Nice! Ik las net dit artikel en vond het weer vrij wereldvreemd hoe er nog steeds wordt gedacht in NL over het dragen van carnavalspakken van Indianen, eskimo’s ed (slecht 1 % vindt dat niet kunnen). Een kwart vindt een afro-pak niet kunnen…
Grappig, ik kwam hier nav dat artikel. Sinds 2 jaar woon ik in een (Brabants) dorp, vanuit de randstad, en ik zie om me heen dat mensen er totaal niet mee bezig zijn en het issue ook helemaal niet begrijpen. Zo jammer, ik voel me daarin hier echt een uitzondering.
Mijn vriend was gisteren bij de theatershow van Rundfunk. Op een gegeven moment kwam als grap een vrouw met een niqab aan en met een machinegeweer het podium op gewandeld. 1 van die comedians schreeuwde toen ‘oprotten’ en toen liep ze het podium weer af. Mijn vriend had eerst meteen zn hart in zn keel want er liep iemand met een geweer het podium op. Maar toch ook zo ongepast?! Heel generaliserend weer.
Dit kunnen ze niet maken?!? Wat als er iemand met PTSS of iets anders zat? Zonder waarschuwing is dit gewoon te eng en dan gaat het natuurlijk niet om de niqaab, maar om het geweer. Als Connie van vijfhoog met een geweer opkomt is dat net zo eng
Ja ik noem de kleding vooral in dit topic omdat ik het heel generaliserend vind.
Ik twijfel ook echt om een klacht in te dienen. Humor valt onder vrijheid van meningsuiting maar dit is niet grappig. Toen hij het vertelde moest ik meteen aan Bataclan in Parijs denken.
Aan de andere kant, het is wel Rundfunk die bekend staan om hun bizarre acties. Ik ben er ook geweest en schrok me inderdaad kapot overigens.
Godverdomme ik ben echt sprakeloos over dit, zo’n heftig verhaal
Jezus
Is al eerder ook iets gebeurd maar dat kwam niet in het nieuws als anti-chinees, maar “gewoon” als aanval.
Jezus… had dit incident eerder niet meegekregen. Wat een fucking shitzooi
Bizzey en zijn vriendin Renee als Beyoncé en Jay-Z met carnaval… ik vind dit niet helemaal ok. De pruik en het filter eroverheen waardoor Renee er donkerder eruit ziet dan ze is (doet ze sowieso veel), en dat ze uberhaupt verkleed gaat als een gekleurde vrouw. Wat vinden jullie?
Ze heeft niet letterlijk haar gezicht donkerder gemaakt begrijp ik? Dan zie ik er niks verkeerds in, denk ik. Denk dat je je prima kunt kleden als een persoon van kleur zolang je jezelf niet donkerder schminkt (blackfacing)
Mocht het anders zijn ben ik daar erg benieuwd naar!
Zolang je niet echt je gezicht zwart/donkerder maakt vind ik dit geen probleem.
Als ik deze kleren van Missy Elltion (bij wijze van sprekne zou aantrekken) zou dat imo ook geen probleem moeten zijn. Of van top tot teen haar oude samenwerking met Adidas van 10+ jaar terug.
Alright, helder!
Hoe vlecht je je haar in? Je hebt nl. ook Dutch en French braids.
Vind dit zelf ook altijd interessant
Ik vind het door die pruik van bizzey vooral een stuk kwalijker.
Ik denk omdat Renee haar pruik een meer algemene haarstijl laat zien die witte mensen ook hebben, maar zijn pruik echt afrohaar is.
En eigk vind ik het sowieso raar voor carnaval, doe dat lekker op een feestje met als thema famous people ofzo
Maar zelf heeft hij toch ook kroeshaar, alleen heeft hij het altijd kort.
Wat is in deze het verschil met witte nederlanders die met carnaval een pruik met lang haar dragen.
Ooh dat haalde ik er niet uit, ik had z’n insta bekeken (maar nu verder teruggekeken). Ik vond 'm best wel passing, maar ik ben er nu achter dat dat komt omdat ik een geel filter aan had staan op m’n telefoon omdat ik eigk moet slapen 
Op kantoor zijn wat mensen uit de VS voor een project. Afgelopen vrijdag tijdens de lunch maakte ik een opmerking over dat Suriname een ‘former colony’ van NL was, en daar viel toen iemand uit de VS over - dat het woord ‘colony’ politiek incorrect was. Ik had hier zelf nooit bij stil gestaan en vroeg welk woord dan geschikter was, maar dat wist hij zelf ook niet. Maar nu denk ik dat ‘gekoloniseerd’ misschien beter is om te gebruiken, omdat het meer de nadruk legt op hoe de situatie was?
Dus… tijd voor een poll!
- Suriname was een kolonie van Nederland
- Suriname was gekoloniseerd door Nederland
- Allebei prima
0 stemmers