White privilege / racisme

Ah het is dus de focus op alleen die mix kleur, alsof het kind niet meer is dan dat? Is dat wat je bedoeld? Want dan snap ik dat het ongewenst is. Ik denk echter dat als mensen zeggen dat ze dat mooi vinden er niet veel achter zit, net zoals dat je kan zeggen dat je krullen zo mooi vind, of lange benen of weet ik het. Is ook puur uiterlijk gericht.

Maar misschien is dat wishfull thinking vanuit mij en mijn eigen kader, dat zou goed kunnen natuurlijk.

Heel fijn dat je het probeert uit te leggen overigens, ik probeer hier altijd weer bij te leren.

1 like

Dankjewel voor je uitleg, ik ga er over nadenken!

1 like

Hier komt een rant adhv eigen observaties. Wij hebben twee jonge kindjes in de familie. Een is donker, de ander gemixt. Het uiterlijk van het gemixte kindje wordt zo intens gehyped. Als ik een foto laat zien begint men te kirren bij zijn uiterlijk. Terwijl beide kinderen onwijs leuke lieve gezellige spraakzame sprankelende peuters zijn. Want dat is zo mooi, zo knap, en oeh dat wordt later echt een lekker ding (dit zijn letterlijke uitspraken). Het is een peuter, een heel leuk en lief kind, dat nu al bepaalde eigenschappen toegediend krijgt omdat de huidskleur blijkbaar zo mooi is. En ik vrees voor het moment dat het donkerdere kindje gaat doorhebben dat er blijkbaar een rangorde in mooie huidskleuren bestaat.

Mijn vriend is zelf wit. Ik ben donker en de kleur van een toekomstig kindje houdt de gemoederen nu al bezig. De standaard comment die ik te horen krijg na het voorstellen van mijn vriend gaat over hoe knap onze kinderen gaan zijn. Ik vind dat ergens zo intens walgelijk. Alsof het kind meer waard is omdat het niet mijn huidskleur heeft. Alsof het kind minder waard had geweest als mijn vriend ook donker was geweest. Want daar associĆ«r ik het enorm mee: esthetische waarde. Een lichtere teint wordt over het algemeen hoger op waarde geschat dan een donkere. En dat beeld wordt overal bevestigd. Sla een tijdschrift open waarvan de redactie eindelijk bedacht heeft dat er een andere huidskleur dan wit is, waarbij ā€œblack is beautifulā€ op de cover staat: staat het vol met mixed race modellen of ƩƩn van de weinig uitzonderingen (de Lupita’s zegmaar). Google ā€œdonkere modellenā€ en meer dan de helft is mixed race. Kijk een serie en de donkere persoon is of man of mixed (iig structureel geen kroes haar). Vraag een random groep mensen of ze ooit een donker iemand zouden daten en het antwoord is nee, tenzij het mixed race is, want dat is sexy. En dat is fucked up.

36 likes

Zo doen je plaatjes het als het goed is. Of nouja goed, de inhoud is idd vrij schokkend. Wel goed dat je eerlijk hebt gezegd wat je ervan vindt!

Bedankt voor je reactie. Ik merk dat ik het heel lastig vind, heb er vanmiddag ook nog over na zitten denken.

Ik heb er zelf nooit zo naar gekeken als zijnde dat ik het ene mooier vind dan het andere, ik heb dat zelf niet namelijk.

Ik kan me nu wat beter voorstellen wat er bedoelt wordt en vind het triest dat je je nu al druk moet maken over een eventueel kind, ik hoop dat je weet dat er ook gewoon een groep mensen is die het niet uitmaakt.

1 like

I feel you, ben er ook bang voor en krijg nu al tig x de opmerking dat we een mooi kindje zullen krijgen pff. Ik wil alleen maar dat het gezond is.

1 like

:flushed::astonished::scream:

Hoe reageerde die persoon nadat je hem/haar erop aan sprak?

Ik wil je even teruggeven dat je het wel (positief) over een roomwitte/ intens zwarte huid hebt gehad. En daarnaast over je lichtgevende grauwe tint (negatief). Je hebt dus wel degelijk een mening/voorkeur. Ik zeg dit alleen maar om je bewust te maken van je eigen woorden en niet om je een naar gevoel te geven. Want het is heel prettig om te zien hoe open jij je opstelt om te leren van mensen hier!

4 likes

Allereerst bedankt voor de laatste opmerking!

Ik merk dat ik me in het geschreven woord veel minder duidelijk uitdruk dan in mijn spreken. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik alle kleurvariaties mooi kƔn vinden, ik vind het een niet mooier dan het andere. Behalve mijn eigen kleur atm want ik ben ziek en daardoor grijzig. Als iemand mijn kleur zou hebben maar dan stralend kan ik dat prachtig vinden. Die halfdode die me aankijkt in de spiegel not so much :sweat_smile:

Dat Ik niet zo fel moest doen. Lekkere dooddoener. He gezegd dit niet over de app te bespreken maar dat ie niet meer zulke zooi moest sturen en dat we het er wel over hebben als we elkaar weer zien.

Oja leuk, dus dan ligt het ineens aan jou. Goed dat je er wat van gezegd hebt!

Ik neem aan dat het woord ā€˜apen’ refereert naar de -donkere- inwoners van zon land. Heb het in ieder geval nooit gehoord dat mensen refereerden naar een westers/wit land zodra ze het over een apenland hadden. Daar zou je op kunnen inspelen.

1 like

Ik keur het woord niet goed maar weet wel dat wanneer ik het hoorde, mensen het over landen hadden waar apen in voorkomen. Dus rond en onder de evenaar. Niet dat het om de bevolking ging. Of ik ben echt heel dom en naĆÆef.

2 likes

Ik vrees dat het dit is ja :no_mouth:
Apenland

Maar de definitie gaat nog steeds niet over de bewoners. Arm en onvruchtbaar. En wrs wonen er apen.

In mijn omgeving ging het wel om de inwoners helaas :grimacing:

Niet zozeer over de kleur van de bewoners, maar over het zogenaamde gebrek aan ontwikkeling van die bewoners. Zie nu pas dat deze link dat er net niet in had overigens, maar de andere dingen die ik vond gingen daar wel over.

3 likes

#woke :unamused:

hieronder mijn two cents. Misschien een extra argument waarom het fout is, of toch op zijn minst een wrang gevoel geeft bij mij…

Mijn metekindje (is dat iets dat Nederlanders kennen?) heeft een witte moeder (een vriendin van me sinds we kleuters waren) en een zwarte vader. Telkens mijn moeder mijn metekindje ziet, roept ze enthousiast uit dat die helemaal zijn vader is. Nu, wie 3 seconden goed kijkt, ziet onmiddellijk dat ie als 2 druppels water op de broer van mijn vriendin lijkt (die mijn moeder dus vroeger heel vaak gezien heeft, en zelfs nu nog af en toe ziet). Maar mijn moeder is met haar goedbedoeld kolonialisme niet in staat om voorbij de kleur te kijken. Kind heeft een donker kleurtje, vader ook, dus ze lijken als twee druppels water op elkaar. Alsof dat het enige vergelijkingskenmerk is voor mensen met een donkere huidskleur (zie ook de veelgehoorde uitspraak ā€˜alle zwarten lijken op elkaar’ en nog ranzigere varianten, voor mij valt dat in die categorie).
Toen ik zei dat ik meter werd, riep ze ook onmiddellijk uit dat dat wel leuk was dat ik zo’n schattig kroezelharig metekindje zou krijgen. Terwijl, het is supertof dat mijn vriendin mij vroeg om meter te worden, maar met een witte vader was dat even tof geweest. En hoewel mijn moeder het oprecht goed bedoelt en mijn metekindje sowieso een warm hart toedraagt,ongeacht zijn kleur, is het toch wrang dat ze daar onbewust zoveel nadruk op legt…

4 likes

Dit is heel naĆÆef. Het woord apenland wordt gebruikt om landen met een donkere bevolking te benoemen. Tenzij de gebruiker in de veronderstelling is dat Afrika een land an sich is, is het gebruik in Afrika nog al idioot. Aardig wat landen in het continent hebben namelijk weinig apen. Daarnaast staan aardig wat Afrikaanse landen bekend om hun dieren (het kunnen spotten van wildlife/big5, aanwezigheid van kamelen, seafood). Als je dus echt een referentie zou willen maken naar de dieren is apenland niet echt de term. Op sommige continenten heb je trouwens ook veel apen (neem bijv. Azie) maar daar worden landen niet benoemd als apenlanden. Alsof de gebruikers van die term ook maar enige kennis hebben over de dierpopulaties in landen. Alsof de gebruikers van die term ook maar een Afrikaans land op de kaart aan kunnen wijzen en iets kunnen vertellen over het leefklimaat daar.

Apenland gaat over de bevolking. Het is bij uitstek racistisch. Een denigrerende term om aan te geven dat de populatie in dat land dom, donker en onderontwikkeld is.

22 likes