensen in nood moeten opvangen want dat is gewoon hoe het hoort. Maar ik vind het te kort door de bocht door te zeggen dat we een welvarend land zijn dat het makkelijk aankan. Want dat is gewoon niet zo. Steeds meer mensen worden dakloos en kunnen niet rondkomen, kinderen die onder de armoedegrens leven, ouderen waarvoor niet meer op een humane manier gezorgd kan worden, gehandicapten die letterlijk gedwongen worden om te werken als het maar een beetje gaat en zo kan ik nog tig voorbeelden noemen. En ik bedoel het niet in de zin van ‘ons volk krijgt het niet dus zij ook niet’. Verre van juist. Ik wil mensen in nood uit oorlogslanden zo goed mogelijk helpen en ze hier een goede toekomst bieden. Maar we moeten niet ons kop in het zand steken en maar blijven denken dat we zo’n welvarend land zijn. Voor meer dan de helft van de mensen ja. Maar voor de rest van de mensen in dit land is het vaak gewoon leven in pure armoede. Ik denk ook dat als je dat zelf niet hebt meegemaakt of nog steeds in die kringen zit, het heel moeilijk is om te bevatten. Maar ik denk dat we Ă©n structurele veranderingen moeten doorvoeren mbt bezuiningen in de zorg, politie en onderwijs en veranderingen in de hoogtes van uitkeringen etc. Want ik snap dat je niet de vetpot krijgt, maar realistisch gezien is het gewoon niet te doen om daarvan rond te komen waardoor de armoede alleen maar toeneemt en de criminaliteit ook, mensen zijn in nood dus doen alles om hun kinderen en hun zelf van voedsel te voorzien. Moraal van het verhaal is: Nederland is niet zo welvarend als het lijkt, al lijkt dat zo voor de meesten en op papier. We moeten niet doen alsof we de vluchtelingenstroom aankunnen, want dat heeft alleen negatieve effecten (mensen die scheef kijken naar immigranten als die wel krijgen waar een autochtoon dat niet krijgt en daardoor benadeeld wordt bv, dus een scheef beeld, kans op goede immigratie is nihil dus ook weer kleine criminaliteit en andere onwenselijke gevolgen). We moeten daarvoor ook eerst grote veranderingen aanbrengen in het Nederlandse systeem, zodat alles op een zo’n vredige manier kan verlopen.

2 likes

Dankjulliewel voor de berichten! Ik heb er veel aan gehad.

Ik persoonlijk vind ‘met die persoon niet meer omgaan’ te ver voeren in dit geval. Ik weet dan in elk geval zeker dat zijn politieke mening niet veranderd. Zou hij actief de waarden en normen van de Fvd naleven vind ik het een ander verhaal. Ik ken hem echter al een half jaar en naast scharrelen zijn we bevriend, voor ik dit wist helaas. Ik ga dus niet ineens alles overboord gooien zonder een poging te doen.

Ik heb nog wat artikelen en voorbeelden gezocht en die naar hem opgestuurd. Over de letterlijke quotes over vrouwen/abortus/euthanasie schrok hij wel echt. Hij wordt al iets genuanceerder.

Hij werkt veelal met vluchtelingen/immigranten die worden uitgezet vanwege wangedrag en het plegen van herhaaldelijke misdrijven en krijgt dus echt het uitschot onder ogen, dag in, dag uit. En hij is uiteraard een witte gepriviligeerde man. Geen excuus om FvD te stemmen maar het geeft wel een idee hoe zijn mening ontstaan is.

2 likes

Dat laatste zegt ze niet. Het gaat om het ‘uitschot’ (geen fan van dat woord) binnen de groep immigranten. Ze vergelijkt toch niet met niet vluchtelingen.

Oh never mind, ik haal mijn duit weer uit het zakje

Ik weet echt de correcte term niet sorry, maar het is toch ook eigenlijk een soort vooroordeel dat mensen van kleur/mensen uit zuid-Amerika ĂĄllemaal christelijk zijn? Ik zit 9-1-1 te kijken maar in zoveel series zie je dat die vrouwen een soort gospelvrouwen zijn. Maar dat is toch net zo goed niet kloppend? Misschien minder schadelijk dan andere vooroordelen (weet ik niet) maar viel me ineens op.
Val aub niet over mijn woordkeuze want ik weet echt niet hoe ik het moet verwoorden. Tips graag, aanval nee bedankt

En @Shaaar dankjulliewel voor jullie reacties. Ik ben me er zeker in aan verdiepen en ik vind het ontzettend moeilijk om te bepalen welke partijen bepaalde dingen verkondigen voor het binden van mensen aan de partij voor gewoonweg zetels of pure ideologie. Het is natuurlijk ook een onderwerp met veel nuances. En ik ben het ook helemaal eens dat Nederland een ontzettend rijk land is, maar het wordt gewoon naar mijn mening ontzettend verkeerd verdeeld en beslissingen die worden gemaakt waarvan ik denk :woman_shrugging:t4::woman_facepalming:t4: (bijvoorbeeld het laten overvliegen van de deelnemers van Eurovisie voor enkele dagen zodat ze hier een filmpje kunnen opnemen van minder dan een minuut terwijl je dat ook prima in eigen land kan doen, echt top voor het klimaat). Bij zulke ‘kleine’ dingen denk ik echt welke mafkees/mafkezen heeft dit besloten, totaal de verkeerde instelling. En dat is ook gewoon iets wat moet veranderen.

1 like

Zoals ik al in mijn post zei, voor het merendeel wel. Maar in hoeverre is een land welvarend als de vangnetten voor de minder bedeelden (in alle zinnen zoals zieken en gehandicapten, ‘minder’ -want ik vind dat ook zo’n rotte definitie want naar mijn mening ben je geschoold voor een beroep of niet en nee bedoel daar niet mee dat ik het niet logisch vind dat je als arts minder verdiend dan een monteur want veel moeilijker, verantwoordelijkheden blablabla - geschoold, mensen die in variĂ«rende vormen extra begeleiding nodig hebben) zodanig niet meer voldoen zodat je normaal rond kan komen en diep in de schulden kan raken als je niemand om je heen hebt om je extra te helpen? Toen mijn moeder WW had 25 jaar geleden kon ze rondkomen. Ze moest wel strict met haar budget en kon niks extra’s kopen, maar het kon en ze kon haar dochters te eten geven dus helemaal prima. Nu is dit heel vaak gewoon niet zo, omdat de sociale vangnetten van nu niet meer passend zijn en mensen raken daardoor echt ontzettend in de shit. Ik vind dat je een land welvarend kan noemen als en de economie goed draait en als de gehele bevolking (tuurlijk je zal altijd uitzonderingen hebben) goed kan meedraaien met de rest. En dit geldt ook de meeste andere sociale vangnetten.

Ja! Ik had deze ook nog nooit gehoord (de vlechten).
Zoals ik al zei in dat andere topic; mijn moeder vlechtte gewoon van jongs af aan mijn haar zo in
 als ik er bij nadenk betwijfel ik of ze wel kon IN vlechten (zij noemde dit “op vlechten”, Maar dat kan ik haar helaas niet meer vragen) . Ik kan het zelf wel beide en die het sinds m’n 12e zelf: iig elke nacht voor het slapen gaan zodat het niet klit.

Maar in dat andere artikel hebben ze het weer over de Dutch braid? Maar daar is dus wel een verschil tussen
?

Ik wil graag leren
 ik lees veel mee in dit topic sinds een ZP discussie paar weken terug
 maar wel passief omdat ik het idee heb anders alleen maar een kwetsende opmerking te maken :cold_face: en omdat 75% van mijn schoonfamilie in ZA woont en manlief daar roots heeft. Maar mijn schoonmoeder kan helemaal niet vlechten haha

Dit is echt een hele vreemde beredenering. Ik zou nog eens goed lezen wat je zegt want dit raakt echt kant noch wal.

@anon46421473 @Shaaar kudo’s dat jullie dit zo geduldig en netjes blijven uitleggen. Ik denk niet dat (iemand) het beter had gekund dan op deze manier. Ik heb meerdere keren een berichtje getypt en weer verwijderd omdat ik het lastig vind me uit te drukken en jullie het al zo goed uitlegden. Ik sta in ieder geval 100% achter jullie en ik hoop dat er misschien een paar stille meelezers weer wat wijzer zijn geworden en wat jullie hebben gezegd meenemen.

27 likes

Hier sluit ik me echt bij aan.

Ik vind dat @Shaaar en @anon46421473 in dit soort discussies altijd zo beleefd blijven, en dingen op een goede constructieve manier uitleggen, en de discussie en het gesprek hierover op het forum echt verrijken. Ik heb zelf heel veel geleerd vanuit jullie posts.

15 likes

Eens, ik heb me niet actief in de discussie betrokken maar wil me nu toch uitspreken en net als @Dombo en @Andreya ook benadrukken dat ik ontzettend veel van jullie leer @Shaaar en @anon46421473 en dat ik jullie posts graag lees. Ik vind het ontzettend knap en moedig hoe jullie zo rustig en duidelijk keer op keer uit blijven leggen over dit thema (waar veel van de vrouwen hier het privilege zullen hebben om geen/weinig persoonlijke ervaringen met zulk soort alledaags racisme te hebben).

Ik vind het heel naar dat het voor jullie wel de realiteit van de dag is en ik hoop dat we samen toekunnen naar een toekomst met meer wederzijds begrip en eentje waarin onze kinderen en de generaties daarna het x% beter zullen hebben. Voor mij persoonlijk spelen jullie daarin qua bewustwording iig een belangrijke rol (naast alles wat ik zelf opzoek en lees), mijn directe omgeving is eigenlijk heel homogeen wit dus het zou net zo makkelijk zijn om gewoon mijn schouders op te halen en er niks van te merken. Dank jullie wel en ook ik sta achter jullie :yellow_heart:

3 likes

Overigens heb ik, na aanleiding van een discussie toen in het mommybloggers topic, dit jaar binnen onze sportvereniging de roetveegpiet geĂŻntroduceerd. Daarmee waren we de eerste in het dorp.
Er waren maar 3 kinderen (van de 30 kleuters) die daardoor een pietje herkende, dat viel me nog mee! Gelukkig grepen ouders die kleuters snel bij de lurken en bleef het daardoor toch nog ‘geheim’! Misschien moeten we volgend jaar dan maar betaalde pieten inhuren? Ipv binnen het dorp / de club vrijwilligers zoeken?

We hadden wel nog pruiken trouwens, wisten zo las minute niet wat je daar dan mee doet? Alle roetveegpieten op google afbeeldingen hebben ook een pruik
 Maar geen lippenstift meer.

Edit: ik was diegene die de discussie totaal niet voelde, niet leefde hier in het dorp en schoonfamilie heeft in Zuid Afrika die allemaal vinden dat de ‘kick out groep’ zich aanstelt

11 likes

Wat goed! En ook fijn dat het gelukt is.

Gaan jullie geen aangifte doen? Ik zou los van wat de school doet, ook gewoon aangifte doen. Dat kan en mag gewoon en zou ik in dit geval echt wel doen.

5 likes

Oh dat is echt zo afschuwelijk! Ik had het er dit weekend over met mijn familie dat mijn ouders me achteraf gewoon van school hadden moeten halen. Ik heb hetzelfde meegemaakt als je zusje, alleen dan niet racistisch gerelateerd. (Er waren toen nog geen mobieltjes maar mensen stopten briefjes in de brievenbus thuis.) Ik wou dat ik een oplossing had voor haar/jullie. Misschien toch een andere school zoeken als dat een mogelijkheid is. Dit is geen veilige omgeving voor haar. Echt verschrikkelijk.

1 like

Heel goed, hebben jullie bij de school ook aangedrongen op een harde aanpak? Ik heb even snel gegoogled en je kunt ook naar de kinderombudsman en de vertrouwenspersoon van de onderwijsinspectie. Ik zou, als je echt het gevoel hebt dat ze het niet goed aanpakken, alle communicatie ook zwart op wit zetten, zodat je het eventueel kunt gebruiken richting de onderwijsinspectie/kinderombudsman. Dit maakt me echt boos, ik hoop dat de school meewerkt en anders zou ik jullie echt adviseren het niet zomaar te laten gaan!

16 likes

Mijn hart breekt echt voor je zusje. Wat een klootzakken zeg gadverdamme.

1 like

Mijn hart breekt. Ik hoop dat de school streng toetreedt niet alleen naar het kind maar ook de ouders. En als zij geen passende oplossing kunnen vinden dan moet je echt verdere maatregelen treffen via politie.

8 likes

Wat verschrikkelijk @Shaaar. Ik krijg er gewoon buikpijn van, kan me niet voorstellen hoe dit voor jullie moet zijn. Heel veel sterkte & succes met de aangifte :heart:

4 likes

Holy shit. Ik kan er echt niet bij dat zulke dingen nog steeds voorkomen in Nederland in tweeduizend-fucking-negentien. Wat afschuwelijk voor je zusje, en wat compleet absurd dat de school er zo laks op reageert. Kunnen jullie naast aangifte niet ook de media opzoeken?

2 likes