Ik zou hem met Sinterklaas verwennen met een extra luxe chocoladeletter of banketstaaf.
Wat rot <3
Ik wilde dit ff met jullie delen. Vind dit echt leuk om te zien.
Als je niet kan lezen wat er staat (het is iedereen vast duidelijk dat het een zwarte piet moet voorstellen), er staat dus racisme en daarnaast #kozp. Er rijdt als het goed is ook nog een sprinter met een roetveegpiet, van iemand die de afgelopen jaren traditioneel een zwarte piet deed. Blij dat ook mijn community is gestopt met deze onzin en ervoor uit durft te komen dat zwarte piet racisme is.
Ik vind dit helemaal niet goed. De meningen zullen vast verdeeld zijn maar ik denk niet dat kozp geassocieerd wil worden met vandalisme. En als iemand überhaupt al kan lezen wat er staat, zullen zij er door die hashtag op aangekeken worden. Uiteraard wel fijn dat de persoon in kwestie zijn mening heeft bijgesteld maar ik keur de uiting niet goed.
Ik heb echt lang moeten kijken voor ik de piet erin zag. Vroeg me al af wat die kerstboom aan de zijkant was
Ja ik weet het wat betreft de uiting ook niet zo goed. Ik vind het wel oprecht een vet ontwerp, maar waarom dat dan weer per se op een trein moet snap ik niet zo goed. Zou ook wel bang zijn dat random racisten deze trein zien rijden en dan denken dat KOZP het zelf heeft gedaan…
Misschien maakt die persoon wel deel uit van die actiegroep en staan zij daar allemaal achter, dat kan ik niet uit bovenstaand bericht opmaken. Maar dan blijft het vandalisme in mijn ogen. En dat lijkt me niet de manier om je doel te bereiken.
Dat kan natuurlijk ook nog! Maar door de verwoording klonk het als iemand die vrij recent de switch had gemaakt en KOZP bestaat al jaren, vandaar.
Dan verschillen we daarin van mening.
@chuckie Dat is een deel van ‘onze’ subcultuur, en heeft niks met kozp als groep te maken. Dit doen die gasten elke dag, maar dan met hun eigen naam ipv iets politieks. Ik neem aan dat het dan ook het standpunt van een individueel persoon is ipv de hele groep en daarom had ie die #kozp ook beter weg kunnen laten, achteraf gezien.
Persoonlijk vind ik het goed dat ze zich erover uitspreken, onafhankelijk van de manier waarop het gebracht is. Ondanks dat het van oorsprong een multiculturele en vrij linkse subcultuur is, is het te lang stil gebleven. Hoop dat andere gasten ook het licht zien en actiever worden en/of hun mening bijstellen.
Ik heb dat ook. Je hoort steeds meer geluiden van mensen die van mening zijn dat zwarte piet aangepast kan/moet worden. Vind dat zo een verademing. Ik weet echt nog zo goed dat ik het jaren geleden zo lastig vond als hier over werd gesproken (bv aan de lunchtafel). Vandaag werd er op mijn werk over gesproken en het was zo fijn dat iedereen zijn mening kon geven zonder dat de bezwaren tegen zo meteen van tafel werden geveegd.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik die graffiti op die trein meer eruit vind zien als een exploderende drol met oogjes die door iets wordt overreden.
Het gaat hier over graffity community? Ik heb er geen ervaring mee, maar in mijn beeldvorming zou dat juist een community zijn met weinig racisme…
Kan/wil je daar wat meer over vertellen?
Het bestaat veelal uit witte mannen van middelbare leeftijd. Do I have to say more?
Is niet lullig naar jou bedoeld trouwens
Ja weet dat dat jullie subcultuur is, misschien is dat dan eerder een deel waar ik niet achter sta. Al vind ik het zinniger om politieke uitingen op treinen te spuiten dan namen denk ik haha. Kan me ook zeker voorstellen dat dit binnen jullie community belangrijk is en een groot verschil kan maken, hoop alleen dat het buiten de community geen averechts effect heeft.
Ik vat het ook niet lullig op, mijn beeld klopt gewoon niet de enige mensen die ik ontmoet heb waarvan ik weet dat ze graffity doen zijn van verschillende afkomsten en juist heel open. Had geen idee dat ook dat weer werd gedomineerd door witte mannen van middelbare leeftijd
Ik zal er zo wel ff verder op in gaan, zit nu in de les, maar wat @kali zegt klopt in grotere lijnen wel. Dat forum bestaat nog steeds trouwens, heb er een paar ontmoet van dat forum en ze doen zich echt groter voor dan dat ze zijn. :’)
Het bizarre is dat er serieus mensen zijn die dit doen
Dat kan ik me voorstellen en dat respecteer ik natuurlijk ook. Daarom wilde ik in eerste instantie niet in discussie gaan daarover, aangezien je elkaar niet van mening kan veranderen
Ik ben het eens met @kali, ze legt het duidelijk genoeg uit, maar serieus, bijna elke gast die ik ken (of heb ontmaskerd) die illegaal graffiti spuit, zijn mannelijk, wit, tussen de 30-50 jaar, vinden zichzelf heel macho en stoer en schoppen het liefst tegen alles en iedereen aan. Tot je ze ontmoet, natuurlijk.
De generatie die daarna komt (mijn generatie) is wel wat bewuster, maar het boeit ze ook weer niet echt. Ze zijn wel wat meer open minded, minder macho, maar vooral bezig met hun eigen dingen (vooral graffiti dus) dus wat dat betreft zijn ze ‘neutraal’. Ze staan uiteindelijk wel open voor andere meningen en feiten.
De generatie die daarna weer komt (de toys die net komen kijken tot de boys die een paar jaar bezig zijn) zijn eigenlijk alleen bezig met stoer zijn 2.0, rellen, van de kaart zijn van de drugs, gare Nederlandse suicidale rap luisteren en dit zoveel mogelijk etaleren op social media. Die krijgen ook gewoon tikken van andere gasten als ze teveel provoceren.
Ik denk dat de piece die ik heb gepost van mijn generatie komt. En daarom vind ik dat het, richting mijn cultuur gezien, goed is dat ze dat hebben gedaan. Een trein is een van de hoogst haalbare voertuigen die je kunt verven, dus hij (of zij, wie weet) wordt sowieso serieuzer genomen door de rest dan wanneer je een (legaal) muurtje doet. Iedereen vindt het vet, stoer, weet ik het, en wordt vervolgens bewust van het probleem. Die piece van de roetveegpiet is van het epitome van de witte middelbare man, wie weet door wie hij geïnspireerd is? En als hij iets doet, slikt iedereen het. Zijn toch weer ff 100-200 man die hun mening veranderen.
De manier is wellicht discutabel en ik kan me voorstellen dat jullie daar niet achter staan, maar als je een starre witte man van middelbare leeftijd van mening kan laten veranderen, vind ik je toch echt een held.
Ha, een familielid (pro ZP) heeft die aflevering gezien en zij heeft het heel anders opgevat. Volgens haar liet Lubach met al die zelfgecreëerde Sinterklaasjournaals zien dat bijna iedereen in NL pro ZP is. Dat was zijn boodschap, volgens haar ().
Ik weet niet wat ik daarmee moet beginnen hoor
Even een update!
Na 363628 keer can het kastje naar de muur gestuurd te zijn werd ik gebeld door een wethouder die me ronduit vroeg wat er nodig was om te laten stoppen met bellen. Aangegeven dat ik een gesprek wilde en dat is nu eindelijk gepland, Jeej! Ik ga samen met iemand die gelukkig zeer welbespraakt is dus dat vind ik wel fijn. Het is wel pas na sinterklaas gepland want “dan is de druk er af”. Voor hen misschien, voor ons niet. Oh en er werd dus gevraagd waarom ik, met mijn hele Nederlandse achternaam, me hier toch druk om maakte. Zucht. Dat wordt een leuk gesprek