White privilege / racisme

Dapper van haar :muscle:t2:

2 likes

Ik vond dit echt een mega interessant artikel: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/te-zwart-gevonden-worden-te-wit-gevonden-worden-schrijver-lisa-boersen-maakte-het-allebei-mee-en-leerde-ervan~bdbcc5d4/

Het te wit (want jij hebt immers een witte vriend, spreekt abn zonder accent en je hebt middelen) vs het te zwart (hoeveel deel je ook uitmaakt van de samemleving, er is altijd wel iemand die jou géén Nederlander vindt) dilemma voel ik soms zo sterk. Dat je voor groep één niet mee draait omdat je verhollandst bent, terwijl je bij groep twee als buitenlander gezien wordt zodra je je uitspreekt over etnisch profileren, zwarte piet of een mishap maakt. Vind dat de manier waarop de schrijfster de situaties beschrijft ook veel sterker is dan elke vorm van verdere uitleg.

23 likes

Weet iemand wat het achterliggende idee van nationaliteiten uitsluiten is? De locatie is Avanti Aviation in Rijen; google toont locatie Gilze Rijen Airbase/military airbase maar dan ben ik alsnog benieuwd naar de verklaring. Niet dat ik mij kan voorstellen dat er een rechtvaardige reden is, maar misschien ben ik te voorbarig met mijn oordeel.

1 like

Ik heb net dat magazine gevonden, inderdaad! Wat een bizarre regel, wow. (Voor mijn referentiekader dan, maar ik houd me dan ook niet dagelijks bezig met of de oorlog elk moment kan uitbreken).

Zo wat bizar zeg. Sommige landen snap ik ook helemaal niet, zoals Sri Lanka of Myanmar. Die hebben toch geen oorlog met Amerika? Van sommige landen kan ik het wel begrijpen waarom die er tussen staan ivm de spanningen met Amerika, maar daar hebben bv de Iraniërs die in NL wonen toch niets mee te maken. Echt raar beleid.

Ik houd erg van een bepaalde act uit Denemarken/Duitsland/Noorwegen en ik zag Amerikaanse conservatieven al steeds vaker hun extreem rechtse gedachtegoed betrekken op die muziek, terwijl die act zich niet affilieert met een bepaalde politieke stroming. Die bandleden zijn eerder een groep kunstzinnige vrije mensen die juist mensen willen samenbrengen en in Amerika zelfs Native Americans uitnodigen op het podium. En dan niet als prop maar omdat de muziek hetzelfde doel heeft.

En 10 jaar terug waren het ook voornamelijk oerconservatie rechtse Amerikanen die bepaalde muziek gingen misbruiken omdat ze een bepaald arisch vikingidee romantiseerde, terwijl die bands allemaal links zijn en vaak zich erg uitsproken over de natuur/racisme/kapitalisme etc.

En ik werd er toen online ook zo gek van dat bepaalde dingen die leuk vind een slechte naam kregen. En die alt-lullen (het zijn voornamelijk mannen) hebben dan ook echt geen kaas gegeten van voorchristelijke beschavingen. Denken echt dat alle vikingen blonde mannen waren terwijl ze juist heel divers waren door hun reizen en vrouwen het vaak beter hadden dan vele christenen eeuwen erna.

Screen Shot 2020-01-31 at 13.33.29

4 likes

HEMA :raised_hands:
Mocht weleens tijd worden dat dit woord ook verbannen werd. Hoop dat het snel gevolgd wordt.

18 likes

Ik snap mensen die moeilijk doen over moorkoppen niet. Toen ik bij de He
ma werkte, moest ik altijd uitleggen wat een moorkop en wat een Bossche bol was, omdat Thea niet het verschil wist. En nu opeens is het verschrikkelijk dat de naam wordt aangepast, want het is cultuur? Waarom moest ik dan bijna dagelijks uitleggen wat een moorkop was???
Heb ik dat jaren voor Jan Doedel gedaan? Mensen wezen gewoon dat ding aan en zeiden dan ‘doe die maar’.

14 likes

Ik kan niet wachten tot deze film:

Dev Patel als Walewein. Nooit gedacht dat hij zo’n soort rol zou mogen vertolken i.v.m met dat Hollywood nog steeds behoorlijk wit is en al zeker met dit soort films. Maar ik wil dit echt wel in de zomer zien :smiley:

On his latest role in David Copperfield, in which Patel stars as the protagonist, the 29-year-old said he previously believed that period dramas were offlimits to him. “It’s kind of like this incredible party that you can never get into. And then along comes Armando [Iannucci, the director] and he kicks the bouncer, and then you’re in”, Patel said. “Normally in a period film, I’d be at the back holding the tray.”

https://www.easterneye.biz/ethnic-minority-talent-needs-to-be-celebrated-activists/

2 likes

Pff m’n ma deelt haatzaaiende berichten van Wilders en het raakt me meer dan ik zou willen. Vind het zo jammer dat we daarin toch wel verschillen blijkbaar.

Uiteindelijk gaat m’n ma ook oppassen op ons kind en wil m’n kind echt behoeden voor racisme, Wilders, Trump etc. Hoe ga ik hier in hemelsnaam goed mee om? Iemand tips?

Net een gesprek met een andere docent en we hadden het over carnaval. Dus ik zeggen dat ik ooit jaren als cowboy moest ivm het feit dat ik dat pak nog steeds paste. En het laatste jaar op de basisschool was het thema western. Toen was ik als indiaan gegaan om toch een keer als iemand anders verkleed te kunnen gaan. En ik had erbij gezegd dat ik dat nou niet meer zo gauw zou doen. Dus die andere docent vragen:’waarom?’ Ik dus zeggen: ‘omdat ik het gewoon niet meer van deze tijd vind om gekleed te gaan als andermans cultuur en vooral omdat zaken tijdens carnaval extra worden uitvergroot’. Ik verwachte vervolgens een discussie maar die kwam dus niet. Ik heb fijne collega’s. :grinning:

10 likes

De beste manier om om te gaan met polarisatie is empathie. Als ze dat soort dingen echt gelooft dan kun je haar vragen waarom ze dat gelooft. Ik snap dat dat moeilijk is en dat je waarschijnlijk niet echt een goed antwoord krijgt. Mijn ouders maken ook te vaak dit soort opmerkingen. Ik was laatst bij mijn vader op het werk en hij liet mij van die super racistische baby boomer memes over Marokkanen zien. Ze werken allebei bij de politie en iedereen met een kleurtje is verdacht. Ze beginnen steeds vaker te vragen aan mij of zus en zo racistisch is. Dus er zit vooruitgang in, maar het vergt heel veel tijd en geduld. Als je dat niet trekt kun je het ook gewoon negeren, gewoon nooit over Politiek beginnen en zeggen dat je daar geen behoefte aan hebt.

6 likes

Nice! Ik las net dit artikel en vond het weer vrij wereldvreemd hoe er nog steeds wordt gedacht in NL over het dragen van carnavalspakken van Indianen, eskimo’s ed (slecht 1 % vindt dat niet kunnen). Een kwart vindt een afro-pak niet kunnen

1 like

Grappig, ik kwam hier nav dat artikel. Sinds 2 jaar woon ik in een (Brabants) dorp, vanuit de randstad, en ik zie om me heen dat mensen er totaal niet mee bezig zijn en het issue ook helemaal niet begrijpen. Zo jammer, ik voel me daarin hier echt een uitzondering.

Mijn vriend was gisteren bij de theatershow van Rundfunk. Op een gegeven moment kwam als grap een vrouw met een niqab aan en met een machinegeweer het podium op gewandeld. 1 van die comedians schreeuwde toen ‘oprotten’ en toen liep ze het podium weer af. Mijn vriend had eerst meteen zn hart in zn keel want er liep iemand met een geweer het podium op. Maar toch ook zo ongepast?! Heel generaliserend weer.

3 likes

Dit kunnen ze niet maken?!? Wat als er iemand met PTSS of iets anders zat? Zonder waarschuwing is dit gewoon te eng en dan gaat het natuurlijk niet om de niqaab, maar om het geweer. Als Connie van vijfhoog met een geweer opkomt is dat net zo eng

3 likes

Ja ik noem de kleding vooral in dit topic omdat ik het heel generaliserend vind.

Ik twijfel ook echt om een klacht in te dienen. Humor valt onder vrijheid van meningsuiting maar dit is niet grappig. Toen hij het vertelde moest ik meteen aan Bataclan in Parijs denken.

Aan de andere kant, het is wel Rundfunk die bekend staan om hun bizarre acties. Ik ben er ook geweest en schrok me inderdaad kapot overigens.

Godverdomme ik ben echt sprakeloos over dit, zo’n heftig verhaal

Jezus