White privilege / racisme

Verder @flamoes ik vind het bij grote namen zoals @Daelyss noemt lastiger te geloven dat men zich niet meer racistisch uit maar in mijn directe omgeving geloof ik wel in verandering. Ik bedoel ik was letterlijk bij de eerste kozp protesten en ik vond het echt niet kunnen dat kozp daar stond, op een kinderfeest. Terwijl afgelopen jaar heb ik het kozp protest in diezelfde stad georganiseerd.

Maar dit is wel een trendgevoelig onderwerp voor witte Nederlanders heb ik het idee, het delen van Amerikaanse situaties en dan roepen dat dit in Nederland nooit gebeurt en de politie hier echt perfect is.

Terwijl naast alle feiten ook deze documentaire het institutioneel racisme goed laat zien in Nederland (voor wie nog twijfelt).

Oké heel verhaal getypt lees nu wat @Shaaar typt en sluit me daar bij aan.

6 likes

Ik wil even zeggen hoe fijn ik het vind dat jullie je zo hierover kunnen uitspreken. Zelf ben ik niet zo handig in discussies en mijn mening verwoorden, maar jullie doen dat wel goed en ik heb daar echt wat aan als iemand een foute opmerking maakt of ik in een discussie raak.

8 likes

Hebben jullie dat filmpje gezien van de CNN crew die wordt gearresteerd door de staats politie? Ben heel benieuwd wat er gebeurd zou zijn als het geen CNN en live televisie was.

Hier voor de mensen die het niet hebben gezien en dat wel willen

Ik denk zelf dat er in Nederland zeker sprake is van racisme, maar dat het zo normaal wordt gevonden dat sommige mensen het amper doorhebben hoeveel pijn het doet. Ik heb hier zelf geen last van, maar ik ken(de) een hoop racistische mensen, waaronder mijn ouders.

Zij werken beide bij de politie en laatst was ik even bij mijn vader op het kantoor. Daar werden in de kantine echt super racistische “mopjes” doorgestuurd via hun whatsapp groep. Toen ik daar wat van zei keek iedereen mij een beetje ongemakkelijk aan. Etnisch profileren is zo’n onderdeel van de cultuur dat weinig mensen snappen dat het een selffulfilling prophecy is waardoor er alleen maar nog meer leed ontstaat. Dit moet stoppen.

12 likes

Hebben jullie nog goede bronnen om de situatie in de VS te volgen? Ik volg nu voornamelijk de liveblog van CNN en aljazeera, maar heb niet het idee dat dit de beste bronnen zijn voor een goed/genuanceerd beeld.

1 like

Dit is heel specifiek maar Reuters heeft een livestream waar je de sfeer van (een van de) protesten in Washington DC goed meekrijgt, is natuurlijk wel een momentopname maar wel ‘objectief’ (je ziet gewoon wat er letterlijk gebeurt op dat moment, geen framing of editen). Niet informatief op het gebied van feiten, maar wel weer op een andere manier om een idee te krijgen van hoe het daar nu is. Ik vind de updates van Reuters sowieso wel prettig, het is geen liveblog maar ze plaatsen af en toe wel informatieve stukken.

https://www.reuters.com/livevideo?id=PizB

1 like

Twitter is de beste plek!

Ik ben eigenlijk sinds afgelopen december mij meer gaan verdiepen in racisme in ons land. Nog steeds blijf ik sommige dingen in eerste instantie lastig te begrijpen vinden, maar dat komt omdat ik de ervaringen niet heb die een zwart iemand heeft. Ik wil echt heel graag leren en dit topic helpt mij daar ook goed bij.

In mijn familie blijft het toch ook wel een dingetje. Mijn ene (jongste) broer is heel erg bezig met het inzetten tegen racisme, terwijl mijn andere (oudste) broer bij de politie werkt. Nu zit hij al bijna anderhalf jaar thuis vanwege PTSS vanwege al het geweld tegen de politie wat hij heeft meegemaakt. Vorig jaar is er dus gedoe geweest toen mijn jongste broer hierover (Racisme bij politie) in discussie wilde gaan met mijn oudste broer, die nog in therapie is om alles te verwerken. Ik vond deze situatie heel lastig, omdat ik weet dat mijn jongste broer het met goede intentie deed, maar ik snap ook dat mijn oudste broer dit er toen niet bij kon hebben en toch wel (volgens hem) de ervaring heeft dat hij tijdens zijn werk veel negatieve ervaringen heeft met mensen van een andere etnische afkomst. Ik begreep toen mijn oudste broer goed maar begin nu toch ook wel steeds meer te twijfelen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Ik wil hier wel op reageren, maar dan zoek ik even wat dingen erbij de ik met name de afgelopen dagen voorbij heb zien komen.

In de tussentijd, wat bedoel je precies met ‘hoe kijken jullie hier tegen aan’? Bedoel je dan racisme bespreekbaar maken binnen je familie (vrienden, omgeving)?

Nee vooral de situatie van mijn broers. Ik snapte in eerste instantie mijn oudste broer vooral, omdat ik dacht dat hij ook ervaringen (geweld en uitschelden tegen politie) heeft die wij als buitenstaanders niet hebben. Dus ergens dacht ik dat hij er misschien niets aan kan doen dat hij negatiever denkt over groepen met een andere etniciteit. Toch begin ik mij mij nu steeds meer af te vragen of dat ondanks zijn negatieve ervaringen verkeerd is.

Sorry als het niet helemaal duidelijk overkomt, maar heb echt moeite met het verwoorden van mijn gevoel.

Ik heb eigenlijk altijd heel erg aan de kant van de politie gestaan vanwege mijn broer. Zo werd ik zelf door een man (oude jeugdvriend van mijn broer) vaak uitgescholden als zusje van een kkjood. Of dan keek hij mij intimiderend aan in de kroeg met “je broer is een kkjood” Heb dat altijd genegeerd, maar daardoor voelde ik wel altijd mee met het geweld tegen de politie.

Maar dan scheert hij dus iedereen over een kam? Politie uitschelden en/of geweld tegen politie is niet oke maar dat staat toch los van iemand zijn huidskleur.

3 likes

Hij zegt zelf dat hij meer geweld ervaart van mensen met een andere etniciteit. Dus ik heb hem geregeld het woord “kutbuitenlanders” horen zeggen. Wat ik overigens sowieso verkeerd vind, want idd daarmee scheer je iedereen over één kam. Maar ik snap ergens wel dat zijn kijk naar die groep gevoeliger ligt, vanwege zijn ervaringen.

Ik begrijp nu dat je vraagt of het standpunt van je oudste broer gerechtvaardigd is, aangezien hij meerdere negatieve ervaringen heeft met mensen van een andere ethische afkomst. Ik vind zelf dat dat niet gerechtvaardigd is. Een tweejarig kind zal elk dier op vier poten een hond noemen, maar leert vervolgens dat je katten, koeien, varkens hebt. Ofwel: waar blijft het inzicht bij je broer dat je niet zo slecht kan denken over een hele groep mensen? Daarnaast vraag ik me af of hij aanvaringen met witte mensen wel registreert. Ik zag vanochtend een video van een politieman die geweld pleegt tegen een zwart persoon. Zodra er een wit persoon tussenbeide stapt, doet de politieman een stap achteruit. Want witte mensen mogen niet aangeraakt worden? Witte mensen zijn ongevaarlijk? Als je dat soort gedachten (wit is ongevaarlijk, zwart of bruin is gevaarlijk) al in je hoofd hebt, hoe objectief zijn die negatieve ervaringen van je broer dan? Het is misschien zelfs vaker geëscaleerd, juist door deze gedachtepatronen.

9 likes

Nou dat begin ik mij dus ook steeds vaker af te vragen. Escaleert het juist niet omdat politiemensen vaak heftiger ingrijpen bij mensen met een andere etniciteit? En kunnen ze bepaalde situaties nog relativeren? Ik weet de cijfers niet precies, maar met alle verhalen en gebeurtenissen begin ik ook steeds meer te denken dat veel politieagenten een vertekend beeld hebben. Die gedachte vind ik best eng.

2 likes

Ik zou het begrijpen als zijn kijk op zijn werk verandert vanwege zijn ervaringen. Maar dan tellen ĂĄlle ervaringen mee in die visie, dus niet alleen de specifieke negatieve ervaringen waar het nu over gaat, maar juist alle escalaties - dus ook die waar witte mensen bij betrokken zijn.

Het lijkt me inderdaad een zwaar beroep, ik kan me voorstellen dat het zwaar gaat wegen en dat je gaandeweg getraumatiseerd raakt door alle shit die je meemaakt, maar zoals je het nu schetst ligt daar in dit geval wel racistisch gedachtegoed aan ten grondslag.

2 likes

Dankjewel voor je uitleg en visie. Dit helpt mij echt om mijn gedachtes beter te kunnen begrijpen en plaatsen.

Helaas merk ik in mijn omgeving dat veel politieagenten de mening en visie van mijn broer delen en dus racistisch zijn :disappointed: Idd eigenlijk een bevestiging van wat veel mensen al heel lang zeggen en denken.

2 likes

@Mol
Misschien staat je broer open voor dit filmpje, waarin op een wetenschappelijke manier wordt uitgelegd dat etnisch profileren niet ok is maar ook helemaal niet effectief is: https://universiteitvannederland.nl/college/is-het-terecht-dat-de-politie-etnisch-profileert
Misschien kan hij hier voor zichzelf uithalen dat het niet ok is zijn ervaringen op die manier op anderen te projecteren maar dat het dus ook nog eens helemaal niet effectief is spreekt hem als agent misschien extra aan?

Agenten zouden hier echt les over moeten krijgen. Wat iemand hierboven al zei; ik kan me voorstellen dat het een zwaar beroep is en voor sommigen zoals jouw broer zelfs traumatiserend. Maar het is belangrijk dat je leert dat je vanuit zo’n trauma geen goede/eerlijke beslissingen kunt maken. Je zou als agent al voor dat je een eventueel trauma oploopt of iets heftigs hebt meegemaakt moeten leren dat racisme op ieder vlak niet ok is en ook niet een goed instrument om misdaad te bestrijden.

3 likes

Mijn vader riep eens tijdens een discussie dat alle buitenlanders crimineel zijn omdat hij alleen maar mensen met een buitenlandse naam op de rechtbank ziet verschijnen. Ik vind het moeilijk om hem de schuld te geven van zijn wereldbeeld, want je vormt je wereldbeeld met wie je omgaat.

Alleen je moet er wel een gesprek over voeren en dit soort opvattingen direct de kop indrukken. Wat dit artikel hierboven ook zei, er mag niet over gesproken worden want Nederlanders zijn niet racistisch en de politie helemaal niet.

We hebben het hier met sociologie ook veel overgehad en ik vond dit artikel echt heel sterk.

Mensen met een andere afkomst krijgen statistisch een hogere straf voor hetzelfde strafbare feit. Er zijn nog een miljoen andere socio-economische en culturele oorzaken om het racisme te verklaren, maar het is een blinde vlek binnen onze strafrecht.

Ik moet trouwens zeggen dat deze protesten wel voelen alsof ze iets gaan veranderen. Over de hele wereld herdenken mensen George Floyd als een symbool tegen politie geweld en discriminatie. Goed dat zou ook heel naĂŻef kunnen zijn haha

Goed super lang verhaal dit.

8 likes